عراق

عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق مهم‌ترین محور فعالیت اجلاس بغداد را بررسی امنیت منطقه و گشودن کانال گفت‌وگو برای حل مسائل اختلافی میان کشورهای منطقه دانست.

به گزارش مشرق، «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که اجلاس بغداد بر هفت محور متمرکز است که مهم‌ترین آن امنیت منطقه خواهد بود.

العزاوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: ما از هر نشست، کنفرانس یا اجلاس جامع کشورهای منطقه و جهان عربی و اسلامی و همچنین هر نشست بین المللی در بغداد حمایت می‌کنیم؛ زیرا آغازگر تصحیح بسیاری از مسیرها در منطقه خاورمیانه خواهد بود که به خصوص در سال‌های اخیر با مسائل و بحران‌های شدید روبه‌رو بوده است.

وی افزود: اجلاس بغداد بر هفت محور متمرکز است که مهم‌ترین آن امنیت منطقه، راه‌های ایجاد آرامش، گشودن کانال‌های گفت‌وگو برای حل مسائل مورد اختلاف و ایجاد فضا برای شروع حل بسیاری از اختلاف‌ها در منطقه خلیج (فارس)، خاورمیانه و حتی جهان عربی و اسلامی است.

العزاوی اجلاس بغداد را برای حمایت از امنیت عراق در سایه چالش‌های آن و ایجاد جبهه‌ای در مقابله با افراط گرایی و حامیان آن مهم خواند و گفت: تلاش می‌شود نقشه راهی برای اصلاح جهت قطب‌نمای مبارزه با تروریسم در همه منطقه تدوین شود، زیرا تروریسم برای همگان شر است.

اجلاس دو روزه  سران کشورهای همسایه عراق و برخی کشورهای عربی  با عنوان «کنفرانس همکاری و شراکت بغداد» امروز شنبه آغاز به کار کرد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس امارات عربی متحده و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس هستند.

با آنکه از این اجلاس با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ اما سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرد. عراق علت دعوت نشدن سوریه را، اختلاف میان کشورها بر سر  این کشور توصیف کرد و در عین حال گفت که بغداد هیچ گاه روابط خود را با دمشق قطع نکرده است.

سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت هم در سطح سفیر در این اجلاس حضور دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس