لاوروف

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره حضور نظامی آمریکا در قفقاز و آسیای میانه گفت، هیچکدام ازکشورهای منطقه تاکنون چنین تقاضایی مطرح نکرده‌اند.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی در واکنش به گزارش یک رسانه آمریکایی گفت، وجود پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در کشورهای عضو «پیمان امنیت جمعی» مستلزم تایید شدن در این سازمان است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمینا» به نقل از خبرگزاری «تاس» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت، بر اساس این توافقنامه وجود پایگاه‌های نظامی ایالات متحده یا سایر تاسیسات نظامی در کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی مستلزم تایید در این سازمان است و هیچکس تاکنون چنین تقاضایی ارسال نکرده است».

کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، افغانستان، صربستان، جمهوری‌آذربایجان، گرجستان و ازبکستان اعضای این سازمان هستند.

لاوروف افزود: «طبق منشور این سازمان، تمام موارد مربوط به حضور پرسنل نظامی خارجی در کشورهای عضو پیمان امنیت دسته‌جمعی در این چارچوب قابل توافق است. بدیهی است که هیچکدام از کشورهای عضو حتی درخواست نیاز به مشاوره‌های مرتبط در این زمینه را ارائه نکرده است.»

سازمان پیمان امنیت دسته‌ جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چند منظوره در آسیای میانه و قفقاز است. روسیه به هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتن کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌گذاشت.

یکی از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ  آمریکا در کشورهای همسایه ومتحدان است.   سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی هرچند با عضویت کشورهای متعددی شکل گرفته، اما نقش روسیه در بنیادگذاری و مدیریت پس از بنیادگذاری آن برجسته‌تر از دیگر کشورهای عضو است. گسترش ناتو درکشورهای همسایه روسیه می‌تواند تأثیرات منفی روی سازمان بگذارد. یکی از اهداف آمریکا رسیدن به منابع طبیعی حوزه قفقاز و آسیای میانه است.

سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی توانست تاجکستان و چچن را امن سازد و کشورهای آسیای میانه را از تروریسم نجات دهد. یکی از اهداف سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی پیشگیری از قاچاق مواد مخدر است که سازمان تا حدودی توانسته‌ موفق عمل کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فق IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 2
    والا چیزی که ما می بینیم الان طی یه انقلاب مخملی رئیس جمهوری غربی تو ارمنستان سرکاره و با برافروختن جنگ قره باغ و شکست ارمنستان داره مقدمات نارضایتی عمومی و اخراج روسیه از ارمنستان و جایگزینیش با یکی از اعضای ناتو مثل فرانسه رو به خوبی پیگیری می کنه از طرفی جمهوری آذربایجان هم کاملا در اختیار عضو دیگه ناتو ترکیه(درگیر با فرانسه) قرار داره گرجستان هم که تکلیفش مشخصه عملا تا اخراج کامل روسیه از قفقاز و یک موازنه قوای جدید در چهار چوب ناتو و مطلوب امریکا یه قدم مونده . آمریکا با همین فرمون بره در آسیای میانه هم موفق خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس