شیائومی که شرکتی پیشرو در ساخت و تولید گوشی‌های هوشمند است و هم‌اکنون به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شود، همواره تلاش کرده است تا دستگاه‌هایی تولید کند که نیاز کاربران را برآورده سازد. این شرکت نه تنها کیفیت دوربین‌های سلفی گوشی‌های خود را ارتقا داده، بلکه نرم‌افزاری برای زیباتر کردن عکس‌های سلفی نیز عرضه کرده است. این نرم افزار اختصاصی که به همراه رابط کاربری  MIUI در گوشی های شیائومی موجود است، قابلیت‌ زیباسازی صورت را دارد. بدون شک، طرفداران این برند از داشتن چنین ویژگی احساس رضایت می‌کنند. این نرم‌افزار کیفیت سلفی‌های شما را بر اساس سن و جنسیت بهبود می‌بخشد. طبق گفته هوگو بارا، معاون شیائومی، این ویژگی مورد توجه بسیاری ازکاربران گوشی های شیائومی قرار گرفته و به خصوص در میان کاربران قشر جوان از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

دوربین های سلفی در گوشی های شیائومی چه کیفیتی دارند؟

شیائومی به طور مرتب و به صورت مداوم برای رابط کاربری خود به‌روز رسانی انجام می‌دهد و ویژگی‌های کاربردی جدیدی به آن می‌افزاید. گوشی های شیائومی دارای جدیدترین و به‌روزترین نرم‌افزارهای ضروری و مورد نیاز کاربران است. وب‌سایت dxomark مرجع بسیار معتبری برای سنجش کیفیت بخش‌های مهم گوشی‌های هوشمند است. این مرجع کیفیت بخش‌های مختلف اسمارت ‌فون‌ها را به طور مجزا و کاملا دقیق مورد ارزیابی قرار می‌دهد و پس از انجام تست‌های گوناگون امتیاز هر بخش را اعلام می‌کند.

در تاریخ ۱۶/۰۴/۱۴۰۰، داده‌های نزدیک به ۲۰۰ مدل تلفن همراه از ۳۲ شرکت در وب‌سایت dxomark قابل مشاهده بود. چند مورد از امتیازاتی که بهترین ۳۰ هندست صدر جدول برای کیفیت ماژول دوربین عقب کسب کرده‌اند، عبارتند از:

رتبه‌ی اول (بالاترین امتیاز):  ۱۴۳ امتیاز، گوشی شیائومی می ۱۱ اولترا

رتبه‌ی دوم: ۱۳۶ امتیاز، هواوی میت ۴۰ پرو

رتبه‌ی سوم: ۱۳۳ امتیاز، شیائومی می ۱۰ اولترا

در این رده بندی در میان ۳۰ گوشی صدر جدول، گوشی های شیائومی رتبه‌های ا، ۳، ۱۱، ۲۴، ۲۸ و ۲۹، جمعاً شش رتبه را به خود اختصاص داده‌اند، آیفون نیز با رتبه‌های ۸، ۹، ۱۵، ۱۹، ۲۰ و ۳۰، همچون شیائومی ۶ رتبه را به دست آورده است و سامسونگ غول دنیای فناوری نیز با گران‌قیمت‌ترین اسمارت‌ فون‌های دنیای اندروید، رتبه‌های ۱۳، ۱۸، ۲۳، ۲۶ و ۲۷، فقط ۵ رتبه را در اختیار دارد، ضمن این که رتبه‌های بالاترین امتیازات صدر جدول در اختیار گوشی های شیائومی است.

از نظر کیفیت دوربین سلفی نیز که بالاترین گوشی ۱۰۴ امتیاز و پایین‌ترین تلفن همراه نیز ۲۲ امتیاز کسب کرده است، گوشی های شیائومی با کسب امتیازات ۷۵ تا ۸۸، در بخش یک سوم بالای جدول قرار دارند. البته نباید از یاد برد که گوشی‌های صدر جدول اکثرا پرچمدارانی هستند که ارزشی چند برابر قیمت گوشی های شیائومی در بازار دارند. با این حال باز هم تلفن‌هایی مانند آیفون SE 2020، گلکسی زدفلیپ سامسونگ، گلکسی A71، آیفون SX Max، گلکسی اس ۸، آیفون ایکس... و بسیاری از گوشی‌های دیگر اپل و سامسونگ که دارای قیمت‌های سرسام‌آوری هستند، به مراتب امتیاز کمتری از گوشی های شیائومی کسب کرده‌اند.

دوربین‌های سلفی گوشی های شیائومی از حسگرهایی بین ۱۳ تا ۳۲ مگاپیکسلی نیز بهره می‌برند اما اکثر هندست‌های این برند از حسگر ۲۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند و کیفیت آن‌ها نیز به دلیل استفاده از نرم‌افزار و لنز مشابه چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. بنابراین، به عنوان نمونه در این مطلب کیفیت دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی می ۱۱ را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

دوربین سلفی می ۱۱ یک سنسور 20 مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل 0.8 میکرومتری با دیافراگم f/2.2 است. در حالت فیلم می‌توانید ویدیوهای سلفی با وضوح 1080P یا همانFull-HD با حداکثر 60 فریم در ثانیه و با کیفیت HD یا 720P ویدیوهایی تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز ضبط کنید.

تست‌های دوربین سلفی که در DXOMARK انجام می‌شود، مهندسان این وب‌سایت مرجع پس از تجزیه و تحلیل و همچنین بررسی کامل عملکرد و نتایج، امتیاز درخور دوربین را به آن می‌دهند. آن‌ها با استفاده از تنظیمات پیش فرض دوربین، ثبت بیش از 1500 تصویر آزمایشی و ضبط بیش از 2 ساعت ویدیو در محیط‌های آزمایشگاهی کنترل شده و در صحنه‌های طبیعی داخلی و خارجی، عملکرد لنز را ارزیابی می‌کنند.

دوربین های سلفی در گوشی های شیائومی چه کیفیتی دارند؟

نقاط قوت:

□ جزئیات خوب در مورد سوژه‌ها و فیلم‌ها

□ عمق میدان دید وسیع

□ نویز در فیلم‌ها به خوبی کنترل می‌شود

□ تراز سفیدی دقیق در فیلم‌ها

نقاط ضعف:

■ احتمال کمبود نور در برخی از صحنه‌هایی که دارای نور پس زمینه هستند

■ محدوده دینامیکی محدود

■ ارائه‌ی رنگ‌های غیر طبیعی به صورت گهگاهی

■ نویز در شرایط داخلی و نور کم

■ عدم شیب تاری در حالت بوکه

دوربین سلفی گوشی شیائومی می ۱۱ ازDXOMARK  امتیاز ۸۳ را کسب کرده است. این حسگر عملکردی مشابه دستگاه‌های وان‌پلاس ۷ پرو، آنر ۲۰ پرو و میت ۳۰ پرو ۵جی هواوی را ارائه می‌دهد.  در حالت عکس، دستگاه در محیط‌های کم نور دچار مشکلات نوردهی می‌شود اما از عمق میدان دید وسیعی بهره می‌برد و امتیاز عکس 83 را برای خود کسب می کند.

دوربین های سلفی در گوشی های شیائومی چه کیفیتی دارند؟

شرح عکس: «دوربین Mi 11 در عکس‌های سلفی می‌تواند به نوردهی خوبی دست یابد و عمق میدان نسبتاً وسیعی را ارائه می‌دهد، بنابراین وضوح در سوژه‌های پس زمینه بسیار خوب است.»

این دستگاه از نظر بافت در تصویر شامل عناصر بصری یا شدت رنگ، امتیاز ۶۶ را کسب می‌کند اما برای کاهش نویز در تصویر نمی‌تواند امتیازی بیش از ۵۵ را به دست آورد که باعث پایین آمدن امتیاز کلی آن می‌شود. ثبت جزئیات تقریباً در همه شرایط عکس‌برداری به راحتی انجام می‌شود اما نویز تصویر به ویژه در تصاویر سلفی داخلی یا مکان‌های کم‌نور قابل مشاهده است.

https://cdn.dxomark.com/wp-content/uploads/medias/post-77497/PortraitsFlash_5Lux_FLASH_SME_A_XiaomiMi11_DxOMark_Selfie-550x412.jpg

برای عکس‌برداری از محیط‌های کم‌نور می‌توانید از فلاش دستگاه کمک بگیرید. این آزمایش‌ها و امتیازاتی که تعلق می‌گیرند بدون استفاده از فلاش انجام می‌شوند اما درصورتی که از فلاش دستگاه استفاده کنید میزان نور لازم برای ثبت یک عکس باکیفیت تأمین می‌شود، منتها به این نکته نیز توجه داشته باشید که رنگ‌ها مقداری اشباع می‌شوند و احتمال دارد رنگ نارنجی قابل مشاهده باشد. در نور کم تنگستن (5 لوکس)، تعادل رنگ سفید مایل به زرد/ سبز می‌شود. علاوه بر این، آزمایش کنندگان برخی از سایه‌های رنگ را نیز مشاهده کردند.

(جزئیات در فضای باز به خوبی ثبت می‌شود)

دوربین سلفی شیائومی در فضاهای باز و نور کافی عکس‌های بسیار خوب و قابل قبولی را ثبت می‌کند که از جزئیات دقیق و لازم، نور کافی، رنگ‌های طبیعی، زنده و پرجنب و جوش، تراز سفیدی دقیق در فیلم‌ها، عمق میدان دید نسبتاً وسیع، دقت و تفکیک رنگ بسیار خوب، نویز کم و گستره دینامیکی مناسبی را ثبت می‌کند.

درکل، دوربین سلفی گوشی های شیائومی در روشنایی روز عکس‌های سلفی را با جزئیات زیاد و رنگ‌های جذابی ثبت می‌کنند؛ اما در شرایط نوری ضعیف، چنانچه از نور فلاش استفاده نشود، ناامیدکننده ظاهر می‌شوند. این موضوع در مورد عکس‌های پرتره‌ی گوشی های شیائومی نیز صدق می‌کند.

دوربین سلفی می ۱۱ برای ضبط فیلم بهتر از عکس است و با کسب امتیاز 89، شیائومی خود را در خط میانی رتبه بندی ویدئو تثبیت می‌کند. کلیپ های ویدئویی Full-HD هنگام ضبط در نور مناسب جزئیات خوبی را نشان می دهد و سطح نویز در تمام شرایط فیلم‌برداری پایین نگه داشته می‌شود. سیستم تعادل رنگ سفید خودکار و ارائه نتایج دقیق، در مجموع باعث ایجاد رنگ‌های طبیعی می‌شود. تثبیت کننده فیلم نیز عمدتا به خوبی کار می‌کند. ضمن این که، مانند عکس‌ها، نوردهی در حالت فیلم نیز جای پیشرفت دارد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس