واکسن

با گذشت چند ماه از وعده رئیس پیشین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای تولید 50 میلیون دز واکسن کرونا تا پایان شهریور، حال این سوال مطرح است: آیا این وعده محقق خواهد شد؟

به گزارش مشرق، کرونا که آمد، رقابت کشورهای مختلف برای تولید واکسن به منظور مهار این بیماری و جلوگیری از افزایش جانباختگان آغاز شد؛ محصولی که از همان ابتدا نیز پیش بینی می‌شد، جنگی جهانی را در دنیا رقم زند و حتی دستمایه تهدید یک کشور علیه دیگری باشد.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ مخبر، رئیس وقت ستاد فرمان امام اعلام کرد تا آخر تیر ماه ۱۲ میلیون و تا آخر مرداد ماه ۳۰ میلیون و تا آخر شهریور ماه ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید می کنیم. هرچند این وعده در تیرماه تا حدی اصلاح شد اما همچنان ادعای تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن به قوت خود برجا ماند.

چرا وعده تولید ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا داده شد؟

در جلسه‌ای که با حضور مسوولان وزارت بهداشت و مسوولان ستاد اجرایی برگزار شد وزارت بهداشت اعلام کرد که مجوز تولید واکسن کووبرکت در تاریخ ۲۵ اردیبهشت صادر خواهد شد و ستاد اجرایی می‌تواند رسما تولید واکسن کرونا را آغاز کند.

اما فرایند صدور مجوز تولید واکسن کرونای برکت به دلیل طولانی شدن روند بررسی‌های علمی و پزشکی وزارت بهداشت با یک ماه تاخیر مواجه شد و نهایتا این مجوز در ۲۴ خرداد صادر شد.

آیا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به وعده خود در زمینه تولید واکسن عمل خواهد کرد؟

چرایی تاخیر در تولید واکسن

موضوع بعدی، به طراحی ۳ خط تولید واکسن برمی‌گشت. قرار بود خط اول از ابتدای تیرماه ۴ میلیون دز، خط دوم از ابتدای مرداد ۸ میلیون دز و خط سوم از ابتدای شهریور ۲۵ میلیون دز واکسن تولید کنند.

خط اول در موعد مقرر شروع به کار کرد و مطابق برنامه به تولید واکسن پرداخت. اما خط دوم و سوم با تحریم‌های آمریکایی مواجه شد. هرچند که با تلاش‌های ستاد اجرایی، این دو خط نیز در مراحل پایانی احداث هستند و پیش‌بینی می‌شود که خط دوم در ابتدای شهریور و خط سوم هم تا انتهای شهریور به مرحله تولید برسند.

چقدر واکسن تولید خواهد شد؟

با این حساب، در صورت عدم مانع‌تراشی جدید توسط آمریکا در تامین تجهیزات تولید، وضعیت تولید واکسن برکت را می‌توان به این شکل پیش‌بینی کرد:

خط اول طی ۲ ماه، از ابتدای تیر تا پایان مرداد ماه حدود ۸ میلیون دز واکسن را تولید می‌کند. میزان تولید این خط تا امروز، نشان می‌دهد که این پیش‌بینی به حقیقت خواهد پیوست.

با راه‌اندازی خط دوم از ابتدای شهریور، ۱۲ میلیون دز واکسن نیز در شهریور تولید می‌شود و مجموع واکسن ایرانی تولید شده به ۲۰ میلیون دوز می‌رسد.

از ابتدای پاییز، خط سوم هم به مدار تولید می‌پیوندد و ماهانه حدود ۳۷ میلیون دز (از مجموع ۳ خط تولید)، واکسن ایرانی تولید می‌شود.

برکت ایرانی برای واکسن‌های خارجی!

البته تولید واکسن ایرانی برکت از ۲۴ خرداد، یک مزیت دیگر هم داشت. آمریکا بلافاصله در ۲۷ خرداد مجبور به لغو تحریم صادرات واکسن به ایران شد و از آن تاریخ، سرعت ورود واکسن به ایران نیز به شکل تصاعدی افزایش یافت. به شکلی که کل واکسن وارداتی تا آن تاریخ حدود ۶ میلیون دوز بود اما طی ۲ ماه اخیر حدود ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد ایران شده و قرارداد ۳۰ میلیون دز دیگر نیز نهایی شده است.

نباید از این موضوع غافل شد که بنا به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی روند تولید واکسن بسیار پیچیده است و حتی بسیاری از شرکت‌هایی که در این بازه زمانی تلاش کردند واکسن کرونا تولید کنند هنوز موفق به تولید نهایی آن نشده‌اند. لذا از آنجا که کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و تامین تجهیزات تولید به سختی انجام می‌شود ایجاد وقفه در زمینه ساخت یک کارخانه تولید واکسن چندان دور از ذهن نیست، اما با توجه به وعده‌های داده شده توسط مسوولان ستاد اجرایی و چشم انتظاری مردم برای واکسیناسیون عمومی و شبهات ایجاد شده توسط رسانه‌های بیگانه با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن تلاش محققان ایرانی، انتظار می‌رود مسوولان ستاد اجرایی بیش از گذشته آخرین اطلاعات از پیشرفت این پروژه ملی را در اختیار عموم مردم قرار دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    وزارت بهداشت 4 ماه دیرتر آزمایش بالینی را صادر کرد
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    تا الان كه نشده
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    بله ، خط تولیدش رو هم در تلویزیون دیدیم .
  • مهدی IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 0
    پس باز تقصیر امریکا شد!
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      0 0
      قبلا هم با آمریکا البته با همکاری دوستان غربگدا بود.خدا هردوشان را خوار خفیف کند.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 1
    اما خط دوم و سوم با تحریم‌های آمریکایی مواجه شد./جواب / اقایان که می دانستند تحریم امریکا هستیم . چرا وعده دروغ دادند و مسوولین محترم را به اشتباه انداختند . اگر وعده دروغ داده نشده بود مسئولین از ابتدا اقدام به ورود واکسن می کردند نه اینکه دقیقه نود اقدام به ورود واکسن کنند و باعث ناراحتی عمومی مردم شوند .
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 0
      عزیزم کار تولیدی است و مانند هر کار تولیدی یک مقدار زمان هم ممکن است عقب بیفتد در مورد اشتباه هم وقتی 1 ماه مجوز اضطراری را عقب می اندازد وزارت بهداشت مشخص است دنبال چی...!
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 0
    اول خوشحالی کردید که یک دانشمند مسلمان واکسن بیونتک را اختراع کرده است و بعد گفتید که ما به شما اعتماد نداریم . خوب اگر اعتماد شرط خرید دارو است سایر داروهای ساخته شده غرب را هم تحریم کنید . شما بزرگوارهان همیشه ما را دعوت به عقل و حکمت کرده اید . عقل حکم می کند ما کشور را معطیل یک وعده برای تولید دارو نکنیم . خدا کند برکت بتواند دارو تولید کند داروهایش مشتری دارد . دز سوم را هم باید تولید کند . برادران عزیز ما و شما همه عاشق اسلام و جمهوری اسلامی هستیم . ما چه بدی در حق شما کردیم ؟؟ هر چه فرمودید گفتیم سمعا و طاعه . چرا با ما اینکار کردید ؟ مثل روز روشن است که مدتها است نمکی دارد دروغ می گوید . و وعده سر خرمن می دهد و در اخر هم گفت ما قرار نبود واکسن وارد کنیم و مجبور به واردات واکسن شدیم . این قرار را چه کسی تعیین کرده ؟ اگر می خواهید کشور خود کفا باشد درست اما خودرو سواری و لوازم اریش و صدها قلم جنس بیهوده وارد نشود نه اینکه ماده حیاتی دارو را وارد نکنید . جناب اقای قاضی زاده که مرد شریفی است گفت من مدرک ندارم اما می دانم عده ای دنبال سود هستند . خیلی ها گفتند ما می خواستیم واکسن وارد کنیم ولی نمکی نگذاشت .و اجازه ورود صادر نکرد . ما مسلمان هستیم و حق الناس را می شناسیم . پس چرا به حق ماظلم کردند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایا به قیامت اعتقاد دارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اگر اعتقادشان به قیامت قوی بود این کار را نمی کردند .ریشه این بد بختی ها ضعف اعتقاد به قبامت و تشیع است . حضرت علی ع شب شام نمی خورد شاید در ان طرف بلاد اسلامی شخصی گرسنه باشد .و می فرمود همه دنیا را به من بدهند دانه ای را از دهان موچه ای نمی گیرم . ایا این رسم علی ع است ما را از واکسن های معتبر دنیا محروم کنید .؟؟؟؟؟؟؟ برادران عزیز همه مردم این امکانات را ندارد که بتوانند برای دو سال از مردم فاصله بگیرند و ناچارند در محیط سر بسته کار کنند .
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 1
    بخدای متعال قسم من وقتی چهره مبارک ایه الله رئیسی را می بینم که رفته وسط مردم و دارد حرف انها را می شود . یاد حضرت علی ع می افتم . اگر رییسی نیامده بود معلوم نبود بگذارند واکسن واکسن وارد شود . مرحله سوم یاد اوری سینوفارم باید واکسن فابزر باشد .
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 0
      تو خیلی متوهمی
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    آدمهای حقیر بجای حمایت از کشور دنبال شکست پیروزی های کشور و بزرگنمایی دشمن هستند. این تفکر اصلاحات است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس