برق

یک عضو پارلمان سوریه گفت که این کشور در حال بررسی پیشنهاد آمریکا برای انتقال برق اردن به لبنان از خاک سوریه است و در این زمینه شروطی دارد.

به گزارش مشرق، «محمد خیر العکام» نماینده پارلمان سوریه امروز (شنبه) گفت که موضوع انتقال برق اردن از طریق شبکه برق‌رسانی سوریه به لبنان در سفر اخیر وزرای سوری به اردن مورد بررسی قرار گرفت.

به نوشته خبرگزاری روسیا الیوم، او گفت که در سفر اخیر وزیر نفت و برق سوریه به امان، مقامات اردنی پیشنهاد آمریکا برای انتقال برق از اردن به لبنان از طریق سوریه را  مطرح کرده بودند.

العکام همچنین گفت که از شروطی که هیأت سوری برای این مسأله مطرح کرده‌اند، اطلاعی ندارد، اما دولت سوریه به این موضوع رسیدگی خواهد کرد اما باید طبق شروطی که مطرح کرده است، باشد.

او افزود: «اردن تولید برق بالایی دارد و در مقابل، دچار کمبود آب است و می‌توان یک همکاری سوری-اردنی ترتیب داد که طبق آن سوریه به اردن آب بدهد و برق دریافت کند. دمشق از مدت‌ها پیش خواستار ارتباط اقتصادهای کشورهای عربی منطقه به یکدیگر شده بود و امیدواریم که این تصمیم در چارچوب عربی و نه با ابتکار آمریکا برای نجات لبنان گرفته شود».

این نماینده سوری، عجله آمریکا برای اجرای این پروژه را بی‌ ارتباط با سخن سید حسن نصرالله مبنی بر خرید سوخت از ایران ندانست. زمانی که دبیرکل حزب‌الله از حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به لبنان خبر داد، آمریکایی‌ها با سراسیمگی به دنبال راهی جهت رفع بخشی از نیاز لبنان به سوخت برآمده‌اند.

او تأکید کرد که خبر حزب‌الله مبنی بر خرید سوخت از ایران موجب نگرانی شدید آمریکا شده و واشنگتن نگران است که لبنان با کشورهای محور مقاومت پیوند داشته باشد چرا که خرید سوخت از ایران موجب محبوبیت حزب‌الله می‌شود.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته ساعتی پس از آنکه نصرالله اعلام کرد اولین کشتی حامل سوخت از ایران به مقصد لبنان حرکت می‌کند، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان یک تماس تلفنی از دوروتی شیا سفیر آمریکا در بیروت دریافت کرد که در آن شیا به رئیس جهمور لبنان اطلاع داد، دولت آمریکا تصمیم دارد از اردن به لبنان برق وارد کند. تحلیلگران این تماس را ناشی از خبر نصرالله دانستند که آمریکا را به تکاپو انداخته است.

بر اساس این طرح، آمریکا مدعی شده است که اردن از مصر گاز وارد می‌کند تا با تولید انرژی برق بیش‌تر آن را به شبکه برق میان اردن، سوریه و لبنان متصل کند و همچنین در موضوع انتقال گاز مصر از طریق اردن و سوریه به شمال لبنان نیز تسهیلاتی انجام خواهد شد.

تماس تلفنی سفیر آمریکا با رئیس‌جمهور لبنان پس از سخنرانی سید حسن نصرالله و بیان عزم لبنان برای خرید سوخت از ایران انجام شد. پیش از ظهر پنجشنبه، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت یوم‌الله عاشورای حسینی با اعلام خبر حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان، نسبت به هرگونه تعرض به آنها شدیدا هشدار داد.

 بنابر اخبار رسیده، محموله‌های ایرانی سوخت که سیدحسن نصرالله روز پنج شنبه  بدان اشاره کرد، تماما از سوی گروهی از تجار شیعه لبنانی خریداری شده و از لحظه بارگیری به عنوان مایملک آنها محسوب می‌شود.

کشور لبنان یک سالی است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند  و در همه این مدت آمریکا نه تنها کمکی برای رفع مشکلات لبنان انجام نداده بلکه با تحریم این کشور به بهانه‌های مختلف معیشت لبنانی‌ها را سخت کرده است.

در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام گازوئیل و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    4 0
    این طرح میشه گفت از برکات واردات نفت ماست بالاخره بازهم حزب الله برنده ماجراست
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    5 0
    اونوقت بعضی آقایون تا الان دم از مذاکره و دیپلماسی میزنن ؟؟!!! این بی شرف ها تا زور بالا سرشون نباشه که حقت رو نمیدن !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس