توضیحات نصیرزاده درباره دلایل فیفا برای تغییر قوانین فوتبال

کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان توضیحات کاملی درباره روند تصویب قوانین جدید فوتبال ارائه کرد.

به گزارش مشرق، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طی ماه‌های اخیر پیشنهاداتی به مجمع بُرد بین‌المللی فوتبال برای تغییر در برخی از قوانین حاکم در مسابقه فوتبال ارائه کرده که این قوانین اکنون به صورت آزمایشی در حال بررسی است.

چهار قانون پیشنهادی جدید فیفا، تغییر زمان بازی به دو زمان 30 دقیقه‌ای مفید، پرتاب اوت با پا به جای دست، تعویض‌های نامحدود و اخراج پنج دقیقه‌ای در صورت دریافت کارت زرد است.

هوشنگ نصیرزاده درباره این قوانین اظهار داشت: مقررات در فیفا تصویب نمی‌شود و مجمع دیگری به نام بُرد بین‌المللی فوتبال قوانین را تصویب می‌کند. چهار کشور انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند چهار عضو ثابت مجمع بُرد بین‌المللی فوتبال هستند و چهار عضو متغیر این مجمع هم از سوی فیفا در آن عضویت دارند.

وی ادامه داد: روش کار این مجمع به این صورت است که پیشنهادات را دریافت و پس از آن در جلساتی که معمولاً در اسفند ماه یا فروردین ماه برگزار می‌شود پیشنهادات بررسی می‌شود. سپس پیشنهادات را یکپارچه‌سازی و یا مصوب می‌کنند و یا اینکه به صورت آزمایشی این پیشنهادات را در مسابقاتی که رسمی نیست، اجرا می‌کنند تا بتوانند بازخورد این مقررات را دریافت کرده و در جلسات بعدی مجمع قانون‌گذاری به تصویب نهایی برسانند.

بیشتر بخوانید:

واکنش‌ها به قوانین آزمایشی فیفا؛ این دیگر فوتبال نیست

کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان تصریح کرد: فیفا نیز مانند 212 کشور دیگر جهان می‌تواند پیشنهاداتی به مجمع داشته باشد، اما از آنجا که در صورت مساوی بودن آرا در جلسات برد بین‌المللی، آرای مربوط به فیفا دارای برتری است، پس شانس تصویب مقرراتی که فیفا پیشنهاد می‌دهد، بیشتر است. این مقررات جدید را هم فیفا پیشنهاد داده است. 

نصیرزاده درباره اینکه شانس تصویب مقررات جدید با توجه به انتقاداتی که صورت گرفته چقدر است، گفت: قبلاً هم روسیه پیشنهاداتی برای تغییر نحوه پرتاب اوت داشت که مجمع برد بین‌المللی آن را نپذیرفته بود. از آنجایی که پرتاب‌های دست الان حدود 40 متر را طی می‌کند و دارای ارتفاع یکنواخت است، فیفا به فکر تغییر آن و استفاده از پا افتاده است. از طرف دیگر فیفا همیشه کارت زرد را ناکارآمد دانسته است و می‌خواهد با اخراج موقت کارآمدی کارت زرد را بالا ببرد تا برای بازیکنان بازدارنده باشد.

وی یادآور شد: ممکن است یکی از مشکلات مقررات جدید که توجه تماشاگران را از فوتبال جدا می‌کند، تعویض‌های نامحدود باشد. از آنجا که در فوتسال تعویض‌ها حین بازی برگزار می‌شود مشکلی پیش نمی‌آید، اما در فوتبال برای هر تعویض نیاز به توقف بازی است و فیفا هنوز این بخش از پیشنهاد خود را مشخص نکرده است تا بدانیم تعویض‌ها به چه شکل خواهد بود. در خصوص زمان 30 دقیقه‌ای هم این قانون برای جلوگیری از اتلاف وقت است. 

کارشناس حقوقی کشورمان در پایان تصریح کرد: به طور حتم تغییرات مدنظر فیفا را کارشناسان با مطالعات بسیار زیاد پیشنهاد کرده‌اند و پس از طی مرحله آزمایشی و ارائه نظرات، در مجمع بُرد بین‌المللی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس