رئیسی

رئیس‌جمهور روز در دیدار«اشرف غنی» با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، گفت: ایران آمادگی دارد ظرفیت های خود را در مسیر ایجاد صلح پایدار در افغانستان بکار گیرد.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه در دیدار "اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ظرفیت های خود را در مسیر ایجاد صلح پایدار و جلوگیری از خونریزی در افغانستان بکار بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ایران و افغانستان دارای روابط ریشه ای، اعتقادی و تمدنی هستند، گفت: ایران خواهان امنیت، رفاه و عزت مردم افغانستان است و از هیچ  کمکی برای تحقق این هدف کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.

 رئیسی ریشه اصلی ناامنی و تنش در افغانستان را توطئه های بیگانگان دانست و تصریح کرد: بی تردید با کاهش حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان هم، تحریکات و فتنه افکنی های آنان به روش های مختلف ادامه خواهد یافت، زیرا منافع و حیات آنان در وجود ناامنی است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت همکاری دولت ایران با دولت قانونی افغانستان در روند صلح و ثبات در این کشور، گفت: امنیت افغانستان باید توسط خود افغانی ها تامین شود و ایران آمادگی دارد در این زمینه، مساعدت و همکاری داشته باشد تا صلح پایدار و عادلانه برقرار شود و مردم افغانستان از رنج و مشقت رهایی یابند.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب رئیسی و ابراز امیدواری از شروع فصل جدیدی در مناسبات و روابط تهران – کابل اظهارداشت: افغانستان تمایل دارد روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران در تمامی زمینه ها گسترش دهد.

رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر اینکه تهران از ظرفیت های کلیدی و تاثیرگذاری در ایجاد امنیت منطقه ای برخوردار است، گفت: ایران نقش و جایگاه برجسته ای در ثبات و امنیت منطقه دارد و خواهان استفاده از ظرفیت های ایران برای اقدامات و همکاری مشترک، در مسیر استقرار امنیت پایدار در افغانستان هستیم.

اشرف غنی همچنین از میزبانی شایسته جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغانستانی قدردانی کرد.

 رئیسی همچنین در دیدار "مصطفی شنتوپ" رئیس مجلس ملی ترکیه مناسبات ایران و ترکیه را فراتر از مناسبات همسایگی صرف توصیف کرد و گفت: باورها و اعتقادات مشترک، مردم دو کشور را بسیار به هم نزدیک کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره پیش‌رو گسترش حداکثری روابط در عرصه‌های مختلف با کشور دوست و برادر ترکیه است، افزود: تهران و آنکارا توان و ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای گسترش همه جانبه روابط دارند و ارتقای سطح تعاملات آنها می‌تواند همکاری‌های دو کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز به‌طور موثرتری به پیش ببرد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره  به اولویت سیاست همسایگی در سیاست خارجی دولت جدید، گفت: موفقیت سیاست همسایگی مستلزم توسعه و تعمیق پیوندهای چندجانبه میان ایران و ترکیه است.

مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی ترکیه نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خودش و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به مناسبت آغاز فعالیت رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید کشورمان تصریح کرد: مناسبات ایران و ترکیه فراتر از روابط حسنه دو همسایه بوده و در عرصه بین‌المللی نیز برای تحقق صلح و آرامش از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس مجلس ترکیه ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست آتی شورای‌عالی همکاری ایران و ترکیه، گام بلندی در مسیر ارتقای همکاری‌های دو کشور برداشته شود.

رئیس مجلس ملی ترکیه با ابراز نگرانی نسبت به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: عدم پیشرفت مناسب روند صلح در افغانستان، احتمال بروز خلاء امنیتی در این کشور را ایجاد کرده است و لذا ایران و ترکیه باید همکاری‌های خود را برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان تقویت کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • معتاد غربگدا IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 7
    امنیت توسط کدخدا تامین است ببین کی گفتم البته با مواد
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      2 6
      دوران کد خدایی و یکه تازی آمریکا به سر آمده عزیزم ! تمام ! قدرت های جدید طی این سالها در سطح جهان شکل گرفته و یکیش هم ایران بزرگ، ایران یک قدرت بزرگ منطقه ای و تاثیرگذار در سطح جهانی است .. فقط باید تحریم‌ها رو خنثی کنیم از تحریم عبور کنیم .. شیر خاورمیانه بیدار شده ..
  • US ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 6
    درود
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    7 0
    دولتهاموظف هستند زندگى پراز اسايش وارامش براى ملتهايشان تأمين كنند دربرابرملت به كلام ايزدمنان قسم يادكرده اندوهمچنين تامين امنيت داخل كشور وتامين امنيت همسايگى بعهده همه كشورهاى منطقه است هركشورى تنشى ايجادكندبايدازطريق سازمان ملل پيگيرى شود
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    1 4
    یادش رفته نفت میخواست تا آب هیرمندو ول کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس