کد خبر 1252330
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
المپیک توکیو| دستاورد حضور فصیحی چه بود؟/ دونده‌ای که حتی به رکورد خودش هم نزدیک نشد

دونده ۱۰۰ متر بانوان کشورمان که سهمیه المپیک را به عنوان هدیه دریافت کرده بود،‌ نتوانست نمایش خوبی داشته باشد و به رکورد خودش هم نزدیک نشد.

به گزارش مشرق،‌ مسابقات دوومیدانی المپیک توکیو ۲۰۲۰ در حالی از روز گذشته آغاز شد که ایران یک نماینده در بخش بانوان به نام فرزانه فصیحی داشت که در دور پیش مقدماتی به مقدماتی رسید و در این مرحله در دسته خود نفر آخر شد و نتوانست به نیمه نهایی صعود کند.

فصیحی که نه با سهمیه مستقیم بلکه از طریق سهمیه یونیورسالیتی المپیک را هدیه گرفته بود، در مرحله پیش مقدماتی رکورد ۱۱.۷۶ را ثبت کرد، اما در دور مقدماتی رکورد ۱۱.۷۹ ثانیه را ثبت کرد که نمایش ضعیفی بود.

با نتایج به دست آمده سوال مهم این است که دستاورد حضور فصیحی در المپیک توکیو چه بود؟ دونده‌ای که حتی به رکورد شخصی خود هم نزدیک شد و اتفاقی را در المپیک رقم نزد، اما چرا در این حد از او در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی قهرمان سازی می‌شود؟ نسبت واقعیت فنی این دونده که شکست و ناکامی آشکار بود، با این هیاهوها چیست؟

تیمور غیاثی، پیشکسوت دوومیدانی در مورد عملکرد فصیحی در این رقابت‌ها می گوید: واقعیت ماجرا این بود که فدراسیون جهانی برای توسعه دوومیدانی در کشورهای ضعیف‌تر سهمیه‌هایی را در نظر می‌گیرد تا قبل از دور مقدماتی حضور داشته باشند. به ایران هم این سهمیه رسیده بود، اما به شایستگی توزیع نشد و با کارهایی که کیهانی، رئیس سابق فدراسیون در کمیته ملی المپیک انجام داد، نام فصیحی رد شد؛ در حالی که همه کارشناسان معتقد بودند باید ریحانه مبینی رکورددار پرش طول اعزام می‌شد.

وی ادامه داد: در این قضیه رئیس فدراسیون اصلا در جریان نبود و از نظر من یک خیانت صورت گرفت. من از کسی ترسی ندارم و واقعیت ها را می‌گویم. ما از همه چیز اطلاع داریم و اگر نگوییم، وجدانمان راحت نمی‌شود.

غیاثی با اشاره به اینکه اسطوره سازی از این دونده مشخص است که از کجا نشات می‌گیرد، عنوان کرد:کسانی که قبلا با کیهانی کار می‌کردند، این اتفاقات را رقم می‌زنند و برای بالا بردن نام او همه کاری می‌کنند. تخصص فصیحی در دوی  ۶۰ متر داخل سالن است و رکورد ۱۱.۷۹ در ۱۰۰ متر به درد نمی‌خورد. 

 هر دونده بانویی که از ایران اعزام می‌شد، قطعا نمی‌توانست نتیجه خوبی بگیرد، اما آیا در این کار چیزی که به صلاح دوومیدانی ایران بود، در نظر گرفته شد؟ ریحانه مبینی مبینی از لحاظ سن و سال به مراتب جوانتر از فصیحی است. اینکه چه مسائلی در اعلام نام این دونده ۱۰۰ متر دخیل بوده را باید مسئولان کمیته ملی المپیک پاسخگو بدهند اما نتایج نشان می دهد که این اعزام،‌غیرکارشناسی و موجب هدر رفت سرمایه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    12 1
    علی برکت الله
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    23 2
    من که گفتم خانوم فصیحی تو آسیا هم به زور نتیجه میگرفت و فقط به دلیل باند و باند بازی همسرش به مسابقات اعزام شد، ولی شما نظره منو چاپ نکردین. ایشون در المپیک هم پیگیر تبلیغات و فضای مجازی بود به جای تمرکز روی مسابقات. به نظرم ایشون فقط هدفش تور تفریخی ژاپن بود. واقعا متاسفم...
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      0 5
      ما هم برای شما متاسفیم
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    14 10
    لباس خانومای ورزشکار ایرانی قبلا پوشیده تر نبود؟ گویا هر چی زمان می گذره حجاب هاشون داره آب میره. یه تیکه روسری کوچیک با بلوز و شلوار تنگ و کوتاه رو میشه اسمش رو گذاشت حجاب؟
    • Tina2020 IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      7 14
      وای بس کنید دیگه،لباس از این پوشیده تر؟ناراحتی میتونی چشمهایت را ببندی و نگاه نکنی؛
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      13 4
      ۱۶:۴۵ شما هم ناراحتی میتونی نظرات رو نخونی
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      11 5
      بله که از این پوشیده تر هم میشه. البته معلوم نیست خارجی ها بذارن زنان مسلمون با اون لباس ها تو مسابقه شرکت کنن یا خیر و این موضوع جای بحث داره. اما در کل جدا از این مساله، از نظراتی که اینجا آدم اینجا می شنوه مشخص میشه که سلایق و باورهای جامعه چقدر نسبت به قبل تغییر کرده و الان تو دوره زمونه ای هستیم که از نظر خیلی ها از جمله ۱۶:۴۵ لباس تنگ و بدن نمایی که صرفا برهنگی بدن رو بپوشونه به عنوان حجاب کامل پذیرفته میشه و تا انتقادی بکنی داد همه در میاد که وای بسه دیگه تو رو به خدا ! خب عزیزان! تهاجم فرهنگی غرب که شاخ و دم نداره، همین طرز تفکرات یعنی اثرگذاری تهاجم فرهنگی غرب بر یک جامعه
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      0 0
      یکی از عوامل بدبختی ما پرداختن به مسایلی شده که اگر امثال شما به آن نپردازند، کسی هواسش به آن‌ نیست. ورزش جدای از افکار بیمار هست
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    پیمان فخری مدیر سازمان نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک، انتقادات را قبول ندارد و می گوید:« ما از ioc درخواست یک سهمیه یونیورسالیتی، کردیم و آنها هم به ما گفتند تنها ظرفیت ماده 100 متر زنان خالی است و بنابراین ما هم با هماهنگی فدراسیون، اسم فرزانه فصیحی را دادیم. در واقع ما چاره دیگری نداشتیم.»
  • پیمان IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 0
    قبل المپیک این خانم رو سوار موج تبلیغاتی کردن و در همه فضای مجازی ،با گذاشتن یه کلیپ مربوط به تورنمتی در ترکیه ،از ایشان بعنوان قهرمان جهان یاد کردند،هیچ کس هم نگفت که ایشان کی و کجا قهرمان جهان شدند؟با سهمیه هدیه ای که المپیک به ایران داده بود با رابطه و با عنوان دختر باد ایران به بازیها اعزام شد نتیجه چی شد؟بین شصت نفر ،پنجاه و ششم شد،یعنی آبروریزی در حد لالیگا،اینجاست که پوله ملت و آبروی ورزش ایران رفت.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    دستاوردش فقط حروم‌کردن پول بیت المال بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس