سردار جلالی: واژه «اینترنت ملی» دقیق نیست/ به دنبال ملی‌سازی حکمرانی سایبری هستیم

سردار جلالی با بیان اینکه امروز امر دفاع در عرصه‌های نوینی معنا و مفهوم پیدا کرده است که یکی از مهمترین آن‌ها حوزه رسانه است، گفت: افکار عمومی جزو حیاتی‌ترین دارایی در دنیای مدرن محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، به مناسبت گرامی‌داشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور میزبان جمعی از مدیران، فعالان و اصحاب رسانه بود.

وی در این نشست محدود که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد، اظهار داشت: دارایی‌ها و زیرساخت‌ها، آسیب‌پذیری‌ها، تهدیدات و اثر تهدید بر آسیب‌پذیری و پیامدهای احتمالی ناشی از آن، از جمله مولفه اصلی و اساسی پدافند غیرعامل است.

بیشتربخوانید:

سردار جلالی مطرح کرد: پایش سایبری ۱۵۰ مرکز براساس سناریوهای تهدید 

وی با بیان اینکه اقتدار ملی، فرهنگ و نمادهای ملی نیز جزو دارایی‌های معنوی ما به حساب می‌آید، گفت: در حوزه دارایی‌ها و زیرساخت‌ها، به دلیل تحول فناورانه، در حال تغییر جنس دارایی‌هایمان هستیم. مسلما حمایت از این دارایی، الزامات خاص خود را دارد. 

روش‌های قدیمی در برابر تهدیدات نوین و پیچیده پاسخگو نیست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه همزمان با رشد و توسعه فناوری، ما با تهدیداتی مواجهیم که در ذات فناوری نهادینه شده است، افزود: رفع آسیب‌پذیری‌ها، نیازمند راهبردهای نوین و به‎روز است. روش‌های قدیمی دیگر در برابر تهدیدات نوین و پیچیده پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه در یک دسته‌بندی کلی، تهدیدات در دو دسته طبیعی و انسان‌ساخت جای می‌گیرند، عنوان کرد: از لحاظ قانونی و اجرایی، هر یک از این دسته تهدیدات، مسئولان و ناظران خاص خود را دارند که تهدیدات انسان ساخت، در حیطه پدافندغیرعامل است. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، عامل پیچیده شدن تهدیدات انسان ساخت را دخالت عامل انسانی (استراتژی) و فناوری دانست و تاکید کرد: این ویژگی‌ها، نحوه مواجهه با تهدیدات را نیازمند اشراف و آگاهی می‌کند؛ چرا که فناوری به همان نسبت که به رفاه بشر کمک می‌کند، در ذات خود می‌تواند تهدیدزا باشد؛ برای مثال با ظهور فناوری سایبری و رسانه، شاهد تحولات جدی در حوزه جنگ‌ها بوده‌ایم.

افکار عمومی حیاتی‌ترین دارایی در دنیای مدرن است

وی با بیان اینکه با رشد رسانه و ابزارهای آن، افکار عمومی به یک دارایی جدید و در واقع حیاتی‌ترین دارایی جوامع تبدیل شده است، متذکر شد: در چنین شرایطی با این سوال روبه رو می‌شویم که حکمرانی درگیر چه تغییراتی خواهد شد؟ نظام حکمرانی رسانه چه خواهد شد؟ آیا رسانه باید ملی باشد یا باید جهانی؟ هدف از ایجاد رسانه‌های جهانی چیست؟ کشورها از رسانه چه می‌خواهند؟

سردار جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حمایت از افکار عمومی در کشور ما با توجه به وجود مردم‌سالاری دینی، انتخابات آزاد و مردمی از اهمیت بیشتری برخوردار است، عنوان کرد: آمریکایی‌ها معتقدند اگر بتوانند افکار عمومی کشورها را علیه منافع ملی همان کشور سازماندهی کنند در هر میدان و بزنگاهی پیروزند.

نیازمند مدرن‌ترین الگوی پدافندی در حوزه حمایت از افکار عمومی هستیم

وی با بیان اینکه ما نیازمند مدرن‌ترین مدل بومی پدافندی در حوزه حمایت از افکار عمومی هستیم، گفت: در چنین مدلی ضمن حمایت از افکار عمومی و حفظ آزادگی مردم باید همه ارزش‌های دینی و اسلامی-ایرانی دیده شود. برهمین اساس حکمرانی سایبری ما نیز باید به سبک دکترین ایرانی-اسلامی باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور وظیفه رسانه را در چنین شرایطی ضمن شناسایی تهدیدات، بازتعریف منافع ملی در حوزه افکار عمومی دانست و افزود: در این زمینه ارتقای سواد رسانه شهروندان می‌تواند بسیار موثر باشد تا ضمن آشنایی با تاکتیک‌های دشمن راه مقابله با آن را نیز بشناسند. 

سردار جلالی، اقناع افکار عمومی، آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی و دشمن‌شناسی را از جمله سایر وظایف مهم رسانه دانست که باید هنرمندانه صورت پذیرد

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    مدرنترین؟! گنبد فیلترینگ؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس