کد خبر 1254146
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۳
میشل عون: مصائب لبنان تمام می‌شود - کراپ‌شده

رئیس جمهور لبنان در نطقی ضمن تاکید بر اینکه عوامل انفجار بندر بیروت محاکمه خواهند شد، گفت که با مامور تشکیل دولت برای رفع موانع در این خصوص همکاری می‌کند و مصائب دو سال اخیر لبنان تمام خواهد شد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور لبنان طی نطقی به مناسبت سالروز وقوع انفجار در بندر بیروت به ملت لبنان قول داد که عوامل و مقصران این حادثه شناسایی و محاکمه خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری النشره، «میشل عون»  گفت: از عمق وجدان خود به پایتخت محبوبمان، بیروت می‌گویم که حقیقت نمایان می‌شود و هر گناهکاری به جزای کار خود خواهد رسید.

او افزود: در چهارم آگوست سال گذشته چهره بیروت نابود شد و جان‌های بی گناهی از دست رفت که اگر غفلت و بی مسئولیتی خیلی‌ها در سطوح مختلف نبود، این اتفاق نمی‌افتاد، کسانی که می‌توانستند اقدامات عملی را برای از بین بردن خطر موادی که منجر به این فاجعه شده بود، انجام دهند.

رئیس جمهور لبنان خطاب به همه ملت لبنان و به خصوص آسیب دیدگان از انفجار بندر بیروت گفت:  بازخواست‌ها در پرونده انفجار آغاز شده است و محاکمه‌ها از عوامل انفجار بندر بیروت انتقام خواهد گرفت.

عون ادامه داد: ما به یک تحقیق عادلانه و جسورانه که منجر به محاکمه عادلانه می‌شود، آری می‌گوییم و به یک دستگاه قضایی قوی که در برابر یک مقام هر چقدر که عالی رتبه باشد، عقب‌نشینی نکند و از مصونیت‌ها و پشتیبانی‌ها نترسد  تا عدالت ایجاد شده و مسئولان انفجار بندر بیروت بازخواست و مجازات شوند.

وی تاکید کرد: بگذارید قوه قضاییه در تحقیقات و محاکمات تا انتها پیش برود و من تا زمان روشن شدن حقایق و برقراری عدالت در کنار آن هستم.

رئیس جمهور لبنان با تاکید  بر ضرورت صدور حکم عادلانه در خصوص پرونده انفجار بندر بیروت تا یک مدت زمان محدود گفت: نباید بازپرس قضایی از بازجویی از افرادی که برای تحقیقات مفید می‌داند، دست بکشد؛ به ویژه از آنجا که محاکمه عادلانه آن است که ظالم را تبرئه نکند و بی گناهان را ظالم نداند؛ بنابراین مناسب است که اجازه دهیم تحقیقات به دور از فشارهای هر طرف روند خود را طی کند.

او خطاب به خانواده‌های شهدای انفجار بندر بیروت گفت: به آنها قول می‌دهیم که خون عزیزانشان هدر نخواهد رفت و حقیقت روشن خواهد شد و قصاص عادلانه در انفجار همه مسئولان این فاجعه است .

میشل عون همچنین تاکید کرد که نباید اجازه داد که از سالروز این حادثه برای برهم زدن امنیت و ثبات لبنان بهره برداری شود.

رئیس جمهور لبنان درباره موضوع تشکیل کابینه لبنان نیز گفت: من امیدوار بودم که کابینه در اسرع وقت تشکیل شود؛ اما به شما قول می‌دهم که دست در دست نجیب میقاتی مامور تشکیل کابینه لبنان و مطابق با الزامات قانون اساسی، تمام موانع موجود را برای تشکیل یک دولت نجات رفع خواهم کرد، دولتی که با برخورداری از اعضای متخصص و شایسته و صادق،  قادر به اجرای برنامه اصلاحی مورد نیاز و معروف باشد.

عون در پایان خطاب به زنان و مردان لبنان گفت: درست است که در طول دو سال اخیر فروپاشی اوضاع مالی و اقتصادی بر همه ابعاد زندگی مردم این کشور تاثیر منفی داشته است؛ اما امروز تاکید  می‌کنیم که مصائب و درد و رنج‌ها تمام می‌شود.

رئیس جمهور لبنان افزود:  ما با همکاری یکدیگر و صبر خود و تدوین ساز و کارهایی برای حل مشکلات از طریق تشکیل دولت و آماده شدن برای برگزاری انتحاباتی که به تغییر واقعی منجر شود، از این وضعیت دردناک عبور خواهیم کرد. ما  با هوشیاری، همکاری همبستگی و اراده می‌توانیم پیشرفت کنیم

عون در پایان هم بر لزوم پایبندی لبنانی ها به وحدت خود برای بازگرداندن این کشور به سرزمین تمدن، شادی و نو آوری تاکید کرد.

میشل عون، رهبر جریان آزاد ملی لبنان و از رهبران مسیحی این کشور است که سعد الحریری رئیس جریان المستقبل و مامور سابق تشکیل کابینه لبنان نتوانست با او برای تشکیل کابینه به توافق برسد و به دنبال آن نجیب میقاتی در چهارم مرداد ماه مامور تشکیل کابینه لبنان شد .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس