به گزارش مشرق به نقل از مهر، حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف رئیس مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی درمورد تفاوت عرفان حقیقی با عرفانهای کاذب به خبرنگار مهر گفت: این دو اول از همه در اهدافشان تفاوت دارند. عرفان حقیقی به تعالی روح انسان در پیوند با خدا میپردازد، اما عرفان کاذب دنبال احساس بهتر نسبت به زندگی و کسب آرامش و شادی و خلاصه احساسات مثبتی است که انسان را به زندگی راغبتر میکند. اگر هم به ارتباط با خدا و ایمان به خدا توجهی میکنند آن را به عنوان ابزاری برای رسیدن به این احساس بهتر در زندگی قلمداد میکنند.
وی درباره آسیبهای اجتماعی و فردی این عرفانهای دروغین هم تصریح کرد: مهمترین آسیب این عرفانها که حتی محققان غربی مانند الین بارکر روی آن تأکید میکنند ایجاد شکاف در خانوادههاست. جوانان به علت مجذوب شدن در این گروهها از خانوادههایشان جدا میشوند و ممکن است بین همسران هم شکاف بیفتد. مردی که در یک فرقه جذب میشود وقت و سرمایهاش را در این فرقهها هزینه میکند که آسیبهایی برای او به همراه میآورد. از جمله اینکه به زن و فرزندانش آنطور که باید و شاید توجه نمیکند و وقتش را بیشتر روی فعالیت تشکیلاتی و تبلیغی و فرهنگی این فرقهها میگذارد. نمونههای این آسیبها را در عرفانهای حلقه و جنبش رام الله در ایران شاهد بودهایم.
مظاهری معرفت درست نداشتن نسبت به آموزههای دینی را دلیل گرایش افراد و خانوادهها به این عرفانها عنوان کرد و افزود: افراد برای پاسخ دادن به نیازهای معنوی خودشان به این معنویات نوظهور گرایش پیدا میکنند که این خود قابل تحلیل است و شاخههای مختلفی از آن در میآید.
وی ادامه داد: ضعف تبلیغات دینی از یک طرف و ارائه جذاب این عرفانوارهها درقالب نوشتههای بسیار گیرا و جذاب و دورههای آموزشی و سمینارهایی که به صورتی جذاب و باشکوهی برگزار میشود از طرف دیگر دست به دست هم میدهد و گرایش جوانان به این فرقهها را رقم میزند.
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی درباره راه نجات جوانان از این فرقهها هم اظهارداشت: باید در درجه اول نسبت به آسیبهای این فرقهها روشنگری کنیم تا افراد با آسیبهای اینها آشنا شوند اگر از این آسیبها اطلاع نداشته باشند خواه ناخواه مجذوب آنها میشوند. دردرجه دوم هم باید معنویت اسلامی را به صورت جذاب و قابل استفاده برای عموم و به صورت کاربردی در زندگیاشان ارائه دهیم یعنی نتایج معنویت اسلامی را در زندگیشان ببینند با توجه به اینکه نباید اهداف متعالی عرفان حقیقی به اهداف زمینی تنزل یابد.
مظاهری درمورد اینکه آیا تشکیل این فرقهها و کلاسهای آن در ایران سازماندهی شده است هم تصریح کرد: بله سازماندهی شده است معمولا تقسیم کار و سلسله مراتب به دقت در این مجموعه ها رعایت می شود و نیز دیده شده که مثلا با شکایت تعدادی از آسیب دیدگان این فرقه ها از آنها سران این تشکیلات دستگیر می شوند ولی همچنان فعالیت آنها ادامه پیدا می کند، به این ترتیب به نظر می رسد فراتر از مدیریت ظاهری این فرقهها ساختار و کارکرد تشکیلاتی به طوری جدی و مستحکم است که به سادگی فرو نمی ریزد.