کد خبر 1260692
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
رکورد ثبت فوتی‌های روزانه در بهشت زهرا طی ۵۰ سال اخیر شکسته شد

عضو شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت رفت و روب ، طلب شهرداری از دولت، بدهی ها، وضعیت حمل و نقل عمومی، طرح استقبال از مهر و .... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، اعضای شورای اسلامی شهر تهران به موضوع رفت و روب و وضعیت جمع‌آوری زباله در شهر تهران انتقاداتی داشتند، همچنین معتقدند که باید وضعیت مخازن تغییر و همچنین تغییرات جدی در بحث پسماند رخ دهد.

براساس مصوبه شوراس شهر بیش از ده سال پیش جمع‌آوری زباله در تهران و موضوع رفت و روب به مناطق واگذار شده است. با توجه به اینکه در روزهای گرم تابستان قرار داریم و سر باز بودن سطل‌های زباله باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.

از سوی دیگر قرار بود که بهشت‌زهرا توسعه و چند نقطه برای گورستان جدید پایتخت‌نشینان درنظر گرفته شود. البته مطالعات انجام شده و چند نقطه نهایی شده است. بهشت‌زهرا ظرف دو تا سه سال آینده پر می‌شود و باید هر چه سریع‌تر برای گورستان جدید پایتخت‌نشینان اقدامی صورت گیرد. 

ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده شده، بسیاری از اتوبوس‌ها از رده خارج و نیاز به اورهال دارد. دولت باید در این زمینه به کمک شهرداری آمده و به وظایف قانونی خود در بحث توسعه حمل و نقل عمومی عمل کند. 

کلان‌شهر تهران حدود ۷۰ هزار میلیارد بدهی و هزاران میلیارد طلب از دولت دارد. حال باید دید مدیران شهری جدید چه برنامه‌ای برای رفع این مشکلات در پایتخت دارند. 

در خصوص وضعیت رفت و روب و جمع‌آوری زباله  نظافت و آخرین وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی و اورهال قطارها و اتوبوس و بدهی ۷۰ هزار میلیارد و طلب‌های شهرداری از دولت با ناصر امانی عضو شورای ششم شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

آخرین وضعیت گورستان جدید تهران

گزارشی  در خصوص عملکرد چهار ساله در صحن شورای شهر قرائت شد. انتقاداتی به نحوه رفت و روب و جمع‌آوری زباله در تهران داشتیم. در این باره توضیح می‌دهید؟

معاونت خدمات شهری عهده‌دار وظایف مهمی است و در اصل ویترین شهر تهران تلقی می‌شود

بله، گزارشی توسط معاون  خدمات شهری شهرداری تهران در صحن شورا قرائت شد. معاونت خدمات شهری یکی از معاونت‌های مهم شهرداری تهران است و مردم به صورت روزمره با این معاونت در ارتباط هستند. این معاونت عهده‌دار وظایف مهمی است و در اصل ویترین شهر تهران تلقی می‌شود. فضای سبز، محیط زیست، زیباسازی، میادین میوه و تره‌بار، بهشت‌زهرا(س) و... از جمله وظایف و مأموریت‌های این سازمان است در نتیجه معاونت حساس و وظایف آن تعیین‌کننده است و هر چقدر این معاونت عملکردش بهتر باشد میزان رضایتمندی مردم هم بالاتر می‌رود چرا که به دلیل وظایف این معاونت و ارتباط نزدیک با مردم، شهروندان آن را قضاوت می‌کنند.  مثلا در هنگام برف‌روبی یا بارندگی، سیل این معاونت درگیر است. 

گزارش خوبی توسط معاون خدمات شهری ارائه شد

گزارشی که توسط معاون خدمات شهری مطرح شد، گزارش خوبی بود و نشان می‌داد که سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خدمات شهری در حوزه وظایف عملکردی خود خوب بوده‌اند. البته پیشنهادات و انتقاداتی هم در این زمینه مطرح است. 

تغییرات در نحوه جمع اوری زباله از سال ۸۵/باید تغییراتی در موضوع پسماند رخ دهد /استقرار مخازن

یکی از مهمترین نابسامانی‌ها در کلان‌شهر تهران موضوع جمع‌آوری پسماند و رفت و روب است. در یک دهه اخیر تقریباً از سال ۸۵ به بعد در شهرداری تهران یکسری تغییر و تحول‌ها رخ داد و روش‌های جدیدی برای جمع‌آوری زباله درنظر گرفته شد. مخازنی در سطح شهر مستقر شد. قبل از استقرار این مخازن، انباشت زباله را در بسیاری از نقاط داشتیم. اقدامات قدم به قدم انجام شد و تداوم یافت. اما در حال حاضر باید تغییراتی در خصوص پسماند ایجاد شود.

جمع‌آوری زباله‌ها با شهرداری‌های مناطق بیست و دوگانه است

البته من همین جا بگویم که براساس مصوبه شورا، جمع‌آوری زباله‌ها با شهرداری‌های مناطق بیست و دوگانه است که البته رفت و روب هم دراختیار مناطق است.

البته بحث‌هایی مربوط به نگهداری مخازن، آلودگی، حضور حیوانات موذی در این مخازن وجود دارد که باعث بروز مشکلات شده است. البته اعضای شورا مواردی در این زمینه را مطرح کرده‌اند. درست است که پیمانکاران مسئولیت جمع‌آوری زباله را دارند و کار دست نواحی و مناطق است و قراردادها با مناطق بسته می‌شود ، اما براساس آئین‌نامه باید سرپرست شهرداری تهران در این زمینه پاسخگو باشد.

البته این موضوع را هم بگویم که مسئولیت تمام اقدامات در شهرداری با شهردار تهران است و در حال حاضر هم تا زمان صدور حکم برای شهردار جدید، سرپرست باید پاسخگوی تمامی موارد شهر باشد. 

روش فعلی مخازن درست نیست. اینکه ما بخواهیم سطل نو بخریم و دوباره مواردی رخ دهد درست نیست  بلکه باید با مطالعه کارشناسی و بررسی‌ها اقدامات جدیدی در حوزه پسماند رخ دهد. 

در بسیاری از کلان شهرها ما دیگر مخزن زباله نمی بینیم/ما در تهران در برخی مواقع دو تا سه بار زباله جمع می‌کنیم

در خیلی از کلان‌شهرها ما دیگر مخزن زباله نمی‌بینیم و عملاً تفکیک زباله از مبدأ جدی گرفته شده است و سطل‌های خشک و تر وجود دارد و ادارات و سازمان‌های دولتی موظف به تفکیک شده‌اند و هفته‌ای دو تا سه بار این زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود. این در حالی است که ما در تهران در برخی مواقع دو تا سه بار زباله جمع می‌کنیم. 

فرهنگ سازی برای تفکیک زباله از مبدا

البته در همان یک‌دهه پیش هم وقتی مخازن نصب شد،  متوجه اشکالات شدیم. در همان مقطع هم بحث تفکیک مطرح شد، اما جدی گرفته نشد. ما باید در بحث تفکیک زباله از مبدأ فرهنگسازی کرده و آموزش بدهیم و یکی از مهمترین وظایف شهرداری، جمع‌آوری زباله، رفت و روب و نظافت شهر است. مردم خواهان یک شهر تمیز هستند. 

آمار مرگ و میرهای ناشی از کرونا در پایتخت روز به روز افزایش می‌یابد. بهشت زهرا وضعیت بحرانی به خود گرفته و حتی در برخی از روزها رکورد شکسته شده است. مدیران اعلام کرده‌اند که ۲ تا ۳ سال آینده بهشت‌زهرا پر می‌شود، اما در حال حاضر آمار مرگ و میر در تهران بسیار زیاد است و کلان‌شهر تهران نیازمند گورستان جدید است. در این باره توضیح می‌دهید؟

دوران سخت بهشت زهرا در کرونا/تقدیر کردیم

واقعاً بهشت‌زهرا(س) در ۱۷ ماه گذشته یک دوره بسیار سخت و طاقت‌فرسا را پشت سر گذاشته است. ما در  حال حاضر تلفات مربوط به کرونا و همچنین مرگ و میرهای عادی هم داریم. فشار مضاعفی به کارکنان، مدیران و معاون خدمات شهری وارد شده است. البته اعضای شورای شهر تهران از این افراد تقدیر و تشکر کرده‌اند. 

مطالعاتی برای توسعه گورستان جدید صورت گرفته است/ چند نقطه نهایی شده است/شهرداری لایحه را بیاورد در شورا بررسی می کنیم

همین جا بگذارید به بحث توسعه بهشت‌زهرا(س) بپردازم. اعلام کرده‌اند که مدیران ظرف چند سال آینده بهشت‌زهرا پر می‌شود. البته معاون خدمات شهری شهرداری تهران در گزارشات خودشان هم اعلام کرد که مطالعاتی برای توسعه بهشت‌زهرا انجام داده‌اند و قرار است که در قالب لایحه به صحن شورا بیاید. چند نقطه قطعی شده است. ظاهراً تمرکز در حومه شهر است و با ساخت گورستان جدید نگرانی تکمیل بهشت‌زهرا هم برطرف می‌شود. در صورتی که شهرداری تهران لایحه خود را به شورا بیاورد، ما هم آمادگی داریم که آن را بررسی کنیم و در خصوص آن تصمیم‌گیری صورت گیرد. 

باید برای آرامستان جدید هر چه سریعتر تصمیم گیری کنیم

آمار تلفات ناشی از کرونا بالاست. پیش‌بینی‌ها مبنی بر این بود که تا دو سال آینده بهشت‌زهرا پر می‌شود، ولی با این وضعیت تلفات احتمال دارد که زودتر ظرفیت تکمیل شود و ما باید هر چه سریع‌تر برای آرامستان جدید تهران تصمیم‌گیری کنیم. البته امیدواریم که شاهد کاهش جدی تلفات ناشی از کرونا باشیم. با این حال باید برای کلان‌شهر تهران گورستان جدیدی احداث شود. 

یکی از مشکلات اساسی کلان‌شهر تهران عدم توسعه مناسب حمل و نقل عمومی است و در چهار سال گذشته عقب‌ماندگی‌های جدی در این زمینه وجود داشته است. از زمان شیوع کرونا مسئولین اعلام کردند که فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو اجرایی می‌شود، حتی علامتگذاری‌هایی هم صورت گرفت، اما به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود واگن، عملا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشد. شورای ششم شهر تهران چه برنامه‌ای برای توسعه حمل و نقل عمومی دارد؟

ظرفیت حمل و نقل در ۴ سال گذشته کمتر شده است

یکی از مهمترین دغدغه‌ها و اولویت‌های مدیریت ششم شهر تهران، توسعه حمل و نقل عمومی است. گزارشی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص موضوعات حمل ونقل مطرح کرد. متأسفانه در چهار سال گذشته پیشرفتی نبوده و حتی ظرفیت‌ها هم در حوزه‌هایی مثل اتوبوسرانی و مترو کم شده است و به دلیل فرسودگی و پایان عمر برخی از قطارها  به پارکینگ رفته و نیازمند اورهال هستند. باید توسعه ناوگان اتوبوسرانی به شکل جدی در دستورکار قرار گیرد. شهرداری تهران با کمک اعضای شورا و حمایت‌های جدی دولت می تواند اقداماتی انجام دهد و یا حداقل به ظرفیت سال ۹۶ برگردیم. 

در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم و برخی از مسئولین اعلام می‌کنند که مدارس و دانشگاه‌ها باز خواهد شد، چه برنامه‌ای برای طرح استقبال از مهر دارید؟

اگر مدارس و دانشگاه‌ها باز شود، تقاضای سفر بیشتر می‌شود

دقیقا در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم و  اگر مدارس و دانشگاه‌ها باز شود، تقاضای سفر بیشتر می‌شود. با توجه به وضعیت کرونا بسیاری از کلاس های‌ آموزشی در حال حاضر آنلاین هستند و احتمال دارد با توجه به واکسیناسیون مدارس باز شود. اگر ما آماده نباشیم، قطعاً با بحران جدی روبه‌رو خواهیم شد و باید حتماً در طرح استقبال از بهار تقویت ناوگان در دستورکار قرار گیرد و ضربتی این کار انجام شود. قطعاً کمیسیون حمل و  نقل به زودی تعیین تکلیف شده و این موضوع را در اولویت خود قرار می‌دهند. 

یکی از مشکلات اساس در کلان‌شهر تهران طلب‌های مدیریت شهری از دولت است که در ادوار گذشته این طلب ها دریافت نشده است، چه برنامه‌ای برای وصل این طلب‌ها دارید؟

طلب هزاران میلیاردی شهرداری از دولت/رایزنی مدیریت شهری با دولت

آنطور که آقای حناچی شهردار سابق تهران در گزارشی ارائه کرد، ۵۴ هزار میلیارد تومان شهرداری از دولت مردم طلب دارد. البته بخش طلب‌ها از مردم زیاد نیست و بخش عمده‌ای مربوط به دولت است. سال ۹۶ زمانی که ما مدیریت شهری را تحویل دادیم، از دولت ۱۶ هزار میلیارد تومان طلب داشتیم، البته نجفی شهردار اول اصلاح‌طلبان در دوره پنجم مدیریت شهری ابتدا این موضوع را منکر شد و گفت طلبی نداریم، اما حالا اعلام شده که ۵۴ هزار میلیارد طلب از دولت داریم و این مطالبات جدی است. البته  زاکانی شهردار جدید تهران قول داده‌اند که مشکلات را برطرف کنند و حتی گفتند که با دولت در این زمینه رایزنی خواهند کرد و یکی از قول‌ها وصول مطالبات بود که امیدواریم محقق شود. البته این را هم بگویم که این اقدامات نیاز به مذاکره و رایزنی دارد و باید دولت این میزان دیون را بپذیرد و راهکاری برای پرداخت آن درنظر گیرد که قرار است این مطالبات از قبیل تهاتر، نقدی، سهام، اوراق و ... داده شود. البته ما امیدواریم با هماهنگی مدیریت شهری با مجلس و دولت این طلب‌ها را دریافت کنیم و دیگر نیاز نباشد از تریبون شورا اعتراضات خود را بگوییم. ما از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم پای کار بیایند تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

شهرداری تهران حدود ۷۰ هزار میلیارد بدهی دارد شما اعلام کردید برای تعیین بدهی ها و طلب ها باید یک حسابرس بیطرف گرفته شود تا تمامی اعداد و ارقام مشخص شوند، کار به کجا رسید؟

شهرداری تهران ظرف دو ماه طرح تحویل و تحول را ارائه کند/حداقل ۳۰ درصد بدهی که اعلام می‌شود حباب است

ما یک طرح دوفوریتی در شورای شهر به تصویب رساندیم و قرار شد که شهرداری تهران ظرف دو ماه طرح تحویل و تحول را ارائه کند. ما باید بدهی‌ها را تعیین تکلیف کنیم و همه بدهی‌ها باید تفکیک شود و مطالبات از دولت و سایر موضوعات دیده شود. اما بگذارید من همین جا بگویم اگر اعداد و ارقام به درستی مشخص شود حداقل ۳۰ درصد بدهی که اعلام می‌شود حباب است. اگر حساب‌های اصلاح شود عدد بدهی کاهش می‌یابد. من براساس تجربه‌ای که دارم این موضوع را می‌گویم. ما در دوره چهارم در یک منطقه به عنوان مثال اعلام می‌کردند که ۲۰۰ میلیارد بدهی دارند، وقتی حساب‌ها را کنترل می‌کردیم ۳۰ درصد این عدد کاهش می‌یافت. تأکید می‌کنم که باید همه اعداد و ارقام شفاف شود، کارگروهی تشکیل شود و اسناد بدهی‌ها بررسی و با حسابهای مالی تطبیق داده شود و قطعا با این عمل میزان بدهی‌ها کاهش چشمگیری می‌یابد. 

طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس به کجا رسید؟

این طرح در دستورکار نمایندگان مجلس است و جزو اولویت‌هاست اما در حال حاضر مجلس درگیر کابینه و رأی اعتماد به وزراست. اما با ایجاد مدیریت یکپارچه شهری قطعا بسیاری از مشکلات در کلان‌شهر تهران برطرف می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    8 1
    گزارش‌عملکرد خوب؟؟؟؟ مگه میشه با اصلاح‌طلبان عملکرد خوب بوده باشه من‌باور نمیکنم از وقتی اصلاح طلبا اومدن شهرداری کل شهر زباله تلنبار شد همه خیابونا پر چاله شد کلی رانت و اختلاس قراردادهای صوری و نجومی برای پروژه های عمرانی بسته شد ساخت و سازها هردمبیل شد..‌‌ غیر از اینه؟
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    9 3
    مگه فقط گورستانها توسعه پیدا کنه
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    5 3
    اسم این گورستان جدید را هم بذارین : بهشت کرونا
  • محمد IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 3
    تاچند روز دیگه اماده زلزله ۱۰ ریشتری کرونا بشید .
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 1
    خدایاااااا
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 0
    همین را کم داشتیم
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    یه مدیرکل خبررسانی گورستان هم باید به مسولیت ها اضافه کرد
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    خدایا رحم کن بحال دین و دنیای ما
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 0
    در بعضی کشورها زباله ها را آسیاب می کنند و داخل فاضلاب می ریزند و مشکل دفن زباله هم ندارند.
  • نیک نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 1
    تهران را به ۶ شهر تقسیم کنید .هر شهر جداگانه اداره بشود....حد فاصل را ساختمان های کهنه رابخرید.فضای سبز کنید
  • ناشناس IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    چرا این سرزمین مادری ما اینجوری شده خدایاااا چرا چراهرطرف آن به سوی مرگ منتهی میشود
    • ناشناس IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      از ماست که برماست..حاصل رفتارهای خودمان هست..
  • Mahak IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    این دنیا دیگه درست بشو نیست از دست بشر کاری برنمیاد تا وقتی ام همه نفهمن خدا معجزشو نشون نمیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس