جوزف

سرپرست سابق وزارت دادگستری آمریکا درخصوص تلاش رئیس جمهور پیشین این کشور برای تغییر در نتیجه انتخابات از طریق این وزارتخانه، به ادای شهادت پرداخت.

به گزارش مشرق، «جف روزِن» سرپرست وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۲۰، برای ادای شهادت در صحن کنگره این کشور حاضر شد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، اعضای کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا، روز شنبه به وقت محلی به مدت چند ساعت روزن را درباره تلاش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات سوال‌پیچ کردند.

روزن یک روز پیش از حضور در این جلسه، با بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا تماس برقرار کرده و گفته بود قصد دارد با این تحقیقات همکاری کند.

«نیویورک تایمز» به عنوان اولین روزنامه‌ای که به این اقدام روزن اشاره کرده است، در گزارشی نوشت، روزن به بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا گفت، در طول تصدی سرپرستی دادستانی کل آمریکا پنج بار با «جفری کلارک» سرپرست بخش مدنی این وزارتخانه برخورد داشته و کلارک اذعان کرده که با ترامپ ملاقات داشته و قول داده این کار را تکرار نکند.

روزن همچنین گفته است، کلارک مکالماتی بدون مجوز با ترامپ داشته و آن‌ها درباره ایجاد شک در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ به صورت عمومی، گفت‌وگو داشته‌اند. کلارک به ترامپ گفته بود نامه‌ای به قانون‌گذاران ایالت جورجیا بنویسد و از آن‌ها بخواهد نتایج انتخابات در این ایالت را ابطال و اعلام کنند وزارت دادگستری در حال بررسی ادعای تقلب در انتخابات است.

«ریچارد بلومنتال» سناتور دموکرات عضو این کمیته که در حال بررسی مداخله وزارت دادگستری ترامپ در امور سیاسی و انتخاباتی است، درباره جلسه ادای شهادت روزن گفت: «هنگامی که متوجه شدم کشور تا چه حد به فاجعه مطلق نزدیک شده بود، شوکه شدم».

«دیک داربین» رئیس کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا پیش از برگزاری این جلسه گفته بود، این کمیته قصد دارد بفهمد «در روزهای بعد از انتخابات و قبل از سوگند یاد کردن رئیس جمهور [جو] بایدنچه اتفاقاتی افتاده است».

داربین در مصاحبه‌ای گفت: «شخص ترامپ و کسانی که او را حمایت می‌کردند، جنب‌وجوش زیادی داشتند تا بتوانند بر وزارت دادگستری فشار بیاورند و این وزارتخانه از فرضیات چرند "دروغ بزرگ" حمایت کند».

این در حالی است که بر اساس اسنادی که در اختیار یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، ترامپ در اواخر ماه دسامبر زمانی که هنوز در قدرت بود، در تماسی تلفنی مقام‌های ارشد وزارت دادگستری را تحت فشار قرار داد تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را مخدوش اعلام کنند تا از این طریق او و متحدان جمهوری‌خواهش در کنگره بتوانند نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهند.

پیش از این هم مشخص شده بود که ترامپ هم به صورت علنی و خصوصی وزارت دادگستری را وادار به تحقیق درباره ادعاهای بی‌اساس خود مبنی بر ربوده شدن انتخابات از وی کرده بود اما اسناد جدید، نُه صفحه یادداشت‌های همزمان از تماس تلفنی ۲۷ دسامبر بین او و «ریچارد داناهیو» معاون جفری روزن بینش جدیدی در خصوص این تلاش‌ها ارائه می‌کند.

در این اسناد که یادداشت‌های داناهیو است، ذکر شده که وی در تماس تلفنی مذکور به ترامپ گفته که نمی‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد. او در خلاصه یادداشت‌ها از این تماس افزود، ترامپ به وی گفت: «فقط بگو که انتخابات مخدوش بود و بقیه را بسپار به من».

گفته می‌شود این مقام وزات دادگستری به ترامپ گفت که این وزارتخانه ده‌ها تحقیق و صدها مصاحبه انجام داده اما هیچ تقلب گسترده‌ای در انتخابات پیدا نشده است. با این حال ترامپ همچنان اصرار داشته که انتخابات در جورجیا، نوادا، میشیگان و آریزونا فاسد بوده است.

پیش از روی کار آمدن روزن در وزارت دادگستری آمریکا، «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا به‌خاطر عدم حمایت از ادعای تقلب در انتخابات، از سوی ترامپ مجبور به استعفا شد.

بار اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است: «اگر شواهد و مدارکی وجود داشت من هیچ انگیزه‌ای برای رد آن نداشتم اما ظن من در تمام این مدت این بود که هیچ مدرکی وجود ندارد و این ادعاها مزخرف هستند».

داستان کل سابق آمریکا افزود: «ادعاها درباره اینکه دستگاههای رای گیری  در سراسر کشور برای تغییر نتیجه به نفع بایدن دستکاری شده بودند هم صحت نداشت»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس