مرعشی: هیچ امکانی برای همکاری اصلاح طلبان با لاریجانی وجود ندارد

تبرئه آمریکای عهدشکن و انداختن توپ در زمین ایران، ظاهرا به یک ماموریت مشترک در میان مدعیان اعتدال و اصلاحات تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در حالی که آمریکا طرف ناقض برجام است و نمی‌پذیرد که تحریم‌های پسابرجامی را لغو کند و درباره عدم تکرار عهدشکنی تضمین بدهد، آقای روحانی روز چهارشنبه گذشته مدعی شد اگر مصوبه مجلس نبود، توافق با آمریکا به دست آمده بود اما فرصت احیای برجام را از دولت گرفتند(!) این سخنان بلافاصله به تیتر مشترک رسانه‌های بیگانه تبدیل شد.

دو روز پس از این سخنان، حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران مدعی شده که مسئله در اختیار ایران است و این ایران است که باید تکلیفش را روشن کند(!)

او در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: مسئله اصلی غرب، مسئله برجام است چون اولویت غرب، امنیت اروپا است از نظر غربی‌ها امنیت اروپا به برجام گره خورده است هیچ اولویتی برای غرب مهم‌تر از احیای برجام نیست، اولویت دوم اروپایی‌ها این است که آنها علاقه‌مندند ایران بیش از اندازه به چین وابسته و نزدیک نشود. به بیانی دیگر اروپایی‌ها تمایل دارند با ایران به عنوان کشور پرجمعیت منطقه و دارای منابع انرژی همکاری کنند.

او می‌افزاید: در واقع تکلیف غرب روشن است از این‌رو ایران باید تصمیم بگیرد. ایران می‌تواند آن توافق‌هایی که در زمان روحانی و در وین انجام شده و آماده تایید نهایی است را قبول کند. می‌تواند با یک‌سری گفت‌وگوها، اصلاحات جزئی را دنبال کند. یا می‌تواند سخت بگیرد و روی قانونی که چندان کارشناسی هم نبوده و توسط مجلس یازدهم تصویب شده بایستد. ممکن است ماه‌ها و یا حتی سال‌ها طول بکشد تا دوباره توافق جدیدی شکل بگیرد. مسئله ایران و غرب در اختیار ایران است اگر ایران بخواهد با دنیا کار کند در حال حاضر شرایط برای همکاری فراهم است. در عین حال اگر ایران تصمیم دیگری داشته باشد طبیعتا آقای رئیس‌جمهور منتخب باید مسئولیت‌های آن را بپذیرند.

وی گفت: به هر حال دولت آقای روحانی نتوانست موافقت آن کمیته تطبیق که از سوی رهبری تعیین شده باشند را جلب کند و از آن عبور کند بنابراین از دولت آقای روحانی گذشت. اینکه می‌گوییم از دولت آقای روحانی گذشت بدین معنا که شش ماه از سال ۱۴۰۰ را از دست دادیم و نتوانستیم نفت بفروشیم، ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی‌مان را تامین کنیم، نتوانستیم نیازهای بودجه‌ای را تامین کنیم و این به معنای فشار بیشتر به مردم و اقتصاد کشور بود.

مرعشی گفت: همان‌طور که گفتم شرایط آماده است دولت می‌تواند بر پایه گفت‌وگوهایی که در دولت روحانی انجام شده است با اصلاحات جزئی جلو ببرد و یا می‌تواند در این‌باره سخت‌گیری کند.

اظهارات مرعشی در حالی است که اولا اروپا به مدت ۳ سال به عنوان طفیلی آمریکا رفتار کرد و جز زمان‌سوزی و فریب دولت روحانی، هیچ کار دیگری انجام نداد. حتی وعده‌های SPV و اینستکس نیز هیچ‌کدام عملی نشد. ثانیا در این شرایط، هیچ ربطی به اروپا ندارد که ایران روابطش با چین و روسیه یا سایر کشورها را به چه میزان توسعه می‌دهد؟ از آقای مرعشی بعید است یک‌جا ادعا کند «باید با دنیا کار کنیم» و جای دیگر به اروپا حق بدهد که با وجود عهدشکنی و نقض، نسبت به توسعه همکاری در ایران با سایر کشورها نیز نگران باشد! جالب اینکه اروپا برخلاف ادعای سخنگوی کارگزاران، تامین منابع انرژی (نفت و گاز) از ایران را به چه رقم رسانده است.

ثانیاً مرعشی ادعا می‌کند توافق در این حاصل شده و دولت جدید باید آن را به پایان برساند. اما نمی‌گوید این چه توافقی است که در آن نه تحریم‌های اصلی (۱۵۰۰ تحریم پسابرجامی) لغو می‌شود، نه راستی‌آزمایی توسط ایران را می‌پذیرد و نه تضمینی ارائه می‌شود که فرصت‌سوزی چند سال اخیر آمریکا و نقض پیمان و عدم انجام تعهدات، دوباره تکرار نشود؟! اگر چنین توافقی معتبر بود، قطعاً افتخارش(!) به خود دولت آقای روحانی می‌رسید و این در حالی است که آمریکایی‌ها نه تنها حداقل حقوق ایران را به رسمیت نشناخته‌اند، بلکه از برجام به عنوان «توافق سابق» که باید (در زمینه تعهدات رو به پایان ایران) تمدید گردد و کاهش توانمندی‌های دفاعی و منطقه‌ای ایران هم به آن اضافه شود، یاد می‌کنند. با این وصف جا دارد مراجع قضایی و امنیتی بررسی کنند که چرا سخنگوی یک حزب وطنی، زیاده‌خواهی‌های آمریکای غدار و عهدشکن را بزک می‌کند؟

ثالثاً توافق، نوشته روی کاغذ است. این مهم نیست که ممکن است چند سال دیگر طول بکشد تا یک توافق جدید حاصل شود. آنچه مهم است، این است که توافق موجود چگونه توافقی بود که انجام تعهدات ایران را نقداً در همان دو ماه اول تضمین کرد اما ناتوان از مطالبه حقوق ایران بود و به راحتی زیرپا گذاشته شد. این چه توافقی است که با ادعای لغو تحریم‌ها، امتیازات واگذار شده را توجیه کرد اما به دو برابر شدن تحریم‌ها ختم شد؟!

نکته چهارم، درباره مصوبه مجلس و کمیته تطبیق است. این کمیته ناظر به تأمین حداقل حقوق ایران در برجام است. مصوبه مجلس ۲ سال پس از خروج کامل آمریکا در برجام و به عنوان اهرم فشار ایران تصویب شد و همین بود که آمریکا را مجبور کرد پای میز مذاکره برگردد و گرنه غرب باور کرده بود که دولت روحانی همچنان منفعلانه نقض برجام را شماتت می‌کند. درست در همین دوره مهم فروش نفت کاهش پیدا کرده است. مصوبه مجلس به خاطر اما و اگرهای دولت روحانی، ۵ ماه معطل ماند و نهایتاً زیر نظر شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسید. بنابراین لاف «کارشناسی نبودن» هم که آقای مرعشی ادعا می‌کند با عنایت به نظارت و جرح و تعدیل طرح مجلس در شورای عالی امنیت ملی فاقد وجاهت است.

مطابق آنچه گفته شد طرف ایرانی به مدت ۳ سال (بلکه از آغاز اجرای ناقص برجام) تا می‌توانسته کوتاه آمده و در همین دوره خسارت‌های دوگانه اقتصادی- هسته‌ای را متحمل شده است. بنابراین اکنون توپ در زمین آمریکاست که به حداقل تعهدات خود عمل کند وگرنه در دوره دولت جدید ایران خواهد دید که ورق برگشته و کشورمان برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها معطل وعده‌های دروغین آمریکا نخواهد ماند. اکنون سؤال جدی در میان کارشناسان و مردم این است که چرا پیش از برجام، وضعیت اقتصادی به مراتب بهتری داشتیم؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    15 1
    روزگاری نه چندان دور هم پالکی های حسین مرعشی به وی توصیه کرده بودند کا برای حفظ آبروی اصلاح طلبان ، بهتر است تو به اندازه دانایی ات سخن بگویی نه به اندازه دارایی ات! اما اول که اصلاح طلبان نزد ملت هرگز آبرویی نداشته اند که مرعشی بخواهد ببرد یا حفظ کند، در ثانی کو گوش شنوا !!!!!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      4 0
      اتفاقا آیندگان جمهوری اسلامی را مصداق قرار می‌دهند که چرا اجازه داد به خاطر دشمنان بمب اتم دار بتن در صنعت و دانش بتن ریخته شود
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    27 6
    همه اصلاح طلبان به اندازه کودک 7 ساله عقل ندارن
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      13 0
      عامدانه سوار نظام آمریکا شده اند وبه دلسوزان کشور حمله می کنند
    • ت IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      10 0
      مرعشی ودوستان حسابی در این اانقلاب پول به جیب زدند با زد وبند با مسئولین اصلاح طلب
    • مهدی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      16 0
      عقلشان خیلی زیاده منتها در جهت منافع خودشان نه مردم
  • شیرازی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    13 0
    این آقا که فقط به خاطر فامیل بودن با خانم حاج آقا هاشمی صاحب منصب و صاحب تریبون شده در باره هرچیزی اظهار فضل میکند اما نباید او را جدی گرفت.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    11 0
    خوشبینانه اگر بخواهم بگویم اکثر اینها عمله غرب اند ودلشون به حال ایران ومردم نسوخته
  • ْسلام IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    7 0
    از دلدادگان و شیفتگان آمریکا و کدخدای قاتل وحشی و تروریست ،‌غیر از این توقع دیگری نیست برجام ؛‌هیچ هیچ هیچ بود خسارت محض محض محض بود مطمین باشید که تحریم ها را بر نمی دارد چون و قطعا از مقامات مذاکره کننده ، آتو دارند
  • FR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    9 0
    اینها عددی نیستن که شما با انها مصاحبه میکنید کسی که میگه از مرگ میترسه و نخواسته شهید بشه که در تراز اسلام و ایران زمین و انقلاب اسلامی نیست
  • علی GB ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 4
    تورو قران این مسائل رو ول کنید جناح چپ جناح راست ,یا اعتدال ,به درد ما مردم برسید
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      8 0
      عزیزم چی کم داری شماره کارت اعلام کن همه بهت کمک می کنند.خودتم مردم حساب نکن. عزیز خود این مردم ۸ سال نکبتو سر کار آوردن پس انتخاب درست مهمه!!!!!!!
  • احمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    4 0
    مرعشی هم یک روی سکه را بازگو می کند و تمام عیار به کوتاهی ها و توافق بدون تضمین دوستانش سرپوش می گذارد و حل همه مشکلات کشور را در برجام می بیند .هشت سال گندکاری اصلاحات منفعل برای تاریخ این مملکت بس است
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    6 0
    ما مشگل مان اینجا است کسانی که دوست کشور بوده ودر همه حال چه شورای امنیت یا سرمان ملل و هر کجا از ایران دفاع کردند و حاضر چند صدها میلیارد سرمایه گذاری در کشور بوده و اصلا به اینکه آمریکا تحریم کرده نداشته ولی دولت قبل که نگذاشت ای امر صورت بگیرد رفت چسبید به آمریکا و اروپا آنها هم هر روز به عناوینی حی ایران را تحریم کردند چرا باید دولت که خیری از این مذاکرات ندیده سنگ این را به سینه میزند نگویند ما سایه جنگ را از سر ایران دور کردیم شما نمی خواهد فکر جنگ باشید بیشتر مسئولین که بچه هایشان خارج از کشور هستند زمان جنگ شما هم بروید پیش بچه هایتان یک دفعه آب در دلشان تکان نخورد ما به قول شهید سرفراز شهید دلها حاج قاسم ما طرف شما هستیم شاید جنگ را شروع کنید ولی پایانش را ما اعلام میکنیم ودر خاتمه انتقام خون سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از تک تک کسانی که دخیل بوده برایشان می ستانیم
  • DE ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    9 0
    اقای مرعشی از قدیم گفتن برای کسی بمیر که برات تب کنه! شما که اینهمه برای امریکا و اروپا دراین مدت جانفشانی فرمودید اخه امریکا و یا اروپا انصافا دراین چند سال چه تره ناقابلی برای شما خورد کردند؟ که حتی اصل استقلال رو که ثمره انقلاب و خون شهدا و اصل مهم قانون اساسی است روزیر سئوال میبرید؟ ایران با 198 کشور و چند قاره جهان میتونه با هرکشوری رابطه اقتصادی، تجاری داشته باشه.ایران با چند صدهزار خون شهید و چند صد هزار جانبار قرار نیست مستعمره نوین اروپا و امریکا باشه! لطفا این پنبه رو از گوشتون بیرون کنید! حرفهای شما خیلی عجیبه ! شبیه حرفهای درباریان قاجاریه می مونه! پس یکسره ختم کلام!بگید مستشاران امریکایی واروپایی مستقیما به ایران حکمرانی کنن نه! اینجور شاید شما اقای مرعشی راضی! ولی ملت ناراضی باشن. مگه حرف شاه مخلوع وهمه سلطنت طلب ها همین نبود که کشور ایران مستعمره امریکا و اروپا باشه؟
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    11 0
    تا کی باید چرندیات این غرب گداها را بشنویم! مردم منتظر بازخواست این مفسدان و مسببان وضع موجود هستند.
  • گمنام IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 4
    اصلاحی و اصولی دو روی جمهوری اند،باید برید کنار
  • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    7 0
    این آقا باید بازخواست بشه مملکت رو به فنا دادن از جمهوری اسلامی نهایت سو استفاده رو کردن آدم شید
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    6 0
    وقتی مملکت چنین ادمای امثال شما داشته باشد چه نیازی به دشمن خارجی داریم؟؟!!!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    7 0
    نان به نرخ روز می خورند و سنگ وطنم وطنم بر سینه می زنند . اعتماد به کدخدای پیمان شکن عین حماقت است . قبول مکانیزم ماشه خود نشان حماقت در دیپلماسی بود ( چه کلاه کشادی)
  • حقگو IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 0
    در طول این چند سال دشمن،مسعولان اصلاحات چی رو خوب وجب کرد. از پول نفتی که گروگان گرفتن برا روز مبادا اینا تا تونستن ضربه زدن چپاول کردن فساد کردن حالا هم که دشمنان دست همه رو کمی خونده داره کوری میخونه اروپا آمریکا هیچی نیستن ... آهای مسعول آهای مدیر ترسو ما از اول شعار آزادی دادیم برایش خونها دادیم آمریکا .... خورده از توافق خارج شد اونا باید جواب بدن چرا عهد سکنی کردن بی شرفا. نه شما شما بخصوص تو این دولت همه چی رو گره زدید برجام سوخته مگه آمریکا به شما دانش داده اونا اگه بتونم خاک ما رو داره میکنم چرا اینقدر فسفس میکنید سیاستهای داخلی رو فعال کنید ببینید اکنون جنگه تمام عباره تکلیف تون چیه دشمن ریشه انقلاب رو نشونه گرفته سر سپردگان خود فروخته که فکر میکردم ایران رو چند روزه میگیرن دارن به اینا خط میدم همون منافقان بی همه چی صدامی و نوکر حزب بعث مفلوک که خودشو از خلق می‌دونن و جنایتکار تریم و خلق کش تریم هستن شما اگه اعتماد کنید به ظرفیت داخلی و هم طبل جنگ فعال کنید و هم طبل خدمت به مردم که اگه از این مهم دست بکشید خشک و تر با هم میسوزه همچنان که دردی و غارت مسعولان به اصطلاح ساده زیست تیشه داره به ریشه شما میزنه مسعولان از هر رده باید نوکری کنم اگه میتونن که هیچ اگه نمیتونن برن جاشونو به این همه بیکار بدن با رعایت و عمل به قانون برای همه هیچ کسی از دزدی در دولت بخصوص مسعولان اگه خطا کرد فوری اعدام چنتا از این بی همچیها رو اگه خفه کنم دیگه کسی جرات خطا ندارن آخه کدوم دین تو دربار قاضی یک بیچاره میره حقشو طلب کنه قاضی و بازپرس بد میشن مدعی و باید اول از سد اینا بگذره البته همه نه یک عده که ابرو همه رو خدشه دار می‌کنه آخه زوره تو جامعه اسلامی دیدن هر روز این ولنگاری و بی عدالتی و فساد آخرش میگید تحریم میم
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    2 0
    چرا مهرهای شیطان بزرگ و دسگیر نمیکنن .چرا روز نامهای خائنیکه 43 ساله برعلیه ایرانی ومنافع ملی میکوبن جمع نمیکنن. چرا این ها نون مارو میخورند اما ازمنافع دشمن دفاع میکنن. پس قوه قضائیه چه کارس.اطلاعات دولت که معلوم الحالست غربی . اطلاعات سپاه چرا کاری نمیکنه .اینا تحمل غیر خودرا حتی 20 روز نخاهد داشت .اینا تاجگذاریرو ارثیه پدران خود میدانن ومردمرو رعیت واحمق پنداشته اند
  • mojtaba SE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    2 0
    از خروج ترامپ از برجام ,من فهمیدم که تمام برنامه ریزی برجام برای فقیر سازی و آشوب کشور به وسیله گروه جاسوس که بنامهای اصلاح طلب و اعتداگرا و عده ای ... با دقت اجرا شده.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    2 0
    خدایا ازدیدن منافقان نفوذی پررو خسته شدهایم اورابه دوستانش رجوی واشعث ملحق کن تامردم ازشراووسایر هم کیشان او راحت شوند
  • محمد IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    2 0
    از برادرزنهاشمی بیش از این انتظاری نداریم
  • بنده خدا IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    و خدا از رگ گردن به شما نزدیکتر است عزراییلی هم به سراغ شما خواهد آمد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس