کد خبر 1264042
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
تمرکز کمیته تحقیقاتی کنگره آمریکا بر عدم تعادل روانی ترامپ

کمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا درباره حمله به کنگره از آژانس‌های مرتبط درخواست کرد تمام اسناد مربوط به ثبات روانی رئیس جمهور سابق این کشور را تحویل دهند.

به گزارش مشرق، انبوه مدارکی که مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیق درباره حمله به کنگره درخواست کرده نشان می‌دهد به وضعیت سلامت عقلی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و قصد احتمالی او برای استفاده از ارتش جهت باقی ماندن در قدرت، توجه خاصی شده است.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، کمیته تشکیل شده در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیق درباره حمله به کنگره، به‌دنبال سوابقی از خانواده ترامپ و لیستی بلند از دستیاران سابق او بوده است. این کمیته از کاخ سفید و آژانس‌های فدرال خواسته هرگونه گفت‌وگو درباره برکنار کردن ترامپ در صورت تلاش او برای اعلام حکومت نظامی را تحویل دهند.

این کمیته که بازه زمانی روز انتخابات ریاست جمهوری تا روز تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را مدنظر قرار داده است، از آژانس‌های مربوطه درخواست کرده «تمامی اسناد و ارتباطات مربوط به متمم بیست و پنج قانون اساسی آمریکا» که به معاون رئیس جمهور و اکثریت کابینه اجازه برکناری رئیس جمهور به دلیل بی‌کفایتی را می‌دهد، تحویل دهند.

کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه همچنین از این آژانس‌ها درخواست کرده «تمامی اسناد و ارتباطات مربوط به ثبات روانی دونالد ترامپ و مناسب بودن وضعیت او برای ریاست جمهوری» را ارائه کنند.

ظرف ماه‌های گذشته رسانه‌های مختلفی به گمانه‌زنی درباره تصمیم احتمالی «مایک پنس» معاون وقت ترامپ و اعضای کابینه دولت او درخصوص برکنار کردن ترامپ از طریق متمم بیست و پنج قانون اساسی آمریکا پرداخته بودند.

در دو هفته آخر ریاست جمهوری ترامپ، مجلس نمایندگان، مصوبه‌ای نمادین برای تشویق پنس به انجام این کار را تدارک دید اما پنس پاسخ داد باور ندارد چنین کاری در راستای منافع ملت آمریکا باشد.

این کمیته تحقیقاتی همچنین در نظر دارد قصد ترامپ برای باقی ماندن بر سر قدرت پس از تحلیف بایدن را بررسی کند. کمیته مذکور در نامه‌ای به پنتاگون درخواست کرده اسناد مربوط به «استفاده بالقوه نیروی نظامی برای ممانعت یا اطمینان یافتن از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» و «هرگونه تلاش رئیس جمهور ترامپ برای باقی ماندن در دفترش پس از بیستم ژانویه ۲۰۲۱» را ارائه کنند.

کمیته تحقیق درباره حمله به کنگره به طور ویژه از وزارت دفاع آمریکا درخواست کرده «تمامی اسناد و ارتباطات مربوط به احتمال استفاده از قانون شورش که شامل ارتباطات درباره احتمال آماده شدن یا پاسخ به چنین وضعیتی در ششم ژانویه ۲۰۲۱» را تحویل دهند.

یک دادستان سابق آمریکا در این‌باره گفت، از آنجا که ترامپ مظنون اصلی تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره است، ممکن او در تلاش بوده از این حادثه به عنوان بهانه‌ای برای استفاده از قانون شورش استفاده کند و با تعطیل کردن واشنگتن دی‌سی، مانع از تأیید آرای ایالت‌ها شود.

 ترامپ پیش‌تر نیز تابستان سال گذشته و در بحبوحه اعتراضات ضدنژادپرستی آمریکا پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، قصد داشت به‌منظور سرکوب معترضان از قانون شورش استفاده کند.

«کریستوفر میلر» سرپرست سابق وزارت دفاع آمریکا دو ماه پیش حین ادای شهادت در یکی از جلسات کنگره اذعان کرد، این نگرانی وجود داشت که ترامپ با استفاده از این قانون، از ارتش آمریکا بهره‌برداری سیاسی کرده و علیه دموکراسی دست به اقدام بزند.

علاوه بر تمامی موارد فوق، کمیته تشکیل شده در مجلس نمایندگان آمریکا درنظر دارد تلاش‌های متعدد ترامپ برای سوء استفاده از وزارت دادگستری جهت پیشبرد ادعای تقلب در انتخابات را نیز مورد بررسی قرار دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس