کد خبر 1247996
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
عید قربان

بسیاری از کشورهای اسلامی امروز را روز عید سعید قربان اعلام کرده و با برگزاری مراسم عبادی مختص این عید از جمله ادای نماز جماعت، این عید یادگار ابراهیم خلیل الله را جشن گرفتند.

به گزارش مشرق، امروز سه‌شنبه در کشورهای عربی و اسلامی منطقه عید سعید قربان بود و مردم این کشورها با برگزاری نماز عید و دیدو بازدید و ذبح قربانی این عید را جشن گرفتند.

حضور پرشکوه فلسطینیان در نماز مسجد الاقصی

یکی از جاهایی که مسلمان از این عید استقبال  گسترده‌ای کردند، مسلمانان فلسطین اشغالی و ساکنان شهر قدس اشغالی بود. هزاران فلسطینی امروز سه‌شنبه نماز عید قربان را در مسجد الاقصی برپا داشتند.

نمازگزاران فلسطینی که با فراخوان روز عرفه حماس در سایه ورود غیرقانونی صهیونیست‌ها به این مسجد به بهانه سالروز ادعایی تخریب «خراب هیکل»، راهی قدس و مسجد الاقصی شده بودند، بعد از مراسم نماز با در دست داشتن پرچم فلسطین و جنبش حماس و دادن شعار به نفع گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس بر آرمان فلسطین تأکید کردند.

 عید قربان در کشورهای عربی چگونه گذشت؟

مرکز رسانه‌ای کان رژیم صهیونیستی با اقرار به مشارکت گسترده در نماز عید قربان امسال، گزاش داد که صد هزار نفر نماز صبح عید قربان را در مسجد الاقصی به جای آوردند. این رسانه همچنین به شعار ضد اسرائیلی فلسطینیان آن هم در قدس اشغالی اشاره کرد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در مراسم نماز عید شرکت  کرد و طی سخنرانی به مناسبت عید قربان گفت که قدس در مرکز توجه این جنبش و همه فلسطینیان باقی خواهد ماند و دشمن صهیونیست باید از تکرار تجارب قبلی در تعرض به مقدسات اسلامی اجتناب کند.

مردم لبنان نیز نماز عید قربان را در مسجد محمد الأمین در مرکز بیروت اقامه کردند.

 عید قربان در کشورهای عربی چگونه گذشت؟

عید قربان اما در عراق با سایر مناطق تفاوت داشت و در سایه تهدیدهای عناصر داعش به ویژه بعد از حمله تروریستی دیروز شهرک الصدر بغداد و جان باختن ده‌ها تن در این حمله انتحالی، تلاش‌های زیادی برای ممانعت تکرار حملات مشابه شد.

برای نمونه، تیپ ۳۰ الحشد الشعبی امروز سه‌شنبه عملیاتی را در راستای اجرای طرح امنیتی ویژه عید قربان در دشت نینوی (غرب عراق) انجام داد و طی آن امنیت مناطق مختلفی در این منطقه از جمله بازارها و مزارها تأمین شد.

عمده جلوه بارز عید قربان در کشورهای عربی برگزاری نماز صبح عید و تبریک‌ متقابل مردم و رؤسای این کشورها است. هزاران مصری امروز در شهر قاهره، پایتخت مصر این مراسم عبادی را به جای آوردند.

 عید قربان در کشورهای عربی چگونه گذشت؟

در عربستان سعودی نیز حجاج بیت الله الحرام هم که امسال برای دومین سال متوالی شاهد برگزاری حج محدود هستند، اولین روز عید را رمی جمرات کردند و پادشاه این کشور پیامی به همین مناسبت برای حجاج و سعودی‌ها قرائت کرد.

در سوریه، «بشار الأسد»، رئیس  جمهور این کشور نیز نماز عید را در مسجد جامع «خالد بن ولید» در شهر حمص، مرکز استان استان حمص خواند؛ مسجدی که طی سال‌های گذشته بر اثر حملات تروریست‌ها دچار آسیب دیده بود و بازسازی شده است.

 عید قربان در کشورهای عربی چگونه گذشت؟

به دلیل شیوع کرونا و احتمال افزایش مبتلایان، اکثر برنامه‌های اقامه نماز عید با رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده است.

اما در کشور آفریقای مالی نماز عید قربان به صحنه‌ای به تلاش برای سوء قصد به رئیس جمهور موقت این کشور تبدیل شد. به گفته رسانه‌های این کشور دو فرد مسلح که یکی با خود چاقو حمل می‌کرد، به «عاصمتی گویتا»، هنگام ادای فریضه نماز در مسجد جامع پایتخت این کشور حمله ور می‌شود ولی به جای او فرد دیگری زخمی می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس