کد خبر 1257168
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
پروسه «پارس کردن» تل‌آویو شکست خورد

رژیم صهیونیستی بعد از دو هفته لفاظی و نمایش آمادگی جنگی که جدیدترین آن طی روزهای اخیر با ورود یک زیردریایی کلاس دلفین به دریای سرخ انجام شد، از تصمیم برای ماجراجویی علیه ایران منصرف شده است.

به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی بعد از دو هفته لفاظی و نمایش آمادگی جنگی که جدیدترین آن طی روزهای اخیر با ورود یک زیردریایی کلاس دلفین به دریای سرخ انجام شد، از تصمیم برای ماجراجویی علیه ایران منصرف شده است. این را هم منابع امنیتی در تل‌آویو گفته‌اند و هم از شواهد و قرائن از جمله نحوه برخورد لندن و واشنگتن با ماجرای حمله به نفتکش اسرائیلی «مرسر استریت» قابل استنتاج است.

نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل که دو شنبه شب برای بررسی حمله به نفتکش «مرسر استریت» تحت مالکیت رژیم صهیونیستی برگزار شد، به نتیجه خاصی نرسید. نشست اول شورای امنیت چند روز قبل برگزار شده بود که در نبود اجماع میان شرکت‌کنندگان، نشست دیگری دو شنبه شب به طور مجازی برگزار شد که البته این نشست هم به جز صدور بیانیه‌ها، نتیجه دیگری به بار نیاورد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در جلسه دو شنبه شب حمله به نفتکش مرسر استریت را «غیرقابل توجیه و بخشی از یک الگوی حملات و رفتارهای تحریک‌آمیز» خواند و گفت که وظیفه همه ملت‌ها است که مسئولان این حمله را پاسخگو نگه دارند.

او گفت در صورتی که این اتفاق نیفتد احساس عدم مجازات تقویت می‌شود و باعث جسورتر شدن کسانی می‌شود که تمایل دارند نظام دریایی و قوانین حاکم بر آن را نادیده بگیرند. بلینکن گفته که حمله ایران به نفتکش مرسر استریت بدون مجازات نخواهد ماند، ولی مانند دفعه قبل، هیچ اشاره‌ای به ماهیت مجازاتی که از آن صحبت کرده، به میان نیاورد. او هفته قبل هم گفته بود به ایران پاسخ جمعی می‌دهیم، بدون اینکه از ماهیت پاسخ جمعی صحبت کند.

موضع‌گیری دو شنبه شب بلینکن، همزمان شد با مجموعه‌ای از لفاظی‌های مجدد مقام‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از مواضع گروه ۷ که ایران را متهم به حمله به نفتکش اسرائیلی و آن را محکوم کرده قدردانی کرد، ولی گفت: «اکنون زمان عمل است، نه صدور بیانیه.»‌بنت مجدداً تهدیدها علیه ایران را تکرار کرد و گفت که اسرائیل در «جبهه‌های متعدد» به ایران پاسخ می‌دهد.

تهران دلفین را «رهگیری» کرد

همزمان با لفاظی‌های رژیم صهیونیستی، منابع امنیتی در تهران دیروز خبر دادند که یک زیردریایی کلاس دلفین اسرائیل طی روزهای اخیر با عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شده است. پایگاه خبری تحلیلی «نورنیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، فاش کرده که این زیردریایی کلاس دلفین به صورت «مخفیانه» با اسکورت دو ناوشکن اسرائیلی از کانال سوئز عبور کرده است.

جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده، ولی منابع اسرائیلی از جمله «اسرائیل هیوم» این خبر را از قول نورنیوز منتشر و از عبارت «رهگیری» برای ورود این زیردریایی استفاده کرده‌اند. در حالی که مقام‌های نظامی در تهران، از جمله سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران هشدار داد که «منتظر یک حرکت اشتباه از آن‌ها (اسرائیل) هستیم تا نابودشان کنیم»،

به نظر می‌رسد تل‌آویو بعد از دو هفته لفاظی جنگی علیه ایران، در حال تغییر مسیر است. العربیه فارسی در گزارشی نوشته که امریکا اسرائیل را به «خویشتنداری» فراخوانده است. معنی دیگر این گزارش یعنی اینکه واشنگتن موافق ماجراجویی تل‌آویو نیست. هرچند سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، دو شنبه شب نهم آگوست به «نیوزویک» گفت که «ایالات متحده در حال همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود برای بررسی گام‌های بعدی و مشورت با دولت‌های منطقه و فراتر از آن برای دادن پاسخ مناسب است»،

ولی تأکید کرد: «به باور ما، دیپلماسی با هماهنگی متحدان و شرکای منطقه‌ای‌مان بهترین راه برای رسیدن به آن هدف است.» در حالی امریکا مصرانه بر شروع مجدد پروسه مذاکرات هسته‌ای در وین اصرار دارد که منابع غیر رسمی می‌گویند با هرگونه اقدامی که به این پروسه لطمه بزند مخالف است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا پنج شنبه قبل، ساعاتی بعد از سوگند ریاست جمهوری رئیسی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایران از فرصت کنونی برای جست‌وجوی یک راه‌حل دیپلماتیک و بازگشت به مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ استفاده کند. پیش از این موضع‌گیری، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به فاصله کمی بعد از حمله به نفتکش اسرائیلی گفته بود که اسرائیل به عنوان کشوری مستقل می‌تواند درباره پاسخ به نفتکش خود تصمیم بگیرد، موضعی که این گونه تعبیر شد که امریکا هرچند با اقدام تل‌آویو مخالفت نخواهد کرد، ولی قصدی برای حمایت نظامی هم ندارد.

تصمیم داخلی است!

حالا منابع اسرائیلی می‌گویند که تل‌آویو دو هفته بعد از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین علیه نفتکش «مرسر استریت» قصد ندارد عملیات نظامی بزرگ علیه ایران یا نیروهای وابسته به آن انجام دهد.

به نوشته «Breaking Defense» منابع دولتی در اسرائیل مصر هستند که تصمیم برای تلافی نکردن علیه حزب‌الله یا اهداف در ایران، یک تصمیم داخلی در اسرائیل است نه تحت فشار واشنگتن. ظاهراً این گزارش غیررسمی، واکنش به خبرهای غیر رسمی است که طی روزهای اخیر در این باره منتشر شده که دولت بایدن به اسرائیل اجازه اقدام علیه ایران نخواهد داد.

وبگاه عبری دبکا نوشته که دولت جدید به رهبری نفتالی بنت و دو هم‌پیمان آن یعنی یائیر لاپید، وزیر خارجه و بنی گانتس، برخلاف شیوه نتانیاهو قبل از انجام هرگونه اقدام علیه ایران یا حزب‌الله پایبند به مشورت با واشنگتن هستند و دولت جو بایدن، حتی در صورت هجوم ایران یا هم‌پیمانان آن به اسرائیل، اجازه نمی‌دهد اسرائیل اقدامی علیه ایران انجام دهد. در مقابل «Breaking Defense» دیروز نوشت که تصمیم برای تلافی نکردن علیه ایران یک تصمیم داخلی و البته موقت است. یک منبع دفاعی اسرائیلی به Breaking Defense گفته است: «این وضعیت موقتی است و اقدام واقعی اسرائیل فقط به تعویق می‌افتد.»‌

منابع گفته‌اند که تل‌آویو مجموعه‌ای از اهداف لبنان را از جمله زیرساخت‌های حیاتی که تخریب آن‌ها برای ایجاد فشار سیاسی بر حزب‌الله است، آماده کرده است. در مقابل، دبکا فایل، تصمیم تل‌آویو را تحت تأثیر فشار دولت بایدن دانسته است: «امریکا می‌ترسد که این حمله منجر به از بین رفتن افق‌های رسیدن به توافق در راستای احیای برجام شود. البته دولت جو بایدن اکنون باید خیالش راحت باشد، زیرا می‌داند که دولت جدید اسرائیل با اقدام ناگهانی علیه ایران یا حزب‌الله لبنان به ائتلاف خود با امریکا لطمه وارد نمی‌کند.»

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 2
    خاصیت این تهدیدشون این بود که میخوان ایران را در ظاهر یک ثدم جلو نشون بدن و بگن ایران سهمش از انتقام را انجام داده تا سه تا امتیاز بدست بیارن...
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    4 0
    توپوتشرهای اسرائيل با یک تشر حزب‌الله خاموش شد
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    4 5
    این اسرائیلی ها عددی نیستن از پارس سگ نترسید فقط ادعا هستن. قلادشون دست آمریکاست. پارس سگ و دندان نشان دادن سگ عادت این صهیونیست هاست
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    3 2
    دشمن بیچاره چون در مانده سخت ___از تن امید خود بر کنده رخت __ دست و پاها می زند شاید که بخت ___ مانع افتادنش گردد ز تخت __ اتکائش بر خیال و وهم پوچ___دیدنش بدتر ز آن مانند لوچ__ کی کند او را قوی حتی چو قوچ ___ فهم اگر میداشت ، خود می کرد کوچ __ لیک محکم کوفت باید بر سرش __ چون که حق را نشنود گوش کرش __ عاقبت با ضربت مردان حق___خرد و نابود می شود آن کله شق__
  • آرمان IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    19 3
    با مقاله موافقم اما پارس نه !! یا باید بگی پاس یا بگی واقع واق
  • حجت اله IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    فکر اجماع علیه ما را دارد ما با اجماع قوی تر جلوی اوبایستیم و واقعا به یمن بگویم اگر نیروهای خود راآمریکا وامارات وعربستان عقب نبرند به آنها حمله میکنیم اولین باخت دشمن در عربستان وسپس امارات است واسرائیل همه خالی میشود امریکا هم یا کنار می آید یا نابود میشود
  • جواد کاظمی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 1
    سلام کلمه پارس اشتباه است و پاس درست می باشد پاس سگ یا سگ پاسبان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس