کد خبر 1258806
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۴
ضربه به پیکره ساخت مسکن با تفکیک وزارت راه و شهرسازی/وعده مسکنی دولت سیزدهم تحت تاثیر تصمیم مجلس

روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار در ارزیابی کارنامه دولت روحانی در بخش مسکن تصریح کرد این دولت، بخش مسکن را درگیر رکود شدید کرد و با تورم ۶۸۹ درصدی تحویل دولت جدید داد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این روزنامه با اشاره به افزایش قیمت سرسام‌آور مسکن نوشت: بررسی گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در دولت روحانی (از مرداد ۹۲ تا اسفند ۹۹) متوسط قیمت مسکن ۶۸۹/۶ درصد افزایش یافته است. در حالی قیمت مسکن طی دولت‌های گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد طی هشت سال رشد می‌کرد که دولت یازدهم و دوازدهم در این حوزه رکورد دست‌نیافتنی را ثبت کرد و شاهد رشد ۶۹۰ درصدی قیمت مسکن در هشت سال اخیر بودیم.

برای خرید خانه ۸۰ تا ۱۰۰ سال باید پس‌انداز کرد تا بتوان صاحب‌خانه شد شاید در ابتدا به نظر برسد که این جمله کمی بزرگ‌نمایی است اما اگر میانگین درآمدی دهک‌های پایین و متوسط جامعه را در نظر بگیریم آنگاه خواهیم دید که در ۱۰۰ سال پس‌انداز کردن و صاحب‌خانه شدن آنچنان هم غیرواقعی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۸ سال اخیر متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان در مرداد ماه سال ۹۲ تا پایان اسفند ۹۹ بالغ بر ۶۸۹/۶ درصدی گران شد که رکوردی بی‌سابقه به حساب می‌آید.

برخی از کارشناسان بازار معتقدند که دلالان و واسطه‌گران استارت افزایش قیمت را در بازار مسکن زدند، این در حالی است که عده‌ای از فعالان بازار حضور دلالان را عامل گرانی در این حوزه نمی‌دانند و بر این باورند که تورم‌های بالا، سیاست‌های پولی غلط و خلق پول طی سال‌های اخیر سبب رشد قیمت در بازار مسکن شده است. البته عده‌ای دیگر از فعالان بازار معتقدند کمبود مسکن و عرضه نامناسب باعث رشد قیمت در این حوزه شده است. به گفته آنها افزایش هزینه ساخت مسکن و کاهش تمایل برای ساخت و ساز سبب شد تا واحدهای عرضه شده تقاضای بازار را پوشش ندهد و در نتیجه قیمت‌ها صعودی شود.

احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن به ابتکار گفت: مسکن همانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضا است، هنگامی که عرضه کم و یا گران شود طبیعی است که سبب رشد قیمت در آن بخش می‌شود.

وی به کم‌کاری دولت روحانی طی ۸ سال اخیر در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها تولید مسکن کاهش یافت و ما شاهد بودیم حمایت‌های دولتی برای ساخت و ساز هم کمتر شد. این کارشناس گفت: علاوه بر مسکن تمام کالاها طی یکی دو سال اخیر بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کارمند وزارت راه و شهرسازی IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    سلام علیکم ، این نیز یکی از هزاران سوءمدیریت جناب آقای محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی و مدیران اتوبوسی مازندرانی ایشان می باشد.
  • مستاجر IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    وقتی برادر رئیس جمهور و خیلی از مسئولین صاحب چندین واحد اپارتمان هستند و خودشون بساز بفروشن چه انتظاری داری مگه اقای کاندید دوره قبل چن روز پیش نگفت من که چیزی ندارم همش ۱۲ واحد خونه دارم ... چه انتظاری هست مملکتی که بی حساب و کتاب یه نفر بتونه ۱۰۰ تا خونه داشته باشه و غصب کنه باعث گرونی بشه
  • ناشناس IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    چپ و راست تیتر میزنید این مشکا حاصل کار روحانی آن مشکل حاصل کار روحانی...اکی....چرا محاکمه علنی نمیکنید؟؟؟؟؟چه دلیلی در پس پرده هست؟؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس