آغاز تحقیقات از خشونت پلیس در شهر فینیکس آمریکا

وزیر دادگستری آمریکا آغاز تحقیقاتی مدنی درباره رفتار تبعیض‌آمیز خشونت‌آمیز و آزار پلیس شهر «فینیکس» مرکز ایالت آریزونا علیه شهروندان را اعلام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از  پایگاه اینترنتی شبکه راشا تودی؛ «مریک گارلند» وزیر دادگستری آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، تحقیقاتی درباره استفاده بیش از حد از زور، رفتار تبعیض آمیز و آزار شهروندان توسط پلیس شهر فینیکس آغاز شده است.

گارلند در بیانیه‌ای نوشت تمامی موارد استفاده از زور توسط پلیس فینیکس از جمله تلافی‌جویی علیه افراد بابت لحنی که استفاده کرده‌اند، در این تحقیقات گنجانده شده است.

همچنین مقامات وزارت دادگستری تحقیق درباره رفتار تبعیض آمیز پلیس با افراد بی‌سرپناه یا ضبط غیرقانونی اموال و دارایی‌های آن‌ها را در نظر خواهند گرفت.

گارلند در بیانیه خود نوشت، در نظر دارد «بازبینی جامعی» در خصوص سیاست‌ها، آموزش‌ها، نظارت‌ها و تحقیقات در اداره پلیس فینیکس را انجام دهد. علاوه بر این، تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا، رفتار نادرست با افراد دارای معلولیت و جوابگو قرار گرفتن مأموران خاطی در این زمینه را شامل می‌شود.

طبق گزارش رسانه‌های محلی، پلیس شهر فینیکس ظرف یک سال گذشته در بیست و شش مورد تیراندازی دخیل بوده که نسبت به سال پیش از آن ۷۳ درصد افزایش یافته است.

در یکی از این موارد در سال ۲۰۲۰، مردی حدوداً چهل ساله تنها سه ثانیه پس از باز کردن درب منزلش به روی پلیس و در حالی که سلاحی کنار پهلویش نگه‌داشته بود، به ضرب گلوله پلیس کشته شد. اداره پلیس در واکنش به این حادثه به در نظر گرفتن اخراج مأمور خاطی بسنده کرده است.

راشا تودی افزود، تحقیق درباره سوء رفتار پلیس فینیکس، سومین تحقیقات در نوع خود از زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا محسوب می‌شود. در حال حاضر تحقیق درباره تخلفات اداره پلیس لوئیزویل و مینیاپولیس نیز در جریان است.

اواخر اردیبهشت امسال، خانواده‌های ۱۶۵ قربانی وحشیگری پلیس آمریکا از سازمان ملل خواستند تحقیق مستقلی را درباره کشتار مردان و زنان سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا انجام دهد.

خانواده‌های قربانیان با حمایت بیش از ۲۵۰ گروه جامعه مدنی از سراسر جهان از جمله اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) امیدوارند بتوانند سازمان ملل را در تلاش‌ها برای مهار خشونت پلیس علیه جوامع آفریقایی آمریکایی شرکت دهند.

این درخواست در پی اعتراضات سراسری و بین‌المللی بعد از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط یک مامور پلیس سفید پوست در شهر مینیاپولیس مطرح شده است.

پیش از این وکلای برجسته حقوق بشر از سراسر جهان بعد از انجام تحقیقات، اعلام کردند که کشتار سیستماتیک و آزار رنگین‌پوستان غیرمسلح به دست پلیس آمریکا به مثابه جنایت علیه بشریت است که باید تحت قوانین بین‌المللی مورد تحقیق و پیگرد قرار گیرد.

در همین راستا، نظرسنجی اخیر پایگاه خبری «آکسیوس» و موسسه نظرسنجی «ایپسوس» نشان داده است که از هر پنج آمریکایی، تقریباً سه نفر از آن‌ها با این گزاره موافق هستند که «برای دادن حق برابر به سیاه‌پوستان باید ایجاد تغییرات ادامه پیدا کند».

همچنین طبق نتایج این نظرسنجی، احتمال اینکه مأمور پلیسی در مواجه با یک سیاه‌پوست، سلاح خود را از غلاف خارج کند سه برابر بیشتر از زمانی است که با یک سفیدپوست مواجه شود.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که فقط ۳۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا که خرداد ماه یکمین سالگرد آن برگزار شد، توانسته تأثیر مثبتی بر روی جامعه این کشور داشته باشد.

دولت جدید آمریکا که یکی از چهار شعار اصلی آن در سیاست داخلی، مقابله با نژادپرستی نظام‌مند در این کشور بود، تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس