افغانستان

این روزها در حالی همه نگاه ها به استان «پنجشیر» و «احمد مسعود» برای نبرد با طالبان دوخته شده که در استان بغلان نیروهای موسوم به مردمی در عملیات غافلگیرانه سه شهرستان را از تصرف خارج کردند.

سرویس جهان مشرق؛ بیش از ۹۵ درصد از خاک کشور افغانستان در هفته‌های گذشته به سیطره گروه طالبان درآمد اما از برخی استان ها خبر می‌رسد گروه هایی تحت عنوان نیروهای مردمی برای بازپس گیری مناطق وارد میدان شده‌اند.

«بغلان» در شمال شرق افغانستان یکی از نخستین استان هایی به شمار می‌آید که نیروهای موسوم به مردمی هسته مقاومت در برابر گروه طالبان را تشکیل داده اند و برای نبرد فعال شده اند.

یک منبع میدانی که تحولات را در استان بغلان از نزدیک دنبال می کند به جزئیات آمادگی نیروهای موسوم به مردمی اشاره کرد و گفت: این گروه ها در بیشتر شهرستان های این استان برای جنگ با طالبان آماده شده اند.

این منبع میدانی با بیان این که نیروهایی که به عنوان مردمی معرفی شده اند در برخی محورها عملیات را علیه شبه نظامیان طالبان آغاز کرده اند، افزود: در روزهای اخیر شهرستان های «ده صلاح، اندراب و پل حصار» ایستگاه نخست درگیری ها با عناصر طالبان بوده اند.

به گفته این منبع میدانی، نیروهای موسوم به مردمی گام اول را در استان «بغلان» محکم برداشتند و با عقب راندن شبه نظامیان طالبان موفق شدند شهرستان های «ده صلاح، اندراب و پل حصار» را از تصرف خارج و به کنترل دربیاورند.

آخرین خبرها از تحولات میدانی افغانستان/اولین محور برای مقابله با طالبان پس از سقوط کابل + نقشه میدانی
آرشیو

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار گذاشته است، این نیروها در ادامه دامنه عملیات را افزایش دادند و از محور «اندراب» حملاتی را به سمت مناطق غربی شهرستان آغاز کردند و شهرستان «خنجان» را هم از تصرف گروه طالبان خارج کردند.

این منبع میدانی افزود: اگر چه شبه نظامیان طالبان در ابتدای درگیری ها غافلگیر شدند اما در برابر نیروهای مردمی دست بسته نبودند و به سرعت عملیات معکوسی را برای تصرف دوباره مناطق از دست رفته در استان «بغلان» ترتیب دادند.

به گفته این منبع میدانی، عناصر شبه نظامی طالبان حملات را از سمت شهرستان «دوشی» و محور جنوبی (استان پروان) شروع کردند و با عقب راندن نیروهای مردمی توانستند بار دیگر کنترل شهرستان «خنجان» را در دست گیرند.

وی از سیطره دوباره نیروهای طالبان بر شهرستان «اندراب» در جریان درگیری ها خبر داد و گفت: تصرف این منطقه مدت زمان زیادی طول نکشید و نیروهای مقابل دوباره ضد حملاتی را انجام دادند و این شهرستان را به کنترل درآوردند.

منابع محلی مستقر در منطقه اعلام کردند: درگیری بین نیروهای مردمی با شبه نظامیان طالبان در ۲۴ ساعت گذشته به اوج خود رسید و  دوشهرستان «ده صلاح و اندراب» بین دو طرف دست به دست می شود.

آخرین خبرها از تحولات میدانی افغانستان/اولین محور برای مقابله با طالبان پس از سقوط کابل + نقشه میدانی

در مجموع اگر نیروهای موسوم به مردمی موفق به تثبیت مواضع در شهرستان های «ده صلاح، اندراب و پل حصار» شوند مقصد بعدی به سمت شهرستان های «خوست و فرنگ، جلگه، نهرین، دوشتی و خنجان» خواهد بود.

مناطق جنوب شرقی استان «بغلان» از جمله جنوب و جنوب غرب شهرستان خوست و فرنگ (هم مرز با پل حصار و ده صلاح) و شهرستان های «ده صلاح و اندارب» محورهای درگیری با نیروهای شبه نظامی طالبان به شمار می آیند.

نیروهای مردمی ۵ درصد از مساحت استان «بغلان» شامل شهرستان «ده صلاح» و بخش هایی از شهرستان های «اندراب و پل حصار» که معادل حدود ۱ هزار و ۱۲۰ کیلومتر مربع است را در اختیار دارند و شبه نظامیان طالبان بر حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع از خاک این استان تسلط دارند.

استان بغلان در شمال شرق افغانستان با استان های «تخار، قندوز، سمنگان، بامیان، پروان و پنجشیر» هم مرز است و به شهرستان های «اندراب، پل حصار، ده صلاح، نهرین، بغلان جدید، پل حمری، تاه و برفک، جلگه، خنجان، خوست و فرنگ، دوشی، دهانه غوری، فرنگ و غارو، گذرگاه نور و برکه» تقسیم شده است.

به گزارش مشرق، اهمیت درگیری ها در بغلان و بازپس گیری برخی شهرستان ها از این نظر اهمیت دارد که این استان هم مرز با «پنجشیر» است، استانی که پس از تسلط طالبان بر کابل به محور مقاومت نیروهای تحت فرمان «احمد مسعود» در برابر طالبان تبدیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    طالبان دارند اشتباه هیتلر در دانکرک را تکرار می کنند. یک حمله گسترده کار پنجشیر را تمام می کند. اما هر قدر صبر کند آن پسرک خونخوار و خونخوار زاده به دستور انگلیس آتش در افغانستان درست می کند.
    • FR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      33 11
      تو خوبی !!!
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      39 7
      کاربر محترم افغانی، تاجیک ها بخش بزرگی از جمعیت سرزمین افغانستان را تشکیل می‌دهند طالبان باید به تاجیک ها و همه اقوام افغانستانی اطمینان بدهد که حکومتی متشکل از همه اقوام افغانی تشکیل خواهد داد که با رای و نظر عموم افغانستانی ها اداره خواهد شد ، با شعار و اتهام زدن و ستیز با یکدیگر کار به جایی نخواهید برد ... مجددا جنگ های داخلی افغانستان کلید خواهد خورد و چهل سال دیگر جنگ و جنگ و کشتار ...
    • به IR ۲۲:۰۰ - IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      21 33
      مگر پسر مسعود یعنی کل تاجیکها؟ بقیه ولایات تاجیک نشین همه به طالبان پیوسته اند و مشکلی هم با آنها ندارند و این فقط حرص قدرت است که مسعود دارد. ضمنا آن دموکراسی را آمریکا آورد. بس است. بگذارید چند روزی ملت افغانستان از شر دموکراسی در امان بماند.
    • CA ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      15 12
      تا زمانی که لیبرالیسم هست و با نیروهای نظامی گسترده تحت فرمان یک گروه کوچک وجود دارد و باعث کمک به برده داری در بیش از صد و شصت کشور شده آیا بایستی کشور را را دو دستی تقدیم لیبرالیسم کرد چون دمکراسی در شرایط فعلی چیزی به جز فرو بردن سر در برف نیست. کشور دمکراتیک عملا وجود ندارد چون لیبرالیسم این کشورها را تسخیر کرده. تنها یک رهبری دینی منسجم مثل ولایت فقیه میتواند در مقابل لیبرالیسم مقاومت کند و آنرا را به زانو در آورد. البته کشورهای کمونیستی سابق نیز امروز به جناح راست پایدار تبدیل شده اند هر چند رهبری دینی ندارند چون اساسا کمونیسم جهت مقابله با برده داری لیبرالیسم بنا نهاده شد هر چند اساسا مشکلات زیادی دارد. لیبرالیسم بیش از هشتاد سال زمین را به عقب انداخت و منابع را هدر داد. شاهد هم ازدیاد جمعیت بدون نوآوری هایی هست که آینده بشر را تضمین کند یک نگاه به هند بیندازید متوجه این فلاکت ساخت لیبرالیسم خواهید شد.منابع در حال پایان هست و لیبرالیسم دنبال هدر دادن آخرین منابع زمین هست. افغانستان برای همین نیاز به یک رهبری دینی دارد
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      19 5
      اینکه همه اقوام افغانستان حق مشارکت در قدرت و حکومت داشته باشند آیا جمله ای غربی است ؟
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      20 4
      خفه شو مزدور طالبی
    • سرباز IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 0
      ان شاء الله بچه های مقاومت این مزدور عربستان و پاکستان رو شکست خواهند داد. سقوط پی در پی شهرستان ها هم به خاطر خیانت و فساد دولت اشرف غنی و عدم مقاومتشون بود
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      3 1
      اشتباه تو میکنی که به احمد شاه مسعود و فرزندش جسارت میکنی . اگر طالبان توانائی داشت . ابتدا از شمال شروع کرد و پنجشیر حتی اینهمه نیرو نداشت . حتی رو به آنجا نکرد . اینکه افعانستان بسادگی و بدون مقاومت فرو ریخت دال بر توانمندی طالبان نیست. مردم از غنی خسته شده بودند چون او هم در حق دیگر اقوام بی انصافی کرده بود . اینکه ژست میگیرند. به پنجشیر حمله میکنیم . در همین حد است . بقول دوستمان ارتش سرخ هر چه کرد نتوانست . تازه چسبیده بخاکش بود
    • تندیس IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 0
      همه میدانند که درگیریهای داخلی افغانستان بر اساس یک پروژه یکپارچه کلید خورده و قطعا ائتلاف غربی ها به سرکردگی امریکا رهبری جنگهای داخلی افغان را بدست دارد . اما صلح در افغانستان دقیقا همان چیزیست که باطل السحر نقشه امریکاییهاست . افغانستان ارام و متحد خواست امریکا در پروژه لانه زنبور را برآورده نمیکند فلذا برادران افغان باید سریع بخود امده و در پازل امریکا بازی نکنند و یک دولت فراگیر که همه قومیت های افغانستان آزاد را در برمیگیرد بوجود آید .
    • رضا IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      3 2
      خونخوار و خونخار زاده خودت و جد و آبادت هست به قهرمان ملی افغانستان توهین می کنی نوکر طالبان
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      1 2
      تمام کسانی از جانی خون آشامی مثل احمد شاه مسعود لعنت الله علیه قهرمان می تراشند در گناه قتل عام شیعیان محله افشار و تجاوز به زنانشان شریکند.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    14 2
    خون آشام از دانکرک نوشته!!! در دانکرک فرانسه و انگلیس متحد شدن. اینجا فقط مردم پنجشیرند هستند که طالبان رو به خاطر گذشته وخیمشان قبول ندارند. میخواهید کشتار راه بیندازید؟؟؟؟؟ ؟؟ پیش وجدان جهان چه میکنید؟؟؟
  • محمد IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    18 6
    احمق های که زمانی پدرشان با پشتونها با حمایت مالی عربهای وهابی بر علیه شیعیان هزاره از پشت خنجر زدند حالا فرزندانشان به چکنم چکنم افتاده اند
    • علی EE ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      17 5
      زنده باد نیروهای مردمی
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    22 4
    شب پنجشنبه همه برای ظهور آقا امام زمان دعا کنیم.تو همین سایت مشرق یه زمانی فقط تحولات سوریه و عراق و نقشه میدانی این کشورها منتشر می شد.بعد یمن اضافه شد و الانم افغانستان.اوضاع بقیه کشورهای اسلامیم روز به روز بدتر میشه و البته کرونا که تمام دنیارو گرفته.و گره همه این مشکلات تنها به دست خداوند باز میشه تا انشالله به واسطه آقا امام زمان گره از مشکلات آقا امام زمان باز کنه.
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      11 13
      کشورهای اسلامی تا زمانیکه متحد نشوند و غده سرطانی منطقه رژیم جعلی و توطئه گر اسرائیل رو پایین نکشند و جهودهای اشغالگر رو از منطقه اخراج نکنند کشورهای اسلامی و منطقه روی خوش نخواهند دید .. مرکز فتنه و چشم فتنه در فلسطین اشغالی است ..
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    22 1
    دوباره‌ جنگ داخلی د افغانستان‌ شروع می شود افغانستان‌ بنا نیستً روی آرامش ببيند
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      1 0
      این داستان و حکایت ستیز اقوام و مذاهب در افغانستان حدود دویست سال در این خطه بوده و ظاهرا" هم گویا ادامه خواهد داشت ...
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    27 5
    ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴ اگر پنجشیر با یک حمله قابل تصرف بود طالبان برای گرفتن آن صبر نمیکرد. پس پنجشیر براحتی قابل تصرف نیست و طالبان هم از سر دلسوزی و نوع دوستی از حمله به پنجشیر خودداری نکرده است. پنجشیر جایی هست که ارتش سرخ با اون همه قدرت و ابهتش پنج بار به انجا حمله کرد و هربار شکست خورد چه برسد به یک مشت نیروی طالبانی.
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      1 0
      ضمن اینکه اگر جنگ در پنجشیر رخ دهد تاجیک های دیگر در سر تا سر افغانستان هم مجددا متحد و آماده جنگ و مقاومت خواهند شد، پنجشیر تنها نیست .. طالبان باید با مذاکرات و گفتگو حرکت کند ..
    • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      3 5
      طالبان هیج جا را به زور تصرف تکرد و همه جا سیاستش حداقل خونریزی بود. ارتش سرخ خارجی بود اما طالبان یعنی مردم افغانستان.
  • علی-رضا-قم IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    3 1
    یه چند روزی مقاومت مردمی بزارید کنار شاید طالبان مشکلات حل کرد، شما بخواید مقاومت مردمی کنید دوباره خارجی ها میان و هر کدوم به یک طرفی کمک میکند واین جنگ بی پایان تموم نمیشه،
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    طالبان جز اتفاق با دیگر احزاب که خود را محق میدانند . در تشکیل حکومت و دولت . و برقراری آرامش و زندگی طبیعی و اقتصاد جاری شود . ندارد .. از فضای نا امنی . از جمله داعش قوت میگیرد . و برای همه شر میشود . تا کنون جز چند دیدار با سیاست پیشگان که در حال حاضر دیده شدند و همه در منزل عبدالله چند روز هست . تحت نظر قرار دارند . چیز خاصی جز برگزاری کنفرانس خبری و عناوین برنامه ها دیده نشده .. این بنفع طالبان که سالها و بخصوص امسال سخن از حکومت میزد و تجربه قبلی هم دارند و النون مسلط بر افغانستان هستند . نیست . چون نشان میدهد که فعلا با معارضات طبیعی و غیر طبیعی که مواجه شده اند . تدبیری از قبل اندیشیده نشده . قبلا قرار بود حکومت اشتراکی بدون حضور غنی شکل بگیرد . حالا که موقعیت فراهم هست . باز خبری نیست. .
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    4 4
    دین رسمی در ایران شیعه امامی است، اما در افغانستان دین رسمی وجود ندارد و حکومت دینی در آنجا تنها عامل نزاع و کشمکش خواهد بود، همچنانکه در این اوضاع ارتش واحدی نمی تواند شکل بگیرد. این یعنی هرج و مرج.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      2 3
      اتفاقا نظر سنجی ها نشان می دهند 98 درصد مرد افغانستان حامی ایجاد حکومت بر اساس شریعت اسلامی هستند که بالاترین آمار در دنیا است. در اجرای احکام شریعت اختلاف چندانی بین شیعه و سنی نیست.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 1
      اینکه در اجرای احکام شریعت بین شیعیان و اهل سنت اختلاف زیادی نیست، مسئله نیست حتی اگر اختلاف هم باشد، هر گروهی احکام خود را اجرا می کند. مسئله این هست که شیعیان بیشتر گرایش به عقاید و باورهای مذهبی خود دارند تا به وابستگی های قومیتی خود، اما برادران اهل سنت در افغانستان گرایش و وابستگی بیشتری به قومیت و زبان از خود نشان می دهند.
  • NL ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    2 0
    ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴ درگیری های داخلی افغانستان الان به اسرائیل چه ربطی داره. اینجا مشکل اصلی جهالت و قبیله گرایی و قدرت طلبی اقوام افغانی هست وگرنه اسرائیل که دیگه در اینجا نفوذی نداره.
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 0
    آب می خواستید حتی به قیمت خون افغانیها که گرفتید. دیگه چی می خواید؟
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    2 1
    ترک ها هم در افغانستان حقوقی دارند،کسی نمیتواند با باتور دوستم ترک در افغانستان مقابله کند
    • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      3 3
      ژنرال پفکی ترک ازبک با دو کیلو مدال پا به فرار گذاشت
    • بابایی DE ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      10 2
      پهلوان پنبه افغانستان مارشغال دوستم با حلبی های آویزان به سینه باجواهرات وسنگهای قیمتی در صندوق وکیف فلنگ را بست مردک مزلف منحرف جنسی چوسفیل ۔وای که چقدر این جماعت مشمئز کنننده وکریه اند
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    شبکه الجزیره . بعد از رفتن غنی . بسیار فعال و زحمت کش شده اندد. از اول صبح تا دیر وقت شب . با گسیل خبرنگاران از دوحه و واشنگتن و دیگر کشورها . خبر رسانی میکنند . حتی واسط دیدار براذر با دنیس راس علیرغم بی اطلاعی سخنگویان طالبان . بگفته شان قطر بوده . جای خالی بسیاری از خبرگزاری ها را پر کرده اند . از درون و اطراف فرودگاه تا داخل شهر . مانند انفجارات فرودگاه کرزی کابل بصورت زنده و ارتباط با مسئولان طالبان در دوحه و کابل و همچنین آمریکائی ها اطلاع رسانی میکنند . اما با شخصیت هائی مانند کرزی و عبدالله و مسلم یار و غیره . که یکجا بسر میبرندذ. مصاحبه ای نداشتند . از سطح شهر کابل نیز مانند دو سه روز اول . هم .گزارشی نیست . یا من ندیدم
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    بلکم،خدا رحمش بیاد راه حل،،،،اتحاد اقوام در داخل،،،،،قطع مداخلات کشورها،از خارج
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    3 1
    متاسفانه دانسته یاندانسته دارند واردخون ریزی ونابودی ته مانده افغانستان میشوند یعنی هزینه ای سرسام اورکه طبق نقشه امریکا ونادانی ودرس نگرفتن این جماعت کاررا به جایی میرساتند که دراخر دست گدایی وسرخوردکی وحقارت به امریکا درازکنند واستسمارابدی بشن امیدواریم که اگرواقعا دلسوزهستن تادیرترنشده جلواین نابودی ابدی رابگیرند وقدرصداقت ایران رابفهمند
  • مهدی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    3 0
    شروع جنگ داخلی در افغانستان به ضرر کل دنیاست در حال حاضر همه ی دنیا باید تلاش بکنه افغانستان به ثبات برسه نباید اجازه داد القاعده دوباره در افغانستان قدرت بگیرد
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 0
    این نقشه امریکاست می خواد جنگ داخلی راه بندازد و افغانستان هم بشود یکی مثل لیبی خیلی مواظب باشید این دمکراتها خیلی پست و بی شرف هستن میلیون ها انسان کشته بشن ابایی ندارن
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 2
    آمریکا از منطقه بره جنگهای خونین درمیگیره ودودش تو چشم همه میره
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      2 0
      اتفاقا بر عکس. آمریکا برود و دست از تحریک خائنانی مانند احمد مسعود بردارد، افغانستان امن می شود.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 2
    درود خدا بر مجاهدان قهرمان طالبان که در کمال نجابت و مظلومیت مادی و رسانه ای جنگیدند و ابرقدرت جهان را به زانو در آورند و حالا هم مورد انواع تحریم های اقتصادی و مالی قرار دارند. به جهنم که مشتی دیوث دیو صفت از هموطنان ایرانی ما عاشق آن جانی و جانی زاده هستند که اکنون به خاطر جنایاتش علیه شیعیان و بویژه مردم غیرنظامی و بی گناه محله افشار کابل در قعر جهنم با امثال آغا محمدخان قاجار محشور است.
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      1 0
      حرف هایی که در احمد شاه مسعود زدی خیلی چرت و مزخرف بودولی در مورد آقا محمد خان اینو بدون که این ‌‌ شخص هر جنایتی کرد در حق غیر شیعه ها بود، تنها شیعیانی که مورد غصب آقا محمد خان قرار گرفتند کسانی بودن که از لطفعلی خان زند دفاع کردن، اتفاقاً آقا محمد خان بسیار به تشیع علاقه داشت و نقش پر رنگی در حمایت و گسترش تشیع داشت
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    2 0
    به احتمال زیاد از بین درگیری طالبان و پنج شیر القاعده بیرون می زند و ضلع سوم خواهد بود، باز آمریکا با بهانه جدید وارد خواهد شد این دفعه مردم بی گناه را به اسم انتقام از سربازانش به خاک و خون می کشد! به نظرم پای داعش توسط ترکیه وقتی مسلط بر فرودگاه کابل بودن باز شده، ترکیه با رفتنش خواست یک ضربه ایی به طالبان و آمریکا بزند و برود.
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      0 1
      بیچاره عقده ای حمله به فرودگاه کابل کار خود طالبان بود ولی واسه اینکه از عواقبش در بره تقصیر رو انداخت گردن داعش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس