کد خبر 1266791
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی دفتر تاریخ شفاهی حوزه علمیه نوشت: روزی شهید مطهری گفتند، من ۱۰ سال زودتر از شما به تهران آمدم، ولی با روشنفکران تماسی ندارم. میخواهم چنین تماسی داشته باشم، شما برای اینکار ترتیبی بدهید. من از این پیشنهاد استقبال کردم، و با مرحوم دکتر حمید عنایت ( که به حق روشنفکری شریف و فاضل و معتقد بود، و بهترین ترجمه « فلسفه هگل ، در زبان فارسی از اوست )، تماس گرفتم، ایشان نیز استقبال کرد، و شبی آقای مطهری و بنده را برای شام، در منزل خود دعوت کرد، و به منظور یادشده، چند تن از روشنفکران آن روز را نیز دعوت کرده بود، که یک تن از آنان که در یادم مانده است - مرحوم منوچهر بزرگمهر بود، مترجم معروف کتاب های فلسفی غربی بعدها دکتر عنایت گفت، آقای مطهری مدتی به این جلسات حاضر می شدند، ایشان برای ما مطالب منظومه سبزواری را می گفتند، و ما برای ایشان، آنچه از فلسفه غرب می دانستیم می گفتیم.

و اینجانب که به هر جمعیتی نالان شده / جفت بدحالان و خوشحالان شده بودم ) ، تماسم با روشنفکران مختلف -طبق وظیفه - برقرار بود.

روزی شهید مطهری گفتند، شنیده ام میخواهی ارتباط و تماس خود را با آقایان.... قطع کنی؟! گفتم، بله... گفتند: « حرام است، مگر کسی مثل خود پیدا کنی، و به جای خود بگذاری!!) و این بنده، در محافل مختلف آنان شرکت می کرد، حتی نمایشگاه ها ( گالری ها ) ی القاسی، و محافل برخی کارگردانان سینمایی... و چون لازم بود، در آن معاشرتها مناسب را تا حدودی مناسب رعایت کنم، و پوششی متناسب داشته باشم، همانگونه سر می کردم. شهید مطهری -که به این بندۂ ناچیز لطفی عمیق و عمیم داشت- آن چگونگی را «ریاضت معکوس » می نامید، یعنی: کاری برخلاف میل. 

ارتباط با روشنفکران آن روزگار را بسیار لازم می دانستم، و در اولویت قرار میدادم، و با قشر وسیعی از آنان، در مشهد و تهران و مأنوس و معاشر بودم. اینکه روحانیت در سطوح مختلف با روشنفکران تماس ندارد، و دنیای آنان را نمی شناسد، مشکلی بزرگ و زیان بار است. این چگونگی، ترک عمل به احادیثی معتبر است که می گویند: «باید انسان مؤمن، زمان و اهل زمان خود را بشناسد» و زیان ترک عمل به هریک از تعالیم و احادیث، روشن و مسلم است. البته کسانی از روحانیت باید با این قشر در تماس باشند، که واجد صلاحیت های لازم باشند، و از دین و مکتب، شناختی درست و اجتهادی و وسیع داشته باشند.در میان عالمان این روزگار، در سراسر حوزهها، کمتر کسانی را می شناسم، که با صلاحیت های لازم، با دنیای روشنفکری مرتبط و از آن مطلع باشند، از این کسان، مرحوم علامه جعفری بودند، و شهید آیت الله دکتر بهشتی، و شهید مطهری، ... و همچنین، آیت الله سید مجتبی موسوی لاری (مؤسس و مدیر مرکز ارتباطات جهانی اسلامی» 

این عکس متعلق به خرداد 1353 است و از چپ به راست دکتر عنایت الله رضا، شادروان دکتر مهرداد بهار، استاد محمد رضا حکیمی، احمد سمیعی گیلانی، جهانگیر افکاری حضور دارند.

خاطره خواندنی علامه حکیمی از شهید مطهری

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    26 1
    درود بر محققان ما از حوزویان احسنتم. مقاله بسیار زیبایی بود. خدایا شهید مطهری به حق آنچه امام گفتند، پاره تن امام بودن. حیف که این نعمت را از زود دست دادیم. چقدر جسارت و ایمان سترگ و استوار میخواد این «ریاضت معکوس» تا انسان بتونه به عمق شاکله های فکری فرقه ها و دسته ها پی ببره تا شبهات رو تشخیص بده. کار هر کسی نیست!!!! ممنون از مشرق بابت این صفحه خیلییی پند آموز بود.
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    21 0
    واقعا چقدر استاد حکیمی غریب بودن تا زمان فوتشون. الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. روحشان شاد
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    17 0
    بسم الله الرحمن از سخنان زیبای رهبرمان برایتان میگذارم که سالها پیش از مرحوم علامه حکیمی یاد کردند. افسوس که ما غافلیم و کم مطالعه. «شما باید یک گروه مشاوره‌ی محتوایی از مناسبترین شخصیتهایی که امروز میتوانید پیدا کنید، داشته باشید؛ مثلاً از آقای مصباح دعوت کنید و اصرار هم بکنید؛ یا مثلاً از شاگردان آقای مصباح دعوت کنید. خوشبختانه یکی از موفقیتهای آقای مصباح یزدی در قم این است که ایشان برخلاف خیلی از فضلای ما که فضلشان در خودشان منحصر مانده، فضلش در شاگردانِ خوب سرریز شده است؛ فرضاً از همین آقای محمّدی عراقی که از شاگردان آقای مصباح است و طلبه‌ی بسیار فاضل و چیزفهمی هم است، استفاده کنید. سراغ شخصیتهایی هم که کنار هستند و در صحنه‌ی معارف مذهبی خیلی حضور پیدا نمیکنند، اما آماده هستند که به شما کمک کنند، بروید؛ مثلاً سراغ آقای محمّدرضا حکیمی بروید و از ایشان استفاده کنید. بنابراین، یک گروه مشاوره درست کنید و از اینها خوراک فکرىِ محتوایی بخواهید؛ اینها هم برنامه‌ریزی کنند و اصلاً به شما بگویند که امروز چه چیزی لازم است. فرضاً گاهی برنامه‌یی مثل «با محرمان خلوت انس» هست که در آن مسائل عرفانی مطرح میشود و به دل انسان مینشیند و من بعضی اوقات فرصت پیدا میکنم و آن را گوش میکنم؛ اما گاهی هم برنامه‌یی هست که اصلاً با نیاز فعلی فضای فرهنگی و مذهبی جامعه‌ی ما بکلی بیگانه است. بحث زندگی ائمه هم همین‌طور است. زندگی ائمه، عرض عریضی دارد؛ از تاریخ تولد و عدد فرزندان و نام ازواج و سالهای عمر گرفته، تا بحثهای علمی، مباحثات، مناظرات، مجادلات، ورود در معرکه‌های سیاسی، برخورد با حکام، فرارها، تبعیدها، زندانها و تحریکها» درود بر رهبر فرزانه ما، سید علی
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    55 2
    خدایا به حرمت امام حسین علیه السلام حافظ رهبرمون باش.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    7 0
    خیلی جالب بود، افرین.
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 0
    بخدا از هیچ کدوم این چیزها سر در نیاوردم فقط فهمیدم مثل من ازدواج نکردن و مثل من به علما ارادت دارند..
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 0
    این بنده ی حقیر فکر میکنم یکی از درسهائی که میتوان از این خاطره گرفت ، این است که امروز همه ی عزیزانی که میخواهند در جهت هدایت و اصلاح افکار کاری انجام بدهند ، در فضای مجازی وارد شوند تا بدینوسیله علاوه بر آن که تعاون فکری وهمکاری خوبی با همفکران خود خواهند داشت ، در جهت خدمت به عزیزانی که حسن نیت داشته و علاقمند به اسلام و باورمند به آنند اما در اثر دور بودن از افراد وارد ، تحت تأثیر تبلیغات دشمنان ، که ایجاباََ بضدیت با اسلام می پردازند ، قرار گرفته اند ، برادرانه و با روش درست اسلامی ، این عزیزان را در آغوش کشیده و نگذارند که فرزندان عزیزاسلام نا خواسته ونا دانسته از آن گریزان شده و در دام شیاطین بیفتند که بیقین اگر استاد شهیدو بزرگوارمان مطهری اعلی الله مقامه اگر امروز حضور میداشتند حتماََ کسانی را به انجام چنین کاری دعوت و سفارش می کردند . یک وقت در پاسخ به یکی از عزیزان محبوبمان در جائی بمناسبت نوشتم : ورود اندر فضاهای مجازی __برای عالم است لازم نه بازی _ بیا ارشاد مردم را هدف گیر __خودت را همچو درّی در صدف گیر __ به انجامش رسان امر رسالت __هدایت کن کسانی با دلالت __ خصوصاََ که با ورود عزیزان وارد در فضای مجازی ، در تبلیغات ، محبت که عین دین و اخلاق است جای بدگوئیها و مسخره کردن ها و راندن و بیزار کردن خوانندگان از دین را گرفته وروش درست گفتگو کردن و اندیشیدن را گسترش میدهد ان شا ءالله تعالی .
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    کار هر کسی نیست . بعضی از اصلاح طلبا یک سفر می رفتن امریکا 'التوبه از اسلام گویان' و 'لبیک یا آمریکا 'بر می گشتن. خخخخخخخخ.
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      0 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان ، دوست عزیز و با صفا میدانید که هدف ما فرا خواندن گروندگان به اصلاحات ، به نیک اندیشی و رهانیدن خود از شیفتگی به غرب و غرب زدگی است که آن هم راهش رفتار و گفتار با استدلال وحفظ کرامت انسانی آنان و هر کس دیگری است که شیوه ی پیامبر اکرم (ص) وائمه ی هدی علیهم الصلوة و السلام است . اما بکار بردن خخخخخخخ از خخخخخخخستان خدای نا کرده بوی مسخره کردنشان را میدهد ، بدیهی است که در این صورت آنان را به لجبازی و پافشاری در همان شیوه ی تفکر وا میدارد ، لذا آن سروده ی این بنده ی حقیر در مورد بادمجان و اثر شگفت انگیز آن را در اذهان تداعی می کند که قبلاََ در یکی از صفحات همین وب سایت دوست داشتنی مشرق نیوز ، ذکر شد ، در اینجا فقط برای خالی نبودن عریضه چیزی کوتاه در همان مایه ها می آورم : عزیزم بدان خَخخَخِ خوبمان __بسی سخت تر از ضربت چوبمان __بود بر سر بینوائی که او __ برای شنیدن بما کرده رو __ گذاریم خود را بجایش دمی __توانیم اگر تاب آریم کمی __ پس آنکه بدانیم روا چوب زدن __ ز فرق سر و هر کجای بدن __ و الّا چرا رنجه داریم کسی __فراری دهیم دیگران را بسی __ با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس