بیانیه وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ درباره حمله به «مرسر استریت»

وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ امروز بدون ارائه هرگونه اسناد و مدارکی به صدور بیانیه ای درباره حمله به کشتی صهیونیستی «مرسر استریت» پرداختند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ امروز جمعه درباره حمله به کشتی صهیونیستی «مرسر استریت» بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما وزیران خارجه کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، پادشاهی متحده و ایالات متحده آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا در تعهدمان به امنیت دریایی و حراست از کشتی‌رانی تجاری متحد هستیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما حمله غیرقانونی انجام‌شده به یک کشتی تجاری در نزدیکی ساحل عمان در روز ۲۹ جولای که به مرگ یک تبعه انگلیس و رومانی منجر شد را محکوم می‌کنیم. این یک حمله عامدانه و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود.»

وزیران خارجه کشورهای گروه هفت باز هم بدون ارائه مستندات لازم ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «تمامی ادله موجود، به وضوح به نقش ایران اشاره می‌کنند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «کشتی‌ها باید اجازه داشته باشند منطبق با قوانین بین‌المللی آزادانه تردد کنند. ما تمامی تلاش خودمان را برای محافظت از کشتی‌رانی که اقتصاد دنیا به آن وابسته است ادامه خواهیم داد تا کشتی‌ها بتوانند بدون مواجه شدن با تهدیدها و اقدامات غیرمسئولانه و خشن آزادانه فعالیت کنند.»

وزرای خارجه گروه هفت تصریح کرده‌اند: «رفتار ایران، در کنار حماتیش از گروه‌های نیابتی و کنشگران غیردولتی مسلح، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم تمامی رفتارهای ناسازگار با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را  متوقف کند و از همه طرف‌ها می‌خواهیم در ارتقاء ثبات و صلح منطقه‌ای نقش سازنده‌ای ایفا کنند.»

بعد از انتشار این بیانیه، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس هم در واکنش به آن در توییتر نوشت: «من از محکومیت جهانی حمله ایران به کشتی مرسر استریت استقبال می‌کنیم. این، نقض آشکار و فاحش قوانین بین‌المللی بود و انگلیس به همکاری با متحدانش برای محافظت از جان انسان‌ها و حفظ آزادی تردد دریایی ادامه خواهد داد.»

ساعاتی قبل‌تر «باربارا وودوارد»، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد رسماً اعلام کرد کشورش قصد دارد حمله به کشتی «مرسر استریت» در نزدیکی سواحل عمان را در شورای امنیت به بحث بگذارد.

وودوارد گفت: «حمله به کشتی‌های تجاری مصداق تهدید علیه ایمنی و صلح بین‌المللی است.»

ساعاتی قبل‌تر دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شدند انگلیس روز جمعه در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئله حمله مرگبار به یک نفتکش در نزدیکی سواحل عمان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    وزیرانش ن هم مثل کشورهاشون بی ارزش و بی اعتبار ند و زر زیادی زدند .
  • علی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    موقعی که به کشتیهای ایران و یمن حمله می کردند و همچنین کشتی ترکی که برای کمک های بشر دوستانه به سنت سمت غزه در حرکت بود مورد حمله قرار گرفتند کسی در حمایت از آنها حرفی نزد ولی همین که کشتی اسرائیلی مورد حمله قرار گرفت همه زیادی به سمت ایران شد چرا اگر مدرک دارید پس رو کنید غیر از اینکه کار خودتان است تا ایران را تحت فشار قرار دهید ولی کور خواندید ایران اینقدر بزرگ شده است که حریف همه تان است .پس لطفا زیاد شلوغش نکنید.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    اگر زدید مثل مرد بگید زدیم و اگر نزدید از این عنترها به جرم اتهام زنی شکایت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس