کریم

رئیس دفتر سابق ریاست جمهوری افغانستان گفت که اقدامات ایران درباره تحولات افغاستان تلاشی برای برقرار صلح در این کشور است و ارتباط آنها با طالبان نیز جهت جلوگیری از وقوع جنگ است.

به گزارش مشرق، «عبدالکریم خرم» رئیس دفتر سابق ریاست جمهوری افغانستان  درباره سفر اخیر هیئت‌های سیاسیون افغان و طالبان به تهران گفت که «واکنش ایران نسبت به تحولات افغانستان، تلاش برای صلح است و ارتباطش با طالبان نیز برای جلوگیری از جنگ می‌باشد».

وی با نزدیک و خوب دانستن روابط ایران و دولت کنونی افغانستان افزود که آمریکا برای تاثیر بر رقبای شرقی خود، افغانستان را بحرانی می‌خواهد و در آینده هم از طریق شبه‌نظامیان از پیش ساخته خود هدفش را تعقیب می‌کند.

خرم ابراز امیدواری کرد که ایران، هند و روسیه باید روند صلح را از دست پاکستان و آمریکا خارج کرده و آن را به نتیجه برسانند.

رئیس دفتر سابق ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد از توافقنامه یکجانبه آمریکا با طالبان در قطر گفت که دولت اشرف غنی نباید اجازه این توافق را می‌داد، چنانکه پیش از این حامد کرزی این اجازه را نداده بود و چنین روندی تعطیل شد.

وی همچنین اظهارداشت که اشرف غنی پس از توافقنامه قطر نیز نباید در آخر سنگ‌اندازی می‌کرد و افزود که در رفتار غنی نشانه‌ای از صلح‌خواهی نمی‌بیند.

کریم خرم درباره ارزیابی خود از آینده افغانستان نیز اظهارداشت که بطور خوشبینانه کشورهای منطقه و همسایگان طرفین جنگ را به صلح خواهند کشاند.

رئیس دفتر سابق ریاست جمهوری افغانستان ادامه داد که بطور بدبینانه مناطق و گذرگاه‌های مرزی در کنترل طالبان باقی می‌ماند و بیکاری، گرانی و دیگر مشکلات در مراکز ولایت‌ها و پایتخت افزایش خواهد یافت.

وی با هشدار درباره «شبه‌نظامی‌سازی» در افغانستان نیز گفت: در آینده جنبش‌های مردمی که به شبه نظامی تبدیل خواهند شد، احتمالا برای گرفتن تدارکات به سمت کسانی می روند که ناآرامی در افغانستان را تعقیب می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس