هندی

یک تحلیلگر برجسته هندی با نقل جمله‌ای از «هنری کیسینجر»، وزیر خارجه اسبق آمریکا از تحریم‌های آمریکا ضد ایران انتقاد کرده است.

به گزارش مشرق، یک تحلیلگر مستقر در «دهلی‌نو» با اشاره به آنکه تحریم‌های آمریکا مانع از خرید نفت از سوی هند از ایران شده از دوستی با آمریکا انتقاد کرده است.

«براهما چیلانی»، ژئواستراتژیست، نویستده و تحلیلگر مستقر در دهلی‌نو با نقل قولی از «هنری کیسینجر»، وزیر خارجه اسبق آمریکا سیاست‌های تحریمی آمریکا را مورد انتقاد قرار داده است.

چیلانی جزو تحلیلگران سرشناس هند در مسائل بین‌المللی به شمار می‌رود. روزنامه گاردین، از او به عنوان «تحلیلگر و نویسنده برجسته مسائل بین‌الملل» یاد کرده و روزنامه «تایمز هند» او را به عنوان «کارشناس برجسته هند در مسائل سیاست خارجی» توصیف می‌کند.

چیلانی دقایقی پیش در توییتر نوشت: «هنری کیسینجر زمانی به کنایه گفته "دشمنی با آمریکا ممکن است خطرناک باشد، اما دوستی با آمریکا مهلک است. " به عنوان مثال، آمریکا دوستانش را از وارد کردن نفت ایران منع کرده و چین را آزاد گذاشته تا نفت ایران را با تخفیف بخرد.»

قبل از تحریم‌های آمریکا هند بزرگ‌ترین بازار نفت ایران محسوب می‌شد و پس از چین بیشترین خرید را از ایران انجام می‌داد که پس از تحریم‌های آمریکا خرید خود را به طور کامل از ایران قطع کرد، اما چین همچنان خریدار نفت ایران باقی مانده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    8 2
    قابل توجه برجامچیان!
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    7 0
    زورش به چین نمیرسه.
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    7 0
    خاک بر سر دولت هند
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    این حرف کسینجر قدیم شنیدم . اما از واقعیت آمریکا حکایت دارد .. شاید خیلی ها جدی نگرفتند و گفته او را مزاح پنداشتند و فراموش کردند . اما آنهائیکه درک بهتر و بیشتری داشته و دارند . خوب بود . سخن او را بعنوان تابلو در دفتر خود نصب میکردند . چون دوستی با آمریکا و امثالهم . جاده یکطرفه بسمت گرداب است . خدمت برای توانگری آمریکا . همین یک قلم دلار . چکار میتونه بکنه . و آمریکا چون از اهمیت نقش مهم آن در اقتصاد جهان اطلاع دارد و از ضعف دول بعد از جنگ دوم جهانی استفاده کرد و میخ خود را کوفت . حالا هم با پایگاه ها و شناورهای نظامی . از این مهم حراست میکند . و برای باجگیری و ترس دیگران . اقدام نظامی و کودتا حتی رنگی بجای جنگی . بهمین سبب . صورت داده و در آینده هم . عراق . نفتش را میبرند . پولش در بانک خودشون نگه میدارند و هر چه قدر لازم بدانند در اختیار عراق قرار میدهند . خب . این شرایط هلو ئی . حتما علیرغم قانون پارلمان مجلس . نیروهای نظامی اش را برای حفاظت از این وضعیت مطلوب نگه میدارد و به بقیه هم نظر دارد و حکم میراند . یا نفت تان را بدهید . مقداری پولش را بستانیید و باز به شرگت های خودمان و یا مورد تائیدمان بپردازید . و یا مثل سوریه . مفت و مجانی میبریم و دولتش را تحت تحریم هم قرار میدهیم . اما این دوام دار نیست و باید شرش را کم کند .. اما آنهائی که سر فرود میآورند . این وضعیت مانند امروز عراق پایدار است . و میتونه در صورت نیاز تنبیه شان کند و بچزونه . . بیچاره دولتی که راه دیگه ای نداشته باشه . باید عین سفیر امارات در اسرائیل بمانند غلامان رفتار کنه تا توجه و رضایت ارباب را جلب کنه . که باعث عصبانیت و خجالت اعراب شد . که این اندازه بیمقدار
  • ناشناس IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    سلام _پس با این تحلیل این جمله معروف ( نهال دوستی بنشان که کام دل ببار آرد درخت دشمنی برکن که رنج بیشمار آرد ) فقط شعر است و بس !!!! یا سعدی دچار توهم بوده یا این بابا ، قضاوت با شما .
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      هیچ احمقی با دشمنی که قصد غارتش را دوستی نمیکنه وقتی در ماله کشی کم میارید ادبیات مملکت را به لجن نکشید
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      محمد رسول الله و الذین امنوا معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 1
    هند مستعمره انگلیس است و اراده بیرون آمدن ندارد . دشمنی هند و چین ساخته امریکاست . کافیست چین و هند یکی شوند همه محاسبات امریکا نقش بر آب میشود . باید افکار عمومی هند را از خطر امریکا آگاه کرد . سخت است ولی شدنیست .
    • ناشناس IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      0 0
      بذارید اونا زندگی کنند..همین ما آگاه هستیم بسه!!!
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 0
    ما نمی گیم با امریکا که هیچ با هیچ کشوری دوست نباشید فقط واسه منافع اعراب ، ایرانیان رو در بدبختی و فلاکت رها نکنید دلیلی هم نداره با کسی که دوست نیستید حتما دشمن باشید
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    آدم اگر با کدخدا رفق باشد نیازی ندارد که نوکری نوکر کدخدا را بکند
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    خاک بر سر حسن روحانی و دولت بی تدبیرش که هشت سال کشورو معطل آمریکا کرد.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    درسته اروپا و ژاپن وکره جنوبی که دوست امریکا هستند نتوانستند قدرت اتمی شوند ولی کره شمالی و کوبا و ونزوئلا پیشرفت علمی کردند .
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    من خیلی وقت است روی یک نظریه فکر می کنم ولی هنوز یقین پیدا نکردم. ایا کلمات مثل ویروسها دارای نوعی زندگی هستند ? ایا انسانها کلمات را بکار می گیرند یا کلمات انسانها را ? ایا میان کلمات جنگ در می گیرد و به دنبال ان انسانها در گیر می شوند. تفکر کمونیستی متشکل از چند جمله بود و بشریت را به خدمت گرفت . عبید الله زیاد از یک جمله استفاده کرد .اکنون مزرعه را می بینم که وقت رسیدن ان شده .ومن درو کننده هستم .تمام مردم را این جمله نابود کرد. ما مردم از شر کلمات شیطانی به خدا پناه می بریم . از طرفی کلمات الهی بشر را نجات می دهند . این کلمه چیست ?
  • علی خان IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    ببینید الان آمریکا ادب شده و داره خودش را آماده میکنه که بره تو فاز سر خوردگی ، آمریکا درست است چیپس میخوره نوشابه می‌خره همبرگر و خیارشور میخوره ولی یادش نمیره که آبگوشت هم خوبه ، ی کاسه آبگوشت تیلیت شده با سنگک و پیاز و دوغ گازدار آب علی بیشتر برا روزهای سرد خوب است .صبح هم در زمستان کله پاچه می‌چسبه نکه چسبه بلکه چجوری بگم حال میده خوردنش . حالا شکم که سیر شد گور بابای آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس