کد خبر 1259898
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۴
دعا نمایه

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه انسان در عالم آخرت با صور اعمال و اخلاق دنیوی خویش مواجه می‌شود، گفت: مراقبت نفس لازمه رسیدن به آخرتی نیکو و آرام است.

به گزارش مشرق، آیت الله محمدعلی جاودان در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در مسجد امام خمینی (ره) بازار برگزار شد، اظهار داشت: استاد ما با استناد به مطلبی که در کتاب منازل الاخره مرحوم شیخ عباس قمی بیان شده چنین می‌فرمود اگر کسی رکوع را سریع تمام نکند و در این بخش از نماز به ذکر صلوات اهتمام داشته باشد احتمال قبول شدن نماز بیشتر است. ما مجموعه‌ای از ترازوها داریم که مربوط به اعتقادات، اعمال، اخلاق، رفتار و غیره می‌شود از این رو اگر انسان در نماز به ذکر صلوات مداومت داشته باشد نماز و دعایش مستجاب و عذاب قبر از او برداشته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دعایی که امام حسین برای رفع گرفتاری تعلیم داد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نماز ستون دین است، عنوان کرد: به هر میزان این ستون محکم باشد دیگر اعمال و اعتقادات مستحکم‌تر خواهد بود و چنانچه این ستون سالم باشد دین انسان سالم خواهد ماند. نماز صحیح و اول وقت آدمی را از همه بدی‌ها و زشتی‌ها دور می‌کند و اجازه نمی‌دهد انسان جهنمی شود.

آیت الله جاودان درباره اهمیت قرائت سوره ملک، گفت: مرحوم آیت الله حق شناس مداومت خاصی به قرائت سوره ملک داشتند و هر شب این سوره را می‌خواندند؛ اگر کسی شب‌ها این سوره را بخواند از فشار عذاب قبر رها می‌شود. لزومی ندارد انسان ریاضت‌های سخت را تجربه کند بلکه باید همه تلاش آدمی این باشد که نمازش صحیح اقامه شود، اگر نماز صحیح باشد همه اعمال و رفتار انسان اصلاح می‌شود.

وی افزود: آنچه انسان در عالم آخرت با آن مواجه می‌شود صور اعمال و اخلاق اوست بر همین اساس می‌فرمایند کسانی که متکبر هستند به صورت مورچه در عالم قیامت محشور می‌شوند و اهالی قیامت آنان را زیر دست و پا له می‌کنند. اخلاق بد نتیجه اعمال زشت آدمی است از این رو اگر اعمال و اخلاق آدمی اصلاح شود اعتقادات او اصلاح و قبول می‌شود.

استاد حوزه علمیه با استناد به آیات الهی، تصریح کرد: انسان در عالم دنیا و آخرت به دنبال کسب امنیت است بر همین اساس قرآن کریم می‌فرماید با ظلم ایمانش را خدشه دار نکرد؛ کسانی که بدون ظلم اعمال نیک خود را از این دنیا به عالم آخرت انتقال می‌دهند در امنیت کامل خواهند بود. مراقبت نفس لازمه رسیدن به آخرتی نیکو و آرام است.

آیت الله جاودان تقویت ایمان و عمل صالح را مهمترین عامل اصلاح اخلاق دانست و گفت: کسی که بخیل نیست، تکبر و غرور بیجا ندارد و خود را برتر از دیگران نمی‌داند انسانی صالح و با تقوا است. ولایت بالاترین نعمت الهی است که خداوند به انسان‌های صالح عنایت می‌کند و در قیامت ایشان همنشین ائمه اطهار (ع) می‌شوند و این بالاترین سعادت است.

وی مراقبت از چشم را مهمترین راهکار برای حضور قلب در نماز بیان و خاطرنشان کرد: انبیا و اولیای الهی مبعوث شدند تا دستورات الهی را به مردم برسانند و به آنان راه درست را نشان دهند، کسی اگر خود را تحت تربیت خاندان عصمت و طهارت (ع) قرار دهد و به دستورات ایشان عمل کند شخصیتی بی نظیر و بزرگ پیدا می‌کند و همچنین چنانچه انسان‌ها خودشان را بر اساس تعالیم اولیای تربیت کنند حکومت عدل الهی در جهان حاکم می‌شود؛ بنابراین تبلیغ، تربیت و گسترش عدل از مهمترین اهداف اولیای الهی در عالم دنیا به شمار می‌رود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 3
    ما تو دنیا به اندازه کافی فشار قبر رو تحمل کردیم.نگران اونور نیستیم.بهتره اونایی که مردم رو به این روز انداختن نگران باشند.
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      1 0
      به فرموده خدای متعال در قرآن، کسانی که آزمایشات و بلاهای دنیا را با عذاب آخرت مقایسه می‌کنند، سخت در اشتباهند. بخشی از سختی دنیا حاصل عمل شماست و در بخش باقیمانده، خیر شما نهفته‌ست. پس بابت گمراه کردن مردم نگران باش.
  • محمد جوادی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 0
    قبرت نورانی
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    سلام وقت بخیر خدا قوت همه اینا لازم است اما کافی نیست حق الناس حتی از حق الله م مهمتره حق اللو خداوند می بخشه اما حق الناس رو نه انشالله به حق الناس توجه کنیم که حل همه مشکلاتم در گرو همینه انشالله
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    4 0
    انشااله خداوند متعال توفیق دهد در عبادتش مداومت داشته باشیم و عبادت صحیح بجا آوریم
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 0
    اللّهمَ صَلِّ علی مُحمَد وآل مُحَمد و عجِّل فَرَجَهم... السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    اگر کسی شریکی براخدا قرار دهد ، خدا او را میبخشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس