کد خبر 1258027
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
واکسن چینی رتبه اول در24 میلیون واکسن وارداتی/ ماجرای توقیف 5 میلیون دز واکسن آنفلوآنزا توسط آمریکایی‌ها

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاکنون 24 میلیون دز واکسن کرونا وارد شده است، گفت: امیدواریم تا پایان شهریور حداقل 40 میلیون دز واکسن وارداتی را دریافت کنیم، ضمن اینکه در کنار این تعداد واکسن تولید واکسن‌های داخلی نیز هفته به هفته افزوده شده و وارد چرخه عمومی واکسیناسیون می‌شود.

به گزارش مشرق، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، در پاسخ به این پرسش که در مسیر واردات واکسن کرونا، تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی به چه میزان تأثیر داشته است، اظهار داشت: واردات واکسن به ایران و مبادلات بین‌المللی خرید آن، خرید مواد اولیه تولید واکسن، ماشین‌آلات تولیدی، همه اینها یک شتاب بزرگی از کارشکنی‌های آمریکا و هم‌پیمانانش در عرصه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: اما این به معنای موفقیت کامل آنها در این مسیر نبوده؛ اگرچه توانسته‌اند این کندی را در این مسیر ایجاد کنند و امروز نیز می‌خواهند جنگ روانی را توسط رسانه‌ها و افراد وابسته در داخل و خارج علیه دولت شکل دهند، اما کشور با استفاده از توان داخلی و ظرفیت‌ها در عرصه بین المللی توانسته است بر بسیاری از این تحریم‌ها و کارشکنی‌ها غلبه کند، اگرچه این تغییر و کندی ناشی از تحریم‌ها ایجاد شده یک جنایت علیه بشریت و اقدام جنایتکارانه‌ای است که آمریکا و دنباله‌روهای رسانه‌ای و تبلیغاتی آنها در دنیا در آن مشارکت داشته‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: البته این موضوع فقط مختص به واکسن نیست، بلکه در دارو، تجهیزات پزشکی، ملزومات و کیت‌های تشخیصی و تجهیزات حفاظتی هم در همه ماه‌های گذشته در مسیر مقابله با کرونا وجود داشته و آمریکا و هم‌پیمانانش با تحریم‌های پیدا و پنهان و تهدیدها سعی در آسیب‌ رساندن به مردم ایران، بیماران و افراد نیازمند این خدمات و تجهیزات پزشکی داشته‌اند.

جهانپور اظهار داشت: مصادیق و موارد متعددی در این خصوص است؛ البته عده‌ای در تلاش هستند پوششی روی این اقدامات آمریکا قرار دهند و انگیزه این افراد بعضا مشخص و بعضا نامشخص است؛ آنچه مشخص است زمانی که ایالات متحده و خزانه‌داری آمریکا اعلام لغو تحریم‌های ایران برای دستیابی به واکسن و داروی کرونا را انجام دادند، این مهر تاییدی بود بر همه اقداماتی که قبل از آن ناجوانمردانه و ظالمانه علیه ایران صورت گرفت.

وی تاکید کرد: این تجربه را در مورد واکسن آنفلوانزا نیز داشتیم و ۵ میلیون دوز واکسن که از ترکیه قرار بود به کشور وارد شود، به دستور آمریکایی‌ها متوقف شد.

وی تصریح کرد: البته همین لغو تحریم‌ها نیز صادقانه نیست؛ چنانچه دوستان ما در وزارت خارجه معتقد هستند هنوز هم موانع جدی در مسیر واردات واکسن، تبادلات مالی بر سر واردات دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که تاکنون در فرایند واردات واکسن چه تعداد واکسن وارد کشور شده است، گفت: تا امروز با تلاش‌های صورت گرفته در دستگاه دیپلماسی به عنوان پیشانی مذاکرات و با حمایت دولت، وزارت بهداشت و بانک مرکزی بیش از ۲۴ میلیون دز واکسن وارد شده و این روند در هفته‌ها و ماه‌های آتی با شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

جهانپور متذکر شد: چنانچه امیدواری زیادی ایجاد شده تا پایان شهریور سال جاری حداقل ۴۰ میلیون دز واکسن وارداتی را دریافت کنیم، ضمن اینکه در کنار این، تولید واکسن‌های داخلی نیز هفته به هفته افزوده می‌شود و وارد چرخه عمومی واکسیناسیون خواهد شد و بخشی از بار واکسیناسیون را برعهده خواهد گرفت، در نتیجه روند واکسیناسیون در کشور با سرعت بیشتری استمرار پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون عمده واکسن‌های وارداتی از کدام کشورها بوده است، بیان داشت: عمده واکسن‌های وارداتی از کشورهای چین، بعد از آن از ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا بوده که به نوعی مربوط به اتحادیه سبد کووکس بوده که واردات داشته‌ایم؛ بعد از آن از کشورهای روسیه و هند نیز تعداد محدودی وارد شده و واکسیناسیون با این واکسن‌ها شکل گرفته و متأسفانه استمرار پیدا نکرده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در حال حاضر رتبه اول واردات واکسن را از چین داریم، بعد از آن از کووکس و رتبه سوم واکسن مربوط به واکسن برکت است که این روند تغییر خواهد کرد و سهم واکسن‌های داخلی در سبد واکسیناسیون عمومی افزوده خواهد شد.

جهانپور در پاسخ به این پرسش که در مجموع تاکنون چه تعداد واکسن وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن خریداری شده از کووکس، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دز وارد شده و در کنار آن ژاپن ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دز واکسن اهدا کرده که از واکسن آسترازنکا است که در کووکس سفارش داده بودیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب آیا برنامه ضربتی برای واردات واکسن دارید، تصریح کرد: بحث واردات واکسن در ماه‌های گذشته پیگیری شده و با تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور و جلسه‌ای که در روزهای اخیر با محوریت معاون اول رئیس جمهور برگزار شده و همچنین تامین اعتبارات بیشتر قطعا این روند تسریع می‌شود، ضمن اینکه وزارت امور خارجه نیز قول موثق داده که با پیگیری‌های جدی‌تری این روند در ماه‌ها و هفته‌های آتی ارتقا داده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • NL ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    22 7
    انشااله شر این بیماری از شیعه خانه کم خواهد شد با همت همه ایرانی ها
  • محسن .ف IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    24 یا 14 ؟ هر کسی یه امار میده
  • کارگر IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    خدا بابت کم کاری مسئولین و جنایت آمریکا به مردم رحم کنه.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 1
    شما هم هرچی کم کاری وبدبختیتون رو بندازین گردن تحریم چرا نمیگین تاحالا واکسن وارد نکردیم که بتونیم واکسنهای خودمون رو بفروشیم بعد دیدین واکسن خودتون داره از خارجیه گرونتردرمیادگفتین وارد کنیم بهتره
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 1
    واکسن هاش جن نداشته باشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس