کد خبر 1263468
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
طرح تقویت امنیت غذایی کشور به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برنامه‌های آقای محرابیان درباره مدیریت تنش آبی، طرح‌های احیا و تعادل بخشی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر و... قابل دفاع است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی، آب و محیط زیست امروز (چهارشنبه ۳ شهریور) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درباره علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد. 

متن این گزارش به شرح ذیل است: 

نمایندگان محترم استحضار دارند که وزارت نیرو یکی از مهمترین وزارتخانه هایی است که چرخه توسعه و امنیت کشور را عهده دار بوده و از آنجایی که چندین صنعت مهم در این وزارتخانه قرار دارد یک وزارتخانه چند وجهی به شمار می آید. این ویژگی ها در کنار چالش های متعددی که کشور در حوزه های مختلف در چندسال اخیر با آن مواجه بوده است مانند درگیری اغلب استان ها با تنش های آبی و مشکلات موجود در مسیر تأمین برق، لزوم انتخاب فردی باتسلط کامل بربخش های مختلف این وزارتخانه به ویژه در حوزه های تخصصی و اجتماعی بیش از پیش آشکار می باشد.

از همین رو اعضای محترم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در راستای وظیفه محوله از جانب ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف و همچنین تکالیف مقرر در آیین نامه داخلی مجلس نهایتا این کمیسیون بر اساس ماده (۲۰۲) آئین نامه داخلی مجلس اقدام به تشکیل جلسه ای در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ از ساعت  ۱۴ الی ۱۶ با حضور کلیه اعضاء محترم کمیسیون و وزیر محترم پیشنهادی نموده و اینک جمع بندی نتایج آن به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مردم شریف ایران خواهد رسید.

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

سوابق تحصیلی مندرج در برنامه ایشان عبارتند از :

مقطع کارشناسی: رشته تحصیلی مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت

مقطع کارشناسی ارشد: رشته تحصیلی علوم اقتصادی دانشگاه تهران

(دانشجوی مقطع دکتری در رشته اقتصاد دانشگاه آزاد واحد علوم ، تحقیقات و فناوری در مرحله دفاع از رساله پایانی)

شایان ذکر است پاسخ استعلام مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ایشان طی نامه شماره ۴۲۲۶۸/       ۴ مورخ ۲۵/۵/۱۴۰۰ سازمان امور دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران-عمران دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی در دانشگاه علم وصنعت مورد تائید قرار گرفته است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

طی جلساتی که اعضای محترم این کمیسیون با وزیر محترم پیشنهادی نیرو جناب آقای مهندس محرابیان برگزار نمودند ایشان برنامه خود برای اداره وزارت نیرو را در قالب ۷ فصل به کمیسیون ارائه نمودند. عمده برنامه های مطرح شده توسط وزیر محترم پیشنهادی در کمیسیون در مبحث تولید برق بوده به گونه ای که ایشان دراین حوزه متعهد گردیدند که چنانچه در ۴ سال پیش رو به عنوان وزیر نیرو موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شوند بخشی از ناترازی تولید را که پیامد آن قطعی های مکرر برق در ماه های اخیر بوده را اصلاح خواهند نمود. همچنین تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی از دیگر برنامه های ایشان بود که به عنوان بخشی از پروژه های برزمین مانده طی چندسال اخیر، وزیر محترم پیشنهادی تعهداتی را مبنی برتکمیل این پروژه ها ارائه نمودند.

تمرکز بر انرژی های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف سوخت، افزایش میزان تولید برق تا ۳۰ هزارمگاوات با همکاری بخش خصوصی، مدیریت مصرف آب و مدیریت آب های مرزی، افزایش راندمان نیروگاه ها، افزایش برخورداری روستاهای کشور از آب شرب بهداشتی، افزایش ۵ درصدی تصفیه خانه های فاضلاب و رفع مشکل ۲۰۰ شهر دارای تنش آبی از جمله مهمترین تعهداتی بود که وزیر محترم پیشنهادی در خلال توضیحات خود و در پاسخ به پرسش ها و نظرات اعضای کمیسیون ارائه نموده اند.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

ارزیابی برنامه جناب آقای مهندس محرابیان و تطابق آن با معیارهای عمومی مقررشده نشان می دهد در برنامه وزیر محترم پیشنهادی با وجود ارائه فهرستی نسبتاً جامع از ضعف های موجود، راهبردها و تعهداتی را برای تحقق این برنامه ها ارائه نموده و برنامه تدوین شده ایشان از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی و از لحاظ انسجام و شفافیت مطلوب ارزیابی می شود. 

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

مطابق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ، ۲۶ درصد از برنامه های وزیر محترم پیشنهادی منطبق با اسناد بالادستی و ۸۶ درصد در همسویی با این اسناد قابل ارزیابی می باشند.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

همانطور که قبلاً اشاره شد وزیر محترم پیشنهادی نیرو، جناب آقای مهندس محرابیان با حضور در کمیسیون برنامه های خود را در قالب ۷ فصل ارائه نمودند. همچنین اعضای کمیسیون نیز ضمن بیان نقطه نظرات، سوالات و دغدغه های خود به ویژه در پرچالش ترین حوزه کشور که همانا آب و تنش های آبی است مطرح نمودند. در نهایت با توجه به سوابق ایشان در اجرا، کمیسیون پس از بررسی برنامه ها و استماع نقطه نظرات، ایشان را در خصوص روحیه مشورت پذیری مبتنی بر خرد جمعی، حق مداری و انصاف در مواجهه با نظر منتقدین، اعتقاد به حاکمیت قانون، مدیریت برنامه محور، سبک و شیوه مدیریت و تعامل با نمایندگان مجلس مناسب ارزیابی نمودند.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

از دیدگاه اعضای کمیسیون کشاورزی از آنجاییکه حوزه های ذیربط این وزارتخانه به ویژه بخش های مرتبط با آب و برق جزو پرچالش ترین حوزه ها طی چندسال اخیر در کشور محسوب می شود علی ایحال کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس نسبت به انتصاب ایشان به عنوان وزیر نیرو نظر مساعد دارد.

ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

در پایان پیشنهاد می گردد در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس محترم، به صورت منظم با مشاورین و انجمن های تخصصی نشست های کارشناسی برگزار نموده تا بدین ترتیب به بهره گیری از نظرات تخصصی در اخذ تصمیمات این حوزه و استفاده از نظرات کارشناسانه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست بعنوان کمیسیون تخصصی مد نظر قرار گرفته و در خصوص تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی در سراسر کشور بصورت عادلانه برنامه ریزی دقیق صورت پذیرد. همچنین در برنامه های تدوین شده نگاه جدی به مسائلی از جمله: ساختار بخش آب، رابطه آب و توسعه جایگاه آب در برنامه های توسعه، قوانین و حقوق آب، آمایش آب محور، مدیریت شبکه های آبیاری، هیدروپولیتیک و دیپلماسی آب، همبست آب، غذا، انرژی و محیط زیست و انتقال بین حوزه ای آب، دقت نظر در مناقشات آبی در سطح حوضه ها توجه جدی و برنامه های مشخص ارائه گردد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس