با پایان تیرماه 1400، برترین صندوق های سرمایه گذاری در سهام در یک ماه گذشته معرفی شدند. صندوق های سپهر کاریزما با نماد کاریس، مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشور و شاخصی بازار آشنا به ترتیب رتبه اول تا سوم بازدهی در تیرماه 1400 را کسب کردند.

سپهر کاریزما پر بازده ترین صندوق سرمایه گذاری  در سهام در تیرماه 1400

پایان اصلاح بازار سرمایه

بعد از ریزش شدید بورس از مردادماه 1399 تا فروردین 1400، بسیاری از اهالی بازار سرمایه و افراد سرمایه گذار امید خود را برای برگشت بازار و کسب سود در آن از دست دادند. اما خوشبختانه با کاهش ریسک های سیاسی در بازار سرمایه و مشخص شدن رییس جمهور بعدی، جان تازه در رگ های بازار سرمایه دمیده شد. روند معاملات با برداشته شدن دامنه نوسان نامتقارن کم کم رو به بهبود رفت و به تبع آن ارزش معاملات بازار رشد خوبی را تجربه کرد. در تیرماه 1400 شاخص کل بازدهی حدود 12 درصدی را کسب کرده است ولی 13 صندوق های سرمایه گذاری در سهام عملکرد بسیار بهتری را داشتند که در صدر این جدول صندوق سپهر کاریزما (کاریس) با بازدهی خیره کننده بالای 17 درصد توانسته توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند.

صندوق های سرمایه گذاری

یکی از تعاریف ساده سرمایه‌گذاری، خریدن کالایی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در آینده با فروش آن سود کسب خواهد شد. حال این کالا ممکن است ملک، خودرو، طلا، سهام، اشیاء قیمتی و… باشد. به طور کلی، سرمایه‌گذاری را می‌توان در دو نوع مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی کرد. در سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه‌گذار مستقیماً وارد بازار می‌شود و به خرید و فروش سهم می‌پردازد. این کار نیازمند داشتن دانش و تجربه کافی و البته صرف زمان برای بررسی بازار است.

پر واضح است که همه دانش و تجربه کافی را برای معامله در بورس و سایر بازارها ندارند. از طرف دیگر، ممکن است افرادی که باتجربه و خبره نیز باشند، زمان لازم را برای حضور در بازار نداشته باشند. این افراد می‌توانند از طریق واسطه‌های مالی، مانند سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس سرمایه‌گذاری کنند. واسطه‌های مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند و مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند. علاوه بر این، صندوق‌ها و سبدگردانان تیم‌های تخصصی دارند که مرتباً‌ بازار را پایش کرده و سهام سودآور را شناسایی می‌کنند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها از انواع سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم است. صندوق‌های سرمایه گذاری، با وجوهی که از طرف سرمایه‌گذاران در اختیار دارند، سبدهای متنوعی را تشکیل داده و در ازای آن از سرمایه‌گذاران کارمزد دریافت می‌کنند.

صندوق های سرمایه گذاری در سهام

صندوق های سرمایه گذاری در سهام به صندوق‌هایی اطلاق می‌شوند که بر اساس شرایط درج شده در اساس‌نامه و امیدنامه خود حداقل ۷۰ درصد ترکیب دارایی‌های خود را در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس یا بازار اول فرابورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها در ایران با توجه به تعداد واحدهایی که مجاز به انتشار هستند، به دو دسته بزرگ و کوچک تقسیم‌بندی می‌شوند. در صندوق‌های کوچک‌ تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل‌انتشار حداقل پنج هزار و حداکثر ۵۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری و در نوع بزرگ‌، این ارقام بین ۵۰ هزار و ۵۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری بوده و ارزش اسمی  هر واحد سرمایه‌گذاری در ابتدای آغاز بکار صندوق معادل یک‌ میلیون ریال است. برای تحلیل کردن سهم و نحوه انتخاب سهم دو عامل زمان و دانش کافی مهمترین متغیرها برای موفقیت در سرمایه گذاری است. صندوق های سرمایه گذاری در سهام این امکان را به افراد سرمایه گذار میدهد که بدون وقت گذاشتن زیاد و یا کسب دانش خاصی از علوم مالی بتوانند از بازدهی بازار سرمایه استفاده کنند.

صندوق های سهامی قابل معامله در بورس بهتر است یا غیر قابل معامله در بورس؟

پاسخ این سوال این است که واقعا نمی توان یکی از این دو مدل را به عنوان عاملی برای بهتر بودن صندوق ها در نظر گرفت چرا که ETF بودن یا نبودن بر عملکرد صندوق تاثیر نمی گذارد و این نوع مدیریت صندوق است که بازدهی آن را در بازار سرمایه تعیین می کند. فاکتورهای مختلفی را می توان برای انتخاب صندوق مناسب در نظر گرفت و یکی از مهمترین ملاک ها سرعت معاملات و سادگی در خرید وفروش هاست. از این منظر میتوان صندوق های ETF را بهتر از صندوق های غیرETF دانست.

عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در سهام (ETF) در تیرماه 1400 به شرح زیر میباشد:

سپهر کاریزما پر بازده ترین صندوق سرمایه گذاری  در سهام در تیرماه 1400

شاخص کل بعد از پایان اصلاح خود در اوایل خرداد ماه، توانسته تا پایان تیرماه 1400 بازدهی حدود 20 درصدی را داشته است که صندوق های سرمایه گذاری در سهام نسبتا عملکرد بهتری را داشته اند. اما در تیرماه که اوج رشد بازار و صندوق های سرمایه گذاری بوده، صندوق سپهر کاریزما با نماد کاریس تحت مدیریت گروه خدمات مالی کاریزما توانسته بهترین بازدهی را در بین صندوق های سرمایه گذاری داشته باشد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس