کد خبر 1256267
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
مرسر استریت

پس از ناکامی انگلیس در شورای امنیت علیه ایران، مقامات این کشور با ارسال پیامی به تهران تأکید کردند دنبال بالا بردن تنش و اقدام نظامی نیستند.

به گزارش مشرق، با وجود لفاظی‌های ضدایرانی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در پی حمله به کشتی «مرسر استریت» متعلق به اسرائیل -که منجر به کشته شدن ۲ تن از خدمه این کشتی با تابعیت انگلیسی و رومانیایی شد- و حتی تهدید به اقدام نظامی علیه ایران، تلاش سردمداران این دولت‌ها طی روزهای گذشته به تشدید فشار از طریق سازوکارهای سیاسی و ابزارهای دیپلماتیک شیفت کرده است. 

پس از تهدید «بنی گانتس» وزیر جنگ اسرائیل علیه ایران، انگلیس و آمریکا هم طی هفته گذشته از هر گونه تهدید ایران صرف نظر نکردند تا جایی که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از یک پاسخ جمعی به ایران خبر داد اما پس از عدم استقبال مجامع بین‌المللی نظیر شورای امنیت سازمان ملل، برخی منابع خبری گزارش دادند کاخ سفید اعلام کرده مسؤولیت اقدام متقابل در این باره به انگلیس واگذار شده است!

انگلستان و آمریکا طی مدت اخیر با سناریوسازی سعی کردند از طریق اجماع بین‌المللی و ائتلاف‌سازی تهران را تحت فشار گذاشته تا شاید از این رهگذر امتیازگیری کنند. اتاق جنگ روانی «واشنگتن- لندن» هفته قبل با یک موج‌سازی سنگین خبری سعی در القای ناامنی تردد کشتیرانی در دریای عمان و خلیج‌فارس کرد و ساعتی پس از اینکه آسوشیتدپرس گزارش داد سکان هدایت دست‌کم ۴ کشتی در سواحل امارات عربی متحده از کنترل خارج شده است، اداره عملیات دریایی انگلیس روز سه‌شنبه ادعا کرد نفتکش «آسفالت پرنسس» در سواحل عمان مورد ربایش قرار گرفته است و این رسانه‌ها حتی مدعی شدند ربایندگان شبه‌نظامیان وابسته به ایران بوده‌اند اما به فاصله ۲۴ ساعت بعد، این نهاد دولتی انگلیسی بدون هیچ‌گونه توضیحی اعلام کرد: ربایندگانی که سوار نفتکش «آسفالت پرنسس» شده بودند، آن را در سواحل امارات ترک کرده‌اند و نفتکش سالم است و حادثه پایان یافته است!

پس از شکست خوردن این سناریو، لندن بحث را به شورای امنیت کشاند و خواستار نشست شورا پشت درهای بسته در روز جمعه شد اما روز شنبه یک منبع سازمان ملل به شبکه روسی RT گفت برخی اعضای شورای امنیت برای حمایت از ادعاهای انگلیس در نشست روز جمعه آمادگی نداشتند. این منبع گفت: بدیهی بود که همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل حاضر نبودند از پیشنهادات اتهامی شرکای غربی حمایت کنند، در حالی که نتایج تحقیقات مستقل و بی‌طرف بین‌المللی را نداشتند. 

* پیغام لندن به تهران

تلاش‌های دیپلماتیک لندن در حالی اتفاق می‌افتد که دولت انگلیس، کانال‌های موازی دیگری را برای ارسال پیام به تهران فعال کرده است. در همین باره یک منبع مطلع به «نورنیوز» گفت: «اخیرا انگلیس با واسطه‌تراشی، پیغامی را به ایران منتقل و تاکید کرده قصدی برای بالا بردن تنش و اقدام نظامی علیه ایران ندارد و تلاش می‌کند با ائتلاف‌سازی علیه ایران موضوع را پیگیری کند. در این پیام به موضع مشترک واشنگتن و لندن اشاره شده است».

* اتهام‌زنی بورل به ایران

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با تکرار ادعاهای بدون سند اسرائیل، انگلیس و آمریکا علیه ایران درباره حمله ادعایی به یک کشتی صهیونیستی در آب‌های عمان، در بیانیه‌ای به تکرار این اتهامات پرداخت. «جوزپ بورل» در این بیانیه که روی پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپایی قرار گرفت، اعلام کرد: اتحادیه اروپایی حمله غیرقانونی ۲۹ ژوئیه علیه کشتی تجاری «مرسر استریت» در سواحل جزیره «مصیره» عمان را بشدت محکوم می‌کند.

وی افزود: این حمله که منجر به کشته شدن یک رومانیایی و یک شهروند انگلیسی شد، توجیهی ندارد. ما به خانواده‌ها و دوستان آنها تسلیت می‌گوییم و همبستگی کامل خود را با کشور عضو آسیب‌دیده اعلام می‌کنیم. این مقام ارشد اتحادیه اروپایی در ادامه اظهار داشت: اینگونه اقدامات بی‌پروا و یکجانبه که برخلاف قوانین بین‌المللی و تهدیدکننده صلح بین‌المللی است، غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. آزادی ناوبری باید مطابق قوانین بین‌المللی تضمین شود. وی در ادامه به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و در ادعایی بی‌اساس گفت همه شواهد موجود به وضوح به ایران اشاره می‌کند.

بورل در پایان اعلام کرد: ما از همه طرف‌های مرتبط در منطقه می‌خواهیم نقش سازنده‌ای در تقویت ثبات و صلح ایفا کنند. در این زمینه، اتحادیه اروپایی به تلاش‌های شدید دیپلماتیک برای پیشبرد گفت‌وگوها و راه‌حل‌های مناسب و موثر ادامه خواهد داد. 

* تکرار مجدد یک مسیر اشتباه

اقدامات تحریک‌آمیز این روزهای دولت انگلستان در تشدید فشارهای سیاسی و دیپلماتیک به ایران، پیش از این در سال ۹۸ هم در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی «گریس یک» و پاسخ متقابل ایران در توقیف کشتی انگلیسی «استینا ایمپرو» انجام شد که چیزی جز شکست نصیب لندن نکرد. مرور رسانه‌های انگلیسی در آن مقطع زمانی به روشنی گویای این امر است. گاردین طی گزارشی در تیرماه ۹۸ نوشت: «تبعات مسأله جبل‌الطارق تازه دارد روشن می‌شود.

توقیف «گریس یک» مستقیما به توقیف یک تانکر بریتانیایی به نام «استینا ایمپرو» توسط سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز منجر شد. هر چند ایران میان این ۲ موضوع ارتباط مستقیم ایجاد نکرده اما این کشور قبلا گفته بود «راهزنی» بریتانیا در جبل‌الطارق را پاسخ می‌دهد. ایران حالا انتقام گرفته است».

گاردین در ادامه نوشته است: «اقدام تلافی‌جویانه ایران در توقیف «استینا ایمپرو» انزوای دیپلماتیک و آسیب‌پذیری اقتصادی و نظامی بریتانیا را بیش از پیش روشن کرد. دولت به کشتی‌های بریتانیایی توصیه کرده از عبور از تنگه هرمز اجتناب کنند که این خود اذعان به ناتوانی در حفاظت از آنهاست». در پایان این گزارش با اشاره به نبود حمایت بین‌المللی از انگلیس پس از توقیف نفتکش این کشور، آمده است: «شرط‌بندی بولتون - مشاور وقت امنیت ملی دولت آمریکا- پاسخ داده است. بریتانیا... در خط مقدم تقابل واشنگتن با ایران قرار گرفته است... بریتانیا با تهدید ایران به «تبعات جدی»، آن هم بدون آنکه بداند نتیجه این اقدام چیست، کورکورانه دارد به ساز جنگی بولتون می‌رقصد».

«پنی موردانت» وزیر وقت دفاع انگلیس نیز با تأکید بر اینکه توقیف نفتکش استینا ایمپرو در دریای عمان صورت گرفته، اقدام ایران را «خصمانه» توصیف کرد. موردانت همچنین گفت: توقیف این نفتکش در حالی صورت گرفت که یک ناوشکن بریتانیایی که به خلیج‌فارس اعزام شده، حدود ۶۰ دقیقه با آن فاصله داشت. 

علاوه بر اینها، لندن با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، از ایران به دلیل توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج‌فارس شکایت کرد. دولت انگلیس در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، ضمن مطرح کردن اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد نیروهای ایرانی در آب‌های دریای عمان نفتکش آنها را توقیف کرده‌اند نه خلیج‌فارس. لندن در این نامه شکایت به شورای امنیت، بدون پذیرفتن قصور در نحوه کشتیرانی در آب‌های سرزمینی ایران، ادعا کرد هیچ مدرکی از برخورد این نفتکش با کشتی صیادی ایران وجود ندارد و اقدام ایرانی‌ها در توقیف آن غیرقانونی است. 

همچنین به نوشته خبرگزاری «رویتزر»، انگلیس با بیان اینکه تهدید ناوبری در گذرگاه‌های بین‌المللی غیرقابل قبول است، در ادامه این نامه نوشت: «این تهدید، یک تنش‌زایی بزرگ است و تنش‌های کنونی با ایران بسیار نگران‌کننده است». البته لندن در این شکوائیه تاکید کرد حفظ آرامش اولویت آنهاست و به‌ دنبال درگیری با ایران نیستند. 

منبع:وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    23 0
    سفیر جدیدخ انگلستان راه ندهند
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      انگلیس مکارتر از این است که حرف و عملش یکی باشد! فریب نخورید نیرنگ است
  • بلال IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    26 0
    انشاءلله روزی برسه که ضربِ شست محکمی به این ارازل و اوباش زده بشه که برای یکبار و همیشه سرجاشون بنشین، البته قبل از نشستن بایست برن حموم تا با وسعت خرابکاری خودشونو تمیز و لباسهاشونو کامل عوض کنن، یه بار دلیرمردان سپاه اینارو گرفتن بدبختها خیس کرده بودن وای به روزی که چهارتا تیر و تفنگ هم شلیک کنن حسابی تر میزنن، حال بماند از موشکهای 18 بیست متری . البته این داد و فریاد و پارس کردنشان بخاطر اینکه کاری نمی تونن بکن از قدیم گفتن سگی که نمی نونه بگیره پارس خوب میکنه!!!
  • d IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 13
    انگلیس جا نزد می خواستن ایران و بکشونن پای مذاکره که کشوندن
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      6 0
      نماینده دولت فخیمه در ایران
    • DE ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      الکی ذُرّت پرت نکن .اشکال نه از مزاکره است ونه از میز مذاکره .اشکال از التماس مذاکره کنندگان بود زیرا همه شون گول قول های مخفی قبل از انتخابات ۸ سال پیش را خوردند که قول داده بودند از تو بتن ریزبی از ما برداشتن تحریم ...لذا ۱۰۰ روزه چنان تحولی بدهم که به یارانه بگید زکی یارانه بگیریم و به کی یارانه بدهیم
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 0
    هااای ملکه؟ اگر ذره ای ضربه هم به ایران زدید به دست نوکران داخلیتون بوده. از اشغال خاک و استعمار خلاص شدیم، به فضل خدا با محاکمه بانیان وضع موجود از شر مغزهای استعمار شده هم خلاص میشیم.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 0
    روباه فسیل جا زد ام الفتنه ی کره زمین. مرگ بر انگلیس
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 0
    مرگ بر عن گلیس
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    3 0
    روباه پیر مثل سگ ترسیده.
  • بافقی IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 0
    دیگه دوران ذلت و خواری تموم شد .دوران عقب نشینی گذشت .دوران نکبت و خواری حسن روحانی سپری شد .دوران ساختن و وقار و ازادگی رسید .به کوری چشم کور اصلاح طلبان واکبر و روحانی ظریف صلوات
  • علی IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 1
    بخواد انگلیس با اون ملکه عجوزش غلطی بکنه.ایندفعه ناو نظامیشو تصرف میکنیم تا بدونند که اینجا کجاست و اونها پشیزی قدرت ندارن.
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 1
    ای کاش جا نمی زدید تا اجسادسربازانتان قبرستانهای جزیره انگل سنان را پر می کرد - دیگه از یان غلطها نکنید - انگلیس به شزق ئ غزب و مرکز قاره اسیا با اغفال هندیها کم زیان نزده اما بعد گاندی و جواهر لعل نهرو و قیامهای مردم قهرمان وآزاد اندیش هند انگلیس وجو خارجی نداشته و ندارد بزودی مرئم قهرمان آمریکای لاتین ادبتان خواهند کرد و جزایر مالویناس آرژانتین را گورستان سربازان تان خواهند کرد - جزیره کوچولوی قشنگ آزاد ازچنگال آمریکا و و اون ملکه فاسد دزد آزاد می گردد - های انگلیسی ها کمتر بازی شیطان بزرگ را بخورید جهان در کمین دزدان است و بیدار و عهد بی خبری و فریب انسانهای نجیب گذشته است -
  • شاکی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    3 0
    این اوباش چهل ساله که جا زدن
  • US ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    11 1
    هرجوری که بتوانیم باید به منافع انگلیس ضربه بزنیم. خیلی به ما ضرر زده این انگلیس خبیث. ی نمونه اش جدایی هرات و سرچشمه های هامون از ایران هست. هر طور شده باید انگلیس رو اذیت کنیم. باید از جمهوری خواهان ایرلند و استقلال طلبان اسکاتلند حمایت کنیم.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      درود بر شما ، دقیقا" ایران همم باید به همین روش خودشون باهاشون باشد
  • ایرانی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 0
    در جنگ جهانی اول جمعیت ایران 18 میلیون نفر بود ولی با اینکه ایران کشور بی طرف بود بعلت اشغال ایران توسط انگلیس آذوقه مردم به غارت انگلیس رفت و مردم دچار بی سابقه ترین قحطی قرن شدند و بر اثر گرسنگی و بیماری های تیفوس و آنفلانزا و .... کشتار فجیعی توسط انگلیس بر مردم ایران تحمیل شد وجمعیت ایران به 9 میلیون نفر رسید.
  • سید IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 0
    جناب انگلیس خبیث و یانکی دانکی؛ دوره تأثیر اعزام ناوهای هواپیمابر برای تسلیم کردن و دست ها را بالا بردن حداقل در مورد ایران گذشته است! ظاهراً راه حل دیگری هم برای ترساندن ما ندارند و هر از گاهی بار دیگر این شیوه صد سال قبل را می آزمایند شاید که برای شان گشایشی کند! زهی گمان باطل! بیشتر دل انسان برای مریدان داخلی شان می سوزد که هنوز هم امید به عربده کشی های ایشان دارند!
  • آدم حسابی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    زکی!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 0
    مستر بورل شما و همفکرهای شما خیلی خیلی غلط میکنید سیاست های کشور بزرگ ایران زمین را هدف قرار داده و ما را تهدید میکنید. دوران لگد انداختن اروپا و امریکا برای کشور ایران زمین به پایان رسیده. وقتی اسم کشور بزرگ ما را میبرید با احترام وعزت این کار را بکنید. ضمنا با آخرتون باشه به ما تهمت میزنید.فاسد ترین و ظالمترین حکومت ها درجهان شماهایید .اون وقت به کشور ما دروغ و تهمت میبندید.ننگ برشماها...
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 0
    حالا که جا زده ما بیشتر بزنیم تو سرشون
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 2
    این بیشرفها اگه بتونن بی درنگ به ایران حمله میکنن
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      انگلیس به قدرت نظامی ایران نیست . شما چی مطالعه می کنید نمی دونم . این انگلیس پیر هست و ما مکارتر و منتظر خطا ازش !
  • امیر IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    خب خدا رو شکر
  • کارمند ساده IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 0
    با درود ؛ احتراما پیشنهاد می گردد که از تجربیات سرمایه های اجتماعی استفاده کنید و بدانید که پیرمردهای می گویند هر چیزی که انگلیس های می گویند را برعکس کنید تا بفهمید یعنی اینکه آنها به دنبال شلوغ کاری هستند و باید مراقب بود اینها خبیث هستند ضمنا دولت بفکر مامی شورت و ایزی لایف برا سفیر جدید انگلیس هم باشد... و تو خود بخوان حدیث مفصل ....
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    به ورود سفیر جدید انگلیس به شدت اعتراض داریم. جاسوس در حد کاردار هم زیادی است.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    از کشتیهای ایران که زدن چرا نمیگید؟!! یه کشتی هم که می خوره جرات مدارید بکید کار ما بوده؟! شایدم کار شما نبوده و فقط سوراخ شدن ۱۲ تا کشتیتون رو نکاه کردید
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    به نظر من آقای رئیسی از همین اول کار با قدرت و قاطعیت و با تدبیر واقعی و عزت و شجاعت و بسیار محکم جلوی این غربیهای جبهه شیطان بایسته تا پشمک بازیهای روحانی احمق و ظریف خائن الااااااااااااااااااااااااااااااغ از یاد دشمنان بره و بفهمن با کسایی طرف هستند که با قدرت و قاطعیت و مدبرانه پای حق مردم ایران بزرگ و قدرتمند اسلامی وایمیسن و هزینه اش را هم میدن و هزار برابر هزینه برای دشمن پررو و مستکبر و جبهه شیطان ایجاد میکنن که تا الان خواب همچین هزینه و ضرری را هم ندیده باشن (( برای سلامتی رهبر انقلاب آقای خامنه ای عزیز شجاع قدرتمند و مهربان صلوات ))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس