ویروس کرونا

هنوز مشخص نیست که سرعت شیوع گونه کلمبیایی از دیگر گونه ها بیشتر است یا نه.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، تیم متخصص ویروس شناسی در بلژیک اعلام کرد که گونه«کلمبیایی» ویروس کرونا باعث مرگ ۷ فرد مسن در یک خانه سالمندان در این کشور شده است.

«مارک فان رانست» ویروس شناس در دانشگاه «لوفین» که تحقیقاتی درباره گونه جدید که در این خانه سالمندان انجام داده است گفت که هفت نفر از سالمندان در شهر«زافینتیم» در همسایگی شهر بروکسل در اثر ابتلا به گونه جدید جان خود را از دست دادند. این افراد هشتاد و نود سال عمر داشتند و حال برخی از آن وخیم بوده است.

دانشمندان هنوز نمی دانند که آیا سرعت شیوع گونه کلمبیایی از دیگر گونه ها بیشتر است یا نه. این گونه در حال حاضر حداقل یک درصد از موارد ابتلا به کرونا در بلژیک را شکل می دهد، در آمریکا ۲ درصد و در ایالت «فلوریدا» در آمریکا بیش از ۲ درصد را شکل می دهد.

بنابراین گزارش، گونه کلمبیایی که «بی۶۲۱.۱» نامیده می شود و در کلمبیا ظاهر شده است طی هفته های اخیر در آمریکا ثبت شده است اما موارد ابتلا به آن در اروپا بسیار اندک بودند.

ارائه اجباری کارت سبز واکسیناسیون در ایتالیا

ایتالیا اعلام کرد که از روز جمعه ششم اوت، ارائه کارت سبز واکسیناسیون کرونا برای ورود به  رستوران‌ها در فضای بسته، استخر و موزه‌ها اجباری است.

کارت سبز به کسانی داده می‌شود که دست‌کم یک دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده باشند و یا نتیجه تست ابتلای آنها به ویروس کرونا طی ۴۸ ساعت گذشته منفی بوده باشد.

کارت سبز معمولا دو هفته پس از تزریق دوز نخست از طریق یک اپلیکیشن در اختیار افراد قرار می‌گیرد و تا زمان تزریق دوز دوم هم اعتبار خواهد داشت. پس از تزریق دوز دوم، کارت سبز جدیدی به افراد داده می‌شود.

این کارت سبز به صورت یک بارکد به همراه مشخصات فرد و زمان دریافت واکسن روی گوشی‌ تلفن همراه نمایش داده می‌شود.

فرانسه از دیگر کشورهایی است که ارائه کارت مشابهی را برای دسترسی به رستوران‌ها و همچنین قطارها ضروری اعلام کرده است.

دولت ایتالیا اعلام کرده است که افراد باید به این قانون احترام بگذارند و هر نوع تخطی از آن می‌تواند تا ۱۰ هزار یورو جریمه به همراه داشته باشند. ضمن اینکه صاحبان رستوران‌ها و دیگر مشاغلی که ورود به آنها نیازمند کارت سبز است، در صورتی که به افراد فاقد این مجوز سرویس دهند، شامل جریمه و حتی تعطیلی ۱۰ روزه خواهند شد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت ایتالیایی‌ها از این حرکت حمایت می‌کنند، هرچند در برخی مناطق صدای اعتراضاتی هم به گوش رسیده است. اما به صورت کلی کسانی که در ایتالیا زندگی می‌کنند، پس از موج نخست شیوع ویروس کرونا که این کشور را بعد از چین به یکی از اصلی‌ترین مراکز با آمار بالای تلفات در پی بیماری کووید-۱۹ تبدیل کرد، به محدودیت‌های وضع شده از سوی دولت احترام گذاشتند و تلاش کردند با رعایت ممنوعیت‌ها و تدابیر بهداشتی، از شیوع هرچه بیشتر این بیماری مرگبار جلوگیری کنند.

همچنین گفته می‌شود لزوم ارائه کارت سبز از اول سپتامبر به مراکز بیشتری تسری می‌یابد و حتی ممکن است در دانشگاه‌ها، قطار و اتوبوس نیز اجباری شود. هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

در عین حال با وجود درخواست‌های گسترده، همچنان باشگاه‌های شبانه در ایتالیا بسته خواهند ماند. این در حالی است که مدتی است اجبار به استفاده از ماسک در فضای آزاد در ایتالیا کنار رفته و افراد تنها باید در اماکن سربسته ماسک به صورت داشته باشند.

از دیگر اماکنی که ارائه کارت سبز برای ورود به آنها ضروری خواهد بود، سینماها، موزه‌ها و همچنین فضاهای داخلی رستوران‌ها هستند. دولت ایتالیا اعلام کرده که وضعیت فوق‌العاده ملی در این کشور را تا روز ۳۱ دسامبر تمدید کرده است. ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در پاسخ به انتقادها گفته است که این محدودیت‌ها برای خود مردم و در راستای حفاظت از سلامتی آنها وضع شده است.

آخرین آمار رسمی از مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در ایتالیا حاکی از آن است که در روز پنجشنبه پنجم اوت ۷ هزار و ۲۳۰ نفر دیگر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالیست که تعداد جان‌باختگان تنها ۲۷ نفر بوده و ۳ هزار و ۳۷۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند. تاکنون در مجموع ۷۰ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۷۴۸ دوز واکسن در ایتالیا به کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند تزریق شده‌ است.

عرضه ۲ میلیارد دوز واکسن چینی تا پایان 

چین اعلام کرد که تا پایان سال جاری ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای جهان عرضه می‌کند. این کشور در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده واکسن علیه بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» در جهان است.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین روز پنج‌شنبه پنجم اوت این خبر را در پیامی به نشست بین‌المللی تولید واکسن که توسط پکن سازماندهی شده بود، اعلام کرد.

او همچنین وعده داد که ۱۰۰ میلیون دلار به کوواکس، برنامه‌ای که هدفش توزیع واکسن در میان کشورها با درآمد کم و متوسط است، اهداء کند.

وانگ شیائولونگ، مدیرکل امور اقتصاد بین‌الملل وزارت خارجه چین نیز گفت: «این تصمیم به این معنا است که چین آماده ارائه واکسن‌های ایمن و موثر برای نزدیک به ۱۰ درصد از مردم کشورهای جهان است.»

وانگ شیائولونگ روز جمعه در یک نشست خبری که نمایندگان رسانه‌های خارجی در آن حضور داشتند، گفت: «چین از سپتامبر سال گذشته تاکنون ۷۷۰ میلیون دوز به کشورهای خارجی تحویل داده که بیشتر آنها تحت معاملات دوجانبه صادر شده است.»

سینوفارم و سینوواک، دو تولیدکننده بزرگ واکسن کرونا در چین توافقنامه‌ای را برای تحویل حداکثر ۵۵۰ میلیون دوز از طریق کوواکس تا اواسط سال آینده امضا کرده‌اند.

وانگ شیائولونگ گفت: «در اولین مرحله از تحویل واکسن ها که در این ماه و زیر نظر برنامه سازمان ملل متحد انجام می‌شود، واکسن ها به بنگلادش، پاکستان و الجزایر ارسال می‌شوند»

تاکنون صدها میلیون دوز واکسن چینی به شهروندان این کشور و دیگر کشورهای جهان تزریق شده است.

آیا واکسن‌های چینی مصونیت ایجاد می‌کنند؟

با این حال، این نگرانی وجود دارد که آیا واکسن‌های چینی به اندازه کافی در برابر گونه دلتای ویروس کرونا که شدیدا مسری است، مصونیت ایجاد می‌کنند یا خیر.

اندونزی و تایلند که پیشتر در برنامه واکسیناسیون خود بر روی واکسن سینوواک متمرکز شده بودند، پس از دریافت گزارش هایی مبنی بر مرگ برخی از شهروندانشان با وجود دریافت دو دوز واکسن چینی، تصمیم گرفتند به کارمندان بخش بهداشت و درمان این کشور واکسن مدرنا تزریق کنند.

به گفته فنگ زیجیان، یکی از مسئولان مرکز کنترل بیماری‌های چین که در ماه ژوئن با شبکه تلویزیون دولتی «سی.سی.تی.وی» گفتگو کرد، «واکسن‌های سینوواک و سینوفارم که هر دو از ویروس‌های غیرفعال استفاده می‌کنند، اثر کمتری در برابر گونه دلتای ویروس کرونا نشان داده‌اند اما هنوز ایمنی ایجاد می‌کنند.»

بیشتر۱.۷ میلیارد دوز واکسنی که در چین عرضه شده است از نوع سینوفارم و سینوواک هستند. چین در حال حاضر در حال مبارزه با شیوع گسترده ویروس کرونا است که توسط گونه دلتا ایجاد شده و در میان افراد واکسینه شده نیز شیوع یافته است.

سینوواک در ماه ژوئیه نتایج تحقیقاتی را به صورت آنلاین منتشر کرد که نشان می‌دهد سومین تزریق یادآوری حداقل شش ماه پس از تزریق دوم می‌تواند سطح آنتی بادی بدن را تا حد زیادی بالا ببرد.

مدیر عامل شرکت «یین وایدونگ» گفت که این شرکت، داده‌های تحقیقات بالینی را برای انجام تغییرات در واکسن سینوواک که متناسب با گونه‌های دلتا و گاما باشد به ناظران دارویی چین ارائه کرده است.

کن-سینو یک شرکت خصوصی دیگر که واکسن یک دوزی آن در پاکستان، مکزیک و دیگر کشورها استفاده می‌شود نیز گفت که در حال کار روی این واکسن هستند تا بتوانند در برابر گونه های مختلف ویروس کرونا مقاومت کنند.

ژو تائو، مؤسس این شرکت روز پنج‌شنبه گفت که اثرگذاری این واکسن در آزمایشگاه در برابر گونه دلتا کاهش یافته است اما هنوز قابلیت ایمنی بخشی دارد.

ژو تائو گفت که آخرین داده‌های تحقیقاتی شرکت نشان می‌دهد که سومین تزریق، سطح آنتی بادی در بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

شرکت دولتی سینوفارم به رسانه‌های دولتی گفته است که در حال تولید واکسن‌های متناسب با چهار گونه اصلی ویروس کرونا از جمله گونه دلتا است.

در هر حال توزیع واکسن در سطح جهان کاملاً نابرابر بوده است، زیرا کشورهای ثروتمند در نظر دارند به شهروندانشان سومین دوز واکسن را تزریق کنند اما کشورهای فقیر در تلاش برای دریافت واکسن کافی برای تزریق اولین دوز هستند.

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در مجمع واکسن چین گفت: «بیش از ۴ میلیارد واکسن در سراسر جهان تزریق شده اما بیش از ۷۵ درصد از آنها فقط در ۱۰ کشور استفاده شده است.»

به گزارش یورونیوز، چین متهم شده است که از واکسن به عنوان اهرمی در معاملات دیپلماتیک استفاده می‌کند. برخی دیپلمات‌ها در ماه ژوئن به آسوشیتدپرس گفتند که چین تهدید به توقف ارسال واکسن کرده تا اوکراین را از صدور بیانیه‌ای که خواستار بررسی رفتار چین با اقلیت‌های قومی و مذهبی در منطقه سین کیانگ است، باز دارد.

تایوان نیز چین را متهم کرده که در معاملات خرید واکسن فایزر توسط این کشور دخالت کرده است. تایوان در ماه‌های مه و ژوئن با شیوع گسترده بیماری «کووید ۱۹» روبرو بود.

تزریق دوز سوم در برخی کشورها

تزریق دوز سوم واکسن کرونا در امارات عربی متحده و ترکیه برای افرادی که در معرض خطر هستند از چند هفته پیش شروع شده است.

آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که از اول سپتامبر، تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد مسن و آسیب پذیر و همچنین افرادی را که واکسن «آر.ان.ای» دریافت نکرده اند شروع می‌کند.

این کشور نیز تصمیم دارد که  تزریق دوز سوم واکسن فایزر به افراد بالای ۶۰ سال شروع کرد، چنین کاری را انجام دهد.

برخی متخصصان امور بهداشتی بر این نظرند که تزریق دوز سوم واکسن کرونا می‌تواند به عنوان یادآوری، ایمنی بدن فرد را چندین ماه پس از اولین مرحله واکسیناسیون، تقویت کند.

این گمانه بارها در کشورهای مختلف مورد بحث قرار گرفته است. با این حال برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده بر اثر تزریق واکسن به مرور زمان کاهش می‌یابد.

افرادی که در آلمان با واکسن «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» واکسینه شده‌اند دوباره برای واکسیناسیون فراخوانده می‌شوند. البته به این افراد، واکسن آر.ان.ای» مانند «فایزر» و «مدرنا» تزریق می‌شود.

در این کشورها به افرادی که واکسن چینی «سینوفارم» دریافت کرده‌اند و میزان پادتن کرونا در بدنشان کم است، پیشنهاد شده سومین دوز واکسن را دریافت کنند.

ترکیه هم طرح تزریق دوز سوم واکسن کرونا را از ابتدای تابستان امسال برای افراد بالای ۵۰ سال و همچنین کادر پزشکی اجرا کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده از ترکیه، از اول ماه اوت ۴.۹ میلیون واکسن برای اجرای سومین مرحله واکسیناسیون در این کشور توزیع شده است.

به گزارش جاکارتا پست، اندونزی نیز طی روزهای گذشته تزریق دوز سوم واکسن به متخصصان بهداشت را شروع کرده است.

با وجود شیوع گونه دلتا که موج جدیدی از ابتلا به «کووید۱۹» را ایجاد کرده است، کشورهای دیگر نیز اعلام کرده‌اند که در حال بررسی تزریق واکسن یادآوری به افراد آسیب‌پذیر هستند.

گفته می‌شود که بریتانیا نیز که پیشتر گزینه تزریق دوز سوم واکسن کرونا را در دست بررسی داشت، آماده توزیع ۳۲ میلیون دوز یادآوری تا ماه سپتامبر است. بر این اساس به همه افراد ۵۰ سال به بالا و همچنین افراد دارای نقص ایمنی، پیشنهاد شده است که واکسن یادآوری را دریافت کنند.

همچنین نخست وزیر کامبوج در روزهای پایانی هفته گذشته گفت که این کشور به زودی تزریق واکسن یادآوری را با استفاده از واکسن های آسترازنکا و سینوفارم برای افراد در معرض خطر شروع خواهد کرد.

با این حال اگرچه برخی کشورها تاکنون برنامه شان را برای واکسن یادآوری ارائه نکرده اند اما خبرها حاکی از بررسی این موضوع توسط مسئولان این کشورها است.

برای مثال سوئیس اعلام کرده که استفاده از واکسن یادآوری فقط برای افرادی که سیستم ایمنی شان خیلی ضعیف است، توصیه می‌شود.

آمریکا بارها از امکان تزریق دوز سوم برای گروه های خاصی از مردم سخن گفته، اما تاکنون زمانبندی مشخصی برای تزریق واکسن یادآوری در نظر نگرفته است.

فرانسه هم اگر چه تزریق دوز سوم را برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و همچنین افراد مسن بالای ۸۰ سال توصیه کرده است اما در حال حاضر برنامه‌ای برای تعمیم این روند به همه افراد جامعه ندارد.

سازمان بهداشت جهانی در مورد واکسن آسترازنکا در ۳۰ ژوئیه اعلام کرد که در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر ضرورت استفاده از واکسن یادآوری هنگامی که فرد دو دوز واکسن دریافت کرده است، وجود ندارد.

این نهاد بین‌المللی همچنین اعلام کرد که ضرورت و زمان تزریق واکسن یادآوری با همان واکسن قبلی یا سایر واکسن های مناسب با جمع آوری داده‌های بیشتر ارزیابی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 2
    سینوفارم مصونیت خوبی داره. در سریلانکا هم تحقیق کردند که درگیر سویه دلتا بودند. لطفا آپدیت بنویسید. بهرحال همین واکسنها داره در ایران توزیع میشه. https://www.globaltimes.cn/page/202108/1230617.shtml مقاله چهار روز پیش در مورد اثربخشی سینوفارم با یک دوز مکمل فایزر. https://www.thenationalnews.com/uae/health/sinopharm-vaccine-in-uae-how-effective-is-it-against-covid-19-and-are-there-side-effects-1.1175488
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    3 1
    خب پس موج ششم ما هم از کلمبیا میاد.انگار شعبه دوم همه ی انواع کدونا در ایرانه
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    1 1
    کرونای بوتفینیقه ای هم تو راهه
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    اسپوتنیک چطور . هر چند صحبت از قاطی کردن آسترازنکا و اسپوتنیک در روسیه برای بهره وری موثر و تولید آن شده .. اما تو ایران مرکز . جائی هست که اشخاص با مراجعه بدان . میزان آنتی بادی خود را اندازه بگیرند هست . منظور آیا آزمایشگاه رائج امکانش هست . یا جائی اختصاصی باید باشه . خوب هست اطلاع رسانی شود . از کجا معلوم . من واکسن زدم چه مقدار بدنم قابلیت پیدا کرده یا نکرده . و بهمین تزریق اعتماد کامل کنیم. . امیدواریم طبق گفته مسئولان تا پایان پائیز مردم ایران کامل واکسینه شوند ِ و اتفاقات خوبی را شاهد باشیم . اوضاع خیلی وحشتناک شده . همه از غفلت خود ما مردم هست . و بار گرانی که این روزها خاصه بر سر کادر زحمتکش و فداکار درمان کشورمان شدیم . خدایا رحم کن . چرا اینهمه بی توجهی در حق خود و اطرافیان. . کاش تلویزیون صحبت اشخاص گرفتار را که چگونه خانوادگی گرفتار شدند و افرادی را از دست دادند بغیر از گزارشات چند دقیقه ای و بصورت میدانی . بجای برنامه هائی که بعد هم میشه پخش نمود . از شبکه ها و ساعات بر بیننده تر پخش کنند ... نمیشه اینگونه ادامه داد . قفل میکنیم .
  • بیل گیتس کرونا US ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    9 7
    صهیونیست ها چندین نوع ویروس ساختن و هر چند وقت یکبار یکی یکی همه رو وارد دنیا میکنن . بیخود زحمت واکسن زدن رو نکشید چون هر از گاهی یک ویروس جدید میدن توی بازار !
  • درنا IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    2 0
    لامبدا الان کلمبیایی هر دم از این باغ بری می رسد
  • محسن IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    6 3
    ما هنوز تو دوز اولمان ماندیم ما هم جزو کشور فقیر حساب می کنن واقعا روزگار عجیبی شده.
  • بهزاد NL ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    2 0
    خدا با دادن نعمت عقل و تکنولوژی کمکمون کرده. استفاده نکنیم ازشون روز قیامت باید جواب بدیم.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 1
    پس حالاحالاها مردم ایران بمیرن وتلف بشن...(مرداد.شهریور.مهر )که ....تا......آبان ماه؟اونم ....آبان تازه بیادزیر50 نفر....(بدش این چه مدل مدیریتیه ).....؟؟؟
  • WYLO IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    باسلام و خسته نباشید کادر درمان و واکسیناسیون کل کشور جهان وزارت بهداشت ، مردم خواهش میکنم مردم رعایت کنن... آقای بهداشت ، آقای نمکی اگه دولت کل کشور رو باید تعطیل کنه حداقل مثل کشور چین که کل شهرشو تعطیل کرد و هزینه خوراک و پوشاک به مردمانش دادن ... چه میشه ایران اسلامی ، کشور این کار رو بکنه......دولت بودجه اش نداره؟؟ من چند سال 1/5 تقریبا بیرون نرفتم ، کسانی رعایت میکنند و نمی کنند آیا اینجا یک حق الناس گردنشون نیست.....(چطور عذاب وجدان نمی گیرن..) امیداوارم مردم درک کنند.... عفو کنید.... در پناه آقا ابی عبدالله الحسین(علیه السلام)...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس