کد خبر 1249408
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
همه چیز در مورد تقابل ایران و لهستان؛ ایران چشم در چشم قهرمان جهان و جنگ اعصاب

تیم ملی والیبال ایران در آغاز ماجراجویی خود در المپیک توکیو از ساعت ۱۵:۱۰ شنبه دوم مرداد به مصاف لهستان، قهرمان دو دوره اخیر مسابقات قهرمانی جهان می‌رود.

به گزارش مشرق، لهستان قهرمان جهان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، ناکام‌ترین تیم المپیک در قرن بیست‌ویکم است که علیرغم کسب مدال‌ها و عناوین مختلف جهانی همواره در چهاره دوره گذشته المپیک با قبول شکست در مرحله یک‌چهارم از صعود به نیمه‌نهایی بازمانده و به عنوان مشترک پنجمی بسنده کرده است.

لهستانی‌ها این بار به سرمربیگری ویتال هینین بلژیکی به کسب مدال می‌اندیشند و برخی نیز رنگ مدالشان را طلا پیش‌بینی کرده‌اند! مثل خبرگزاری آسوشیتدپرس که چند روز پیش از آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، در گزارشی شانس‌های کسب مدال در رشته‌های مختلف این مسابقات را پیش‌بینی کرد و لهستان را هم شانس اصلی کسب مدال طلای والیبال مردان نامید.

ایران و لهستان تاکنون ۲۳بار در رویدادهای جهانی به مصاف یکدیگر رفته‌اند که ۸ دیدار با پیروزی ایران پایان پذیرفته است. در مصاف‌های مرتبط با المپیک نیز ایران در مسابقات انتخابی المپیک ریو ۲۰۱۶ موفق شد مقابل لهستان با نتیجه ۳ – ۱ به پیروزی برسد و همین پیروزی ایران را به رویای ۵۲ ساله‌اش یعنی صعود به المپیک رساند. دو تیم در ریو همگروه شدند و لهستان آن بازی را برد، ولی اخلاق را هرگز!

یکی از خاطرات خوب والیبال ایران در مصاف با لهستان به جام جهانی ۲۰۱۱ برمی‌گردد. جایی که ایران با خولیو ولاسکو در آغاز راه برای تبدیل‌شدن به یک قدرت جهانی بود و لهستان در کنار صربستان و آرژانتین نخستین تیم‌های بزرگی بودند که طعم شکست مقابل ایران را تجربه کردند. یکی از نکات جالب درباره آن مسابقه ایران و لهستان این بود که ست سوم بازی با برتری ۲۵ بر ۸ لهستانی‌ها به پایان رسید ولی در نهایت ایران با برگشت به بازی، با نتیجه ۳ – ۲ پیروز میدان شد.

تیم ملی والیبال لهستان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ قهرمان جهان شد اما این کشور سال‌هاست که در حسرت مدال المپیک به سر می‌برد. لهستانی‌ها فقط یک بار در المپیک ۱۹۷۶ مونترال به مدال طلا رسیده‌اند و در هشت حضور دیگر خود از رسیدن به روی سکو ناکام مانده‌اند. به‌ویژه در چهار دوره گذشته که در یکقدمی نیمه‌نهایی با بازی‌ها وداع کرده‌اند. آن‌ها اما این‌بار با به خدمت گرفتن ابرستاره کوبایی والیبال دنیا، ویلفردو لئون، که تابعیت لهستانی گرفته چشم امید به کسب مدال دارند.

لهستان به عنوان یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های حال حاضر جهان، در رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی والیبال، پس از برزیل با ۳۹۰ امتیاز در رده دوم قرار دارد و ایران با ۲۴۶ امتیاز در این رده‌بندی دوازدهم است. البته دوازدهمی ایران در این رده‌بندی، نتیجه تدارکاتی‌دیدن و نتیجه‌نخواستن از لیگ ملت‌ها در سال جاری است که ولادیمیر آلکنو، سرمربی ایران، با مجوز فدراسیون با هدف آماده‌سازی کامل تیم برای المپیک و رسیدن به ترکیب المپیکی ایران، از این رقابت‌ها به عنوان فرصتی برای میدان‌دادن به جوان‌ها و استفاده از ترکیب‌های مختلف استفاده کرد.

ایران با بازیکنان بزرگی همچون سعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور و میلاد عبادی‌پور در کنار دیگر بازیکنان شایسته خود؛ مهدی مرندی، میثم صالحی، آرمان صالحی، صابر کاظمی، مسعود غلامی، علی‌اصغر مجرد، مرتضی شریفی و جواد کریمی به سرمربیگری ولادیمیر آلکنو روز شنبه دوم مرداد از ساعت ۱۵:۱۰ در نخستین بازی خود در توکیو ۲۰۲۰ مقابل لهستان صف‌آرایی می‌کند.

دیداری که بی‌گمان گل بازی‌های روز اول والیبال المپیک است و مورد توجه و ریزبینی خاص و عام. دیداری که تجربه ثابت کرده لهستان برای پیروزی در آن افزون بر تاکتیک، به انواع شگردهای جنگ روانی و گاه توام با بی‌اخلاقی دست می‌زند. ویتال هینین سرمربی لهستانی‌ها با حرافی و مخاطب قرار دادن داور و برخی بازیکنان حریف، تمرکز آنان را به هم می‌زند و بازیکنانی نظیر میخال کوبیاک و بارتوش کورک هم که در تولید حاشیه معرف حضور همگان هستند.

دیدارهای رسمی ایران با لهستان از آغاز تاکنون


۱۹۹۸ (قهرمانی جهان): ایران (۰) – لهستان (۳)
۲۰۰۹ (جام قهرمانان بزرگ جهان): ایران (۱) – لهستان (۳)
۲۰۱۱ (جام جهانی): ایران (۳) – لهستان (۲)
۲۰۱۴ (لیگ جهانی): ایران (۳) – لهستان (۱)
۲۰۱۴ (لیگ جهانی): ایران (۳) – لهستان (۰)
۲۰۱۴ (لیگ جهانی): ایران (۰) – لهستان (۳)
۲۰۱۴ (لیگ جهانی): ایران (۱) – لهستان (۳)
۲۰۱۴ (قهرمانی جهان): ایران (۲) – لهستان (۳)
۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (۱) – لهستان (۳)
۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (۲) – لهستان (۳)
۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (۳) – لهستان (۲)
۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (۱) – لهستان (۳)
۲۰۱۵ (جام جهانی): ایران (۲) – لهستان (۳)
۲۰۱۶ (انتخابی المپیک): ایران (۳) – لهستان (۱)
۲۰۱۶ (المپیک): ایران (۲) – لهستان (۳)
۲۰۱۷ (لیگ جهانی): ایران (۳) – لهستان (۱)
۲۰۱۷ (لیگ جهانی): ایران (۰) – لهستان (۳)
۲۰۱۸ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – لهستان (۰)
۲۰۱۸ (قهرمانی جهان): ایران (۰) – لهستان (۳)
۲۰۱۹ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – لهستان (۲)
۲۰۱۹ (لیگ ملت‌ها): ایران (۱) – لهستان (۳)
۲۰۱۹ (جام جهانی): ایران (۰) – لهستان (۳)
۲۰۲۱ (لیگ ملت‌ها): ایران (۰) – لهستان (۳)

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    3 0
    دیداری که تجربه ثابت کرده لهستان برای پیروزی در آن افزون بر تاکتیک، به انواع شگردهای جنگ روانی و گاه توام با بی‌اخلاقی دست می‌زند. ایرانی ها استاد جنگ روانی هستند.اگه این کارو لهستانی ها شروع کنند قطعاً برنده این نبرد ما خواهیم بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس