ترکیه در افغانستان

در حالی که محافل تصمیم سازی دنیا در خصوص تحولات افغانستان دچار تردید هستند، اردوغان فرار رو به جلو برای نفوذ به دیپلماسی کابل را دنبال می‌کند.

سرویس جهان مشرق _ تحولات پرشتاب افغانستان بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را در سیاست خارجی خود دچار سردرگمی کرده است. یکی از کشورهایی که به دنبال تدوین استراتژی جدید خود در سایه تحولات کنونی افغانستان بر آمده، ترکیه و رئیس جمهور آن رجب طیب اردوغان است. در همین رابطه اردوغان آمادگی خود را برای میزبانی از رهبران طالبان و مذاکره با آنها در خصوص تمامی مسائل فیمابین از جمله در زمینه استمرار حضور نیروهای نظامی ترکیه در افغانستان اعلام کرده است. این در حالی است که طالبان در بیانیه ای که دیروز منتشر کرد، حضور تمامی نیروهای خارجی در این کشور را رد کرده است.

فرار رو به جلوی ترکیه در تحولات افغانستان/ اردوغان در کابل چه می‌خواهد؟



آنکارا از حدود دو ماه پیش با هماهنگی آمریکایی‌ها همچنان به دنبال گسترش فعالیت‌های نظامی خود در جهت حمایت از امنیت فرودگاه بین المللی کابل بعد از خروج نیروهای ائتلاف است. مقامات آنکارا که پیش از این روی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تعامل با دولت اشرف غنی حساب کرده بودند، مذاکراتی را با آمریکایی‌ها در خصوص حضور نظامی خود در این کشور انجام دادند. آنها تصور می‌کردند به این ترتیب می‌توانند امتیازات دیپلماتیکی از واشنگتن دریافت کنند.
در همین رابطه ترکیه اعلام کرده است که مسئولیت حفاظت از فرودگاه کابل را با چند شرط می پذیرد. رجب طیب اردوغان دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی بار دیگر از مأموریت تامین امنیت فرودگاه کابل بعد از خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان خبر داده و گفت که این موضوع به شرطی است که آمریکا با برخی شروط مشخص آنکارا موافقت کند.
اردوغان تاکید کرد که اولین شرط ترکیه این است که آمریکا در مناسبات دیپلماتیک خود در کنار ترکیه باشد و شرط دوم این است که امکانات لجستیک خود را در اختیار ترکیه قرار دهد و در صورتی که مشکلات جدی در خصوص مسائل مالی و اداری پیش بیاید، آمریکایی‌ها حمایت‌های لازم را از ترکیه انجام دهند.

اهمیت حوزه‌ افغانستان برای آنکارا

واقعیت این است که تحولات افغانستان از چند منظر برای ترکیه حائز اهمیت است.

الف: آنکارا تلاش دارد با تسلط بر راهبرد سیاست خارجی دولت جدید طالبان در افغانستان، اهرم فشار بر رقبای منطقه‌ای خود از جمله روسیه، چین، ایران و حتی عربستان را در آسیای مرکزی تقویت کند. اردوغان به خوبی بر اهمیت سوق الجیشی افغانستان در جغرافیای روسیه و چین و همچنین بر نقش این کشور بر پاکستان به عنوان یکی از متحدان عربستان سعودی واقف است. آنکارا معتقد است تاثیر گذاری بر راهبرد سیاست خارجی طالبان، ترکیه را به دست برتر در  مناسبات منطقه‌ای در تعامل با رقبای سنتی خود می‌رساند و در ابعاد مختلف برای این کشور حائز اهمیت است.

ب: نکته دوم روند حضور آوارگان افغانی در خاک ترکیه است که از مدتی پیش آغاز شده و در نتیجه تسلط طالبان بر تمام مناطق این کشور با گسترش قابل توجهی مواجه خواهد شد. در حالی که ترکیه در حال حاضر با حضور ۶ میلیون‌ آواره ازکشورهای عراق و سوریه مواجه است، اضافه شدن افغان‌ها به این لیست خشم افکار عمومی ترک ها نسبت به فرسایش منابع انسانی این کشور به نفع آوارگان خارجی را به دنبال داشته و برخی جریان‌های مخالف دولت از این حربه برای گسترش اعتراضات و انتقادات ضد حاکمیت اردوغان استفاده کرده و اعتراضاتی را به راه انداخته‌اند. نظرسنجی‌های موجود نشان می دهد بیش از سه چهارم مردم ترکیه مخالف حضور آوارگان خارجی در این کشور هستند و معتقدند که آنها باید به کشورهای خود بازگردند.

فرار رو به جلوی ترکیه در تحولات افغانستان/ اردوغان در کابل چه می‌خواهد؟



از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که تعامل دولت‌های آمریکا و ترکیه با تحولات جدی در افغانستان بر پایه نوعی هماهنگی استوار است یا اردوغان نگاه مثبتی نسبت به تحرکات سیاسی آمریکا در این عرصه ندارد. این موضوع در سایه مواضع دوگانه شخصیت‌های دولتی در خصوص انتقاد از تبدیل شدن این کشور به اتاق انتظار و در عین حال استقبال از مذاکرات با آمریکا در خصوص شرایط افغانستان، ماهیت این مناسبات را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
گرچه هدف واقعی دولت ترکیه در بهره‌برداری از آوارگان افغان در راستای منافع این کشور کاملا مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد این کشور با چالش جدی در این زمینه مواجه شده است. این در حالی است که یکی از دلایل گسیل شدن افغان‌ها به ترکیه اعلام دولت آمریکا مبنی بر این نکته است که درخواست شهروندی این کشور توسط افغان ها باید در دولتی ثالث انجام شود و بیشتر افغان‌ها حضور در ترکیه به این منظور را بهترین گزینه خود ارزیابی می کنند.

فرار رو به جلوی ترکیه در تحولات افغانستان/ اردوغان در کابل چه می‌خواهد؟



در همین راستا در حالی که دولت این کشور معتقد است برنامه های راهبردی خود را بر اساس منافع ملی دنبال می‌کند، اما برخی شخصیت‌های منتقد دولت از تسلیم شدن اردوغان در برابر مطالبات و دیکته‌های واشنگتن خبر می‌دهند. «فکری ساغلار» وزیر اسبق فرهنگ ترکیه در حساب توییتری خود، دولت اردوغان را به تسلیم شدن در برابر دیکته‌های بایدن و باز کردن درهای ترکیه به روی مهاجران افغان متهم کرد.

وی ابراز نگرانی کرد که احتمالاً یک طرح محرمانه مورد توافق واشنگتن و آنکارا برای استفاده از این آوارگان در ماموریت‌های سری و خطرناک در افغانستان یا دیگر مناطق دنیا وجود دارد. درست مانند اتفاقی که در مورد آوارگان سوری رخ داده و تعدادی از آن‌ها به جنگ در لیبی یا جنگ در قره باغ منتقل شدند. البته نظام حاکم بر ترکیه در شرایط کنونی و در نتیجه موقعیتی که در انتخابات متوالی طی بیش از دو دهه گذشته به دست آورده، اهمیتی به منتقدان خود نمی‌دهد.

دولت ترکیه در گذشته نیز نشان داده که امکان استفاده مالی از اهرم آوارگان را برای خود تدارک دیده است. آنکارا در همین رابطه حدود ۶ میلیارد یورو پول از اروپا درخواست کرد تا مانع از عزیمت آوارگان سوری به کشورهای اروپایی شود. این در حالی است که گفته می‌شود عواید مالی آنکارا از قاچاق مهاجران طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ بالغ بر۳ میلیارد دلار بوده است و در این مدت یک و نیم میلیون نفر از ترکیه عازم اروپا شده اند.

از سوی دیگر کارشناسان منتقد حضور مهاجران افغان در خاک ترکیه اعتقاد دارند که ابهام در گرایش‌های این افراد و احتمال همراهی آنها با القاعده و داعش و طالبان می‌تواند زیرساخت های امنیتی ترکیه و بافت اجتماعی و سیاسی این کشور را به مخاطره بیندازد.

فرار رو به جلوی ترکیه در تحولات افغانستان/ اردوغان در کابل چه می‌خواهد؟

ج: سومین بعد اهمیت حوزه افغانستان در سیاست‌گزاری‌های آنکارا در خصوص استراتژی نظامی منطقه‌ای اردوغان طی سالهای اخیر است که برپایه حضور نظامی در برخی کشورهای همسایه و منطقه طراحی شده است. همین موضوع بود که ترک‌ها را به مذاکره با آمریکا در خصوص حضور نیروهای این کشور در خاک ترکیه واداشته و محور اصلی مذاکرات احتمالی با طالبان در آینده خواهد بود.

د: ترکیه بعد از ائتلاف راهبردی با ایدئولوژی فرامنطقه‌ای اخوان المسلمین تلاش دارد توجه طالبان را نیز به خود جلب کند. در همین رابطه اردوغان در ۲۰ جولای گذشته همزمان با پیش‌بینی مذاکرات احتمالی با طالبان تاکید کرد که اختلاف نظری بین ترکیه و دیدگاههای ایدئولوژیک طالبان وجود ندارد. ترکها در این عرصه به دنبال استفاده از پتانسیل کشور قطر به عنوان یکی از مهم‌ترین متحدان منطقه ای این کشور برای تاثیرگذاری بر رویکرد سیاست خارجی طالبان در حاکمیت آینده افغانستان هستند. به همین علت اردوغان پیش از این نیز با شیخ تمیم امیر قطر که میزبان هیئت طالبان هستند تماس گرفته و تلاش کرده بود به مناسبت‌های مختلف از جمله در مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان خود را وارد این عرصه کند.


ابهام در افق سیاسی منطقه

گرچه طالبان سابقه حاکمیت بر افغانستان را دارند، اما رویکرد جدید طالبان به عنوان جریانی متفاوت از سال‌های گذشته پیچیدگی های تعامل با این گروه در راهبرد سیاست خارجی کشورهای منطقه را دوچندان کرده و همین موضوع افق مناسبات منطقه‌ای را با ابهام جدی مواجه کرده است.

فرار رو به جلوی ترکیه در تحولات افغانستان/ اردوغان در کابل چه می‌خواهد؟

در سایه گسترش حضور نیروهای طالبان در افغانستان، آمریکا روند خروج نظامیان خود که قرار بود تا پایان آگوست انجام شود را  تسریع کرده است. در همین راستا نگرانی‌هایی از سقوط فرودگاه کابل به دست عناصر طالبان در محافل آمریکایی و ترکی وجود دارد. لذا ترکیه سیاست فرار رو به جلو در تعامل با تحولات افغانستان را در پیش گرفته و اردوغان از آمادگی آنکارا برای گفتگو با طالبان خبر داده و ابراز امیدواری کرد که امکان رسیدن به توافق در این گفتگوها وجود دارد.   این در حالی است که طالبان هفته گذشته حضور نظامی خارجی برای حفظ امنیت فرودگاه کابل را رد و آن را نوعی اشغالگری توصیف کرد که با واکنش این گروه مواجه خواهد شد.

گرچه واکنش کشورهای مختلف نسبت به تحولات افغانستان با یکدیگر متفاوت است و در سایه سکوت برخی دیپلمات‌های منطقه‌ای، بعضی کشورها تلاش دارند خود را به عرصه تحولات افغانستان تحمیل کنند، اما به نظر می‌رسد نقطه مشترک تمامی محافل سیاستگزاری در دنیا ابهام و تردیدی است که نسبت به آینده مواضع حاکمیتی دولت جدید طالبان در این کشور دارند. موضوعی که می‌تواند لیست جدیدی از دوستان و دشمنان کابل را طراحی کرده و مبنای اعلام موضع کشورها در خصوص تحولات افغانستان باشد. حل این ابهام نیز تنها به اکسیر زمان نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    33 21
    این.... میخواد بین شیعه و سنی جنگ راه بندازه.
  • ش. AE ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    25 15
    ترکیه در کابل میخواد همون کندی رو بالا بیاره که تو سوریه و لیبی و .... بالا آورده
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    23 15
    همان چیزی را میخواهد که در سوریه و عراق و آذربایجان به دنبال آن بود
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      9 2
      قضیه آذربایجان چه شباهتی به سوریه و عراق دارد.. در آذربایجان هیچ نیروی تکفیری وجود نداشت و چند شهر در اشغال بود.. آیا آزادسازی مناطق اشغالی گناه است لعنت بر شما دروغگوها
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 0
      كور بودی اون همه تكفیری كه خردوغان آورد ندیدی؟؟
  • US ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    18 9
    از همه مهمتر، ایجاد ارتباط با طالبان برای اعمال فشار بر ایران همان روش رو در سوریه و عراق و ارمنستان دنبال کرد و موفق بود! از طریق قطر و روسیه وارد افغانستان خواهد شد و عرصه سیاسی بر ایران مانند ادلب،سنجاق، خانطومار، اربیل و قطع ارتباط ارمنستان با ایران را تنگ خواهد کرد ،دولت مردان منفعل خارجی فقط دنبال برجام و تحریم‌ها هستند و غافل از پیرامون خود.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      9 4
      سنجاق نه سنجار خانطومار نه خانطومان
    • BE ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      3 5
      ۱۱:۰۸ شما هم فقط ایراد بگیر ، کار دیگه که نداری ، حال کن واسه خودت
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    20 10
    ول کنید بابا افغانستان هم برا برادران عثمانی یه دوره ما دلسوز این اون بودیم حالا اردوغان و دار دستش بشن تجربه نشون داده به هر کی خوبی کنیم اخرش طلبکار میشن به فکر مملکت خودمون باشیم
    • یک افغانستانی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      21 7
      زمانی که تمام دور بر هاتون پر از دشمن شد اون موقع میفهمید که اهمیت افغانستان چیست. مرز 980 کیلومتری ایران و افغانستان ( فعلا) به علت برخی تعاملات میان طالبان و ایران امن هست ولیکن من قطعا معتقدم در دراز مدت و با برسمیت شناخته شدن طالبان توسط بسیاری از کشور ها طالبان دیگر دلیلی برای خود نمی بیند تا بخواهد با ایران همکاری کند. عاقبت به علت تفاوت های شدید فکری و نژادی و مذهبی طالبان با ایران روزی روابط رو به تیرگی و دشمنی خواهد رفت. این حرف من یادتان باشد. مشرق نیوز چاپ کنید
    • دختر ایرانم IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      4 2
      افغانستانی محترم برای همین هست که ما ایرانی ها از شما میخواهیم برگردید به خاک خودتان و جایگاه خودتان را در خاک خودتان داشته و حفظ نمایید نه اینکه در کشور ما برای ما نسخه بپیچید،شما که لالایی بلدید چطور خوابتان نمیبرد؟ لطفا تشریف ببر افغانستان کمی هم داخل خاک خودت برای خودت و ما میزبان چهل پنجاه ساله ات دل بسوزان و برادری کن،درک این موضوع انقدر دشوار است؟! تا کی بیرون از خانه خودت نگران آینده میخواهی بمانی؟آینده چهل سال پیش بود، آینده بیست سال پیش بود،آینده دیروز و امروز است،چرا شما فقط بلدید زبان خود را به کار بیندازید و فقط هم سرِ ما؟ چرا فکر میکنید آینده به روزی میگویند که هرگز نمی آید البته صرفا برای افاغنه ایران نشین،ولی برای همه دنیا و صد البته ایرانیان آینده همیشه نزدیک است و هر آن از راه خواهد رسید!! حکایت مردی که زیر سایه درختی لمیده بود و استراحت میکرد دیگری کلنگی داشت و زمین خودش را شخم میزد و عرق میریخت و تلاش میکرد،مردِ لمیده با هر ضربه کلنگ مرد کشاورز صدای عِهِن و تُلُپ در میاورد! و زمان برداشت محصول توقع مزد و سهم از ثمره دسترنج مرد زحمت کش در عوضِ عِهِن و تُلُپِ خود داشت!! داستان ما و شما افغانستانی های چهل سال و اندی جاخوش کرده در این مرز و بوم است که بیرون گود نشته اید و میگویید لِنگش کن...خود را تکانی بده از زیر سایه درخت چهل ساله منفعت طلبی و عافیت طلبی برخیز کلنگ همت و غیرت و همبستگی و یکدلی بردار و زمین و خاک خودت را بساز و آباد کن و هر آن طور که به "صلاحِ "خودت و " همه " هست زندگی کن.بلعخره یک جا هم دوره نظریه صادر کردن برای همه را متوقف کن و به همان نظریه های مشعشعانه خودت عمل کن،ما نه عِهِن و تُلُپ خواهیم کرد و نه سهمی از تو طلب خواهیم کرد،بلکه آرزوی موفقیت و سربلندی و عزت تو و مردمت و خاک شریفت را داریم و دست دوستی و یاری میدهیم اگر پس نزنی! اتحاد همه شما افغانستانی ها از همه طوایف و مذاهب زیر پرچم اسلام در خاک خودتان عزت و سربلندی شما را در پی خواهد داشت.برادر محترم افغان، آینده امروز است نه فردا...غلامِ همتِ آنم که زیرِ چرخِ کبود/ زِ هرچه رنگِ تعلق پذیرد آزادست
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    24 8
    دنبال جا پا میگرده تا ایران رو با جاده ابریسمی که قراره از راه ترانزیتی تسخیر شده از ارمنستان ایران رو قرار بود دور بزنه تا چین رو نجات بده ....مضافا قراره شمال افغانستان. رو به محل تزریق چچن و ایغور و ترکمن و قرقیز و تاتار تبدیل کنه عین لیبی و سوره .. هنوز نفهمیدید پانترکیسم یعنی چی ؟؟؟؟
  • FR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    8 7
    اردوغان ليتيوم ميخواهد اروپا به تركيه براي صنعت لوازم خودرو برقي اتوموبيل كمك ميكند
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    27 6
    بعد از مدتها یک تحلیل منطقی و خالی از عقده در مورد ترکیه دیدیم.خیلی ها موفقیت و دلیل نفوذ روزافزون ترکیه در کشور های منطقه و فرامنطقه ای رو مرهون قدرت نظامی این کشور میدونن ولی ترکیه با زرنگی و آینده نگری تمام پتانسیل خودش اعم از دیپلماتیک ،اقتصادی، اتنیکی، دینی ،و همچنین نظامی خودش رو به کار میگیره تا بتونه پیشبرد عملی در طی زمان داشته باشه.برای افرادی که یک بعدی به قضیه نگاه میکنن شاید غیر قابل درک باشه و این کار هارو دورویی تعریف کنن ولی بهترین روش برای پیشبرد اهداف و مقابله و معامله برد برد با قدرت های استعماری همین سیاست همه جانبه است. قدرت رو هم با موشک باید ساخت هم با اقتصاد هم با دیپلماسی و هم با مشترکات دینی و زبانی و غیره
    • حمید IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      4 2
      دیدید گفتم که هم ترکهای ایران و ترکهای ترکیه آدمهای زرنگ و و اهل مطالعه و علم و با هوش و آینده نگری هستن.باید زیاد دقت کنیم.باید حواسمون باشه.
  • GE ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    21 2
    اردوغان استاد گرفتن ماهی از آب گل آلوده. این قضیه رو میشه از تعامل اقتصادی ترکیه با دولت سوریه فهمید که با وجود دشمنی عملی ولی 38 درصد مراودات اقتصای سوریه بر عهده ترکیه است.شک نکنید یکی از برنده های کازینوی طالبان در افغانستان هم ترکیه خواهد بود که چندین ساله رویای رسیدن به مرز چین و حمایت از مسلمانان اویغور و تحت فشار قرار دادن چین رو دارن.البته این فقط یکی از اهداف ترکیه هست از بعد ژئوپولیتیک افغانستان سرشار از منابع معدنی و زیر زمینی بکر هست که الان بهترین فرصت برای گرفتن این امتیازات از طالبان سیاست نابلد هستش که با یک آبنبات میشه ازش امتیازات رویایی گرفت
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    13 16
    با اینکه دل خوشی ازش ندارم ولی هر روز که میگذره نبوغ سیاسی اردوغان بیشتر نمایان میشه
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    20 11
    این مردک واسه ایجاد رابطه سیاسی با حضرت ابلیس هم یک بهانه ای درست میکه و از اونم استفاده میکنه. یک هفته نگذشته از دیدارش با اشرف غنی و اعلام حمایتش از دولت افغانستان داره بساط دیپلماسی با طالبان رو پهن میکنه
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      12 7
      نوچه است و هزار رنگ
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      17 13
      دیپلماسی ترکیه = دیپلماسی انگلی ، صبح سر سفره ژیم صهییونیستی، ظهر سر سفره اروپاییان، شب در رختخواب آمریکا، طی 4 دهه گذشته همینطور عمل کرده.به لطف جنگ رژیم صدام علیه ایران، حمله صدام به کویت، حمله متحدین به عراق ...ا.ضاع سوریه ...اشغال لیبی و...جنگ قره باغ، ترکیه آتش بیار محرکه، و ریزه خوار سودهای سرشار این منازعات بوده، از هر طرف هم کشته شده ترکیه سود آن را برده است.حالا نوبت افغانستان رسیده.
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    13 17
    مگه نمیدونی مشرق ؟! افغانستان چهل میلیون تورک داره
  • فرزین IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    10 6
    جفتشون حنفی هستند اخوان المسلمین
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    10 12
    افغانستان می تواند پایانی بر ماجراجویی های اردوغان باشد ترکیه توان سه ماه جنگ را ندارد برخلاف ظاهر بزک شده اش از درون سست و پوسیده است اگر اشغالگری و کشورگشایی شدنی بود ابرقدرت های آمریکا و روسیه فرار را بر قرار ترجیح نمی دادند
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      15 16
      اولا قبل افغانستان بودن دوستانی که در مورد ارمنستان و سوریه و لیبی و جاهای دیگه که ترکیه ازش سربلند بیرون اومد همین حرفای شمارو زدن و ادعا کردن دیگه ترکیه اینجا میخش به زمین گیر میکنه ولی اینطور نشد دوما یکم دقت کنین حرف از جنگ نیست ترکیه داره از باب دیپلماسی وارد افغانستان میشه و طالبان رو حمایت میکنه قرار نیست جنگ کنه
    • CA ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      6 2
      چرت حرف میزنی تاریخ رو بخون ببین ترکیه چیه !!در عرض ۲۴ ساعت رضا پالانی خودش رو به انگلیس باخت فقط ۲۴ ساعت و اسمشم بود ژاندارم منطقه !!همین ترکیه که در بدترین حالت اقتصادی و نظامی بود انگلیس رو چنان در چاناق قلعه شکست داد و سیلی تورکی زد ۱۰۰ سال انگلیس داره واسه سربازان کشته شده اش در ترکیه سالگرد میگیره عاقل باش با تورک جماعت شوخی نکن بد میبینی!!
    • کاربر قدیمی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      2 6
      حالا به تو چه مگه تو تورکی که آنقدر داغ کردی تورک مال کایسری به غرب که چند صد سال تو اروپا تاخت و تاز داشت به تو چه ربطی داره اردوغان از امثال تو بعنوان پادو استفاده می کنه و در اولین فرصت هم می اندازدت دور.
    • حمید FR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      3 1
      بله ترکم. از بورکینافاسو که نیومدم. من ترکم .ترک ایران.
  • مقدس IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    13 3
    در شرایط فعلی رصد نیروهای ترکیه در افغانستان و منطقه بسیار مهم‌تر از فرار یانکی هاست ، تناقضات مشکوک زیادی در رفتار و مانورهای دیپلماتیک و...... ترکیه در منطقه از عراق و سوریه گرفته تا فطر و امارات و یمن به وضوح مشخص است .
  • ت HU ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    8 6
    نه می خواد به هر بهانه ای که شده تروریست هایی که در ادلب روی دستش باد کردن و هر لحظه ممکنه به خود ترکیه حمله کنن رو از مرز خودش دور کنه و به افغانستان بفرسته
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      14 14
      عاشق توهم شماهام ))) تموم نشدن این تروریست های که میگین؟! ترکیه که هر هفته اینارو به یه جنگی میفرسته تا حالا باید تموم شده بودن اخوی
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    16 1
    همانطور که طرح های پیمانکاری سوریه نصیب ترکیه و چین شد در افغانستان هم این ترکیه و چین خواهند بود که با طالبان به توافق رسیدن
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    13 1
    جالبه ایران فقط پناهنده های افغان رو قبول میکنه و هیچ نفع دیگه ای رو دنبالش نیست!! خوب آقا شما هم از الان با طالبان سر صحبت رو باز کنین قراردادهای اقتصادی و امنیتی ببندید تا تولید کننده ها و بازرگانهای ما هم منتفع بشن و از ورود مواد مخدر به ایران هم جلوگیری بشه، حالا کار نظامی نخواستین بکنین نکنین، از ترکیه و اتحادیه اروپا و.... یاد بگیرین ‌!!!!
  • علی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    9 1
    فرصت دیپلماسی و ارتباط با طالبان را نباید از دست داد و خون ریزی و جنگ های که از این کم کاری پیش بیاید نابخشودنی است.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    9 5
    ایران سرزمین پدری افغانها ست و ما باید با توجه مشترکات فرهنگی فراوان با افغانستان تعامل اقتصادی داشته باشیم ضمنا مهاجرین افغانی به ترکیه ،زبان ترکی را خوب یاد گرفته اند
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    10 3
    یادتون باشه فرق بین بقیه سیاستمدارآن با اردوغان در آین است که اردوغان از تهدید فرصت میسازد
  • سیاوش IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    13 2
    فرار رو به جلو کدومه؟! من شخصا از اردوغان متنفرم اما از فرصت طلبیش خوشم میاد.داره برای منافع اقتصادی کشورش تلاش می کنه. سیاستمدار باید تر و فرز باشه.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      7 7
      احسنت ارودغان بچه زرنگ خاورمیانه
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      8 9
      افغانستان اگه منافع اقتصادی داشت امریکا ولش نمیکرد دلتون خوشه افغانستان عین سیاه چالست همه چی میبلعه
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    14 9
    افغانستان مال ماست‌؛ همش مال ماست! ترکیه رو چه به افغانستان
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      2 1
      یه کلمه هم از مادر عروس بشنو از مغولستان! خاکش بله مال بود یه دوره ای ولی اومدن مردمش رو به خاک و خون کشیدن و خودشون توش نشستن،دقت کنی بهتر ببینی میفهمی.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    12 4
    اردوغان در کابل چه می‌خواهد؟". دنبال جنس خوب میگردد!.
  • US ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    2 15
    باب الاخذ بالسنة و شواهد الکتاب 1- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ عَلَى كُلِّ حَقٍّ حَقِیقَةً وَ عَلَى كُلِّ صَوَابٍ نُوراً فَمَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ كِتَابَ اللَّهِ فَدَعُوهُ‏ اصول کافى جلد 1 صفحه:88 روایة: 1 ترجمه : 1- رسول خدا (ص) فرمود: براى هر امر حقى و حقیقى موجود است (که به سوى آن حق رهبرى مى‏کند) و بر سر هر امر درستى نورى موجود است، پس آنچه موافق قرآنست اخذ کنید و آنچه مخالف قرآنست ترک نمائید (زیرا قرآن نور است و حقیقت که مردم را به حق و صواب دلالت کند) 2- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِی يَعْفُورٍ قَالَ وَ حَدَّثَنِی حُسَيْنُ بْنُ أَبِی الْعَلَاءِ أَنَّهُ حَضَرَ ابْنَ أَبِی يَعْفُورٍ فِی هَذَا الْمَجْلِسِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ اخْتِلَافِ الْحَدِیثِ يَرْوِیهِ مَنْ نَثِقُ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَا نَثِقُ بِهِ قَالَ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ حَدِیثٌ فَوَجَدْتُمْ لَهُ شَاهِداً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ أَوْ مِنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِلَّا فَالَّذِی جَاءَكُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ‏ اصول کافى جلد 1 صفحه: 88 روایة: 2 ترجمه : 2- ابن ابى یعفور گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم درباره اختلاف حدیث که آنرا روایت کند کسى که به او اعتماد داریم و کسى که به او اعتماد نداریم (و در مضمون مختلف باشند) فرمود: چون حدیثى به شما رسید و از قرآن یا قول پیغمبر (ص) گواهى بر آن یافتید اخذش کنید و گرنه براى آورنده‏اش سزاوارتر است. (شما نپذیرید و به کسى که نقل مى‏کند برگردانید). 3- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ عَنْ أَيُّوبَ بْنِ الْحُرِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ مَرْدُودٌ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ كُلُّ حَدِیثٍ لَا يُوَافِقُ كِتَابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخْرُفٌ‏ اصول کافى جلد 1 صفحه:89 روایة: 3 ترجمه : 3- امام صادق علیه السلام فرمود: هر موضوعى باید به قرآن و سنت ارجاع شود
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 0
      کلا خوبی
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    18 22
    ترکیه بدبخت که میزبان 6 میلیون نفر از آوارگان مسلمان است چرا اینقدر باهاش در رسانه های ایران دشمنی میشه؟ میدونید اب و غذای این 6 میلیون روزانه چقدر میشه؟
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      11 13
      میدونی چقدر وام گرفته و خودش هم نفت بر اتش سوریه و عراق ریخت و این اواره ها. در واقع طرفدارانثو مزدورانش هستند اینها را اهرم فشار به اروپا کرده و به زنانشان هم. پلیسهایش تجاوز کردند
  • CA ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    14 12
    ای موش کثیف تحت اشغال و کنترل ناتو
    • حق بین GB ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      11 5
      راستی کدوم کشور بود که از ترکیه کود انسانی وارد کرد!!!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    7 11
    اردوغان یک فرصت طلب ساده لوح هست بهتر بگیم یک بازیچه در دست ابر قدرتها هیچ ثبات شخصیتی و فکری در تصمیم گیری هایش ندارد تا دیروز می خواست با طالبان بجگنه امروز اونا را به رسمیت می شمارد جالبه؟!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    6 5
    هر دولتی سر کار تو افغانستان باشه ما فقط باید چند موضوع مهم را در نظر بگیریم و روش سرمایه گذاری کنیم حاکم هرات هر کس باشه باید با ما هماهنگ باشه چند تا گمرک اضافه کنیم تا مبادلات مرزی با افغانستان بیشتر بشه مسیر ارسال کالا و خط لوله از افغانستان به چین را هموار کنیم ارتباط با تاجیکستان را از همین مسیر فراموش نکنیم
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    10 5
    الان ما باید نفوذ کنیم کشور همسایه هست و هم صادرات سیمان وکاشی و...داشته باشیم بازسازی قبل از اینکه بقیه کشورها بیان از طریق ایران و ما فقط دل خوش کنیم به ترانزیت کالای بقیه کشورها ....افغانستان گاز و معادن خوبی دارد مثل مس ولیتیوم و...
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    9 7
    سیاست بوقلمون صفتی
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    7 0
    باید یک همه پرسی کاملا آزاد و دموکراتیک در داخل افغانستان برگزار بشه که مشخص شود مردم افغان، این طالبانی های معلوم الحال را به رسمیت می شناسن یا نه
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    11 9
    در اینکه ترکیه با قدرت نظامی خیلی بالا در تحولات منطقه دخیل و موثره که جای شکی نیست
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    14 2
    سخن گوی طالبان که به ایران حمله کرده بود در جای دیگر اعلام کرد که برای بازسازی افغانستان از ترکیه استفاده می کنیم. تمام این موارد نشان دهنده زیرکی اردوغان است که از هر مشکلی در کشورها به نفع خود استفاده می کند. برای نمونه در جنگ ارمنستان و اذربایجان خیلی به نفع ترکیه تمام شد و ایران را که با هر دو کشور همسایه بود روسیه و ترکیه در جلسه صلح راه ندادند. در مورد افغانستان از ان طرف ایران ترکیه خئاهد آمد و پروؤ های عمرانی چند میلیاردی در افغانستان اجرا خواهد کرد. یا در سوریه ترکیه یکب از طرف های جنگ علیه دولیت سوریه بود ولی امرور رتبه یک شریک تجاری سوریه شده و ما که اینقدر هزینه برای حفظ بشار اسد پرداختیم رتبه دهم هستیم برساس آماری که چند ماه قبل در یگ گروه خبری اعلام شد.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    4 6
    به مسؤلین بگید شک نکنید آمریکا رهبری و مدیریت پشت پرده هدایت افغانستان را به ترکیه داده و دست ایران را قطع کنه همان کاری که در شمال سوریه و لیبی کرده، مقامات ایرانی بیدار باشند بسته فکر نکنند به قول‌های طالبان اعتماد نکنند ، مأموریت پیچیده آمریکایی و ترکیه را بفهمنن
  • NL ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    12 9
    کاش ایران در کودتای ترکیه برای نجات اردوغان اقدام نمیکرد
    • حمید IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      6 0
      در کودتا اردوغان به مرمره رفته بود نمیدونم ایران چه کمکی بهش کرده بود.
  • سعید IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    19 13
    تا حالا کی اتفاق افتاده که تو جمهوری اسلامی یک حرف خوب در مورد ترک و ترکیه گفته بشه تمام مطالب بالا با رزالت و نفاق گفته شده دنیا در هراسه چون با اتحاد و عملکرد و گفتمان مسئولان کشور آذربایجان و ترکیه عملا اتحاد سنی و شیعه در جریانه ... حالا کیا از این اتحاد نگراننند ....... قره باغ با شجاعت سربازان آذربایجان آزاد شئ و البته با حمایت ترکیه حالا کیا و چرا از آزادسازی مساجدی که توسط ارامنه به خوکدانی تبدیل شده بودند نارحتند .... چطور تکفیری ها یی که همه جا شیعه میکشند با یربازان شیعه اذربایجان همراه شدند .... سیاست انقدر اخلاق توش نیست ترکیه هم قطعا حق مطلق نیست و ایراد زیاد داره اما حضورش برای ایران و جهان اسلام یک نعمتی است که ابلهان درکش رو ندارند
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      12 9
      لعنت بر توله تجزیه طلب
    • علی از تبریز IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      4 1
      ممنون خیلی قشنگ نوشتی
    • CA ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      5 3
      اگه ترکیه نبود ۱۰۰ سال پیش آذربایجان توسط ارامنه با سلاح و حمایت روسیه تزاری از بین رفته بود نه از تهران کمکی رسید و از کربلا و نه از اصفهان جیلوها چنان به قتل عام دست زده بودند به بچه ها رحم نمیکردند خداوند از عثمانی راضی باشد خداوند نوری پاشا و سربازانش را قرین رحمت خود کند !زنده باد ترکیه زنده باد آذربایجان زنده باد تورک
    • حمید FR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      2 3
      آفرین به این هوش و آگاهی و قلم.ممنون.
  • مهدی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    14 8
    این الدنگ پتانسیل صدام شدن را دارد بد نبود گروههای مخالف ترورش می کردند کاش کودتا به ثمر رسیده بود
  • رهام حسامی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    6 3
    اردوغان اومده چیکار منافع داره .غارت کنه بره مثل بقیه.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    11 14
    مردم آناتولی تُرک نیستند. به زو ترک زبان شدن متاسفانه. تُرک واقعی توی مغولستانه .
    • حسین IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      8 2
      با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه حالا هرچقدر میخوای بگو تورک نیستن این چیزی رو عوض نمیکنه ما تورکیم بزرگوار مغولستان هم واسه مغولاس اسمش روشه نمیتونی تشخیص بدی
    • GB ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      8 5
      تو دیگه خیلی از مرحله عقب افتادی
    • حمید IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      4 3
      قرص هاتو خوردی؟مغولستان کجا و ترکهای ایران و ترکیه کجا؟چقدر پرتی.انقار میگی اگه هندوونه رو با فلفل بخوری خوشمزه تر میشه.خخخ
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      2 10
      سلام.حسین و حمید اینکه شما دوست دارید ترک باشید به خودتون مربوطه لابد براتون فضیلته!! ولی به جای تعصب کور بهتره به تاریخ مراجعه کنید تا ببینید اصالت ترکها چی هست و ریشه اونها به چه کسانی و کجا برمیگرده.ندونستن عیب نیست نپرسیدن عیبه.با احترام.
    • معین ! (مَمَدِ شون) IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 4
      بسوزه پدرِ تجربه!! حمید جون قبل قرصات هندونه رو با فلفل خوردی یا بعدش که تشخیص دادی خوشمزه تر میشه یا نمیشه ؟! میدونی گاهی وقتا اصلا لازم نیست کسی فریاد بزنه کی هست چی هست...همین که دهان خود رو باز میکنه و....بعله! شاعر در این خصوص میفرمایند: خوشم با خاطراتت اینو از من نگیری !
    • حمید FR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      3 2
      آقا تاریخ در مورد اصالت ترکهای ایران و ترکیه چه خوب بنویسه چه بد کاری نمیشه کرد ولی تا اونجا که اطلاع دارم ما ترک ایران هستیم.هندونه رو هم مثل بعضی ها.....بعله با نمک و فلفل نمیخوریم معین جان عزیز.
    • به حمید IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 3
      پس برو اطلاعات اشتباهتو درست کن چون در تاریخ ایران چیزی به عنوان ترک وجود نداشته،ترک در برابر واژه تات هست که به غیر فارس زبانها ترک میگفتند و به فارس زبانها تات میگفتند،مردم ترک زبان فعلی در ایران به زور سرنیزه ترک زبانهایی که یکی از شعبه های مغولهایی بودند که به این ناحیه یورش آوردند،مجبور به استفاده از این زبان شدند که ترکی مغولی است و در ایران زبان این خطه ملغمه ای از ترکی مغولی فارسی و عربی شده خواه ناخواه به خاطر همنشینی با فارس زبانان و به علت اسلام آوردن که زبان دینی مردم عربی بود،زبان مردم ترک در ترکیه بیشتر واژه های مغولی باستان دارد و کمی عربی و البته دوره امپراطوری عثمانی زبان درباری انها فارسی بود چون این مردم بربر خط نوشتاری نداشتند و دربار یک امپراطوری که نمیتوانست با بیسوادی اداره کند سرزمینهای تحت سلطه اش را بنابراین به ناچار زبان دربار فارسی و خط هم فارسی بود!!!! ولی دیگه اطلاعی ندارم که توی دربار هندونه رو مثه شما میخوردن با نمک و فلفل یا نه با پوست یا خالی خالی!!! بعله حمید جون تاریخ بخوون رووشن شی، به جای کَل کَل با بیهوده و بی پشتوانه مستندات تاریخی و علمی با ملت..
    • معین ! (مَمَدِ شون) IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 0
      سلام حمید داداش ، آهنگو گوش کن حالشو ببر.. هندونه رو هم هرجور دوست دارید بخورید،دنیا فقط دو روزه تازه امروزشم که گذشت..نذار به قهر و دعوا بگذره توام خداییش بی مطالعه رفتی تو دل طرف دوره افتادی با تعصب هی من تورکم من خوبم میکنی خب معلومه فقط لب و دهن باشی دلیل محکم نداشته باشی بعدم یه همچین مثال چرتی بزنی برا طرف مسخره کنی خخخخخ بنویسی خودتو پس اول کوچیک کردی بایدم همچین جوابی بشنفی،چطو پای کامنت هرکی خوشت اومده تکبیر گفتی چون مثه خودت فکر کرده..خب اونم همین دیگه .مرگ حقه اما واسه همسایه؟ دوتا گفتی پس یکی هم باس بشنفی دیگه اگه منصف باشی..دیمی که نمیشه حرف زد الان میگن دهکده جهانی همه باس آگاه باشن برن دنبالش یاد بگیرن بشه حرف حقی رو زد که آس باشه نه حرفی که توی دکون هیچ عطاری پیدا نشه..خواه پند گیر خواه ملال،از سر دوستی گفتم بخندید به پر و پای هم نپیچید تو این دو روز دنیا همین ایشون پس فردا یه چیزیش بشه تو از غصه اون دق میکنی خدای نکرده ،شما یه چیزیت بشه ایشون از غصه شما پرپر میشه خدای نکرده ...منم از غصه هردوتون جون میدم...دیگه چه فایده اون موقع؟نوش دارو بعد مرگ سهراب... وقتی هستین قدر همو بدونین عشق کنین از محبت به هم،سر خاک آدم میاین آه و ناله میکنین زار میزنین چی میشه؟چه فایده؟دنیا عوض میشه؟ الان من فارسم چه گُلی به سر خودم و دنیا زدم؟؟همینجا رو فقط نگاه کن جون داداش ببین چه خبره!! آدما همه خوابن وقتی مردن بیدار میشن...هر دوتون حلالم کنید داداش.مخلصیم،سایه تون برقرار.
    • حمید FR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 1
      معین خان شاعر میگه.بو دونیا فانی دیر فانی. بو دونیادا قالان هانی. یا یه نویسنده اصالتا ترک میکه.خداوندا تو میدانی که انسان بودن و ماندن چه سخت است و چه دشوار است. چه زجری میکشد آنکس که انسان است و از احساس سرشار است. خدا شما رو هم حفظ کنه . الله سیزی ده کوروسون.
    • معین ! (مَمَدِ شون) IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      0 0
      مخلصیم حمید جان.ما که دین و ایمون پا به جفتی نداریم،دعای خیرم در حقت اجابت بشه تحصیلکرده و دانشگاه رفته هم نیستیم که بتونم لطفتو قشنگ تر جبران کنم،ولی این شبای عزیز هر جا رفتی،سینه زدی،اول فرج آقا صاحب الزمان و بعد همه آدمای شریف دنیا مثه خودت،و آخر آخریش داداش کوچیکت معین رو از قلم ننداز،ما جامون ته مجلس هم نیست.ولی تشنه مرام و عدل مولا علی امیرالومنین هستم که پای حق وقتی در میون بود براش مسلمون و ترسا و جهود و گبر توفیری نداشت.ما کارگریم نون بازومونو میخوریم و آب قلبمون،خداروشکر که تو این دنیای به این بزرگی اقلا همدیگرو داریم. ما قد سوادمون اخبار میخونیم،اینجام حق الناسه بیشتر بنویسم چون دوتا آدم با کمالات به از شما نباشه بیان مطلب بذارن به درد همه بخوره بهتره،یه عزیزی آیه حدیث نوشته احسنت بهش استفاده کردیم،یه آبجی اینجا چیزی نوشته خداییش پرچم مردا رو بالا برده!خلاصه هر کی حرف دلشو زده،تصمیم آخر اما با اوستا کریمه.منم در حد خودم برات میگم داداش من،نشو با من غریبه مثه نامهربونا بلا گردون چشمات زمین و آسمونا،هنوز پیشمرگتم من،بمیرم تا نمیری خوشم با خاطراتم .... باقیشم بنویسم اینجا چاپ نمیکنن،خدایی هم حق الناسه،ولی تقدیم با عشق.الانه که بر وبچه های مشرق جفتمونو بندازن بیرون!! مواظب خودت باش،یا علی.
  • حمید ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    5 5
    این مردک ثابت کرد که ثبات سیاسی واجتماعی ندارد.دنبال توهمات خودش میگردد که هر کاری میکنه پوزه اش به خاک می خورد.اقتدار ایران در منطقه ودنیا بد جوری افکاری اردوغان را به هم ریخته است.به خاطر همین دست به هر کاری میزنه که خیلی عقب نیفته.
  • مهدی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    9 4
    ایران نباید اجازه ی نفوذ ترکیه را در افغانستان بدهد
  • حسین IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    9 5
    باید به ترکهای ایرانی نژاد پرست که شیفته اردوغان هستنددست مریزاد گفت.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      3 4
      ترکِ ایرانیِ نژاد پرست که عاشقِ اردوغان باشد، " ایرانی " به حساب نمی آید برادرم. یا رومیِ روم یا زنگیِ زنگ.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    9 4
    این اردغان استخوان در گلوی مسئولین نظام است نه می توانند قورت بدهند نه بیرون بیاندازند.
  • US ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    9 13
    خدارو شکر میکنم الحمدالله میگم یه تورک یه حرکتی میکنه کل ایران به ولوله میفته و دشمناش از پیشرفتش دیوونه و دوستانش دلشون شاد میشه زنده باد سلطان امیرالمومنین حضرت اردوغان
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      3 6
      اینهمه سال افغانها را تحقیر و فحاشی و تمسخر میکردید و ایرانیها را به افغانها نسبت میدادید شما پانترکهای وقیح .. الان چیشده برای افغانستان یقه جرمیدید ؟؟؟؟
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 2
      مگه معنای پیشرفت این باشه: فحشای علنی به صورت فاحشگی برای جذب توریست و رونق صنعت گردشگری هم عملی هم با ساخت فیلم و سریال های مستهجن که اتفاقا حقیقت عریان زندگی امروز بسیاری از مردم ترکیه را به نمایش میگذارد و بازاریابی میکند با این محصولات خوش رنگ و لعاب در کشورهای جهان سوم و کشورهای دارای نرخ بالای مسافر گردشگر،تا دعوت شود از انها برای سفر به ترکیه و جذب شدن به فرهنگ!! ترکیه تا سری در سرها درآورد و میان کشورهای کمتر توسعه یافته آمریکای لاتین و آسیایی به چشم بیاید و هوادار پیدا کند در واقع ایشون چون نتونست خودشو به زور توی پاچه اتحادیه اروپا کنه حتا با رسوندن خودش به استانداردهای لازمِ یاد شده در سطرهای بالا! میخواد برای یک سری بدبخت پادشاهِ آفتابه ها باشه!! کم نبودند بوزینگان مسخ شده ای که گرفتار نفرین مردان الهی بودند که از فرمان خدا سرپیچی میکردند به خاطر مطامع دنیوی.. در دو دنیا همنشین سلطانت باشی،خلایق هرچه لایق.
  • بابایی GB ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    4 8
    ملیجک ها اجازه داشتند سربسر پادشاهان بذارندحتی هراز گاهی دری وری هم به پادشاهان بگویند حال این اردوغان ملیجک اسرائیل وغرب که هراز گاهی برای سیاه بازی رو حوضی چند تا بد وبیراه به اسرائیل وغرب میگه ۔ کاریکاتور وار شکلک سلاطین عثمانی رو در میاره که بله همه خاور میانه ما سلطه داریم در صورتی که پادوی غرب وبدون دستور آب هم نمیخوره ترکیه در سیل وآتش وزلزله در حال ویران شدن مردک کاریکاتور عاجز از مشکلات خود سر ک به همه جا میکشه البته این شامل حال خیلی از ممالک حتی آمریکا هم هست
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      10 6
      فعلا برو یه سرم ترکیه ای بزن قند خونت نیفته تلف بشی.
    • BE ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      6 7
      ۱۴:۵۶ انگار آنتالیا خیلی خوش گذشته ، زیادی وول خوردی خوش خوشانت شده ، با همون اردوغان سگ سبیل محشور نشی انشالله
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    5 0
    نویسنده محترم هشدار داده است که مهاجران افعان مقیم ترکیه ممکن است در اینده گرایشات طالبانی داشته باشند به احتمال زیاد یاد ش رفته که این مردم از دست طالبان فرار کرده اند
  • DE ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    1 2
    حکومت ترکیه جنبه های مثبت داره و جنبه های منفی. سیاستمدار با هوش میخواهد که جنبه های مثبت آنرا گسترش،داده و قابل استفاده دو طرف برساند. ترکها از حرکات رزیلانه اروپا زخم خورده اند و خوطحال میشوند اگر ثابت کنند که توانایی ایجاد اتحادیه هایی در مقابل اروپا را هم دارند. البته ترکهای ترکیه متاسفانه یک جنبه منفی دارند و آن کم جنبگی آنهاست و خیلی زود کله شان باد بر میدارد و میخواهند حتی برای بهتر از خود رئیس بازی در بیاورند و رفتارهای ناموزون از خود نشان میدهند.
    • CA ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      2 2
      خب حق دارند چون بهتر از تورک وجود ندارد البته دارد خداوند و ملائک !الله ۲۰ تورک ۱۹ شهادت شناسنامه ملت تورک است
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 1
      چی میزنی؟؟؟!!! میترسیم اُوردوز کنی پس فردا یه نمره هم از خدا و ملائک بالاتر به خودتو و هم پیاله هات بدی !! هعی خدا حرف قدیمیا رو باید با آب طلا نوشت قاب کرد به دیوار: "خدا ....شناخت و شاخش نداد ." عجب صبری داری خدایا !
  • karim IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    3 6
    ایشان عامل اسرائیل و آمریکا است برای خوش رقصی هر کاری که اربابانش بخواهند با خفت و بزدلی انجام میده و تمام موارد هم روسیاه و شرمنده شده است
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    4 6
    موقیت جغرافیایی ترکیه اساسا به شکلی نیست که چنین بلندپروازی هایی بکند. این کشور به آب های گرم دسترسی ندارد و در یک موقعیت بد جغرافیایی گیر افتاده
  • خديجه IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    4 4
    اردغان مردی دو رو هست در یک جیب دشمن رادارد در جیب دیگر دوستان بر ضد هم استفاده میکند
  • محمد تورک آذربایجان IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    4 5
    تا حالا کی اتفاق افتاده که تو جمهوری اسلامی یک حرف خوب در مورد ترک و ترکیه گفته بشه تمام مطالب بالا با رزالت و نفاق گفته شده دنیا در هراسه چون با اتحاد و عملکرد و گفتمان مسئولان کشور آذربایجان و ترکیه عملا اتحاد سنی و شیعه در جریانه ... حالا کیا از این اتحاد نگراننند ....... قره باغ با شجاعت سربازان آذربایجان آزاد شئ و البته با حمایت ترکیه حالا کیا و چرا از آزادسازی مساجدی که توسط ارامنه به خوکدانی تبدیل شده بودند نارحتند .... چطور تکفیری ها یی که همه جا شیعه میکشند با یربازان شیعه اذربایجان همراه شدند .... سیاست انقدر اخلاق توش نیست ترکیه هم قطعا حق مطلق نیست و ایراد زیاد داره اما حضورش برای ایران و جهان اسلام یک نعمتی است که ابلهان درکش رو ندارند
    • بیکار IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      3 1
      اتفاقاً ابلهان دنبال نعمت سازی و بت سازی از اردوغان و دولتش هستند والا هر کسی باید به فکر مملکت خودش باشه و سنگ آن را به سینه بزنه نه اجنبی را کسی دلش پیش اجنبی است خواسته یا ناخواسته به کشوری که تبعه آن هست خیانت خواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس