فواد ایزدی نمایه

تحلیلگر مسائل بین‌الملل حسین امیرعبداللهیان را جزو معدود افرادی در وزارت امور خارجه خواند که هم ظرفیت وزیر شدن را داشت و هم از نظر سیاسی دیدگاه‌هایش به سید ابراهیم رئیسی نزدیک است.

به گزارش مشرق، «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و معاون پیشین وزارت امور خارجه گزینه پیشنهادی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای تصدی دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم است. بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از صبح امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

ببینید:

فیلم/ دفاع رئیسی از وزیر پیشنهادی امور خارجه

در همین خصوص «فؤاد ایزدی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره ویژگی‌های حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت امور خارجه با بیان این‌که اصولا افرادی که سابقه کار در وزارت امور خارجه را ندارند، معمولا خیلی موفق نیستند و موفقیتشان محدود است، یادآور شد: در داخل وزارت امور خارجه و در بین افرادی که نگاهشان نزدیک به نگاه آقای رئیسی باشد، امیرعبداللهیان جزو معدود افرادی بود که هم ظرفیت وزیر شدن را داشت و هم از نظر سیاسی دیدگاه‌هایش به آقای رئیسی نزدیک بود.

وی با اشاره به این‌که رئیسی کار را با همسایگان اولویت خود می‌داند، افزود: از سوی دیگر سابقه کار امیرعبداللهیان و تمرکزش بر مباحث منطقه، سفارت در بحرین و معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه و تمرکز جغرافیایی بر غرب آسیا یک مزیت است.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان ساختار وزارت امور خارجه را می‌شناسد

ایزدی در عین حال گفت: البته توانمندی امیرعبداللهیان بیش از این مواردی است که گفته شد. سابقه حضور در تیم هسته‌ای در گذشته و دانش آموخته رشته روابط بین‌الملل و علاوه بر آن، این‌که سردار سلیمانی در داخل وزارت خارجه نسبت به دیدگاه‌های امیرعبداللهیان غالبا نظر مثبت داشته و آنگونه که معاونان سردار گفتند علاقه ویژه‌ای به امیرعبداللهیان به عنوان یک دیپلمات انقلابی داشته، به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای وزارت امور خارجه است.

* شاهد تقابل بین میدان و دیپلماسی نخواهیم بود

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی دیدگاه‌های امیرعبداللهیان با سایر نهادهایی که در حوزه سیاست خارجی فعال هستند و همچنین نزدیکی نگاه ایشان با آقای رئیسی و مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی، یک هم‌افزایی در حوزه سیاست خارجی خواهیم داشت و شاهد تقابل بین میدان و دیپلماسی و در رأس آن وزارت خارجه نخواهیم بود و بر این اساس، امیرعبداللهیان گزینه خیلی خوبی است.

فؤاد ایزدی با ذکر این نکته که نیازمند تغییر جدی در حوزه سیاست خارجی در کشور هستیم، اظهار داشت: در زمان مرحوم هاشمی و در دولت روحانی، اولویت اول سیاست خارجی حل مشکل با غرب بود؛ حل مشکلی که اصولا قابل حل نیست و چون این موضوع، اولویت اصلی سیاست خارجی بوده، سایر مباحث از اولویت افتاده و به آن بی توجهی شده است. به نظر می‌رسد مباحث مرتبط با کار با همسایگان و نگاه به شرق که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم بوده، دیدگاه‌های امیرعبداللهیان نیز هست. در همین خصوص نیز چند روز گذشته شاهد گفت‌وگوی تلفنی آقای رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه بودیم که نشان می‌دهد پروسه تغییر اولویت در حوزه سیاست خارجی قبل از حضور امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه شروع شده است.

* نگاه مثبت نمایندگان به امیرعبداللهیان

وی خاطرنشان کرد: به نظرم نگاه نمایندگان به امیرعبداللهیان مثبت است و قاعدتا با رای خوبی سه شنبه به عنوان وزیر امور خارجه رای اعتماد را از مجلس دریافت می‌کند و ترمیم سیاست خارجی را شروع خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل از جمله مواردی که امیرعبداللهیان در طول دوران وزارتش باید به آن توجه کند را بخش دیپلماسی عمومی خواند و افزود: دیپلماسی عمومی یکی از موضوعاتی است که در چند سال گذشته نسبت به آن غفلت وجود داشته و با این‌که مزیت نسبی ایران در حوزه دیپلماسی عمومی است، ولی مغفول واقع شده و باید دیپلماسی عمومی اولویت یابد. از سوی دیگر دیپلماسی اقتصادی هم با توجه به فشار کشورهای غربی که معلوم نیست بخواهد برداشته شود یا نشود، اولویت می‌یابد. 

وی به کادر وزارت امور خارجه نیز اشاره کرد و گفت: عده‌ای از پرسنل وزارت امور خارجه در سن بازنشستگی هستند و بدنه این وزارتخانه نیاز به ترمیم دارد و جای نیروهای جوان انقلابی و کارآمد خالی است و بر همین اساس توجه به کادرسازی و تخصص محوری در وزارت امور خارجه اهمیت می‌یابد و در حوزه کارشناسی وزارت امور خارجه نیازمند کار مضاعفی است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس