کد خبر 1249250
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
تحلیل فرانس ۲۴ از احداث خط لوله نفت گوره-جاسک ایران

فرانس ۲۴ در تحلیلی از احداث خط لوله گوره-جاسک ایران نوشت: صادرات نفت ایران از بندر جاسک تعداد نفتکش‌هایی که از مهمترین گذرگاه آبی جهان عبور می‌کنند را کاهش خواهد داد.

به گزارش مشرق به نقل از فرانس ۲۴، تحلیلگران عقیده دارند پایانه نفتی جدید ایران که در این هفته بازگشایی شده اقدامی استراتژیک برای دور زدن تنگه هرمز و تقویت فروش نفت در صورت برداشته شدن تحریم‌های آمریکاست.

بیشتر بخوانید:

صادرات نفت ایران از پایانه جاسک آغاز شد

تهران در روز پنجشنبه این پایانه نفتی را در جاسک در دریای عمان افتتاح کرد تا نفتکش ها مجبور نباشند از تنگه هرمز عبور کنند. تنگه هرمز، آبراهی با کمتر از ۴۰ کیلومتر پهنا در باریک ترین قسمت، محل مواجهه کشتی‌های وابسته به نیروی دریایی ایران و آمریکا در گذشته بوده است.

طبق گفته تحلیلگران، این اقدام ایران بی‌ثباتی قیمت جهانی نفت را کاهش نمی‌دهد ولی به تهران کمک می‌کند در صورت برداشته شدن تحریم‌های آمریکا، صادرات خود را افزایش دهد. اقدامی که بستگی به سرنوشت قرارداد اتمی برجام دارد.

افزایش تنش‌ها در تنگه هرمزکه محل عبور یک پنجم نفت دنیاست، باعث افزایش قیمت نفت در اوایل ۲۰۲۰ قبل از آغاز همه‌گیری کرونا شده بود.

طبق گفته یکی از تحلیلگران ریستاد انرژی:«اگر تهران بتواند از بندرجاسک صادرات داشته باشد تعداد نفتکش‌هایی که از مهمترین گذرگاه آبی جهان عبور می‌کنند کاهش خواهد یافت. بنابراین این پایانه جدید احتمالاً خطر افزایش قیمت نفت را پایین می آورد».

ایران، چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک، یک خط لوله ۱۰۰۰ کیلومتری برای انتقال نفت از گوره به جاسک در استان بوشهر است احداث کرده است.

پایانه نفتی خارگ هم یکی دیگر از پایانه های اصلی خلیج فارس است که دسترسی به آن از طریق تنگه هرمز امکان دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    4 2
    به این میگن لبخند به لیبرالهایی که از آبراههای کشورهای دیگه استفاده میکنند و تازه طلبکار هستند!
  • م. ن IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    3 0
    از نظر کم کردن هذینه، سرعت کاری وحجم حمل بیشتر بسیار کارایی دارد.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    5 2
    واقعا چه لزومی داشته این همه خرج.به جاش چندتا پالایشگاه میزدن هم اشتغال ایجاد میشد هم تحریمها رو دور میزدیم.تنگه هرمز که مال خودمونه
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 3
    بارهها کفتید و شنیدید که وقتی دشمن اجنبی از کار شما تعریف میکنه یعنی یه جای کار میلنگه!!!!!!!!!!!!!!شما مطمئن هستید نفت تو لوله برای مدتی خواهد رفت؟!!!!بذار دولت بعدی بیاد بره ببینه بعد متوجه میشید زنگنه چی ساخته!!!
  • CA ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 1
    چرا ایران مثل مصر که درامد بسیار بالایی از کانال سویز داره از کشتی هایی که از آبهای ایران عبور میکنن پول نمیگیره؟ مصر از یک کشتی باری 200 هزار دلار عوارض میگیره و مدارکشون رو هم چک میکنه.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    3 0
    این یعنی اینکه عطسه بکنیم و حالمون خوب نباشه تنگه هرمز را میبندیم.
  • جواد IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    این فکر خوبیه.اگه ایران یه وقتی تصمیم بگیره که تنگه هرمز و ببنده به عنوان مثال،اگه تنشی ایجاد بشه و ایران بخواد کل تنگه رو مین گذاری کنه که هیچ کشتی یا نفت کشی نتونه ازش عبور کنه اونوقت خودمون به راحتی میتونیم از اون ور تنگه نفتمون و صادر کنیم بدون این که آسیبی به نفتکشهای خودمون برسه
  • فرزند آذربایجان IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    قدم بعدی ایجاد بنادر در سواحل مکران برای واردات و صادرات مستقیم کالا از کشورهای دیگر بدون نیاز به بنادر امارات باید باشه
  • قدرت طهماسبی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    ای کاش این حرکت رو زودتر می کردیم تا در زمان جنگ کمتر خسارت های جانی و مالی به کشور وارد می شد حالا که بعد از عربستان ،عراق و امارات دست به این کار به صورت کپی برداری و تقلید زده ایم با ساخت پالایشگاههای جدید و مختلف در مسیر این خط استراتژیک خام فروشی را به حداقل ممکن برسانید و نیروی انسانی بیکار جذب کنید و به مناطق موجود در مسیر این خط استراتژیک رونق تولید و اقتصاد بدهید و استفاده ی چند منظوره و حداکثری از این خط لوله بکنید .یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس