کد خبر 1252601
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
دودکش 2

مشخص نیست که امیر حسین چهل و هفت ساله(۴۷) که سه (۳) سال دیگر وارد پنجاه سالگی می‌شود تا چه زمانی می‌خواهد نقش جوان اول در جستجوی دختری مناسب برای ازدواج را بازی کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -خبر ساخت فصل دوم سریال «دودکش» برای افکار عمومی و رسانه‌ها کمی کنکجاوی برانگیز بود. فصل اول «دودکش» با انتقادات فراوانی مواجه شد و فیلمنامه بسیار معمولی و کارگردانی آماتوری «محمدحسین لطیفی» با حجم وسیعی از انتقادات، ساختن فصل دوم این سریال را  عملا منتفی می‌کرد.

از دودکش۲ هم بخاری بلند نشد!


حجم گسترده انتقادات در رسانه‌های جریان اصلی به چند اشکال عمده در فصل اول این سریال اشاره داشت. در اغلب انتقادات به این نکته اشاره می‌شد که سریال فاقد ویژگی‌های روایی و داستانی است و نمی‌توان با اتکا به استفاده گل‌واژه‌هایی نظیر «آمپاس» و «قمپوز»، بدون توجهی به موقعیت سازی روایی و نادیده گرفتن پیروی از  قواعد الگو و اسلوب‌های ژانر، مجموعه‌ای کمدی را تولید کرد.

با این حجم از انتقادات مطرح شده،   تهیه‌کننده بسیار جوان و کم تجربه سریال دودکش تحت تاثیر این فضا به صورت رسمی اعلام کرد که از تولید فصل دوم آن پشیمان شده است و این اظهار نظر به صورت گسترده در رسانه‌ها منتشر شد.

از دودکش۲ هم بخاری بلند نشد!


علی رغم تصمیم قاطعانه تهیه‌کننده برای نساختن فصل دوم این سریال و انتقادات رسانه‌های جریان اصلی، بروز نیک‌نژاد نویسنده فصل اول، تصمیم خود را برای نگارش فصل دوم و کارگردانی آن گرفته بود. اما نتیجه فصل دوم به مراتب از کیفیت کمتری نسبت به فصل اول برخودار است.

معضلات فصل دوم سریال دودکش در واقع همان اشکالاتی است که درباره فصل اول طرح شد، با این تفاوت که در فصل اول یک نیمچه روایت اصلی وجود داشت، اما در فصل دوم نه تنها از روایت اصلی خبری نیست بلکه بدنه دراماتیک از ناهمگونی  روایی رنج می‌برد و مثل فصل اول  روایت‌های بسیار فرعی در ساختار فیلمنامه هارمونی ایجاد کند.

از دودکش۲ هم بخاری بلند نشد!


 روایت سریال در فصل دوم همچنان فاقد تنه است و روایت فرعی شخصیت محور هستند و پرداختن به روزمرگی‌ مبتنی بر تکه کلام‌های طنز ویژگی داستانی خاصی  به مجموعه تلاش‌های سازندگان چیزی اضافه نمی‌کند.

مجموعه دودکش در فصل نخست روایت خانواده‌ای است که در ملکی موروثی، قالیشویی مشتاق را تاسیس کرده‌اند و با مشکلات اقتصادی فراوانی زندگی می‌کنند. دودکش طبق عادت در فصل و دوم روی معضلات اقتصادی دو خانواده انگشت می‌گذارد و تقابل‌های فردی درون خانوادگی که الگوی اصلی سریال‌های کمدی سیما محسوب می‌شود بدون پرداخت مناسب و پیچیدگی روایی، با پیروی از الگوی سریال «پایتخت» شکل می‌گیرد.

از دودکش۲ هم بخاری بلند نشد!

«بهروز» (امیرحسین رستمی) در واقع شمایلی ناقصی از ارسطو در سریال پایتخت است و این شباهت شخصیت بهروز با ارسطو با حضور محمد تنابنده به عنوان نویسنده در گروه سازندگان به سادگی تقویت می‌شودهمانطور که ارسطو تجرد و تلاش‌های مکرر و برای ازدواج بخشی از روایت پایتخت را درمی‌گیرد، در این سریال شخصیت بهروز، همان کاراکتر بی‌دست‌پای مجردی است که با وجود نقصان‌های مالی تلاش می‌کند، با دختری با شرایط اجتماعی مناسبی ازدواج کند.

احمد مهرانفر در سریال پایتخت، در بازیو گریم ویژگی‌های دارد که این کاراکتر همواره مجرد در پی ازدواج را برای مخاطب جذاب می‌کند اما  امیر حسین چهل و شش ساله(۴۶)  که سه (۳)  سال دیگر وارد پنجاه سالگی می‌شود تا چه زمانی می‌خواهد نقش جوان اول در جستجوی دختری مناسب برای ازدواج را بازی کند!؟

از دودکش۲ هم بخاری بلند نشد!

در سریال «دودکش۲»  مخاطب با خانواده‌هایی روبرو می‌شود که اغلب هیچ‌ اعتمادی به یکدیگر ندارند و دائما شخصیت‌ها به دنبال تمسخر کردن سایر اعضای  هستند، هیچ ماجرایی در کار نیست و «ارسطوی ازدواجی»، بهروز فصل دوم سریال دودکش با نقش آفرینی امیرحسین رستمی هیچ کمک شایانی  به ساختار نمایشی اثر  در دو وجه ملودرام و کمدی نمی‌کند.

بخشی از روایت با دنبال کردن و پیش کشیدن روایت نصرت ظاهر تلاش می‌کند به بخش گفتمانی سریال برای نقد اینفلوئنسرها تبدیل شود که متاسفانه این نقد از طراحی روایی قابل اعتنایی برخودار نیست و هنر نویسنده و کارگردان نمایش وابستگی به اطلاعات دم دستی از فعالیت چنین کارآفرینانی در فضای مجازی دارد. "راستم میگه ...میگه من یک ملیون فالوور دارم...تو چی داری؟ " منولوگی است که بارها در سریال استفاده شده ومخاطب دلیل اشاره و استفاده از کارکرد شخصیت فیروز با فعالیت در فضای مجازی را نمی‌تواند ویژگی جذاب سریال محسوب کند.

از دودکش۲ هم بخاری بلند نشد!

سریال به قدری بی کیفیت نوشته شده که شخصیت‌های سریال در یکی از قسمت‌ها ۲۵  دقیقه مشغول بازی اسم و فامیل هستند و بدترین بخش سریال تمسخر شهروندان افغانستانی است. امیر نامیرا یکی از اکانت‌های فعال از برادران افغانستانی در توییتر خطاب به سازندگان این سریال می‌نویسد: آقایان و خانم‌های عوامل سریال دودکش ۲! یکی از سکانس‌های امشب‌تان که در آن چند تا کارگر جوان افغانستانی را به نمایش گذاشتید خیلی خیلی بد بود. به نظر من سرشار از کنایه و تمسخر و منت گذاشتن به مهاجرین ساکن جمهوری اسلامی ایران بود. من به جای شما شرمنده شدم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    14 16
    به سریال های شبکه خانگی ایراد میگیرید، به سریال های صدا و سیما ایراد میگیرید، مطلوب تون چیه لعنتیا؟
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      14 3
      ببخشید چی میسازن که افتخارم بکنیم؟
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      15 7
      مطلوب ما ،پایتخت 1و2و3 . مختارنامه. گاندو. اقازاده .نون خ...نه مجموعه های به سر و دست ، شلخته، فاقد خط روایتی، طنز زوری و خنده گرفتن اجباری...
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      8 3
      «لعنتی ها» رو هم جدیدا تو سریالهای ایرانی باب کردند از جمله دودکش دو حالا اگر کسی به رئیس جمهور فاسد فرانسه و ترامپ بگه «لعنتی» میگن نگو چون بنده خدا است اما ایرانی جماعت چون خودیه و مسلمون شایسته لعنته!!!!
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      5 2
      اصلا فیلم وسریال خوب تو ایران کمه خیلی کم تلویزیون فقط لودگی تئاتر وسینما و نمایش خانگیم که شوخی جنسی و... این شده هنر
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      2 2
      بد و بی محتوا و مزخرف و به نظرم اصلا فکر نکردن موقع ساخت یه فیلم به شدت سطحی نه طنزه و خانوادگی و نه سیاسی نه اجتماعی ... تمام این دو دوره سریال خلاصه شده تو دعوا و بحث و جدل این دوتا اقا با دو صدای نتراشیده البته دودکش 2 به شدت تنزل پیدا کرده و خواسته یه کپی از پایتخت بسازه که حتی کپی هم نتونسته خوب دربیاره و کاملا افتضاح به بار اورده نمی دونم کارگردان و نویسنده و تهیه کننده روی چه حسابی خواستند دود کش 2 رو بسازن وقتی دودکش 1 یه پروژه شکست خورده بود خوب نمیتونی نمیشه نساز برو تو یه سبک دیگه کار کن و حتی نمره قبولی که نه و از 20 شاید 8 به این دو دوره دود کش بدم حیف هزینه و سرمایه ای که صرف ساخت این سریال ها بشه
    • MD ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      0 0
      راستی یادمان باشد که در این دولت پیگیر اصلاحات فرهنگی در سریالها از ناامیدی به امید و نشاط باشیم. همچنین پیگیر باشیم که کتب آموزشی مدارس نیز اصلاح گردد و تغییراتی که مبنی بر سند ۲۰۳۰ انجام شده بود برطرف شود.
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    9 2
    مزخرف
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    11 7
    من دوتاش رو دوست داشتم نمیدونم نویسنده محترم از چه زاویه نگاه میکنه
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    7 7
    بنظرم تحلیل ضعیفی بود........
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    8 5
    این سریال طنز جاش تو ماه رمضان امسال خالی بود......بجای فیلم مضخرفی مثل احضار
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    10 5
    خیلی هم قشنگه. چرت ننویسین بابا
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    11 5
    سریال بسیار خوبی هم هست.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    9 8
    دارین مزخرف می سازین. من دیگه حالم داره از سریال های تلویزیون به هم میخوره. الان هم منتظرم قسمت جدید گاندو شروع بشه بعد از حدود دوماه بشینم پای تلویزیون. حیف پول و بودجه که خرج این سریال ها می کنین.
  • سید روح اله IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 2
    این سریال با تاکید بیش از اندازه بر مشکلات اقتصادی و همچنین در چند سکانس استفاده از اسلحه که بی شک بدون تفکر و بدون برنامه ریزی نیوده‌ و به نظرم مغز متفکر این سریال تلخند یعنی خنده ای تلخ را به مخاطب میشنهاد میکند و در گوشه ای نیز خشونت را یادآوری میکند و هدیه ای که به بینندگان میدهد یاس و نا امیدی به همراه چاشنی خشونت است. شادی و لبخند واقعی در این سریال کمدی وجود ندارد.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    8 7
    سریال قشنگی است
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    7 11
    سریال بسیار سرگرم کننده ایه
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    5 3
    مشرق ؛ لطفا فضایی تحلیل نکن . میان این همه سریال بی کیفیت و به درد نخور تلویزیون که آدم روش نمیشه بعضی هاشون رو با بچه هاش نگاه کنه ، سریال دودکش ، اتفاقا سریال جالب و طنزی بود . من خودم طرفدار سریال گاندو هستم اما نمیشه همه شبکه ها و کل سال ، بشه گاندو ؛ سریال گاندو سراسر استرس هستش که آدم ببینه بعدش چی میشه اما سریال دودکش حداقل برای چند لحظه آدمو شاد میکنه . باز هم تاکید میکنم این سریال رو با بقیه سریال ها مقایسه کن بعد تحلیل مذکور را بنویس .
  • ها IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    9 3
    خیلی هم قشنگه این اصطلاحات و نقدها که نوشتید رو من سر در نمیارم اما اینو می‌دونم ساعت ده شب منتظر این سریال با مزه هستیم تا لذت ببریم
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 1
    چه عجب ، بالاخره از همون سریال های صداوسیما متنفر شدید(ولی قرار نیست به بزرگترین آنها یعنی خندوانه ، دورهمی ، پایتخت و نون خ توهین کنید وگرنه با اعتراضات مردم مواجه میشوید)
  • میلاد IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    11 5
    اضلا خنده دار نیست. همش میگه پویا یه زو بکش. همش جملات تکراری
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    7 6
    خیلی سریال آبکی و مزخرفی حیف بودجه هایی که برا این سریالها هدر میره همش لوس بازی و ادا مخصوصا این بازیگر گندم
  • کامران IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    6 1
    با عرض معذرت ، علیرغم اینکه از مواضع سیاسی مشرق خوشم میاد و قبولتون دارم ، ولی تحیلیل تون اصلا واقع بینانه نیست ، سریال دودکش خیلی واقعی خوش ساخت با مزه و در عین حال مذهبی و دینیست آ ارتباط صمیمی اعضای خانواده ها ارتباط اونها مخصوصا فیروز با خدا و ... از این سریال یک برنامه جذاب ساخته است .
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    3 3
    خیلی از قسمت‌های دودکش دو خوب هستند و خانواده ها را دور هم جمع می کند و خنده را به ارمغان می آورد فقط قضیه خانم گماسایی دختر مجردی که با نامحرم زیاد رفت و آمد دارد و بهروز هر لحظه جلوی خانه اوست باعث بی مزگی سریال شده و اتفاقا روی این قسمت زیاد هم مانور می دهند به طوری که کار شب و روز بهروز شده دنبال کردن این دختر
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 2
    افتضاح مخصوصا با بازی لوس و مسخره امیرحسین رستمی
  • رشید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    4 1
    سلام به نظرم سریال قشنگیه و همونطور که در زمان دیدن نون خ یا پایتخت های قبل می خندیدم اینجا هم کل خانواده یک ساعتی می خندیم مخصوصا بازی بهروز عالیه...
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 2
    این سریال اگر برای مردم آب ندارد برای بسیاری از عوامل و بازیکنانش نون خوبی دارد! متأسفانه کار صدا و سیما با این همه کارمند و هزینه شده ساخت این سریال های بیمایه که زوری می خواهند مردم را بخندانند! کاش یک فکری به حال این صدا و سیمای پرهزینه کم بازده می شد!
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    چهل و هفت رو از کجا اوردی؟؟؟
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 2
    من هم با دیدن اون سکانس مربوط به افغانستانی ها خیلی جا خوردم
  • مهدی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 1
    تا زمانی که برای حوزه ی فرهنگ و هنر کاری در کشور صورت نگیره اوضاع سینما و تلویزیون همینه و تازه بدتر هم میشه (راستی یکمم به سرانه مطالعه کشور اهمیت بدید و راجع به حوزه ی کتاب و کتاب خوانی مطلب بگذارید با تشکر)
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    4 1
    دودکش ۲ سریال بسیار زیبا و تماشایی است.از همه ی عوامل ساخت این سریال مفرح تشکر و قدر دانی می کنم.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 1
    همش شده جر و بحث به اسم طنز جر و بحث و اعصاب خوردی میدن به خورد ملت
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    دودکش و پایتخت و نون خ و گاندو بهترین سریال های تاریخ صدا و سیما
    • خفه IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      دودکش و گاندو مزخرفن.از گاندو که بشدت بدم میاد
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      قابل توجه اقای خفه اتفاقا گاندو بهترین سریال تاریخ سیماست!!!! خیلی خیلی هم طرفدار داره آقای خفه..
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    3 1
    خیلی گاگول بازی ولوس بازی در میاره سبک بازی کرده
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    فیروز توی این قسمت وحشی شده. آخه کی برای برادرش آرزوی مرگ میکنه؟ محمد حسین لطیفی خیلی قشنگتر کارگردانیش میکرد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    اتفاقا از فصل اولش خیلیم قشنگتر وخنده دار تره من خودم این فصل را بیشتر دوست دارم.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    این سریال یعنی بی مزه تر از اون سریال مزخرف وضعیت زرد هست که سایت شماهی تبلیغش را میکنه؟
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 1
    گاندو؟سریال تخیلیم شدسریال
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 0
    فعلا که این سریال اول شد وسریال مورد علاقه شماچهارم.
  • انوشا IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    1 1
    متاسفم برای این نقدتون اتفاقا این سریال بی نظیرهههه عاشقشیم درجه یک بود بازیگران عالی متن عالی و داستان بی نظیرر و اتفاقا نقش بهروز هیچ شباهتی به ارسطو نداره حتی بهتره و واقعا امیر حسین رستمی خیلی خوب نقششون رو ایفا کردن❤❤❤😍😍😍😍😍

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس