ترکیه

مقام‌های ارشد دولت ترکیه و آمریکا در خصوص آخرین تحولات منطقه از جمله اوضاع در افغانستان، سوریه و مدیترانه گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، مقام‌های ارشد ترکیه و آمریکا تلفنی در خصوص آخرین تحولات منطقه رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» در بیانیه دفتر ریاست جمهوری جمهوری ترکیه آمده است که مقامات ارشد ترکیه و آمریکا روز جمعه تلفنی در مورد روابط دو جانبه و موضوعات مختلف منطقه‌ای رایزنی کردند.

در این بیانیه آمده است: «درجریان تماس تلفنی "ابراهیم کالین" سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا  آخرین تحولات افغانستان، سوریه، شرق مدیترانه و قبرس مورد بحث قرار گرفت.»

در این ادامه بیانیه آمده است، دو طرف توافق کردند که پس از نشست "مثبت" ماه گذشته بین «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست ناتو در ماه گذشته،   طرفین به همکاری سازنده و راهبردی بین دو کشور ادامه دهند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، آنکارا مصمم است که به تلاش‌های خود با همکاری با جامعه بین‌المللی برای اطمینان از صلح و ثبات در مسائل منطقه ای و جهانی ادامه دهد.

درخصوص تحولات افغانستان، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه  پنجشنبه با «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان دیدار کرد. چاووش‌اوغلو طی این دیدار که در تاشکند، پایتخت ازبکستان انجام شد، از تلاش‌ها برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان و اتمام جنگ چند ده ساله در این کشور حمایت کرد.

وی درباره گفت‌وگوهای خود با غنی گفت: «ما درباره تلاش‌ها برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان صحبت کردیم. حمایت ما از کشور دوست و برادر افغانستان ادامه می‌یابد».

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه ترکیه همچنین با «محمد حنیف اتمر» همتای افغانستانی خود دیدار و رایزنی کرد.

دولت ترکیه پیشنهاد داده که بعد از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، مدیریت و حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل را به شرط حمایت‌های مالی، سیاسی و لجستیک متحدانش مخصوصا واشنگتن، برعهده بگیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 0
    چقدر این ترکها عاقل هستند . سروری مجدد خاورمیانه و جهان حق انهاست و دقیقا مطابق پیش بینی ها به سمت ابرقدرتی مجدد پیش می روند
    • محمد IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      0 0
      حالت خوبه؟ سروری جهان فقط لایق اسلام است نه حکومت طاغوت عثمانی و هر خر دیگه ای زنده باد اسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس