کد خبر 1250149
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
بی اختیار، بی تقصیر، بی مسئولیت!

او همه را مقصر می‌داند. دارد می‌رود، اما در این روزهای پایانی هم که دیگر عمر تریبون‌داری یک طرفه‌اش در سطح ریاست جمهوری به سر می‌رسد، تلاش می‌کند آخرین فرافکنی‌ها و... را انجام بدهد و برود.

به گزارش مشرق، او همه را مقصر می‌داند. دارد می‌رود، اما در این روزهای پایانی هم که دیگر عمر تریبون‌داری یک طرفه‌اش در سطح ریاست جمهوری به سر می‌رسد، تلاش می‌کند آخرین فرافکنی‌ها، آخرین حاشیه‌سازی‌ها و آخرین مقصرتراشی‌هایش را انجام دهد و بعد برود.

هشت سال تمام، جنجال‌های متعدد از «حرف»‌های او ایجاد شد، و حالا با آخرین جرعه‌های مانده از جام هم ترجیح می‌دهد داد و فریاد کند، شاید توجهات به جای عملکرد او درگیر فریادهایش بر سر دیگران و مقصر قلمداد کردن آن‌ها بشود، غافل از آنکه «آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت» اکنون از شب‌های انتخابات ۹۲ و ۹۶ که شعارهای او خریدار جمع می‌کرد، خیلی وقت گذشته است. او هشت سال فرصت داشته تا کار کند و حالا باید فقط نشست و نتیجه هشت سال کار او و همکارانش را دید. هر حرف و توضیحی در این میان اضافه می‌نماید؛ آنچه را که عیان است، حاجتی به بیان نیست. آیا نتیجه عملکرد او «عیان» نیست؟ باید از مردم پرسید!

رئیس‌جمهور حسن روحانی روز گذشته در شصت و یکمین مجمع سالیانه بانک مرکزی مدعی شد که «اگر دست و پای ما را نمی‌بستند قطعاً در پایان سال ۹۹ می‌توانستیم در روند مذاکرات تحریم را برداریم، توافق بین ما و ۱+۵ در وین کاملاً روشن و اسناد آن موجود است و مشخص است که آن‌ها و ما حاضر بودیم که اقداماتی انجام دهیم، اما مصوبه‌ای که در مجلس گذرانده شد نگذاشت ما کار خود را انجام دهیم.»

او در ادامه، دومین مصداق بستن دست و پای دولتش را عدم تصویب اف‌ای تی اف و آن را «مشکل بزرگی» دانست که «یک جای دیگری» غیر از دولت و مجلس و شورای نگهبان برای دولت او درست کرده است. منظور او از یک جای دیگر، مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او پس از این سخنان، برای چندمین بار تأکید کرده که «برخی از مشکلات در اختیار دولت نیست و ربطی هم به دولت ندارد.» او با «جنگ اقتصادی» توصیف کردن شرایط تحریمی علیه ایران، تأکید کرد که این موضوع هم «مربوط به دولت نیست» و آن را نتیجه عملکرد «یک نادانی» دانست که از برجام خارج شد.

اشاره روحانی به خروج رئیس‌جمهور امریکا، دونالد ترامپ از برجام است. او از مجلس شورای اسلامی تا مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران را با رئیس‌جمهور لمپن امریکا در مقام مقصر بودن، هم‌ردیف می‌کند تا خود و دولت خالی از تدبیر و امیدش را تبرئه کند. پیش‌تر هم منتقدان داخلی برجام را با مقامات دولت جعلی صهیونیست‌ها قیاس کرده بود. اما آیا عملکرد او با این قیاس‌ها از مقابل چشم دور می‌شود؟ باید از مردم پرسید!

اصرار بر سکوت پس از تروریسم اقتصادی و سیاسی و فیزیکی

ایده مجلس برای اقدام متقابل مقابل دولت امریکا پس از چه اقداماتی از سوی دولت آن کشور، طرح و تصویب شد و به شکل قانون درآمد؟ از نامش هم پیداست که مصوبه مجلس یک «واکنش» است، نه یک اقدام ابتدایی و کنشی بداهه؛ «متقابل» یعنی در برابر چیزی. در برابر چه چیزی، مجلس این مصوبه را روی میز گذاشت؟ در برابر تروریسم سیاسی دولت امریکا که از برجام خارج شد؛ در برابر تروریسم اقتصادی دولت امریکا که پا بر گلوی مردم ایران گذاشت و راه کسب درآمد کشورمان را بست و حتی مسیر واردات دارو را به روی ملت ایران بست؛ در برابر تروریسم فیزیکی دولت امریکا که فرمانده نیروی قدس ایران را ترور کرد؛ حسن روحانی این مصوبه را مانع تراشی برای عملکرد دولتش می‌داند، او توضیح بدهد برابر همه جنایات امریکا باید چه می‌کردیم؟ سکوت می‌کردیم تا کدخدا ناراحت نشود؟ آیا این حجم سکوت، رگ عزت و غیرت روحانی را کمی اذیت نمی‌کند؟ مصوبه مجلس در چنین شرایطی دست دولت را پر کرد تا بتواند از طرف مقابل امتیاز بگیرد.

کاری که البته دولت روحانی بلد نبود. از سویی این مصوبه دست غربی‌ها را برای آنکه امتیازات بیشتر از ایران بگیرند و حقوق مسلم مردم را به عنوان امتیاز به خودمان بفروشند، بست.

از سویی، آیا واقعاً سکوت راهگشا بود؟ آیا همین سکوت را در سال‌های مذاکره دولت روحانی تجربه نکردیم؟ نتیجه‌اش چه شد؟ برای پاسخ به این سؤال باید تاریخ مصوبه مجلس را دید؛ دی ماه ۹۹...

۷ سال را چه کردید؟

از مرداد ۹۲ که حسن روحانی مسئولیت ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، تا دی ماه ۹۹ که مجلس طرح اقدام متقابل مقابل امریکا را تصویب کرد، هفت سال و نیم می‌گذرد. یعنی پیش از این مصوبه مجلس، دولت روحانی هفت سال و نیم فرصت داشت تا آپولویی را که وعده داده بود و بابتش رأی مردم را جمع کرده بود، هوا کند! هوا کرد؟

در این هفت سال مذاکره کردند، قدم زدند، همدیگر را در آغوش گرفتند، صمیمی شدند، حتی تلفنی صحبت کردند و کدخدا را مؤدب و باهوش دانستند و اختیارات تقریباً تام برای تعامل با آن‌ها داشتند. چه کردند؟ حالا رسیده‌اند به این که زمین کج است و نشد که بشود! مصوبه مجلس در شش ماه پایانی دولت روحانی آمد، در آن سال‌های قبل چه کردید؟ این را هم باید از مردم پرسید؟

گره زدن آینده کشور به یک دیوانه

ترامپ دیوانه بود، بحثی نیست. اما سؤال آن است که آیا آینده کشور را باید به تصمیمات یک دیوانه گره می‌زدیم و طوری توافقنامه می‌نوشتیم که او به راحتی و با یک امضا آن را از بین ببرد؟ چرا وقتی برجام را نه با امریکا که صرفاً با دموکرات‌های امریکا امضا می‌کردید، ذره‌ای احتمال ندادید که در انتخابات بعدی امریکا، نه هیلاری کلینتون دموکرات و هم حزبی جان کری و اوباما، بلکه یک جمهوریخواه رأی بیاورد؟ این یقین از کجا آمده بود؟ حال بماند که جو بایدن دموکرات هم آمد و اتفاق خاصی نیفتاد و چیزی تغییر نکرد.

از سویی، چقدر بزرگان و فعالان و تحلیل‌گران سیاسی به تکیه بر توانمندی داخلی تأکید کردند تا با یک پا پس کشیدن طرف خارجی، نگران تأمین مایحتاج مردم نشوید و گوش ندادید؟ و مهم‌تر آنکه آیا همه کم و کسری‌ها ناشی از تحریم و دیوانگی آن فرد بود یا بی تدبیری در دولت تدبیر بیداد می‌کرد؟ شاید هم انتظار ما زیاد بود که از دولتی که توان یک برنامه‌ریزی منظم برای قطع برق هم ندارد، متوقع بودیم که تورم و مسکن و خودرو و بازار ارز و طلا و کالاهای اساسی و مایحتاج مردم را کنترل و تأمین کند! مردم جواب همه این سؤالات را در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ داده‌اند.

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    39 0
    بی حوصله بی لیاقت...
    • احمد IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      25 0
      اصلا هرچی، فقط بره و منتظر بازخواستش باشه، خسته شدیم از بس صدای نحسش رو شنیدیم.
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      5 0
      منظور ما هم از بی حوصله بی لیاقت... هرچی بود.
    • سوخته IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      4 0
      بازخواست برای این ... و همراهان ... کم است
    • سوخته IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      5 0
      دولت ... که بویی از انسانیت نبورده . ... که در لباس اسلام ظاهر شدن . منافقانی که روی هرچه منافق هست را سفید کردند . .
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    24 0
    بی ....
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      13 0
      همه....
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      11 0
      چیز
  • ایرانی US ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    22 0
    بازخواست رو....کمتری کاریه که میشه واسه خیانتش کرد .ملت دیگه کمرشون خم شده وراست نمیشه
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    17 0
    اگررو.... ۹۶بخاطرخالی کردن خزانه ای که۳ما ه بعدتحریم میشدبازخواست میشددیگرمشکلات بعدیکه توسط عنصراینگلیسی مسلسل واربه ملت تحمیل نمیشد؟!امروزحرفایش بی ارزش ولی کمافی السابق جنگ روانی استعمارگران برای تسلط برذهن ملت است
  • DE ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    27 0
    به نظر من ضعیف ترین رئیس جمهور بعد از انقلاب بوده آقای روحانی.
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      19 0
      صدرحمت به شاه سلطان حسین صفوی
  • کارگر با مدرک لیسانس!!! IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    38 1
    مردم در سال ۹۲ به حسن روحانی رای دادند و باز همین مردم در سال ۹۶ به همین حسن روحانی رای دادند پس مقصر حسن روحانی نیست بلکه مردم مقصرند .....
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    14 1
    یک بار هم ....و وجدان وهیچی نداشت که بگه(من نتوانسم)!؟
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    11 0
    یک بار هم ....و وجدان وهیچی نداشت که بگه(من نتوانسم)!؟
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    8 3
    بابا زیاد خودتان رو خسته نکنید کمتر از ده روز دیگه که این آقا مشرف بشن دیگه میرن تو حاشیه مثل دولت های قبل. ارزش نداره بشینیم به حرف های این آقا جواب بدیم یا ذهنمون رو مشغول این آقا کنیم الان باید بشینیم و فکر کنیم که چطور به رئیسی کمک کنیم.
    • مطالبه IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      11 0
      نباید بعد از ریاست جمهوریش پاسخگوی عملکردش باشه؟
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      13 0
      چرا این آقای مشرف به آینده تا آخرین لحظه به مردم ظلم کند؟!
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      عجب...!!!
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      کمتر از ده روز زیاده بگو بیشتر از 5 روز
  • علی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    9 0
    اگر چنین رئیس جمهوری بازخواست نشه.......
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    8 0
    راستی این همه دروغ می گوید خسته نمی شود؟
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      8 0
      نه مگر ترامپ از اونهمه دروغ گفتن خسته شد.؟!
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 1
      ترامپ هرگز به مردمش دروغ نگفت و به تك تك وعده هايش عمل كرد يك وطن پرست واقعي!!و البته دشمني قسم خورده براي ملت ايران مانند بقيه رييس جمهوران امريكا
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      ترامپ هرگز به مردمش دروغ نگفت... پس به کی دروغ گفت.؟!
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      ترامپ كدام دروغ را گفت؟؟؟از اول قول داد با ايران مبارزه كنه برجام را توافق بد دانست و قول داد از ان خارج شود مهاجرين را ببرون كرد تا جاييكه رو... ازش انتقاد ميكرد كه مگر بايد به همه وعده هاي انتخابات عمل كرد!؟. شما يك دروغ ترامپ را بگو!!حالا اگر براي زمين گير كردن ايران تلاش كرد به نظر شما اين عيب است يا پافشاري بر ارمانهايش!؟
    • مهدی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      ترامپ خیلی دروغ گفته ازحد شمارش خارج...!!!
    • مهدی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      پس اینکه دائم خبرگزاری ها از دروغ ترامپ می‌گفتند راجع به چه کسانی بوده؟! ممکنه به وعده هایی که به مردمش داده بود تاحدی عمل کرده باشه ولی در مجموع اگر دقت کرده باشی وشنیده باشی یک فرد فوق العاده دروغگو بوده...!!!
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      ترامپ به دروغگو ترین ریاست جمهوری آمریکا مشهوره حالا به هرکی دروغ گفته بلاخره دروغ دروغ طرف مقابل هرکس باشه.!
  • سیف IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    8 0
    پرروی کهکشانی خوبـه؟! نه! کمه!، وجدانا خیـــــــــــــــلی هم کمــه!
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 0
    اینگونه رفتار رو...... روشی انگلیسی است ابتدای کار اقدامات قبلی ها را نفی کرده و ادعای تحول زمین سوخته داشت و چند سال بعد می گوید اختیار نداشته و کذا و کذا اینگونه فرافکنی ها فایده ای ندارد. خواهانیم که بازخواست شود
  • Mnm IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    7 0
    این چندماه که روزی نبوده توی تلویزیون ایشون حضور نداشته باشه. این همه جلسه و نشست برای چیه واقعا؟ پول و هزینه ش از بیت المال میره اونوقت برای چی؟ چه دردی دوا میکنه؟ فقط هم برای فرافکنی و ماستمالی کردن این هشت سال.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      اون اقاي .... كه گزارش ها را چاپلوسانه اجرا ميكنه از همه نفرت انگيز تره!!!!!
  • DE ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 2
    کشورهای اروپایی نه نفت دارند نه گاز! نه معادن فلزات انچنانی ولی می بینیم با خودکفایی و تربیت نیروی فنی ، ساخت صنعت درداخل کشورشون و ساخت زیرساز ریلی تولید کننده شدن. یک نفر به این مدیران ارشد محترم بگه اخه مگه ایران از کشورهای اروپایی چی کم داره؟ ایکاش وقتی مصدق نفت رو ملی میکرد. درکنارش تاسیس صنعت ایرانی و توسعه شبکه ریلی رو شرط فروش نفت به خریداران نفت میکرد. تا تکلیف دولت ها از اول روشن می شد که نفت کالای سرمایه ایی است نه مصرفی. دولت ها موظفند با مبالغ نفتی مثل ژاپن وچین صنعت رو توسعه بدن. از مالیات بردرامد صنعت بودجه شون رو تامین کنن.
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      5 0
      اروپاییان یک چیز مهم را ندارند و آن استقلال است. رسانه های آنها بشدت خواسته های مردم را سرکوب کرده و از زندگی سخت و ماشینی آنها برایشان بهشت می تراشند و القا می کنند که زندگی خوبی دارید. والا الان افسردگی و خودکشی و نارضایتی در بسیاری از کشورهای اروپایی بی سابقه است اما دولتهای آنها به مدد الکل و .. توانسته اند جوانشان را مشغول کنند تا دیگر حوادثی مانند حوادث شورش سراسری 1968 فرانسه رخ ندهد. مضافا اینکه کشورهای اروپایی در زمینه معدن و هم نفت بسبار موفق عمل کرده اند. چندین کشور نفتی و معدنی مهم دنیا اروپایی هستند. مثل انگلیس و نروژ که کشورهای نفتی هستند و سوئد با معادن بزرگ آهن، اسپانیا با جیوه و...
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 0
    دستبوس به تمام معنی برای غرب و غرب پرستان
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 0
    فقط بازخواست رو.... و وزرای ... تر از خودش.والسلام
  • غلامرضا قسیمی IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    7 0
    به نظر من باید ... این .. بزدل و مکار و ستمگر را بعد از بازخواست و جریمه حیف و میل بیت المال و عودت خسارتها ، برای 8 سال به خدمت درتمیز کردن جایی یاکاردر معدن زغال سنگ یا تمیز کردن تیمارستان ها تنبیه کنند تا اندکی از الام ملت ستمدیده ایران در این هشت سال جبران شود. این ... اقتصاد ایران را 100 سال به عقب برد.
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    5 0
    انشاالله خداوند آنها را با اوباما و بایدن محشور بفرماید باشد کمی اقلا از شعور آنها کسب کنند. رای ما بین رو.... و بایدن حتما بایدن چون عقلش بیشتر است
  • یوسف GB ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 0
    به دستاش نگاه کنید ...
  • GB ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 0
    دستای دخترانه اش معلومه دست به سفید وسیاه نزده
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      0 0
      ببینید چه کسی را بعنوان رئیس جمهور تحمل کردیم.!
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    5 0
    مهمترازهمه بی صداقتی
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    5 0
    ...دروغگو ... بی درک بی تفاوت امتیازی بی لباقت ترسو ...
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 0
    فریبکار
  • علی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    چرا همش از احیای دریاچه ارومیه میگی ولی آب شرب لازم برای مردم خوزستان برات اهمیت نداره.؟! سوء مدیریت. بی تدبیری وناامیدی... ارمغان دولت اصلاحات.!
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 0
    درود خدا برمشرق وبصیرتش.
  • محمد علی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    ترامپ یک دیوانه بود ولی تواز او هم دیوانه تری که قدمی که برای ملت برنداشتی هیچ بماند.! بلکه دائم برای ملت چاه پشت چاه ساختی که چاه کن برای دیگران عاقبت به چاه می افتد.!
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    خدا رو شکر داری میری .....،، .....پرست...!!!
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    جوون بنده خدا توآشغالها دنبال روزی میگرده خدا ازت نگذره رو.... خیر نبینی نابود بشی.!
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    انشاالله بی اختیار بشی
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    ... نوکر بی اختیار.!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس