کد خبر 1263148
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
اسرائیل

طبق یک گزارش امنیتی از دانشگاه تل آویو، بی اعتمادی در میان ساکنان کرانه باختری نسبت به محمود عباس تشدید شده و جنبش حماس هم اکنون خواسته‌های آنان را نمایندگی می‌کند.

به گزارش مشرق، یک گزارش اطلاعاتی منتشر شده در «پژوهشگاه امنیت ملی» دانشگاه تل آویو، با بی سابقه خواندن اعتراضات در کرانه باختری علیه تشکیلات خودگردان و شخص «محمود عباس» رئیس این تشکیلات، به نهادهای سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی توصیه کرد که مانع سقوط «محمود عباس» شوند.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، در این گزارش آمده است که اقدامات اشتباه دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان و درگیری‌های رو به افزایش معترضان فلسطینی با نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل و شهادت چندین فلسطینی در این میان هرچند بعید است که به سقوط ابومازن بیانجامد، اما تل آویو باید آمادگی این سناریو را داشته باشد و شرایطی را به وجود آورد که از عملی شدن ممانعت کند.

طبق این گزارش، پس از گذشت سه ماه از عملیات نظامی در غزه موسوم به «نگهبان دیوار» مشخص است که جایگاه محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت به رو افول است و خشم و عصبانیت مردم فلسطین به طور فزاینده زیاد می‌شود بی اعتمادی به تشکیلات و سازمان‌های امنیتی آن در میان مردم به شدت افزایش یافته و مقامات رام‌الله در معرض اتهامات فساد قرار دارند و کاربران فلسطینی در شبکه‌های اجتماعی با تعابیر کنایه‌آمیز فساد تشکیلات خودگردان را به سخره می‌گیرند. از سوی دیگر شرایط اجتماعی نیز بحرانی است و طائفه‌های مختلف گاهی به شدت به جان هم افتاده و با یکدیگر درگیر می‌شوند، به گونه‌ای که نیروهای امنیتی نیز از هرگونه دخالتی هراس دارند.

طبق این گزارش اعتراضات و نارضایتی‌های مردمی در کرانه باختری متعلق به تغییر سیاست یا لغو فلان تصمیم نیست، بلکه خواسته معترضان این است که تشکیلات خودگردان با این روند نباید ادامه یابد بلکه می‌بایست به طور کامل و از اساس شاکله خود را تغییر دهد.

به نوشته «پژوهشگاه امنیت ملی» دانشگاه تل آویو، تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای لغو انتخابات پارلمانی در ماه آوریل که ریشه اصلی جنگ ۱۲ روزه غزه به شمار می‌رود، این واقعیت را برای مردم کرانه باختری عیان کرد که محمود عباس از زمان انتخابش برای ریاست تشکیلات خودگردان در سال ۲۰۰۵ هیچ فایده و بهره سیاسی برای آن‌ها نداشته است. در کنار این، اصرار وی و افراد نزدیک به او به ادامه هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی و امتناع از هرگونه برخورد با نیروهای امنیتی این رژیم و تکیه صرف به جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی برای فشار به تل آویو، اعتبار سیاسی محمود عباس را به طور کامل از بین برده است.

طبق این گزارش که برای مقامات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی نوشته شده، «محمود عباس» رهبری جریانی را در بر عهده گرفته است که اقدام مسلحانه علیه رژیم اسرائیل را غیر قانونی و هماهنگی امنیتی با این رژیم را جهت کنترل اوضاع ضروری می‌داند و در عمل از هرگونه تظاهرات گسترده علیه صهیونیست‌ها به دلیل ناتوانی‌اش در کنترل اوضاع و احتمال بالا رفتن تلفات انسانی ممانعت می‌کند و این سیاست در نظر مردم فلسطین نشانه ضعف و تسلیم‌پذیری است. محمود عباس در نظر فلسطینی‌ها فردی است که اسرائیل را از بار امنیتی کرانه باختری رهایی داده و در مقابل فلسطینی‌ها را از تحت فشار قرار دادن اسرائیل محروم کرده است.

بنابراین تمامی این‌ها دلیل و ریشه اعتراضات پیوسته علیه ابو مازن و تشکیلات خودگردان از زمان جنگ ۱۲ روزه غزه است. اقدامات نابخردانه نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان نیز در این مدت مزید بر علت شده است که از آن جمله می‌تواند به مرگ «نزار بنات» فعال سیاسی معروف فلسطینی در زیر مشت و لگدهای نیروهای امنیتی تشکیلات اشاره کرد که موجب شعله‌ور شدن خیابان‌های رام‌الله و کرانه باختری شد و فلسطینی‌ها به طور بی سابقه‌ای علیه محمود عباس شعار دادند.

از سوی دیگر افزایش درگیری میان فلسطینی‌ها و ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان به اندازه خود بر خشم و اعتراض فلسطینی‌ها علیه تشکیلات خودگردان تأثیر گذاشته است. این درگیری‌ها تقریبا به طور روزانه صورت می‌گیرد و در مقایسه با سال‌های گذشته مقداری افزایش یافته است. طبق گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون بیش از ۴۰ فلسطینی در خلال درگیری‌ها به شهادت رسیده‌اند که این مسأله به خشم ساکنان کرانه باختری از تشکیلات خودگردان افزوده است.

حماس نماینده فلسطینی‌هاست نه تشکیلات خودگردان

«پژوهشگاه امنیت ملی» دانشگاه تل آویو در ادامه گزارش خود نوشت که ساکنان شهرک «بیتا» در «جنین» همچنان به اعتراضات خود علیه ساخت شهرک صهیونیست‌نشین «افیاتار» در اراضیشان ادامه می‌دهند و این اعتراضات گاهی به درگیری‌های شبانه می‌انجامد. این گزارش مدعی است که این درگیری‌ها با خط‌دهی حماس صورت می‌گیرد و سیطره و اشراف دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان در جنین بسیار ضعیف شده است. همزمان صدور مجوز ساخت‌و سازهای جدید در شهرک‌ها به بحران‌ها ضریب داده است.

این گزارش تأکید می‌کند که جنبش حماس اکنون بیش از تشکیلات خودگردان خواسته مردم فلسطین را نمایندگی می‌کند.

با این حال طبق این گزارش، هنوز نمی‌توان گفت که این تحولات در کرانه باختری موجب سقوط تشکیلات خودگردان می‌شود و باید گفت که تشکیلات توانسته جایگاه خود را حفظ کند و دستگاه امنیتی آن هنوز قدتر بازدارندگی بالایی دارد.

به ادعای این گزارش در دوره حکمرانی محمود عباس، طبقه متوسط به شکل قابل ملاحظه‌ای گسترش یافت و مردم توانستند از ثبات اقتصادی و درآمد ثابت بهره‌مند شوند و بتوانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند. آن‌ها اقدام به دریافت وام از بانک‌ها کرده و تعهدات مالی پذیرفته‌اند که همه این‌ها به نفع محمود عباس است و کار کسانی را که می‌خواهند در کرانه باختری دست به بی ثباتی زده و اعتراضات را رهبری کنند، سخت کرده است.

با این حال چندی پیش شبکه ۱۲ رژیم اسرائیل در گزارشی با اشاره به اعتراضات گسترده علیه تشکیلات خودگردان و نگرانی تل آویو از مرحله پس از محمود عباس، قویترین گزینه جانشینی او را «جبریل الرجوب»   دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین دانست.

روزنامه الاخبار لبنان نیز در تاریخ ۲۲ مرداد در یادداشتی با اشاره به سفر «ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای)   به فلسطین و دیدار او با عباس، نوشت که وی در این دیدار درباره انتقال آرام قدرت در تشکیلات خودگردان سخن گفته بود.

بنا بر این گزارش، رئیس سیا به محمود عباس اطلاع داده است که دولت فعلی آمریکا تمایل دارد جایگاه «ماجد فرج» رئیس آژانس اطلاعات کل  تشکیلات خودگردان را چه در درون جنبش «فتح» و در داخل تشکیلات مذکور تقویت کند (جزئیات بیشتر).

اوضاع امنیتی در روزهای گذشته نیز در کرانه باختری نابه سامان بود، به طوریکه گروه «محامون من اجل العداله» (وکلا برای عدالت)، فلسطین اعلام کرده است که سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، شنبه شب پیش، ۲۱ فعال و آزاده فلسطینی را دستگیر کردند و همگی آن‌ها در اعتراض به این اقدام، از روز یکشنبه، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 5
    محمود عباس تنها شخصیت قانونی برای مردم فلسطین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس