کد خبر 1245589
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
پامپئو

وزیر خارجه سابق آمریکا در پیامی نوشته آمریکا هرگز نباید وارد برجام می‌شد و دولت دونالد ترامپ به همین دلیل از این توافق خارج شده است.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا در پیامی به مناسبت سالگرد حصول برجام بار دیگر از این توافق انتقاد کرد.

او در توییتر نوشت: «امروز، سالگرد توافق شکست‌خورده هسته‌ای ایران است. ما هرگز نباید از ابتدا وارد این توافق می‌شدیم و دقیقاً به همین دلیل دولت ما از آن خارج شد. اکنون، جو بایدن، در حال مذاکره برای رسیدن به همان توافق است. این، یکبار دیگر آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

«مایک پامپئو» یکی از طراحان سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران بود که بعد از خروج آمریکا از برجام در دستور کار دولت این کشور به ریاست «دونالد ترامپ» قرار گرفت. او و ترامپ امیدوار بودند این سیاست بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند.

ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی از قدرت کنار رفت که در تحقق اهداف ضد ایرانی‌اش کاملاً ناکام ماند. او به علاوه، در داخل آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، دامن زدن به تنش‌ها با ایران، از بین بردن آثار تحریم‌ها به دلیل استفاده مفرط از آنها و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در دوران ۴ ساله حضورش در کاخ سفید به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند. با وجود این، دولت بایدن تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند خودداری کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 1
    عیسی به دین خودش ، موسی به دین خودش حالا که قصد بازگشت به برجام و لغو تمام تحریم هارا ندارید ، شما راه خودتان ادامه دهید ماهم راه غنی سازی خودمون را ادامه میدهیم وسلام شد تمام.......
    • عبدالله IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      اگر خائن خائف بگذارد
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    می توانید علیه بایدن کودتا کنید و یک بار دیگر پاره شده ی آن را ریز ریز کنید!
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    3 1
    بزن به چاک جنایتکار عوضی
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    2 1
    چی شد جناب نفست بند اومد خفه خون گرفتی؟؟!!.....حتما زیادی شکر خوردی
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 2
    لعنت خدا ورسول وائمه اطهار برحسن روحانی خبیث وخاندان ناپاکش.
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 1
    یا خود خدا ، میخواد عطسه کنه برید کنار الان کرونا دنیا را برمیداره.....هههخخخ
  • رضا IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    2 1
    نگران نباش پدرسگ ! ايشالا دولت اصولگراى ايران بزودى ازش خارج ميشه !
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    2 1
    چرا کسی پیدا نمی شه این جنایتکار بی شرافت را به سزای عملش برساند . اینهمه کودک و زن ودختر و مرد بی گناه در عراق و سوریه و افغانستان و یمن در اوج مظلومیت توسط این جنایتکار قتل عام شد چکار باید کرد . هنوز این حرامزاده هر روز راست راست می کردد و زر می زند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس