کد خبر 126159
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱

مشکلات بخش کشاورزی به ویژه قیمت پایین خرید تضمینی، دلالی و واردات بی‌رویه، عدم تخصیص یارانه به تولید و مشکلات در تامین نهاده‌ها برخی انتقادهای امروز نمایندگان مجلس بود که خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی به آنها پاسخ گفت.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، پنجمین جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی با حضور 215 نفر از وکلای ملت امروز در حالی آغاز شد که 4 گزارش در دستور کار جلسه علنی قرار داشت که بررسی مشکلات تولید و کشاورزی با حضور صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی از آن جمله بود.

*انتقاد از قیمت خرید تضمینی

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز در جریان بررسی مشکلات بخش کشاورزی اظهار داشت: دولت در بخش کشاورزی قیمت تضمینی برای خرید محصولات تصویب کرده که این موضوع امروز یک نا‌امیدی جدی در حوزه کشاورزی به وجود آورده است.

وی ادامه داد: این موضوع اثرات سوئی به دنبال داشته و عده‌ای که همواره به دنبال این بوده‌اند تا تولید بخش کشاورزی کاهش یابد و دست‌شان برای واردات محصولات کشاورزی و دامی باز شود، اکنون از این شرایط سوء‌استفاده می‌کنند.

*انتقاد از مصوبه 28 میلیارددلاری واردات

نماینده مردم اراک در مجلس همچنین به تصویب 28 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی از سوی دولت اشاره کرد و گفت: این مبلغ در ابتدای امسال که موسوم به سال تولید ملی و حمایت از سرمایه داخلی است، تصویب شده ‌و اکنون بخشی از کالاهای اساسی در حوزه کشاورزی به این میزان در حال وارد شدن به کشور است.

رجایی بر همین اساس از خلیلیان خواست تا توضیح دهد این 28 میلیارد دلار که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده کالای اساسی وارد کند، به چه مسائلی تعلق دارد و چرا این میزان به تصویب رسیده و همچنین با توجه به اینکه بر طبق قانون واردات کالا باید دارای قانون و چارچوب باشد، تصویب این مبلغ برای واردات کالاهای اساسی به چه سمتی می‌رود.

*خرید تضمینی گندم پایین‌تر از قیمت تمام شده

وی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات خرید تضمینی گندم گفت: میزانی که دولت برای خرید تضمینی مصوب کرده، بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای گندم است‌ لذا با این اقدامات و تصمیمات نادرست عملا کشوری که می‌تواند صادرکننده گندم باشد، به یک کشور وارد کننده گندم تبدیل شده است.

*قیمت تمام شده شیر 170 تومان بالاتر از قیمت مصوب

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم در ادامه سخنان خود اظهار داشت: همچنین دولت برای خرید تضمینی شیر قیمت 630 تومان را در نظر گرفته در حالی که تولید شیر برای دامداران بالای 800 تومان هزینه دارد بنابراین چرا باید دامدار شیری را که 800 تومان برایش هزینه دارد، ‌630 تومان بفروشد؟

رجایی افزود:‌ باید در این زمینه نیز مانند یارانه‌هایی که به بحث نان، برق و ... در نظر گرفته شده و در ردیف بودجه نیز برای آن مبلغی مصوب می‌شود، برای بخش کشاورزی و دامداری نیز چنین یارانه‌ای تعلقی گیرد.

وی اضافه کرد: دولت با این عنوان که می‌خواهیم علوفه ارزان و یا وام به دامدار بدهیم، شیر تولید شده توسط دامدار را ارزان‌تر از قیمت تمام شده می‌خرند‌ بنابراین با این تصمیم غلط ما ضربه‌هایی به دامداران و کشاورزان می‌زنیم.

*مشکل کشاورزان در تامین کود

نماینده مردم اراک در مجلس با طرح این سؤال که چرا هزینه سیاست‌های دولت را کارکنان و بهره‌‌برداران بخش کشاورزی باید بپردازند؟ به بحث کود شیمیایی اشاره کرد و گفت: تهیه کود شیمیایی نیز امروز به یکی از مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان تبدیل شده و دولت نیز هنوز یارانه آن را نپرداخته و با این وضع حتی امروز کود گران نیز در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد.

رجایی با تاکید بر اینکه باید دغدغه و مشکلات کشاورزان حل شود، خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از مشکلات کشاورزی تهیه سوخت چاه‌های کشاورزی است البته ما در مجلس هشتم قانونی تصویب کردیم که چاه‌های فاقد پروانه باید با شرایط خاصی پروانه دریافت کنند اما هنوز این قانون اجرایی نشده و وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.

وی افزود: باید وزارتخانه‌های ذیربط و دولت پاسخگو باشند که چرا تکلیف این چاه‌ها را روشن نمی‌کنند که یا چاه‌های فاقد پروانه، پروانه‌دار شده و یا سوخت این چاه‌ها از سوی دولت تامین شود.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود تاکید کرد که بهره‌برداران کشاورزی و همچنین دامداران و کشاورزان نیاز به یک سرمایه در گردش دارند که بانک‌ها باید آن را تامین کنند تا کشاورزان بتوانند با خیال راحت و به دور از دغدغه‌ها و مشکلات خود با این سرمایه به بخش کشاورزی رونق دهد.

*قاچاق دام معضلی بزرگ

رجایی به بحث قاچاق دام و بیماری‌های واگیردار اشاره کردو گفت: اکنون قاچاق دام به یک بحث جدی تبدیل شده و تمام مسئولان ذیربط مثل نیروی انتظامی، وزارت کشور و ... باید برای برخورد با این موضوع اقدام جدی کنند چراکه قاچاق دام تأثیرات بدی در بخش پروتئینی کشور دارد.

وی در پایان از خلیلیان خواست تا به این مسائل پاسخ دهد.

*بیشترین سود ‌‌توزیع محصولات کشاورزی به جیب دلال‌ها می‌رود

زارعی نماینده مردم تهران اظهار داشت: وزارت کشاورزی یک اشکال ساختاری دارد و این اشکال مشخص نبودن وظایف مربوط به این وزارتخانه است.

وی افزود: وزارت بازرگانی و وزارت صنعت و معدن ادغام شده و وظایف مربوط به وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر در هوا باقی مانده است؛ قبلا وزارت بازرگانی به عنوان یک وزارتخانه مدیریت بازرگانی کشور را انجام می‌داد و واردات و صادرات را مدیریت می‌کرد، اما در حال حاضر خودش در وزارتخانه‌ای جدید تبدیل به قسمتی کوچک از یک وزارتخانه شده در حالی که مأموریت و کارهایی که در وزارت جهاد کشاورزی جدید باید انجام بگیرد، بدون پاسخ باقی مانده است.

زارعی ادامه داد: ‌این اشکال ساختاری باعث شده حتی واردات برخی از نهاده‌های ما در اختیار وزارتخانه دیگری قرار بگیرد ولی در عمل دوستان جهاد کشاورزی باید در مورد آن جوابگو باشند.

وی بر همین اساس از وزیر جهاد کشاورزی خواست که در تعیین تکلیف وضعیت ذکر شده یک جدیت لازم داشته باشد تا هرچه سریعتر این مشکل حل شود.

نماینده مردم تهران همچنین اظهار داشت: دلال‌ها بیشترین سودجویی را در بخش توزیع محصولات کشاورزی دارند؛ قرار بود دولت در جریان طرح تحول اقتصادی به این مسئله اهتمام داشته باشد و آن را حل کند یعنی قرار شده بود که دولت در شبکه توزیع نظارت داشته باشد و آن را ساماندهی کند و به نظر من این از مسائل مهمی است که در حال حاضر ما با آن رو به رو هستیم.

زارعی به مدیریت واردات و صادرات اشاره کرد و گفت: وقتی برخی محصولات که توسط تولیدکنندگان داخلی عرضه می‌شود، همزمان شاهد حضور برخی محصولات کشاورزی خارجی هستیم و البته دوستان در توضیح این مسئله می‌گویند که ثبت سفارش این محصولات مربوط به قبل است.

وی اضافه کرد: مفهوم مدیریت واردات و صادرات این است که ما از حیث زمان مدیریت لازم را داشته باشیم تا مجوزی که به کالاها می‌دهیم، در زمان درست عرضه شود تا به محصولات داخلی و عرضه آن صدمه‌ای وارد نشود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: در بخش جهاد اقتصادی یکی از زمینه‌هایی که لازم است بین بخش‌های مختلف دولت کار صورت بگیرد و به صورت قرارگاهی عمل شود تا همه عوامل ذیربط بتوانند با هم تصمیم بگیرند، در همین زمینه است.

*فارغ‌التحصیلان کشاورزی بیشترین سهم را از ‌بیکاری ‌دارند

علی‌محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در ترکیب نرخ بیکاری کشور، بخش کشاورزی و فارغ‌التحصیلان این بخش بیشترین سهم را دارند.

وی با بیان اینکه برای بخش کشاورزی آب، زمین و نیروی انسانی وجود دارد، گفت: یکی از راه‌حل‌های مشکل بیکاری توجه به فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی است چرا‌که رئیس جمهور هم اخیرا گفتند که برای تولید در بخش کشاورزی‌، آب، زمین و نیروی انسانی تحصیلکرده هم وجود دارد.

نماینده مردم دهلران گفت: در بررسی که اخیرا از اقتصاد خانواده‌ها در منطقه دهلران داشتم، مشاهده کردم که نرخ مهاجرت از روستاها به شهرها به سرعت در حال افزایش است که این مسئله علاوه بر مشکلاتی که برای بخش دام به وجود می‌آورد، مسئله اقتصاد خانواده را هم با مشکل مواجه می‌کند.

احمدی اضافه کرد: باتوجه به بودجه‌ای که برای خشکسالی در نظر گرفته شده، به مناطقی که عمق خشکسالی در آنها بیشتر است، باید توجه بیشتری صورت بگیرد.

این نماینده مجلس بر همین اساس از مسئولین خواست با تشکیل هیئتی ظرف یک هفته وضعیت کشاورزان را مورد رسیدگی قرار دهند.

اسماعیل‌نیا گفت: ما باید در حوزه کشاورزی به سمت توسعه عمودی برویم چراکه توسعه افقی دیگر جواب نمی‌دهد.

نماینده مردم کاشمر با بیان اینکه با اجرای الگوی کشت بحث‌هایی مثل مشکلات تولید پیاز حل می‌شود، گفت: سؤال من از آقای وزیر جهاد کشاورزی این است که بهره‌وری در جهاد کشاورزی چقدر است.

وی با بیان اینکه کشاورز باید درآمد و اقتصاد پایدار و مشخص داشته باشد، گفت: در سال 88 واسطه‌ها انگور کشاورزان را 360 تومان می‌خریدند و در بازار تهران همین انگور بیش از 4هزار تومان به فروش می‌رسید.

عدم حمایت دولت موجب انقراض بهترین گاو گوشتی جهان شده است

سید‌باقر حسینی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سیستان به دلیل رود هیرمند و دریاچه هامون، بنای آن در کشاورزی و دامداری بوده است.

وی افزود: با توجه به شرایط سخت اقلیمی و کمبود آب در 10 سال اخیر و خشکسالی‌ها در منطقه سیستان، کشاورزان این منطقه در شرایط بسیار سخت به سر می‌برند.

حسینی با بیان اینکه باید مهاجرت مردم از روستاها به شهرها را مد‌نظر قرار داد، گفت: مهاجرت مردم در منطقه سیستان و در منطقه‌ای که به تعبیر رهبر انقلاب تنگه احد جمهوری اسلامی است، باید مورد توجه قرار گیرد. مهاجرت مردم از روستاهای مرزی از لحاظ امنیتی عواقب بسیار شومی را برای ما به دنبال خواهد داشت.

نماینده زابل با بیان اینکه فقر و محرومیت در منطقه حاکم شده و بسیاری از روستاها از جمیعت خالی شده‌اند، اظهار داشت: انتقال هر چه سریعتر آب از طریق لوله‌کشی به مزارع و باغات می‌تواند کمک شایانی به مردم منطقه کند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: با توجه به اینکه نژاد اصیل گاو سیستانی از بهترین نژاد گوشتی جهان است ولی متاسفانه شاهد انقراض این محصول دامی در منطقه هستیم چراکه دولت از دامداران حمایت نمی‌کند.

وی با ساماندهی امر واردات دام تاکید کرد و ادامه داد: واردات دام باید از انحصار باند‌های وابسته به قدرت خارج شود و انشالله من بعدا این مسئله را پیگیری می‌کنم.

حسینی با بیان اینکه واردات دام توسط عده‌ای خاص و بدون رعایت مسائل و اصول قانونی در کشور صورت می‌گیرد و باید به این مسئله رسیدگی شود، ادامه داد: توجه و رسیدگی به این مسئله می‌تواند بخشی از مشکلات دامداران را حل کند.

نماینده زابل در ادامه اظهار داشت: با احیای دریاچه هامون از لحاظ بهداشت و درمان می‌توان کمک زیادی به مردم منطقه کرد.

حسینی همچنین گفت: بانک کشاورزی با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی هماهنگ نیست که باید در این رابطه هم اقدامات لازم را انجام داد

عیسی‌زاده ادامه داد: متأسفانه قیمتی که برای دامداران مشخص شده، این قشر را با مشکل مواجه کرده است؛ همچنین گندم کشاورزان که قیمت خرید آن 420 تومان مشخص شده کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده لذا باید قیمت این محصول هم افزایش پیدا کند.

نماینده مردم میاندوآب در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بنده هم کشاورززاده هستم و هم رشته تحصیلی‌ام کشاورزی است، حداقل قیمتی که باید برای گندم کشاورزان در نظر گرفته شود، اگر 500 یا 550 تومان باشد، تقریبا برای آنها می‌صرفد.

عیسی‌زاده گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در استان بحث منابع طبیعی است؛ 30 سال است که منابع طبیعی در استان رها شده و مردم در آنجا مناطق مسکونی درست کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی مناطق مسکونی داخل منابع طبیعی قرار دارند و یا در بعضی مناطق منابع طبیعی رها شده و یا سندهای صادر شده برای کشاورزان با مشکل مواجه شده ‌و منابع طبیعی روی آنها دست گذاشته است.

عیسی‌زاده با ذکر این مسئله که منطقه ما منطقه دامپروری و کشاورزی است، اضافه کرد: در حال حاضر برای کشاورزان منطقه ما یک وجب جا برای چرای گوسفندان و دام موجود نیست بر این اساس اگر برای این مسئله فکر اساسی نشود، ما با مشکل مواجه می‌شویم.

ماشین‌آلات شالی‌کوبی‌‌ ‌مربوط به 40 سال پیش است

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حرفه‌ای در نزد خدا محبوب‌تر از کشاورزی نیست و پیامبر با افتخار بر دست کشاورز و تولید‌گر بوسه می‌زد و ما هم باید با همین رویکرد حمایت همه‌جانبه را از کشاورزان داشته باشیم و فرهنگ تولید و تولید‌مداری را در کشور ترویج کنیم.

وی افزود: کشاورزان ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که یکی از این مشکلات بالا بودن هزینه تولید به خصوص در بخش نهاده‌های تولید است.

ناصری ادامه داد: متاسفانه کودی که به کشاورزان داده می‌شود، پاسخ‌گوی نیاز آنها نیست. این کود در بازار آزاد کیسه‌ای حدود 40 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این مسئله مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

نباید بابل اظهار داشت: بحث آب برای زمین کشاورزی از مشکلاتی است که نیازمند توجه جدی مسئولان است همچنین در خطه شمال محصول برنج نیازمند توجه جدی و بیشتر مسئولین کشور چرا‌که کشاورزان در شرایط سخت این محصول استراتژیک را تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: مسئولان کشور باید حمایت ویژه‌ای را از کشاورزان و تولید کنندگان برنج داشته باشند و بحث خرید تضمینی برنج را مورد توجه بیشتر قرار دهند.

ناصری ضمن تاکید بر ممانعت از واردات بی‌رویه برنج افزود: اگر ما مثلا 800 هزار تن برنج نیاز داریم، باید طوری عمل کنیم تا تعادل عرضه و تقاضا در کشور به وجود بیاید.

نماینده مردم بابل همچنین اظهار داشت: مسئله نوسازی صنایع کشاورزی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود؛ به طور مثال شالی‌کوبی‌های ما مربوط به 30 و 40 سال پیش است که این مسئله ضایعات زیادی را به بار می‌آورد همچنین باید ماشین‌آلات کشاورزی در این رابطه نوسازی شود.

نقشه راه برنج نداریم/ از مدیریت آب محرومیم

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به درستی سال جاری را به عنوان سال حمایت از تولید ملی و سرمایه داخلی نامگذاری کرده‌اند که جا دارد به جد از این اقدام تقدیر و تشکر کنیم.

وی افزود: در فرمایشات رهبری مشخصا بحث کشاورزی و صنعت مورد تاکید قرار گرفت؛ 75 درصد زمین‌های زیر کشت استان گیلان مربوط به برنج است و این مسئله در سطح دنیا منحصر به فرد است.

جعفرزاده ادامه داد: قرار شده که در جهت ارتقای تولید و سطح نیروی انسانی و کاهش هزینه مشخصا چند کار در این رابطه انجام شود.

نماینده رشت گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام شود، مطالعه تناسب اراضی بود و مسئله دیگری بحث مکانیزایسیون و مسئله دیگر هم بحث جایگزینی کود آلی به جای کود شیمایی و مشخص کردن یک نوع رقم برنج پر محصول بود.

وی با بیان اینکه ما سند راهبردی مشخص و نقشه راه برنج نداریم، گفت: مسئله گازوئیل یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان در سال حمایت از تولید ملی است.

نماینده رشت با بیان اینکه 238 هزار هکتار زمین زیر کشت برنج است، اضافه کرد: ما چند سال است که از مدیریت آب محروم هستیم که باید برای این مسئله هم چاره‌اندیشی کرد.

جعفرزاده در ادامه گفت: در بخش ماشین‌آلات کشاورزی مثل تیلر، کمباین، ماشین درو و بسته‌بندی و همچنین بخش بازسای کارخانجات برنج نیز مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

نماینده مردم رشت از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی خواست با بخش بانکی کشور وارد مذاکره شوند و تسهیلاتی را جهت حل مشکلات کشاورزان در اختیار آنان قرار دهند.

* آمریکا 136 سال است یارانه شیر می‌دهد اما در کشور ما قطع می‌کنند

احمد توکلی منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی اظهار داشت: اقتصاد نفتی، مستعد تورم و رکود با یکدیگر است و اگر درآمد نفتی هنگفت شود، مشکلی به نام بیماری هلندی پیش می‌آید که به اقتصاد آسیب می‌زند.

احمد توکلی خاطرنشان کرد: در غرب آنقدر از بخش کشاورزی حمایت می‌شود که آمریکا 136سال است یارانه شیر می‌دهد و حتی حاضر شد مذاکرات WTO را لنگ کند ولی یارانه را حذف نکند.

سرمایه‌گذاران کشاورزی 7200میلیارد تومان تسهیلات 7‌درصد‌ی می‌گیرند

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در سال 87 آسیب جدی به بخش‌های زیربنایی کشاورزی و تولید وارد شد و میزان منابع آبی کشورمان کاهش یافت که آثار آن به همان سال ختم نمی‌شود و هنوز هم این مشکل گریبانگیر بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: در عین حال امسال نیز در بخش استان‌ها خشکسالی داریم و وضعیت تولیدات کشاورزی پس از آن ضربه سنگین سال 87 روند رو به رشدی داشته است و ما توانستیم تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: میزان تولیدات کشاورزی در سال 88 به 80 میلیون تن کاهش یافت و در سال 90 ما به 110 میلیون تن رسیدیم که امیدوارم امسال تولیدات کشاورزی ما به مرز 118 میلیون تن برسد، همچنین آثار این افزایش تولید را ‌اکنون در بخش کاهش واردات نیز می‌بینیم.

خلیلیان بر همین اساس افزود: با این روند هم تولید داخلی افزایش یافت و هم از طرفی سیاست‌هایی در دولت اتخاذ شد که بر اساس آنها واردات را کاهش دادیم و متکی به تولید داخل شدیم البته اگر نیاز به واردات باشد، باید موادی را وارد کنیم که به تولید داخلی ضربه نزند.

وی در خصوص میزان واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی گفت: واردات این محصولات در سال 88 حدود 18.4 میلیون تن بوده که در سال 89 با 19 درصد کاهش، این میزان واردات 14.9 میلیون تن تنزل یافته است، همچنین واردات محصولات کشاورزی در سال 90، 13 درصد کاهش یافت و به 12.99 میلیون تن رسید. در نتیجه طی 2 سال گذشته شاهد 30 درصد کاهش در حجم واردات محصولات کشاورزی هستیم.

وزیر کشاورزی ادامه داد: اگر همان حجم واردات سال 88 را در سال 90 نیز ادامه می‌دادیم، با توجه به قیمت‌های جهانی سال 90 باید حدود 4.1 میلیارد دلار بیشتر پرداخت می‌کردیم یعنی ارز از کشور خارج می‌شد که با توجه به شرایط بازار ارز فشار بیشتری به بخش تقاضای ارز و قیمت آن وارد می‌شد.

خلیلیان در ادامه سخنان خود به واردات میوه در سال 88 و 90 اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: واردات میوه از سال 88 تاکنون یعنی طی 2 سال گذشته حدود 29 درصد کاهش یافته و از عدد یک میلیون و 83 هزار تن در سال 88 به میزان 769 هزار تن در سال 90 کاهش یافته که 77 درصد این حجم واردات در سال 90 میوه موز بوده است.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در بخش‌های زیربنایی اقدامات بسیار خوبی انجام شده که این اقدامات برای آینده بخش کشاورزی مهم است بنابراین نباید از کارهای اساسی غافل شویم و امور جاری نباید ما را از مسائل زیربنایی دور کند البته بحث‌هایی مانند کود شیمیایی و قیمت نهادهای کشاورزی مسائل مهمی هستند اما به اندازه اقدامات زیربنایی اهمیت ندارند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در بحث آب نیز گفت: در آبیاری تحت فشار تا پایان سال 90 حدود 361 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام دادیم و همچنین اکنون مجموع اراضی تحت پوشش سامانه‌های آبیاری از مرز یک میلیون و 150 هزار هکتار عبور کرده است، همچنین در طول 2.5 سال گذشته حدود 186 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی انجام دادیم و در دولت دهم حدود 14 هزار و 300 کیلومتر انتقال آب با لوله داشته‌ایم که این اقدامات برای بهره‌وری آب و مقابله با خشکسالی اقدامات مهمی بوده است.

خلیلیان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در مسیر کاری خود اقدامات خوبی انجام داده که البته به این معنی نیست که تمام نیازهای بخش کشاورزی را رفع کردیم چراکه بخش کشاورزی و دامداری نیازهای زیادی دارند و برای رفع آن نیازها اقدامات بسیار دیگری لازم است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در بخش ایجاد ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در طول 2.5 سال حدود 8.7 میلیون تن ظرفیت فرآوری را افزایش دادیم، گفت‌:‌ همچنین در بحث بیمه محصولات کشاورزی در سال 90 حدود هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت کردیم و آنچه دریافتی صندوق بیمه بود، تنها به 200 میلیارد تومان می‌رسید که با کمک منابع بانکی توانستیم این خسارات را پرداخت کنیم.

خلیلیان همچنین ادامه داد: وزارت کشاورزی در بحث توسعه مکانیزاسیون بخصوص در خصوص برنج در سال گذشته حدود 16 هزار دستگاه انواع تراکتور و نیرو محرکه در سطح کشور توزیع کردیم و در بحث برنج نیز حدود 70 هزار هکتار نشاکاری مکانیزه برنج و حدود 100 هزار هکتار برداشت برنج با کمباین انجام دادیم که این اقدامات سبب می‌شود طول دوره اشغال زمین کمتر شود و در عین حال عملکرد بالا رود و همچنین خسارت‌های حین برداشت کاهش یابد.

وی در ادامه سخنان خود به توضیح درباره قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی که در سخنان نمایندگان مجلس مطرح شده بود، پرداخت و گفت: در این زمینه مجلس، وزارت کشاورزی را موظف کرده که هر سال قبل از فصل کاشت بر اساس نرخ تورم که در آن زمان مشخص شده، قیمت‌های خود را پیشنهاد دهد و البته این قیمت‌ها در یک کارگروهی که وزیر کشاورزی تنها یک عضو آن است، بررسی و تائید می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سال گذشته نیز بر اساس نرخ تورم آن زمان که بانک مرکزی اعلام کرده بود، قیمت‌ها را اعلام کردیم و به جز قیمت گندم مابقی قیمت خرید تضمینی طبق همان پیشنهاد ما تصویب شد که البته در خصوص قیمت گندم نیز مبلغ 395 تومان تعیین شد که پس از این تصویب با اعتراض نمایندگان، کشاورز و استانداران مواجه شد و من پیگیری کردم تا هیئت دولت حداقل قیمت تضمینی که نرخ تورم مبنای شهریور سال گذشته بود را پذیرفت و ابلاغ کرد.

خلیلیان در خصوص مشکلات کود شیمیایی کشاورزان گفت: ما بر اساس میزان یارانه‌ای که در اختیارمان قرار می‌گیرد، کود را از شرکت‌های پتروشیمی خریداری کرده و توزیع می‌کنیم و وقتی این میزان محدود شود، ما به همان نسبت توزیع می‌کنیم و همین موضوع سبب می‌شود کشاورزان در تامین کود شیمیایی مشکل داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت کشاورزی برای رفع مشکل کشاورزان اقداماتی انجام داد و قرار شد کود اوره که کیسه‌ای 40 هزار تومان به صورت آزاد توزیع می‌شود، به قیمت 20 هزار تومان به صورت غیر یارانه‌ای در اختیار کشاورزان علاوه بر آن بخش یارانه‌ای قرار گیرد البته از آنجا که شرکت‌های پتروشیمی خصوصی شده و ارز هم بالا رفته، برای این شرکت‌ها به صرفه‌تر بود تا کود را صادر کنند، بنابراین به قیمتی که دولت ابلاغ کرده بود، تمکین نکردند و مدتی وقفه ایجاد شد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پس از آن ما رایزنی کردیم و به گمرک گفتیم صادرات کود را تا زمانی که نیاز داخلی تامین شود، ممنوع کنند و از طرفی به تعزیرات گفتیم که شرکت‌های پتروشیمی کود را توزیع نمی‌کنند و تعزیرات نیز وارد عمل شد و پس از آن روند تامین کود بهبود یافت.

خلیلیان افزود:‌ متاسفانه زمانی که شرکت‌های پتروشیمی کود را توزیع نمی‌کردند، این نیاز کشاورزان پوشش داده نشد و همین مشکل ادامه یافت البته هفته گذشته من با وزیر نفت صحبت کردم و قرار شد آقای قاسمی با شرکت‌های پتروشیمی جلسه بگذارند و هفته گذشته نیز این جلسات گذاشته شد و روند تحویل کود در چند روز اخیر بهبود یافته است.

وی در توضیح روند توزیع کود گفت: ما در دو فاز کود شیمیایی را توزیع می‌کنیم؛ یکی برای محصولات اساسی، یارانه‌ای و سایر محصولات و هر کسی هم که مایل باشد کود شیمیایی آزاد بخرد، کیسه‌ای 20 هزار تومان می‌شود و این موضوع مصوبه دولت است و ابلاغ هم شده است البته در ابتدا شرکت‌های پتروشیمی این مصوبه را قبول نداشتند و تمکین نکردند که پیگیری شد و اکنون روند تحویل کود از سوی شرکت‌های پتروشیمی بیشتر شده و این شرکت‌ها تا حدود 700 هزار تن در روز نیز تحویل می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه این وزارتخانه به دنبال افزایش تولید و در کنار آن افزایش کیفیت تولیدات است، گفت: ساماندهی واحدهای تولیدی موجود و ارتقاء بهره‌وری آنها از مهمترین راهکارهای وزارت جهاد کشاورزی است و البته به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هستیم.

خلیلیان بر همین اساس اظهار داشت: در حال حاضر حدود 7 هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت 7 درصدی تامین شده که در اختیار سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار می‌گیرد یعنی یارانه سود و کارمزد را به تسهیلات اعطایی تعمیم کردیم و انشاءالله این موضوع از امسال اجرایی می‌شود و طرح‌های مربوطه نیز به بانک‌ها معرفی شده و با ابلاغ اخیر صندوق نیز این موضوع به زودی عملیاتی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس