کد خبر 1248450
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
اسراییل و ترکیه

به رغم تلاش‌های اخیر آنکارا برای بهبود روابط با رژیم صهیونیستی، رسانه‌های عبری‌زبان خبر دادند که تل‌آویو عمیقا از طرح اخیر ترکیه در منطقه «واروشا» در قبرس ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش مشرق، تل‌آویو، امروز (چهارشنبه)،‌ به طرح ترکیه برای منطقه «واروشا» در قبرس واکنش نشان داد. واروشا منطقه‌ای در جنوب شهر فاماگوستای قبرس است. این منطقه پیش از حمله ترکیه به قبرس در سال ۱۹۷۴ یکی از مناطق مهم برای گردشگری در این کشور به شمار می‌آمد؛ اما پس از حمله ترکیه و فرار ساکنان، از آن زمان تاکنون این شهر به یک منطقه متروکه در این کشور تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

حمایت مقام ارشد ترکیه از راه حل دو کشور شدن قبرس

«آرسین تاتار» رهبر بخش ترک‌نشین قبرس که از حمایت آنکارا برخوردار است، روز سه‌شنبه (دیروز)‌، از بازگشایی و آغاز مرحله دوم توسعه واروشا خبر داد. از سوی دیگر، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور کشور ترکیه نیز در ارتباط با واروشا گفت که زندگی در این محله از سر گرفته خواهد شد.

بر اساس گزارش امروز روزنامه «معاریو»، «یائیر لاپید»‌وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با «نیکو دندیاس» همتای یونانی خود از این اقدام ترکیه «عمیقا» ابراز نگرانی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: «اسرائیل با نگرانی شدید اظهارات و گام‌های یک‌جانبه ترکیه در خصوص وضعیت فاماگوستا را دنبال می‌کند».

طبق این گزارش، تل‌آویو با بار دیگر همبستگی خود را با قبرس و حمایت خود را از این کشور اعلام کرده است.

این اظهارات در حالی بیان شده است که ترکیه اخیرا برای بهبود روابط خود با تل‌آویو ابراز تمایل کرده است تا جایی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا در تماس تلفنی با «اسحاق هرتزوک» رئیس‌ رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به توسعه همکاری‌های دو طرف، انتخاب او به عنوان رئیس این رژیم را تبریک گفت.

بخش یونانی‌نشین قبرس نگران است که ترکیه قصد تسلط بر واروشا را داشته باشد. «نیکوس آناستاسیادس» رئیس جمهور کشور قبرس این اقدام را «غیرقانونی و غیر قابل قبول» توصیف کرده است.

از سوی دیگر، اظهارات مقامات ترکیه‌ای در ارتباط با بازگشایی شهر واروشا واکنش برخی کشورهای اروپایی و آمریکا را به دنبال داشته است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، امروز (چهارشنبه)، اعلام صادرشده در خصوص انتقال بخشی از منطقه متروکه واروشا به مناطق تحت کنترل بخش ترک‌نشین قبرس را محکوم کرد.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز از اعلام رئیس‌جمهور ترکیه درباره بازگشایی منطقه واروشا ابراز نگرانی کرد و در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این خصوص نوشت: «این گام با قطعنامه‌های شورای امنیت تعارض دارد و باعث تضعیف روند حل‌وفصل [اختلافات] در قبرس می‌شود».

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز به این اقدام آنکارا واکنش نشان داد و بر حمایت پاریس از قبرس تأکید کرد.

از سوی دیگر، منابع خبری، امروز، گزارش دادند که قبرس شکایتی در این خصوص تنظیم کرده و آن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

منابع مصری نیز عصر امروز چهارشنبه خبر دادند که وزارت امور خارجه این کشور به این اقدام واکنش نشان داده و ضمن ابراز نگرانی عمیق، تأکید کرده است که این گام در تعارض با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

بیانیه قاهره در حالی صادر شده است که در راستای بهبود روابط، اخیرا میان مصر و ترکیه گفت‌وگوهایی انجام شد. 

قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه است که در بخش شمالی آن، مردم ترک‌تبار و مسلمان و در بخش جنوبی آن، مردم یونانی‌تبار هستند.

دولت ترکیه طی سال گذشته چند کشتی حفاری و اکتشافی به مناطقی از شرق مدیترانه فرستاد؛ مناطقی که به گفته این کشور تحت حاکمیت ترکیه هستند؛ اما یونان ضمن رد اقدامات ترکیه اعلام کرده است که آنکارا در حال نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت آتن و قبرس است.

این اقدمات ترکیه در شرق دریای مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است.

یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند؛ با این حال، ترکیه اعلام کرده که این کشور تنها در حال تأمین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    33 22
    لیبی، قره باغ، قبرس شمالی، پیروزی های اخیر ترکیه بوده، جهان داره از حالت قدرت متمرکز آمریکا و روسیه خارج میشه
    • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      7 21
      خر رو که به مهمونی می‌برن برای خوشی نیست؛ برای آبکشیه.
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      15 4
      به نظر می رسد پشت قبرس مسلمان قدرت های مثل ترکیه پاکستان و آذربایجان ایستاده اند ولی پشت قبرس صلیبی ؟ یونان ضعیف و اسراییل پوشالی باشند و نتیجه از پیش معلوم است
  • وطنم IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    21 34
    ترکیه نتیجه حماقت و ماجراجویی های خودش رو خواهد دید! اسرائیلی ها دنبال بیت المقدس و سرزمین بین نیل و فرات هستند. ترکیه به نظر میخواد امپراتوری عثمانی اش رو دوباره برپاکنه. فقط ایرانه که دنبال ظهور منجی هستش اما با همین هدف، ناخواسته وسعت سرزمین امپراتوری هخامنشیان رو هم دوباره داریم دوستانه به دست می آریم!!
    • پان فارس متوهم US ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      34 12
      امپراطوری تخیلی تون رو هیچ موقع نمی تونید برپا کنید
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      22 8
      هی میگید ترکیه شکست خواهد خورد ولی پیروزی پشت پیروزی برای ترکیه هست
    • وطنم IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      7 7
      فکر کنم گرمی هنوز نفهمیدی! خواب پیشکش. فقط دنبال اینیم که تقی به توقی بخوره، تا اسرائیل رو هموار کنیم. الان داریم روی سانتیمترها برنامه ریزی میکنیم برای موشک هامون. شما هم کارخانه پوشک سازی تون رو توسعه بدید شاید به دردتون خورد.
    • ایرانی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      14 4
      برادر عزیز تو آمار و ارقام رشد اقتصادی یا رشد صاردات و هر چیز دیگری از جمله تزریق واکسن و تعداد فوتی های کرونا و خیلی چیز های دیگر ترکیه داره در جهان اسلام بهتر از همه و در دنیا جز چند کشور اول خودش را نشان می ده نمی دونم با چه منطقی بعضی ها حرف می زنند دیگه نمی شه آدم سر خودش را هم کلاه بزاره به فکر خشک سالی خودمون باشیم بهتر رجب داش خودش خوب بلده ملت های ترک را اداره کنه و شورای ترک در چند سال گذشته داره می ره یه اتحادیه اروپای کوچ بشه خوبه ما به حساب کارهای خود در داخل کشور برسیم خوزستان دریاچه اورمیه و بختگان و گاوخونی و ....
  • ناشناس IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    8 7
    اسرائيلى ها هيچوقت نگران نيستند بموقع مناسب كارشان را انجام ميدهند و شايد دنبال فرج نژاد هم بودند
    • كشيك شب IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      6 3
      بعيد بنظر ميرسد بى احتياطى. از خود فرج نژاد بود در اين حال از مارمولك هاى اسرائيلى هرچه بخواهيد سر ميزند
  • محمد... IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    29 17
    با شناختی که از ترکیه دارم فکر میکنم ترکیه با قدرت اینجا هم پیروز میشه، نگاهی به گذشته داشته باشید قبل از هر جنگی که ترکیه در اون شرکت کرده ابرقدرتها متحد شدن و بر علیه ترکیه پشتیبانی کردن همدیگرو ولی در نهایت شکست خوردن اینبار هم فکر میکنم همینطور پیش بره
    • سعید IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      3 1
      ترکیه کدوم یک از مولفه های قدرتو داره؟؟؟ میدونی چرا اتحادیه اروپا تشکیل شد؟؟ چون هیچکدوم از کشورها به تنهایی ظرفیت ابرقدرت شدنو ندارن.
  • US ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    14 12
    ترکیه جاسوس های یه کشور اسلامی که ادعا می کنه با اسراییل دشمنه حین همکاری با موساد در استانبول دستگیر کرد
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      30 11
      ترکیه کابوس ماسون ها و غربی ها و پان فارس ها اس
    • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      6 2
      تو جنگ با عراق هم از اسراییل سلاح گرفتن این ها نقشه شومی برای کشورهای اسلامی کشیدن
    • فرزند ایران IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      4 24
      کشور ایران و پایندگی آن کابوسی برای پانترکها و ماسونها است
    • GB ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      19 4
      تا زمان قاجار تو ایران تجزیه طلب وجود نداشت اما از وقتی که حکومت افتاد دست فارسها تحزیه طلب به وجود امد دلیلش هم ظلم و بی عدالتی است که در حق قومیت های دیگه می کنید
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    11 6
    آره نگران باشین حالا اول روزای سختتونه انشاا... بزودی پرچم اسلام رو تو بیت المقدس به زمین میزنیم
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    6 16
    فشارها بر ترکیه جهت پذیرش طرح خاورمیانه بزرگ توسط ترکیه است همه ایرادات به ترکیه الکی است چرا در سال 80 جلوی ترکیه را نگرفتید حالا مشکل دار شده!!!! به مقامات برسانید
    • پان فارس متوهم GB ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      13 3
      جنگ زرگری شما با اسراییل دیگه افشا شده
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    5 16
    جلو ترکیه گرفته نشه دنیا رو میگیره .خطر ترکیه به مراتب از هر کشوری در دنیا برای سایر کشورهابیشتره. ترکیه در فکر بر پا کردن امپراتوری هست.
  • RU ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    22 6
    یاشاسین تورکیه ..
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    16 4
    پماد کالاندولا برای سوزش بد خواهان ترکیه سوزش شدید حالاها خیلی خیلی خواهید سوخت زیاد بخرید اون سر نمونید شایدم دست گدایی با وقاحت تمام به سوی ترکیه دراز کنید مثل همیشه!!!
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    18 3
    جالبه که بیشتر نظرات بر ضد ترکیه و در حمایت از اسرائیل است و دوستان بدون نام بردن عملا از اسرائیل حمایت کردند و منتظر هستند اسرائیل و آمریکا و اروپا و کشورهای دستنشانده عربی به ترکیه حمله کنند!
    • پان فارس متوهم GB ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      7 2
      زمان جنگ با عراق از اسراییل سلاح گرفتن جنگ زرگری با اسراییل دیگه افشا شده
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    18 5
    اون موقع که ترکیه درگیر جنگ راست و چپ بود و تحریم بود از ترکهای قبرس دفاع کرد و نه اروپا و نه آمریکا و نه شوروی نتونستن کاری بکنن. الان که قویتره هیچ غلطی نمیتونن بکنن. فوقش یونان قدقد کنه که عددی نیست. اونایی هم دست به دامن زمین و زمان شدن تا یکی به ترکیه حمله بکنه بدجور افسرده خواهند شد.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      4 7
      الکی ترکیه رو گنده نکن نخاله اگه شرف و غیرت داشتی دستمال اردوغان و ترکیه نمی شدی جنگ زرگری شما پان ترک های منافق هم افشا شده از قدیم گفتن چاقو دسته خودش رو نمیبره ترکیه هر چقدر عرعر هم کنه آخرش مزدور و نوکر اسرائیل و آمریکا هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس