کد خبر 1260524
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
فرانسه

یک رسانه عرب زبان با اشاره به نشست کشورهای همسایه عراق به دلایل دعوت نشدن سوریه به این نشست پرداخته است و حضور فرانسه و ماکرون در این نشست را زیر سئوال برده است.

به گزارش مشرق، رای الیوم در مطلبی درباره نشست کشورهای همسایه عراق در بغداد که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، آورده است: آیا انصراف الکاظمی از دعوت اسد برای حضور در نشست کشورهای همسایه عراق با فشار آمریکا انجام شده است؟ این دشمنی با سوریه به چه دلیل است؟ آیا فرانسه همسایه بغداد است که ماکرون رهبری این نشست را برعهده داشته باشد؟ آیا الکاظمی از تحولات افغانستان درس عبرت نمی گیرد؟

این رسانه می نویسد: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نزدیک به آمریکا دو بار ما شگفت زده کرد؛ نخست دعوت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای حضور در نشست کشورهای همسایه عراق که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، و دوم هنگامی که خیلی شتابزده و به شکل غیردیپلماتیک این دعوت را تکذیب کرد و شرایطی ایجاد کرد که به بحران داخلی در کشوری که با بحرانهای زیادی دست و پنجه نرم می کند، منجر خواهد شد.

این رسانه گزارش داد: اعتراف می کنیم که این تکذیب و در قالب بیانیه رسمی، ما را شوکه کرد و این دومین باری است که الکاظمی سوریه را به شکل تحریک آمیز نادیده می گیرد. اولین بار زمانی بود که در منطومه همکاری منطقه ای شامل اردن و مصر و عراق موسوم به شام جدید، شام تاریخی یعنی سوریه را نادیده گرفت و آنرا مشارکت نداد.

رای الیوم نوشت: الکاظمی مواضع تحریک آمیز خود را هنگامی که از بشار اسد برای شرکت در نشست امنیتی با نام کشورهای همسایه عراق، دعوت نکرد، ادامه داده است. بسیاری از کشورها مانند مصر و امارات و قطر و فرانسه که همسایه عراق نیستند دعوت شده اند و سوریه که بیش از هشت هزار سال همسایه عراق است دعوت نشده است.

این رسانه می نویسد: قطعاً آقای الکاظمی نه تاریخ را خوب خوانده و نه به تحولات شتابزده در خاورمیانه و دنیا توجه می‌کند یا شاید هم نمی خواهد که درس بگیرد. علت این مواضع هم فشار آمریکایی است که دوبار به پایتختش رفته است یعنی همان کشوری که اراضی سوریه را اشغال کرده است و در توطئه منطقه ای و بین المللی برای از بین بردن تمامیت ارضی آن ظرف ده سال شرکت کرده است. آمریکایی که شوکت و رهبری آن بر دنیا در حال از دست رفتن است.

رای الیوم آورده است: ما مواضع الکاظمی و دولتش را درک نمی کنیم. او به بهانه های متعدد حامی حضور نیروهای آمریکایی در عراق است و این ناقض مصوبه پارلمان عراق است که بر خروج نیروهایش در اسرع وقت اصرار دارد.

این رسانه گزارش داد: ما امیدوار بودیم که الکاظمی در کنار سوریه در برابر توطئه های آمریکایی بایستد و حامی این کشور باشد و نیازهای نفتی آنرا تامین و کمکهای غذایی برای کاهش رنج مردم سوریه که به علت تحریم آمریکا و اشغال چاههای نفت و گاز و منطقه تامین کننده غلات سوریه در شرق فرات از سوی اشغالگران آمریکایی، متحمل رنج شده اند، باشد اما متاسفانه این کار را نکرد.

رای الیوم می نویسد: علت نابودی سوریه و تحریم آن، مخالفتش با اشغال عراق و حمایت از مقاومت شجاعانه ای بود که آمریکا را به زانو درآورد و آنها را مجبور به خروج از عراق در سال ۲۰۱۱ کرد. سوریه و رئیس جمهور آن افتخار نمی دهد که در نشستی به رهبری ماکرون شرکت کند و در نشستی شرکت کند که سران کشورهایی که علیه آن توطئه و آنرا به ویرانی کشانده و دهها هزار تروریست را به این کشور سرازیر کردند، حضور دارند.

این رسانه در پایان آورده است: باید به الکاظمی یادآور شویم که آمریکایی که امروز در کنارش ایستاده است، امروز متحمل شکستی ذلت بار در افغانستان شده است و از حمایت همه متحدان و عوامل خود در افغانستان دست برداشته است و آنها را تنها به حال خود رها کرده است. او لابد ازدحام هزاران یتیم آمریکا که برای فرار به فرودگاه کابل روی آورده اند، را دیده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • NL ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    اگه اسد دعوت نشد ایران هم نشست بغداد تحریم کنه
  • FR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    1 0
    اگر این نشست به ریاست مکرون و فرانسه است فکر نمیکنیم که ایران در آن مشارکت کند ! چون حالا دعوت از فرانسه بعنوان میهمان یک چیزی ولی به ریاست فرانسه یعنی برجام منطقه ای !
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 1
    آقا ایران هم نباید شرکت کنه، بگه اگه ماکرون بیاد ما شرکت نخواهیم کرد!!
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    دیدید که سر ذلیلها مثل اشرف/ارذل فقیر چی اومد؟؟؟؟ با اراده و محکم از بشار اسد دعوت به عمل بیارین. وقت رفتن آمریکا از عراق رسیده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سید روح اله IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 1
    زمانی که پیروان شیطان در قیامت به او اعتراض میکنند که چرا به ما وعده ی دروغ دادید میگوید من بر شما تسلطی نداشتن و فقط دعوت کننده بودم. پیروان شیطان بزرگ دعوتش را اجابت میکنند ولی نیک بدانند جایگاه این پیروان از جایگاه سگ های منسوب به شیطان نیز پایین تر است. الکاظمی همان اشرف غنی عراق است. و سرنوشت آنها یکسان خواهد بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس