بالگرد کبری

بالگردهای کبرا هوانیروز سپاه در حالی به نسل جدیدی از موشکهای هوا به سطح ساخت ایران مجهز شدند که این موشک جدید، با فناوری خاص خود توان نابودی اهداف از فاصله ۱۰ کیلومتری را به این پرنده‌ها اعطاء می‌کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بالگردهای تهاجمی در نقش پشتیبانی نزدیک هوایی و عملیات های ضد زره از جمله ارکان مهم و کلیدی در نیروهای رزمی امروز جهان به حساب می آیند و در کشور ما به دلیل وسعت بالا و طیف گسترده از تهدیدات، داشتن یک ناوگان بزرگ و به روز از بالگرد های تهاجمی جزو اولویت های مهم به حساب می آید. ستون فقرات ناوگان بالگردهای تهاجمی کشور ما را مدل کبرا تشکیل می دهد که دهه های پیش خریداری شده اند و این بالگرد در زمان تحویل به ایران به دو گونه با قابلیت حمل موشک ضد زره تاو و بدون این قابلیت تقسیم می شد که گونه های فاقد موشک، حامل پادهای راکت انداز بودند.

بیشتر بخوانید:

گام‌های مهم هوانیروز برای پوست اندازی کبراهای ایرانی/ بالگرد مشهور دوران دفاع مقدس هم تا دندان مسلح شد +عکس

تجهیز بالگردهای ارتش به نسل جدید موشک‌های «شلیک کن- فراموش کن» / بازگشت «شفق» با برد بیشتر و کلاهک جنگی متنوع‌تر +عکس

۳ نیش بلند و جدید برای کبراهای ارتش مهیا شد/ بالگردهای ایرانی با موشک «حیدر» به تراز نبردهای جهانی رسیدند +عکس

بعد از جنگ تحمیلی و آغاز توسعه یافتن یگان های رزمی سپاه، بحث اختصاص بالگرد به این نیرو نیز مطرح شد و در کنار بالگردهای ترابری سری Mi-۱۷ ساخت روسیه، چندین فروند از بالگردهای هوانیروز ارتش نیز در اختیار سپاه قرار گرفت. بالگردهای کبرا که در اختیار سپاه قرار گرفتند هم از نمونه های قابل حمل موشک تاو و هم از مدل های فاقد این توانایی بودند. با توجه به طیف جدید تهدیدات در اطراف کشور ما و لزوم ارتقاء و نوسازی توان موجود، مسئله جایگزینی موشک های قدیمی تاو در بالگردهای کبرا هم برای ارتش و هم سپاه طرح شد.

در سالهای اخیر طیف گسترده ای از موشک های هوا به سطح برای ناوگان بالگردهای کبرا ارتش توسعه پیدا کرده که نصب موشک کورنت هوا پرتاب، حیدر و شفق از جمله طرح هایی بوده که تا به امروز در ارتش برای بهینه شدن توان تهاجمی بالگردهای کبرا انجام شده است. اما در جریان تحویل دستاوردهای جدید به نیروی زمینی سپاه تصاویری از مجهز شدن بالگرد کبرا این نیرو به یک سلاح جدید ایرانی منتشر شد که نوید عصری جدید در حوزه تسلیحات هوا پرتاب در کشور را می دهد.

بالگردهای کبری سپاه به «هلفایر ایرانی» مجهز شدند/ نیروهای مسلح با موشک «قاصم» به لبه فناوری ضدزره جهان رسید +عکس

بالگرد کبرا سپاه مجهز به پرتاب گر موشک تاو و راکت انداز

قائم ۱۱۴؛ به هلفایر ایرانی سلام کنید

در بهمن ماه سال ۹۸ و در جریان تحویل یک سری از بالگردهای اورهال شده به نیروهای مسلح، تصویری از یک هلی کوپتر مدل ۲۱۴ متعلق به سپاه منتشر شد که به سیستم هدف گیری در زیر دماغه و موشک های هوا به سطح جدیدی مجهز بود. این موشک که قائم ۱۱۴ نام دارد از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به موشک مشهور هلفایر دارد. در آذر ماه سال ۹۹ نیز در نمایشگاهی مربوط به نیروی دریایی ارتش این بار یک پرتابگر ۴ تایی از این موشک ها مشاهده شد که تصویری واضح تر از این موشک را به نمایش گذاشت و به نوعی مشخص کرد که این سامانه جدید تسلیحاتی از سه نوع سیستم هدایتی بهره می برد.

بالگردهای کبری سپاه به «هلفایر ایرانی» مجهز شدند/ نیروهای مسلح با موشک «قاصم» به لبه فناوری ضدزره جهان رسید +عکس

موشک های قائم برای بالگرد ۲۱۴ سپاه - به سیستم هدف گیری اپتیکی در زیر دماغه بالگرد دقت کنید

بالگردهای کبری سپاه به «هلفایر ایرانی» مجهز شدند/ نیروهای مسلح با موشک «قاصم» به لبه فناوری ضدزره جهان رسید +عکس

موشک های سری قائم در نمایشگاه نیروی دریایی ارتش

باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که مشخصا صنعت دفاعی کشور با الگو برداری از یک طرح موفق یعنی موشک هلفایر، یک سامانه موشکی طراحی کرده که نه فقط در روی بالگردهای تهاجمی، بلکه روی بالگردهای چند منظوره مثل سری ۲۱۴ و با مقداری تغییرات قابلیت نصب روی دیگر پلتفرم ها مثل پرنده های بدون سرنشین و حتی پرتابگرهای سطحی را خواهد داشت. برد این موشک در حدود ۱۰ کیلومتر، وزن کلی آن ۵۰ کیلوگرم و وزن سر جنگی آن نیز در حدود ۱۵ کیلوگرم است. قبل از پرداختن به بحث سیستم های هدایتی این موشک ها به یک مسئله قابل توجه در خصوص نامگذاری این موشک اشاره می کنیم. در ابتدا این موشک با نام قائم ۱۱۴ معرفی شدند اما در مراسم تحویل تجهیزات به نیروی زمینی سپاه نمای نزدیک به این موشک ها منتشر شد که روی آنها واژه " قاصم" نقش بسته بود.

 این واژه از ریشه عبارت قصم گرفته شده و از صفات الهی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده و به معنی درهم شکننده و نابود کننده است. البته مشخص نیست که عبارت مورد نظر با توجه به معنی آن بابت ارسال پیامی روشن به دشمنان استفاده شده یا این که برای نمونه برخی از موشک های این سری که از هدایت متفاوت برخوردار هستند با نام دیگری مشخص شده اند.

بالگردهای کبری سپاه به «هلفایر ایرانی» مجهز شدند/ نیروهای مسلح با موشک «قاصم» به لبه فناوری ضدزره جهان رسید +عکس

نام قائم ۱۱۴ و قاصم بر روی موشک ها مشخص است

اما بحث بسیار مهم هدایت این موشک ها می‌رسیم. طبق بررسی شواهد و تصاویر، تاکنون سه نوع موشک قائم ۱۱۴ با هدایت های لیزری، اپتیکی مرئی و حرارتی فروسرخ ساخته شده است. محصول اول یک موشک قائم ۱۱۴ با شیوه هدایت حرارتی فروسرخ است. در این شیوه هدایت موشک پس از شلیک با استفاده از جستجوگری که در کلاهک آن تعبیه شده داغ ترین جسم روبروی خود را جستجوکرده و به سمت آن حرکت می کند. در این شیوه هدایت موشک بدون اتکا به سکوی شلیک کننده به بهره گیری از یک سیستم هدایت داخلی عمل می کند و پس از شلیک دیگر نیازی به هدایت توسط سکوی شلیک کننده ندارد. به همین سبب بالگرد یا هر وسیله ای که از این نوع موشک استفاده می کند می تواند پس از شلیک منطقه را ترک کند و یا موشک دوم را شلیک کند

بالگردهای کبری سپاه به «هلفایر ایرانی» مجهز شدند/ نیروهای مسلح با موشک «قاصم» به لبه فناوری ضدزره جهان رسید +عکس

دو موشک در کادر قرمز با هدایت حرارتی فروسرخ - موشک با فلش سبز دارای سیستم هدایتی نیمه فعال لیزری و فلش زرد موشک با هدایت اپتیکی

این مزیت موجب می شود تا سکوی شلیک کننده موشک کمتر در معرض خطر سامانه های پدافندی قرار گیرد و امنیت بیشتری را برای بالگردها و پهپادها به ارمغان می آورد. هدایت حرارتی همچنین قابلیت استفاده از موشک در شب و شرایط مختلف جوی را نیز با خود به همراه دارد که مزیتی بزرگ در جنگهای امروزی به شمار می رود. موشک های ردیف بعدی اما از دو شیوه هدایت متفاوت بهره می برند. در ردیف پایین سمت راست نوع هدایت اپتیکی موشک قائم و در سمت چپ نوع هدایت لیزری نیمه فعال این موشک قرار دارد.

در شیوه هدایت اپتیکی، یک دوربین در دماغه موشک نصب شده است که پس از فعال شدن سوئیچ موشک توسط کاربر پوشش روی آن کنار رفته و تصویر هدف در مانیتور کاربرد نمایان می شود. کار بر با بزرگنمایی هدف علامت رتیکل(+) را روی هدف قرار داده تا موشک روی هدف قفل کند و پس از آن اقدام به شلیک موشک یا بمب به سمت هدف می کند. این شیوه هدایت نیز یک شیوه هدایت درونی است و بدون اتکا به هدایتگر بیرونی انجام می شود بدان معنی که شلیک کننده می تواند پس از رهاسازی بمب و یا شلیک موشک منطقه را ترک کند و از خطر مورد هدف قرار گرفتن در امان باشد.

در نسل های اولیه هدایت اپتیکی، بمب ها و موشک ها به یک دوربین مرئی مجهز بودند اما در نسل های بعدی به دوربین های تصویر ساز حرارتی مجهز شدند که توانایی درگیری در شب و شرایط مختلف جوی را به کار برد می داد. مزیت شیوه تصویرساز حرارتی به شیوه هدایت حرارتی فروسرخ این است که در این شیوه منبع حرارت به شکل یک لکه سیاه رنگ بزرگ دیده می شود و به همین سبب، فریب این نوع موشک ها با فلر(فریب دهنده حرارتی) که منبع گرمایی کوچکتری دیده  می شوند کار بسیار مشکلی است.

اما موشک سوم از شیوه هدایت نیمه فعال لیزری بهره می برد. در این شیوه هدایت موشک در کلاهک خود یک جستجوگر لیزر جای داده است که امواج بازتابی از هدف را دریافت می کند و به سمت آن حرکت می کند. در هدایت نیم فعال لیزری ابتدا پرتو لیزر توسط یک سامانه نشانگذار لیزری به هدف تابانده می شود پس از آن جستجوگر سر موشک امواج بازتابی لیزر را در یافت کرده و به سمت هدف حرکت می کند. این شیوه هدایت علی رغم دقت بالا در اصابت، محدودیت هایی نیز به همراه دارد. از جمله آنها اینکه شرایط آب و هوایی می تواند روی عملکرد بمب یا موشک تاثیرگذار باشد و همچنین می توان با ایجاد پرده های دود در مسیر بازتاب پرتوهای لیزر اخلال ایجاد کرد و مانع از رسیده آنها به جستجوگر بمب یا موشک شد. همچنین در این شیوه پرتابگر می بایست تا لحظه اصابت بمب یا موشک به هدف در راستای آن قرار گیرد و هرگونه قطعی در بازتاب امواج لیزر موجب انحراف موشک می شود.

البته برای حل این مشکل می توان از یک نشانگذار مستقل استفاده کرد و برای شلیک موشک نیز از یک پرتابگر مجزا بهره برد. به این صورت که یک وسیله امواج لیزر را به هدف بتاباند و وسیله دیگر موشک را به سمت آن شلیک کند. در جریان جنگ اول خلیج فارس و حمله نیروهای ائتلاف به کویت جنگنده های انگلیسی و آمریکایی از این روش برای شلیک بمب و موشکهای هدایت لیزری خود استفاده می کردند. موشک های مورد نظر با این طیف از سیستم های هدایتی در شرایط مختلف آب و هوایی و بسته به نوع اهداف می توانند از فاصله ایمن به سمت هدف پرتاب شوند و بدون وارد کردن وسیله پرنده در شعاع بسیاری از سیستم های پدافند کوتاه برد به اجرای حمله بپردازند.

با این اوصاف می توان گفت با توسعه موشک هایی مثل سری قائم و الماس به در حقیقت جمهوری اسلامی ایران در لبه فناوری های ضد زره جهان در حال حرکت است و در این بخش از کشوری که روزی برای یک موشک هدایت سیمی نیازمند خارج بود، در زمانی کوتاه تبدیل به یکی از تولیدکنندگان قدرتمند در حوزه موشک های ضد زره با قابلیت "شلیک کن – فراموش کن" شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 39
  • مصطفی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    92 46
    ماشاءالله به نیروهای نظامی کشور خداکنه محصول مشترک در حد سوخو ۵۷ و بالگرد کا۵۲ و تانک تی ۱۴ آرماتا با روسیه و یا چین ساخته بشود. هرچقدر لجستیکی قدرتمندتر باشیم به تمدن ایرانی اسلامی نزدیک تر خواهیم شد.
    • سوخته IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      31 10
      ماشاالله جان بفدای سربازان امام زمان
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      18 27
      توهم چقدر؟
    • روح الله IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      19 6
      اون آقا یا خانومی که گفتی توهم چقدر با شما هستم: اگه ایران تو قله علم و فن آوری هم قرار بگیره_که ان شاءالله قرار خواهد گرفت_ و همه دنیا هم به اون اعتراف کنن باز هم هستن مثل شما که بگن توهم چقدر! به هر حال تا دنیا دنیاست شماها هم هستین و این افکارتون
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      15 10
      اگر احمق های مثل اونی که نوشته ( توهم چقدر) تو کشور نبودند ایران الان گلستان بود
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 10
      اقا یا خانم هم وطن که عقیده داری این افراداگر نباشند ایران گلستان می شودباید خدمتان عرض کنم این عزیزانی که عقیده دارن توهم چقدر راس کار نیستن انهایی راس کار هستند که چهل سال هست در توهم هستند
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    11 10
    J20 و j16 بخریم .
    • افشین IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      32 15
      با چی بیست موافقم. با چین اگه در دولت روحانی درست رفتار میشد الان از خیلی از جهات دستمون پر بود. ولی چه فایده وقتیکه همه تخم مرغها رو ميزاره تو یه سبد و لا یک لگد ترامپ ميپوکن نتیجه میشه این. جنگنده رو باید از دوتا کشور خرید که البته ما انتخابی جز روسیه و چین نداریم. این هم باعث ایجاد رقابت بین اون دو کشور میشه و هم در صورت شکر آب شدن روابط کل ناوگان جدیدت زمینگیر نمیشه.البته تولید مشترک و انتقال فناوری در برخی ار لوازم مصرفی هم خوبه اگه بتونن به طرف فروشنده بقبولونن. اما فعلا مشکل پول هست. دولت محترم فعلا زیر واردات کالای اساسی مونده ؛جنگنده خریدن پیشکش. مگه در دولت مردم بتون حرکتی بزنن. عاقبت غربگرایی آینه.البته بهتين گزینه تولید بومی هست.
    • . IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      17 4
      نه عزیز . انشاالله بهترشو بسازیم
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 3
      جریان ساخت سلاحهای بومی در کشوروپیداشدن سر و کله ان در ارتش چین به این شکله که از عراق به ایران و از ایران به چین و بعد copyو بعد به ایران و بازار چین.البته خدایش همینطور هم تامین سلاح مدرن هم غنیمتی.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    35 7
    دمتون گرم
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      26 9
      کارت ملی ما رو کی میدید؟
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      5 7
      ای کاش این موتورها و شاسی ۵۰ ساله توان حمل ۴موشک ۵۰ کیلویی زیر هر بال رو داشته باشن.
  • افشین IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    87 33
    تا چند دقیقه دیگه شاهد کامنتهاي مزدور داخلی برعنداز خاک انداز و فسیل های آلبانی نشین تیرانا و همچنین قلاده های فارسی نویس اسقاطيلي و سعودی خواهید بود به این مضمون که ما گشنه ایم و پول نداریم نون بخریم یا فکری بحال بیکاری بکنید یا مسکن گرونه و یا واکسن کرونا چرا به همه نزدید و از این دست اراجیف همیشگی که البته هیچ ربطی به نیروهای مسلح و وظایف این عزیزان نداره . امنييت در گرانيست که .....
    • DE ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      41 83
      کاش شرف داشتی ساندیسی مزدور
    • کوروش IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      36 24
      خدا شفا بده یعنی ارزوی خیلی از ملت ایران شفا کامل به امثال شما هست...
    • IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      22 28
      نه خیر ولی از افرادی که مدعی ساخت موشک نقطه زن کاملا بومی هستند و ادعای ضد آمریکایی دارند انتظار میره حداقل به جای بالگرد اوراق ۵۰ ساله آمریکایی تولید ملی داشته باشند یا حداقل کشورهای دوست و برادر چین و روسیه بهشون بفروشند
    • CA ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      14 24
      افشین جان، واقعا خاک توسرت، از کانادا گفتم بهت نه اونجاهایی که تو نوشتی
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      21 8
      افشین دمت گرم، خاک اندازها چه سریع به خودشون گرفتن
    • مهدی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      10 7
      چه به غربزده ها برخورده
    • رامین IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      10 3
      افشین دمت گرم سر در اخور ها قشنگ فهمیدن اونا رو میگی
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 5
      البته اراجیفی که میگی کل عقل و شعور خودتون.
    • ایرانی GB ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      8 5
      درود به دوست عزیز افشین , عین واقعیت رو گفتین ... عاشقان دموکراسی آمریکایی , تجزیه طلبها , منافقین خلق و رضا بازها به کامنت شما حمله کردند چون طاقت شنیدن چهار تا کلمه حرف حساب رو ندارند , حالا اگر میگفتین : آی مردم گرسنه اند آی مردم بدبختند و..و....و... همین آدمهای سخیف شروع میکردند به , به به و چه چه زدن واسه کامنت تون ! مشکل این جماعت بدبخت اینه که فکر میکنند اگر نظام عوض بشه مشکلات مملکت حل میشه و کشور ایران میشه مملکت گل و بلبل ! تو ایران کاباره و دیسکو باز میشه , مشروبات آزاد میشه , خانوم بازی هم آزاد میشه و مملکت پر میشه از گوشت مرغ و کیف و نوش و بخور و بخواب و عشق و حال و رقص و دنبک و دف و بشکن زنی ..., خلاصه ایران یک دنیای شگفت انگیزی میشه واسه خودش بعد از تعویض حکومت ! این جاهلان همیشه در خواب های شیرین , هنوز از سرنوشت لیبی و عراق و افغانستان و سوریه هیچی یاد نگرفتند و هنوز مخ شون نمیکشه که بفهمن راه حل مشکلات مملکت همکاری و همیاری همه اقشار مردم هست نه تعویض حکومت و نظام و ایجاد بلوا و آشوب های خیابانی بجهت تغییر دولت ... مردم لیبی و عراق هم حکومت عوض کردند الان وضعشون بهتر شده ؟؟ الان مملکت شون شده گل و بلبل و قیمت ارزاق عمومی کاهش پیدا کرده ؟؟ الان مردم لیبی و عراق در حال عیش و نوش هستند و بخور و بخواب و کیف و حال ؟؟ آخه بدبختهای مثلا" اپوزیسیون کی میخواهید صاحب عقل بشین و بفهمین پایان حکومت جمهوری اسلامی یعنی پایان استقلال و اقتدار مملکت تون و ورود به دنیای سرگردانی ها و جنگهای داخلی و خوش نشینی ارتش های بیگانه در ایران و قحطی و برادر کشی و تیکه تیکه شدن مملکت تون ...حکایت حکایته اون مثل لبنانی هست که میگه : بخاطر کینه از پدرت , به مادرت تجاوز نکن که از پدرت انتقام گرفته باشی ! ... ای جماعت نادان : بخاطر مشکلات مملکت , کشور ایران رو از بین نبرین چون امروز دچار مشکلات هستین !
    • افشین IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 5
      در،پاسخ به نفر اول. شک نکن که من مزدورم. افتخار میکنم که مزدور کشور حکومت و ملت ایران هستم و خواهم بود اما شما چی؟ شما مزدور،کدوم الاغی هستی و از،کدوم آخور میزنی به بدن؟ یک مشت مزودور بیگانه پرست که برای توهم زندگی بهتر افتادين به مزدوری و هر جنایتی حتی نوکری صدام و دریوزگی صهيونيست . ولی خداييش،من تا حالا ساندیس مجانی نخوردم چون تنها راهپیمایی که رفتم تشیع پیکر آریا آریا شده قهرمان ملی ملت ایران حاج قاسم عزیز بود که البته به کوری چشم شما نوکرهاي مجازی بزرگترین خداحافظی،تاریخ جهان بود.
    • افشبن IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      6 3
      در پاسخ به مخاطب،کانادایی. خاک بر سر خودت که رفتی تو کشوری که تا حالا بیش از هزار کودک معصوم بی گناه رو از گورهای،دسته جمعی در آوردن و تو پز اونجا بودن رو میدی. احتمال اول یا از نطفه خاوری هستی و یا مشابهش و احتمال دوم از منافقین رده بالای جنایتکار که دوستان فسيلتون رو در تیرانا جا گذاشتید و برای خرج کردن پولهای مزدوری و البته آزار برخی ایرانیان مقیم آن کشور که شبیه گورستان هست رفتید کانادا. خوش بگذره گور کن.
    • افشین IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      7 2
      هموطن گرامی ؛ ایرانی خداوند را شاکرم که دشمنان ملت و کشور ایران را از احمق ها آفرید. آب رو بريزن اونجایی که ميسوزه .نميدون چه حالی کردم وقتی این سوزش سرتاسر دردشان را دیدم.
    • علی از کانادا CA ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      9 6
      خطاب به ۱۶:۳۳ ، اولا این دوست عزیزت افشین که از این ادبیات برای هموطنان دیگرش استفاده کرده مودبانه ترین جواب همین بود که گفتیم یعنی خاک تو سرش، ضمنا برای این استدلال های مزخرفی که که سرهم بندی کردی اینجا، فقط بدون که یکسره تمام نابسمانی های همین کشورهای منطقه همین جمهوری اسلامیه که با ارسال سلاح و پول واسه نیروهای به اصطلاح مقاومت مانع پیشرفت همون کشورها شده، پس به جای چسبیدن به همچین نظامی باید کنار مردم کشورت باشی، ضمنا خطاب به افشین جان مجددا خاک هر دو عالم تو سرت
    • ایرانی GB ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 0
      خطاب به افشین : برادر عزیز و هموطن شریف , در وفاداری به سرزمین آبا و اجدادی هرگز توجه ای به این خس و خاشاک که به هر طرف باد بیاد ولو میشن نکن , کشور باستانی ایران امثال این موجودات سرگردان ایرانی نما زیاد دیده اما همیشه ایران دوستان واقعی و بی مدعا بودند و هستند که تابحال این مملکت رو بر روی دستهای خودشون سرپا نگه داشتند ... این چیزی بود که من شخصا" در جبهه های جنگ ایران و عراق دیدم , افتخار میکنم بوجود ایرانیان شریفی مثل شما که عزت ایرانی آریو برزن و دلاوری حسین فهمیده رو در وجود خودشون دارند , همیشه پاینده و در سلامت باشین. درود بر همه ایرانیان اصیل زاده , درود بر همه سربازان میهن
    • ایرانی GB ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      5 1
      خطاب به علی از کانادا : روزی که حکومت جمهوری اسلامی از ایران رفت و ایران تبدیل به سوریه و لیبی و عراق شد و هر گوشه اش جنگ و نزاع و برادر کشی راه افتاد و پان عرب و پان ترک و پان بلوچ و پان کردها افتادند بجون همدیگه تا مملکت رو تیکه تیکه بکنند , اون روز دیگه مزخرف گویی های تو و امثال تو تمام میشه و دهن های گشاد تو و امثال تو بسته میشه و دیگه جیک تون در نمیاد و خفه قون میگیرین و تویه بسیار عاشق دموکراسی آمریکایی میری دنبال کسب و کار و زندگی خودت تو کانادا و این مردم مظلوم ایران هستند که بایستی تاوان مزخرف گویی های تو و امثال ترو پس بدن , درست مثل همون هایی که علیه قذافی حرافی میکردند و الان دیگه جیک شون در نمیاد و لیبی تیکه تیکه شده رو ول کردند بحال خودشو و مردم کوچه و بازار لیبی هستند که دارند زجر میکشند و تاوان و مکافات پس میدن ... هدف آدمهایی مثل تو , فقط و فقط عقده گشایی و انتقام گرفتن از حکومت هست بجهت ارضاء عقده های روحی و روانی خودتون , حالا این حکومت رفت و ایران به فنا رفت همونجوری که عراق و لیبی و افغانستان به فنا رفتند , دیگه اونش واسه تو و امثال مهم نیست , فقط حکومت جمهوری اسلامی بره , بعدش چه بروز مردم ایران میاد اونش دیگه واسه تو و امثال تو معنی و مفهومی نداره , تو فقط بایستی عقده های روحی و روانی و خانوادگی خودتو نسبت به حکومت به هر شکلی ارضاء بکنی , بقیه اش به جهنم ... روزی که ایران بعد از حکومت جمهوری اسلامی به تاراج رفت و شد محل اطراق ارتش های بیگانه و هر گوشه اش جنگ و نزاع درگرفت آدمهایی مثل تو دیگه خفه میشن و زبان های شش متری تون دیگه از حلقوم تون در نمیاد و به خفه قون ابدی دچار میشین و لال مونی میگیرین درست مثل مرده های تویه قبرها ! اون روز دیگه حکومت جمهوری اسلامی نیست که تویه بدبخت همه مشکلات کشور رو بندازی گردنش و سال دوازه ماه علیه اش وراجی بکنی و زر بزنی , در عوض دمب تو میذاری لای کولت و جیم میشی برای فرار از قبول مسؤلیت در قبال هرج و مرج و نابودی کشور بعد از تعویض حکومت جمهوری اسلامی , درست مثل موشهای تویه فاضلابها که با شنیدن هر صدایی در میرن
    • مدت FR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      0 0
      حرف حق تلخه
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    25 1
    قبلا شنیده بودم نوع لیزری آمریکائیان در بوسنی استفاده کردند . یک مطلب . اینکه پشتیبانی از پرنده ها مثل هلیکوپتر که اورهال میشوند و طبق گفته ها قطعات هم خودمان میسازیم . این وسط چی کم داریم که نمیتونیم . شبیه همین ها . بالگرد نظامی بسازیم .. .
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 2
      موتور + بودجه
    • هادی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 1
      سلام به عکس اول و دوم کبری دقت کن. دومی که مجهز به تاو هست آمریکاییه و اولی کپی ایرانی با نام طوفان هست. تفاوت ظاهری در 1 شکل بالای کابین خلبان یا آسمانه هست به راحتی قابل تشخیص هست 2 مجموعه هدف‌گیری طوفان گرد است و با مجموعه کبری تفاوت دارد،،،
  • Mehrdad GB ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 1
    اولا این بالگردی که تصویرشو گذاشتید طوفان ۲ ساخت وزارت دفاع ربطی به ارتش ندار ارتش کلا ۳ فروند بالگرد کبرا به سپاه داد دوما به جز این موشک ، موشکهای زیاد توسط ارتش درحال ساخت مهمترینشون نسخه جدید آذرخش با برد ۲۰ کیلومتر ولی ای کاش یه فکری هم به حال ساخت بالگردهای جدید و مدرن میکردن
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    23 4
    کاش تست شلیک موشک رو میذاشتین دهن یه سری ها بسته میشد
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      19 6
      از جنگنده فرا بشری قاهر چه خبر؟
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 1
      جنگنده فرا بشری قاطر ربطی به موشک ضد تانک نداره اون احتمالا تا 1500 پروژه اش ادامه پیدا کنه هنوز زوده این موشک اگه ساخته باشنش چیز با حالیه هر چند موازی کاریه موشک الماس از هلفایر چیزی کم نداره هر چند فرق دارن
    • افشین IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 1
      اگه علاقمند به اخبار قاهر هستید از،سه شنبه نمایشگاه مسکو غرفه ای،آن رو دنبال کنید.خبرهای دهن پر کن و دهن بند خوبی خواهید دید.
  • DE ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    16 34
    باز بچه های ریخته گری قالب دکوری ساختن
    • امیرو IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      8 6
      جواب شما اینه که بگم از لیبرتی چه خبر؟
  • majid IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    17 8
    با سلام ای کاش در نامگذاریها بجای استفاده از واژه های بیگانه از واژه های ایرانی استفاده بشه
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      15 11
      اصلا ميفهمي چي ميگي؟ ادبيات ما هزار و جهارصد ساله با زبان عربي آميخته شده و شاهكارهاي جهاني با اين تركيب آفريده شد! خيلي عقب افتاده اي كه مي خواهي خلاف عرف و تاريخ قدم برداري! اصلا مي دوني هيچ زباني خالص نيست! همه زبانهاي مطرح دنيا از زبانهاي ديگر وام گرفته اند! شما از ايران فقط چندتا اسم لابد بلدي و از شرافت و غيرت و ميهن پرستي ايراني ها چيزي به ياد نداري! انوشيروان به احترام كعبه پارچه هاي گران قيمت مي فرستاد تا با آن كعبه را بپوشانند! ايران و سرزمين هاي عربي هزاران سال با هم ارتباط دارند شما بي خبري! واژه هاي فردوس سجيل اباريق برزخ ابد جند زرابي و .... ريشه فارسي دارند و در قرآن بكار رفته اند!! قدري تاريخ بخوانيد بهتر جهان را مي شناسيد!!!
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      14 3
      فارسی به عربی رفته یعنی ۷۰ درصد عربی همون فارسیه
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 5
      فارسی با عربی قاطی شده . باید از اسامی گیلکی و کردی و بلوچی و تالشی و راجی و اچمی و لری و ... استفاده کنیم مثلن در گیلان به عقاب میگن آل در مازندران به گنجشک میگن میچکا در گیلان به جوجه میگن کیشکا در مازندران به اردک میگن سیکا به گوزن میگن شوکا و ... این اسامی برای سلاح مناسبه . فارسی که مال افغانیاست
    • US ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      6 4
      چرت و پرت نگو اسکل فارسی به عربی رفته چیه. اون زبان ترکیه که یه لهحه از فارسیه. عربی و فارسی دو تا زبون جدا از هم هستن این اسامی که رو اینا میذارنو ما اصلا تو فارسی به کار نمیبریم اینجا دیگه ماله کشی جواب نمیده
  • مسعود IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    10 10
    داداش چه خبره هر روز دارید تبلیغ سلاح و موشک میکنید والا این چیزا زیاد تبلیغ نمیخواد آدم اول صبح به جای هوای خوب خبر خوب حال خوب همش جنگ و سلاح میبینه توی خبرا کسی تو کشور از جنگ حراسی نداره موقش که شد با کله رفتیم.
    • وطنم IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      9 4
      به قول اون دخترهایی که از حجاب فراری هستند: آقا شما نگاه نکن!
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      28 3
      هراس نه حراص.کجا فارسی یاد گرفتی؟
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 1
      اسکل دکمه س کنار ص هست اشتباه تایپیه پیش میاد ولی حرفش حق بود و سوزوند
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    8 0
    ماشاالله اگه شد آپاچی را بسازید
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    15 1
    به امید ساخت تسلیحات نظامی فوق پیشرفته در حد روسیه آمریکا و چین .و امیدوارم وارد فاز ساخت جنگنده های مدرن و بالگردهای مدرن و به روز جهانی شویم. ما میتوانیم.
  • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 3
    اینقدر تجهیزات ساخته اید که در انبار خاک میخوره دشمن رو شکست بدهید کشوری که به این مملکت طمع داشت با ارتش قدرتمند جمهوری اسلامی و جوانان مومن شکست میخوره یاد آهنگ حسین حقیقی که میگه سلام به آینده می افته آدم اما چند تغییرات هم مملکت میخواد خواهشا انجام دهید نیازه تقسیمات جدید هستش
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 0
      منظورت از کشور دشمن کی هستش آمریکا اسراییل کی و......
    • پوریا نوروزی IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      بازم که از تقسیمات میگی دیگه نگو تقسیمات کشوری در دنیا متفاوت هستش مثلا هند28ایالت و8قلمرو اتحادیه ای داره داره یا روسیه85واحد با6نوع نامگذاری داره یا چین5نوع تقسیمات داره یا برزیل27ایالت داره نکنه میخوای تقسیمات این کشورها اجرا بشه
  • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    7 15
    فکری به حال نیروی هوایی بکنید قشنگ تعطیله با این همه ادعا پیشرفت یه جنگنده نمیتونید بسازید
    • افشین IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 3
      ساخت جنگنده زمانبر و هزینه بر هست و البته شما چندان مثل اینکه خبر های این عرصه را دنبال نمی کنید. اولا نیروی هوایی اصلا تعطیل نیست و بخوبی در حال کار هست. دوم اینکه اگه منتظر ساخت جنگنده نسل پنج هستید باید بدانید که این فناوری ها مرحله به مرحله و البته بر اساس اولویت دفاعی پیش می ره. فعلا جنگنده کوثر و آموزشی،رزمی کوثر به مرحله تولید رسیدن. در آینده هم جنگنده ای سنگینتر حتما ساخته خواهد شد و پله پله این صنعت به نتیجه می رسه. فعلا فرمانده سنتکام اعتراف کرد برتری هوایی دست ایران هست در منطقه. همین کافیه.
    • US ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 4
      فرمانده آمریکایی نگفت برتری هوایی دست ایران است گفت آمریکا در مقابل ایران برتری مطلق هوایی ندارد یعنی ایران میتواند تا حدودی دفاع کند و ضربه بزند و کاملا دست بسته نیست. به هر روی بهینه ترین سرمایه گذاری هوایی در شرایط کنونی همان پهپاد و موشک و هوش مصنوعی است و ساخت جنگنده بسیار دشوار و با بازدهی کم است.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    15 0
    عالیه. اما همیشه از ساخت تکنولوژی تا به کارگیری کسترده فاصله وجود داره. امیدوارم با توجه به همتی که در نیروهای نظامی ما از جمله سپاه و ارتش وجود داره این اتفاق در کمترین زمان ممکن رخ بده. و البته امیدوارم با توجه به اشراف تکنولوژی بدست آمده اون یکی دو گلوگاه باقی مانده براس ساخت بالگردهای نظامی در تیراژ بالا حل بشه و شاهد تحویل چندین فروندی از بالگردهای نظامی ساخت داخل هم باشیم.
  • قربانعلی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    7 4
    مگه اسباب بازی که نیست بسازیم یا از روسیه و چین بخریم! عزیز برادر من قبلا هم یه جای دیگه گفتم فقط کشوری میتونه هواگرد و تجهیزات نظامی سنگین تولید کنه که اقتصاد قدرتمندی داشته باشیم در حالیکه به لطف مسولین بی کفایت ما اصلا چیزی به اسم اقتصاد در این کشور نداریم !! یارو قیمت مرغ رو نمیتونه کنترل کنه میگه ما با غرب جهان رو مشترکا اداره کنیم!!
    • GB ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 1
      الان که به حمدالله همه چیز یکدست شده منتظر ساخت هواگرد ملی توسط شما هستیم ۳۰ ساله فقط از بالگرد و جنگنده رونمایی میشه ولی هیچ گونه جابگزینی نمیبینیم
  • سیروس IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    19 5
    جانم فدای رهبر جانم فدای ایران زنده با سپاه زنده باد ارتش دورود به شرافت همه شما ما نون خالی میخوریم ولی ایران را از سلاح و موشک پر کنید
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    11 3
    آقا شما قدرت اول صنایع نظامی دنیا هستید ما هم قبول کردیم اما اگه امکان داره یه نگاهی به سفره های بشدت خالی اکثریت مردم هم بندازین یا لااقل این موشکها را روی خونه های استیجاری ما تست کنید بلکه هم از دست شما خلاص بشیم
    • محمد IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      6 3
      نگاه انداختن به سفره ها وظیفه دولته نه نیروهای نظامی و امنیتی
    • ناشناس IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 0
      خیلی جالب . هم از دست اجاره و هم از دست صاحب خونه راحت شیم بخدا .
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 0
      دولت هم اصولگرا شده ۴ سال آینده بهترین قاضی خواهد بود بین آرمان یکدستی قوا تا واقعیت هر چند ۸۴ تا ۹۲ هم بود ولی برادر حسین با عبارت جریان انحرافی اقدام به رفع و رجوع کردند
  • US ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    29 1
    نشریات آمریکایی‌ نوشته ا‌ند که ترامپ تحت فشار نتانیاهو و مشاورانش نزدیک بود به ایران حمله نظامی کند ولی‌ وزیر دفاع مانع شد. میدانید چرا؟ چون وزیر دفاع بخوبی از قدرت بازدارندگی ایران آگاه است و میداند ایران مثل سوریه، افغانستان و عراق نیست که بخورد و پس نزند. دست دلیر مردان سپاه و ارتش و نظامیان درد نکند که به رغم همه تحریمها ایران را تبدیل به قدرتی‌ کرده‌اند که ابر قدرت زورگو هم از حمله پشیمان میشود. انشا الله اقتصاد هم در سالیان پیش رو به همین نحو شکوفا شود.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 0
    از مردم چه واهمه داشتند که یک شبه آب را به درب خانه هایشان رساندند عمو میترسید بس کارکنید
    • افشین IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 1
      این واهمه از مردم نیست.برای ساکت کردن مردم میشود از ال سعود تأسیسی فرانسه و یا آمریکا تقلید کرد.این شنیدن صدای مردم هست البته توسط سازمانهایی که هیچ تعهدی در این بابت ندارند اما راحتی مردم را با تمام توان دنبال میکنند. بی تدبیری و بی لیاقتی آنهای که باید کار کنند را جبران میکنند حتی اگر شده از بودجه دفاعی کشور و دست پر توانشان را ميبوسيم که هموطنان عزیز و دلیر و صبور ما را در خوزستان یاری میکنند. رهبری عزیز فرمودند اجازه ندهید زخم ایجاد شود که مگسها روی آن بنشینند.اما گویا برخی بدنبال ایجاد زخم هستند و برخی مگسها هم بدنبال خراب کردن مطالبات بحق مردم. هر چه بود و هست در انتهای کار هست. دولت مردم طعم کار و زندگی خوش را برای مردم حلال خواهد کرد. باشد تا ببینیم.
    • سعید IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      2 1
      چه بیشرفی هستی تو وقتی مردم کم آبی بکشن خب وظیفه دولته بهشون آب برسون ترس کجا بود فک کنم شرفتو تو آلبانی جا گذاشتی...
  • مهدی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    5 0
    ما می توانیم
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 1
    دستتان درد نکه یک دستکاه یا ماشین بسازید که ملت بی برق و آب نشوند
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 1
    هلفایر ایرانی ! به این میگن غربزدگی ، غربگرایی
  • علی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 6
    پیشرفت در موشک پیشرفت در نانو پیشرفت در بیو تکنولوژی چه فایده ای دارد در حالی که شیعه در ایران از نظر جمعیتی در حال نابودی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 0
    پس کی موتور توربوفن نسل ۴.۵ می سازید
    • افشین IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 0
      موتور که نسل نداره. اون جنگنده افسانه ست که بر اساس برخی شاخصها نسل بندی داره. موتورها یا توربو جت یا توربو فن و یا رم جت و یا اسکرم جت و یا توربو شفت و غیره هستند. اما اگه منظور شما آینه که کی موتور توربو فن که بدرد نسل چهار به بالا میخوره مبسازيم باید بگم که ساختیم اما توربو فن سبک هست و باید کم کم توربو فن متوسط و سنگین و فوق سنگین بسازیم. البته این نمونه که ساخته شده بدرد پهپاد؛ جنگنده های سبک و کلا پرنده های تا چهار تن وزن به ازای هر یک موتور هست که با فناوری تک کریستال ساخته شده که از برترین فناوری ها هست.شنیدم روی متوسط هم دارن کار میکنن و آخرتش هست وای تایید شده نیست. مهم فناوری ساختش هست و آلیاژهای کاربردی و از این به بعد باید بدن روی طراحیهای بزرگتر یا کپی از بزرگتر ها.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 8
    تو مملکت امنیت نیست به طوری که لباس را از بند رخت میدزدند انوقت شما ماکت میسازید
    • افشین IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      7 2
      اون آمریکا و کانادا و اروپاست که لباس رو از روی بند ميدزدن. اشتباه نکن. همین ماکتها نبودن که از پادگان اشرف نحس تا داعشيهاي وحشی و پایگاه عین الاسد را به عین الجسد تبدیل کرد؟؟ خداييش خسته نشدید از اینهمه حرف مفت زدن.اونم بی مزد و مواجب.
  • ملی گرا IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 1
    این بالگرد کبری نیست. یا سوپر کبری است یا طوفان 2 ساخت ایران.
  • GB ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 2
    زمان جنگ با عراق هم اف۴ های ما برای زدن اهدافی مثل پلها که دقت بالایی نیاز دارند از لیز کردن توسط یک جنگنده و رها کردن بمب لیزری توسط هواپیمای دوم استفاده می کردند، بنابراین فقط امریکا در جنگ اول خلیج فارس نبوده.
    • افشین IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      5 0
      عزیزم ما زمان جنگ.با عراق سلاح لیزری نداشتیم و برای زدن پلها و یا اهدافی که نیاز به دقت بالا داشت از موشک ماوريک که تصویری هست استفاده میشد که برد محدودی هم داشت .حتی برای زدن کشتیهای جنگی عراق هم استفاده شد.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 2
    بااین موشکها میشود شکم فقرا را سیر ولب تشنگان را سیراب نمود ؟
  • رهام حسامی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    البته من زیاد از علوم نظامی نمیدونم ولی با تجوجه کاربردش در علوم هوانوردی میدونم به معنای «آتش جهنمی»، نوعی موشک هوابه‌زمین ساخت ایالات متحده آمریکا است و همچنین ایران و دارای تکنولوژی روز و ارتقا یافته پس موجب افتخار هست درسته من خودم علاقه ای به تجهیزات نظامی ندارم و از دانش اون بواسطه نزدیکی به هوافضا خوشم میاد و لذا میدونم که چه پیچیدگی عظیمی داره .هل‌فایر علاوه بر کاربرد اصلی خود یعنی نابودی تانک‌های دشمن علیه دیگر اهداف سطحی نیز قابل استفاده است ومدل‌های هل‌فایر با سامانه هدایتی آشیانه‌یابی لیزری هدف خود را پیدا می‌کنند،هلفایر موشکی است با طول 1.6 م م و وزن 45 کیلوگرم . دارای چهار بالچه کوچک تعادل در جلو و چهار بالچه با بخش متحرک برای هدایت در عقب . دارای سامانه هدایت لیزری است که با دنبال کردن لیزر منعکس شده از هدف که توسط سامانه نشان گذار لیزر بالگرد به هدف تابیده شده راهش خود را پیدا میکند. موشک دارای باتری داخلی برای روشن نگه داشتن سامانه هدایت موشک تا 25 ثانیه است و دارای یک فیوز الکترونیک است . از یک موتور سوخت جامد راکتی تی ایکس 657 بهره می برد که موشک را به سرعت 1.3 ماخ می رساند.البته روی پهپاد هم سوار میشه .رهام حسامی ترم چهارم مهندسی هوافضا
  • رهام حسامی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    کی گفته نسل نداره موتور مگه نمیدونی موتور هم ارتقا پیدا میکنه.مورد موتورهای توربوفن، استفاده از دو محور (شفت) تو در تو است که محور داخلی، وظیفه چرخاندن فن و برخی از طبقات یا ردیف های کمپرسور و توربین و محور بیرونی، وظیفه چرخاندن سایر ردیف ها را بر عهده دارد. این کار برای رسیدن به بالاترین بازدهی ممکن در این موتورها صورت می گیرد.عرصه توربوجت گام بزرگ پس از خانواده موتورهای طلوع، موتور اوج بود در عرصه توربوفن نیز پس از مینی توربوفن موشک سومار، وزارت دفاع گام جهشی بلندی برای ساخت یک موتور توربوفن با ابعاد بزرگتر و قطر حدود 53 سانتیمتر و رانش بیشتر برای کاربرد در پهپادهای بزرگ و در آینده هواپیماهای تجاری سبک برداشتپهپادهای شناخته شده در دنیا، پرنده مشهور RQ-170 از موتوری مشابه جهش700 استفاده می کند. به علاوه جهش700 قابلیت عملکرد مطمئن در ارتفاع بالا تا 60000 هزار پا یعنی بیش از 18 کیلومتری را دارد وقتی بهینه میشه بازده میره بالا تراست افزایش پیدا میکنه میگن نسل جدید اقای محترم من خودم هوافضا میخونم پس به من نگو نسل نداره و شاید شما بگم نسل ارتقا یافته مثال اوج فناوری تراست وکتورینگ و دینامیک پرواز دوبعدی با دامنه ۲۰± درجه ساخته شده‌است و هر موتور حداکثر رانش ۳۵٬۰۰۰ پوند-نیرو (۱۵۶ کیلونیوتون) دارد.کتاب کتاب بررسی نسل های مختلف موتورهای جت و نوآوری در فناوری موتورهای نسل 5 بخونید
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 0
    خدا پشت وپناهتون باشه مثله همیشه وقدرتون چشم دشمنان رو کور کرده..
  • مهران IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    با توجه به برد کم موشک تاو هلیکوپتر برای استفاده از آن می بایست در معرض انواع خطرات و آتش مستقیم دشمن قرار گیرد بهتره هر چه سریع تر موشک های ضد زره برد بلند با این موشک کم برد جایگزین شود
  • شاهین IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    2 1
    ای کاش بالگردهای فرسوده ما سیستم های متداول دفاعی (مثل هشدار دهنده های راداری و مادون قرمز و ..) داشتند که حداقل تو یه میدون رزم بتونن چند دقیقه دووم بیارن و کارشون به استفاده از این تسلیحات جدید بکشه. بالگردهای موجود با این فرسودگی فقط روز زمین می تونن با ۸ تا موشک عکس بگیرن و قادر به پرواز با این مقدار مهمات هم نیستند. ای کاش مسئولین یه فکر اساسی واسه نوسازی واقعی نیروهای مسلح کشور بکنن و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس