انفجار

اف‌ بی‌آی در گزارشی جزئیاتی را از حادثه انفجار بزرگ بیروت منتشر کرده و گفته مقادیر منفجر شده فقط یک پنجم مواد اولیه موجود بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، اداره تحقیقات فدرال آمریکا موسوم به اف‌ بی‌ آی در گزارشی اعلام کرده که آن میزان نیترات آمونیومی که سال گذشته در بندر بیروت منفجر شد و حادثه بزرگ لبنان را رقم زد، فقط یک پنجم میزانی بوده است که در سال ۲۰۱۳ در این بندر انبار شده بود.

در گزارشی که پیشتر اف بی آی آمریکا تهیه کرده و به تازگی جزئیات آن منتشر شده، آمده است که حدود ۵۵۲ تن نیترات آمونیوم در جریان حادثه انفجار بزرگ بیروت منفجر شد و این میزان بسیار کمتر از ۲ هزار و ۷۵۴ تن نیترات آمونیومی است که در سال ۲۰۱۳ توسط یک کشتی باری وارد بیروت شده بود.

با این حال در گزارش اف بی آی اشاره بیشتری به سرنوشت باقی مواد آمونیوم نشده و اداره تحقیقات فدرال آمریکا توضیحات بیشتر در این ارتباط را به مقامات لبنانی ارجاع داده است.

در گزارش مذکور در عین حال گفته شده که مقام‌های لبنانی هم درباره مقدار مواد منفجر شده در انفجار بیروت با پلیس فدرال آمریکا هم عقیده هستند و به نظر آن‌ها نیز محموله زیادی به سرقته رفته است.

آن گونه که این گزارش گفته، نیترات آمونیوم در آن زمان از گرجستان با یک کشتی اجاره‌ای روسیه‌ای به سمت موزامبیک در حرکت بود و کاپیتان در میانه راه اعلام می‌کند که به او دستور داده شد در بیروت توقف بدون برنامه‌ریزی کرده و بار اضافی بگیرد، هرچند این کشتی هرگز آنجا را ترک نکرد و در یک دعوای حقوقی بر سر پرداخت نشدن هزینه بندر و نقص کشتی درگیر شد.

از زمان انفجار مهیب و فاجعه بار بندر بیروت که در ۱۴ مرداد ماه سال گذشته روی داد و موجب کشته و زخمی شدن صدها نفر شد، انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی و عوامل داخلی آن در لبنان نشانه رفت و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل منطقه این رژیم را مقصر اصلی انفجار این بندر اعلام کردند؛ انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن «نیترات آمونیوم» در بندر بیروت صورت گرفت و موجب شد، بسیاری از ساختمان‌های اطراف این بندر به طور کامل ویران شود. استاندار بیروت میزان خسارت‌های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس