چین

وزارت امور خارجه چین، بیانیه اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره منازعات دریای جنوبی چین را محکوم کرد و آن را ناقض حق حاکمیت چین دانست.

به گزارش مشرق، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه بیانیه آمریکا درقبال دریای جنوبی چین را غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز توصیف کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، لیجیان در نشستی خبری گفت، اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه چین با حقایق تاریخی و عینی مغایرت دارشته و ناقض قوانین بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود، این بیانیه، تعهد آمریکا به عدم اتخاذ موضع درباره مسائل مربوط به حق حاکمیت در دریای جنوبی چین را نقض می‌کند و پکن به‌شدت با اقدامات نادرست طرف آمریکایی مخالف است.

این دیپلمات چینی خاطرنشان کرد که آمریکا از آغاز سال جاری میلادی، حدود دو هزار مأموریت شناسایی دریایی و هوایی و بیش از بیست رزمایش با هدف تحریک چین انجام داده است.

لیجیان گفت: «به راستی چه کسی در حال تهدید و ارعاب در دریای جنوبی چین است؟ چه کسی آزادی و ایمنی تردد دریایی را به خطر انداخته است؟ حقایق کاملاً روشن است».

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای کتبی در پنجمین سالگرد حکم دیوان داوری که ادعاهای سرزمینی چین را در دریای چین جنوبی رد کرده بود، بیان کرد.

بلینکن ضمن اشاره به رد مالکیت چین بر منابع بخش‌ اعظم دریای چین جنوبی از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت ایالات متحده سیاست ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰ در ارتباط با ادعاهای دریایی در دریای چین جنوبی را بار دیگر تایید می‌کند.  

او تهدید کرد: «ما همچنین تایید می‌کنیم که حمله مسلحانه به نیروهای مسلح فیلیپین، شناورهای عمومی یا هواپیما در دریای چین جنوبی باعث استناد به تعهدات دفاعی متقابل آمریکا تحت ماده پنج پیمان ۱۹۵۱ دفاع متقابل آمریکا-فیلیپین خواهد شد».

اظهارات ضد چینی وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که ارتش چین امروز (دوشنبه) از ورود غیرقانونی کشتی جنگی ایالات متحده به آب‌های نزدیک جزایر «پاراسل» در دریای چین جنوبی خبر داد.

پیش‌تر نیز عبور ناوشکن «کورتیس ویلبور» متعلق به نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان و تحرکات در دریای جنوبی چین، با واکنش مقام‌های پکن مواجه شد.

ارتش چین امروز (چهارشنبه) هشدار داد که آمریکا با حرکت دادن کشتی‌های جنگی خود در تنگه تایوان و دریای جنوبی چین، صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا را تهدید می‌کند.

دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی در منطقه آسیا-اقیانوسیه واقع و در سال‌های اخیر به منبع تنش‌ها میان چین و همسایگان این کشور از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین تبدیل شده است و این کشورها همچنان به جدال بر سر مرزهای آبی ادامه می‌دهند.

آمریکایی‌ها علاوه بر مداخله در منازعات موجود در دریای جنوبی چین، از جدایی‌طلبان تایوانی و هنگ‌کنگی نیز حمایت می‌کند که به گفته پکن، اقدامی در راستای مداخله در امور داخلی چین است.

هفته گذشته «ما ژیائوگانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین نیز گوشزد کرده بود: «ما هرگز تلاش برای استقلال یا مداخله‌جویی‌های گستاخانه در مسئله تایوان را از سوی نیروهای خارجی تحمل نمی‌کنیم. بنابراین باید پاسخی قدرتمند به این تبانی‌ها بدهیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس