کد خبر 1250384
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
المپیک ۲۰۲۰ توکیو| مقانلو: دنیا تیم بودن را از ما یاد گرفت، خودمان فراموش کردیم/ کارشناسانی که می‌گفتند بدبینانه حرف می‌زنیم، پاسخگو باشند

بیژن مقانلو سرمربی سابق تیم ملی تکواندو اعتقاد دارد، تیم‌های مختلف دنیا تیم بودن را از ما یاد گرفتند، اما خودمان این مسئله را فراموش کردیم.

به گزارش مشرق، بیژن مقانلو درباره دلایل عملکرد ضعیف تکواندو ایران در المپیک ۲۰۲۰ اظهار داشت: باید در ارزیابی عملکرد پنج ساله ببینیم بعد از المپیک ریو چه داشتیم و در حال حاضر چه چیزی داریم. فدراسیون باید ارزیابی را انجام بدهد تا مشخص شود چه اتفاقاتی افتاده است. در گذشته رنکینگ نوجوانان به بزرگسالان انتقال داده نمی‌شد، اما با سیاست فدراسیون جهانی در این پروسه پنج ساله نصف امتیازات رده نوجوانان به بزرگسالان انتقال داده شد و ما از این فرصت استفاده نکردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد ملی‌پوشان از لحاظ فنی، بدنی و روحی و روانی شرایط خوبی نداشتند، تأکید کرد: فکر می‌کنم اول از همه سرمربی تیم ملی باید خیلی شفاف و صادقانه در این مورد صحبت کند. اتفاقی است که افتاده و باید در ابتدا صادقانه دور یک میز بنشینیم و درباره دلایل این اتفاق صحبت کنیم. ما به افتخارات گذشته خود افتخار می‌کنیم و این در حالی است که باید ببینیم در حال حاضر انجام چه کاری درست و ضروری است. اینکه فقط بگویم ما خوب هستیم، اشتباه است و باید قبول کنیم ما خوب بودیم، اما واقعیت را بپذیریم.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در واکنش به نظرات برخی کارشناسان که بعد از قهرمانی آسیا، انتقادات به روند اُفت تکواندو ایران را بدبینانه دانستند، گفت: فکر می‌کنم همان کارشناسان که به هر دلیل کارشناسی کردند، باید پاسخگو باشند. کسانی که به‌عنوان مدعی و در جایگاه کارشناس صحبت می‌کردند حالا نیز باید ادله‌های خود را درباره اظهارات‌شان بگویند و پاسخ بدهند.

مقانلو راجع به بازگشت ایران به جایگاه گذشته و حضور در جمع مدعیان دنیا خاطر نشان کرد: باید خیلی زحمت بکشیم و کار بسیار سختی داریم. کار راحتی نداریم، اما شدنی است. به شرطی که با خودمان روراست باشیم و منفعت شخصی در پیشرفت‌ها تأثیرگذار نباشد. 

وی در مورد تکرار دوباره سناریو المپیک ریو در توکیو، شکست نامداران و قهرمانی تکواندوکاران کمتر شناخته شده، تصریح کرد: همیشه روی کاغذ معادلات متفاوت است، اما میدان المپیک همه معادلات را به هم می‌زند. ذات المپیک متفاوت است و هر کسی از لحظه‌های خود استفاده کند، موفق است. بازیکنانی که در المپیک موفق به کسب مدال شدند به تدریج در مسابقات عرض‌اندام کردند و در طول مسیر صیقل داده شدند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو افزود: این بازیکنان در المپیک با تمرکز بیشتری عمل کردند و شاید بار روانی انتظاراتی که از بازیکنان نامدار می‌رود در شکست آنها تأثیرگذار بوده است. بازیکنانی که از گزینشی قاره‌ای موفق به کسب سهمیه المپیک شدند در رقابت‌های گرندپری نیز بودند، اما در آن مسابقات نتوانستند سهمیه را کسب کنند. این عدم موفقیت به معنی نداشتن تجربه گرندپری و تجربه چالش با بازیکنان بزرگ نیست.

مقانلو در مورد اینکه در سه سال باقی مانده تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس چه کارهایی باید انجام بدهیم، اظهار داشت: قبل از مسابقات قهرمانی آسیا تمامی نظرات خود را در این مورد به صورت مکتوب نوشتم و در اختیار رئیس فدراسیون تکواندو قرار دادم. در این مورد با جزئیات با پولادگر صحبت کردم و ایشان از من خواست راهکارها و استراتژی لازم را به صورت مکتوب بدهم که من نیز به‌عنوان یک دوست و کسی که روزهای سخت را تجربه کرده است، این کار را کردم. همیشه امید هست، اما باید رودربایستی را کنار بگذاریم و برای آینده با همدلی، همفکری، تلاش، امید، تمرکز و چشم‌انداز مطلوب این کار سخت و شدنی را انجام بدهیم.

وی درباره نیاز به تغییر و تحولات و تزریق خون تازه به کادر فنی تیم ملی تکواندو گفت: فدراسیون با توجه به عملکرد سه چهار ساله باید در این مورد تصمیم بگیرد. همه چیز به المپیک خلاصه نمی‌شود، اما روند رسیدن به المپیک و مسابقاتی که کادر فنی تجربه می‌کند، تأثیرگذار است. 

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در پاسخ به این پرسش که چه کاری برای بازگشت روزهای خوب به تکواندو ایران باید انجام داد، یادآور شد: انسجام، همدلی و همفکری سه اصل مهم برای بازگشت روزهای خوب به تکواندو ایران است. به شرطی که از تجربیات گذشته استفاده بهینه را داشته باشیم. کار نشدنی نیست، اما باید واقع‌گرا باشیم. نباید بگوییم قهرمان آسیا و جهان بودیم و باید دوباره قهرمان شویم. یک بنده خدایی می‌گفت کشورهای دنیا به صورت متمرکز تمرین نمی‌کنند که گفتم اشتباه می‌کند. همه دنیا را گشتم تا بتوانم استراتژی تیم ایران را انتقال بدهم.

مقانلو خاطر نشان کرد: انسجام است که باعث رسیدن به اهداف می‌شود. تیم‌های مختلف دنیا تیم بودن را از ما یاد گرفتند، اما ما تیم بودن را فراموش کردیم. ما در حال حرکت به سمتی هستیم که بگوییم بازیکن به تنهایی تمرین کند و این به نظرم کار اشتباهی است. انسجام تیمی، تمرکز و اردوهای شبانه‌روزی و انتخاب بازیکنان اصلح با توجه به فاکتورهای تعریفی روند رو به رشد ما را تکمیل می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت درخواست فدراسیون برای بازگشت به تیم ملی تکواندو و احتمال تکرار نتایج گذشته گفت: اولاً خواستن چیزی است که باید کل خانواده و رئیس فدراسیون تکواندو بخواهند تا من نیز سعی و تلاشم را انجام بدهم که باعث افتخار شوم. باید ببینیم در این شرایط سخت مقانلو چقدر می‌تواند اثرگذار باشد. در اولین پروژه‌ها همیشه من بودم. من در تیم ملی نوجوانان آسیا، تشکیل تیم امید در کنار تیم بزرگسالان و ملحق شدن به مهماندوست برای قهرمانی آسیا و گرندپری‌ها بودم.


 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    5 2
    تکواندوی ایران کارش تمامه و حتی در المپیک های بعدی هم شاید نتونه مدال بیاره . چون وقتی تکواندو یه ورزش نوپا در المپیک بود ایران با درخشش فردی تونست چندتا مدال بگیره اما بازیهای امسال نشان داد تمامی کشورها بیدار شدند و با برنامه ریزی و مدیریت پدیده های توانایی رو رائه دادند به جز ایران که چشم به شانس و دعا و جادو و جنبل داره
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 1
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ وای دلم
  • تکواندوکار IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    ان شاءالله وضعیت تکواندوی ایران در المپیک های بعدی بهبود پیدا می کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس