کشف گورهای جمعی کودکان در کانادا نقض آشکار حقوق بشر است

ایزدی گورهای دسته جمعی کودکان بومی در کانادا را نشانه‌ای از نقض آشکار حقوق انسانها دانست و اظهار کرد: دولت کانادا هیچ ادعایی نمی‌تواند درباره حقوق بشر داشته باشد.

به گزارش مشرق، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص کشف گورهای دسته جمعی کودکان در کانادا با دکتر فوآد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید:

کشوری که روی جمجمه انسان ها بنا شد!+ عکس

فوآد ایزدی با اشاره به ورود اروپایی ها به قاره آمریکا در قرن ۱۵ میلادی گفت: در طول چهار قرن از ورود خود، بومی های آن منطقه از دنیا را نابود کردند و تنها درصد کمی باقی مانده است. تخمین زده می شود بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون بومی ساکن آمریکا در آن بازه زمانی قتل عام شدند و قاتل آن‌ ها نیز نه تنها بازخواست نشدند بلکه بعضی از آن‌ ها رئیس جمهور آمریکا شدند.

بیشتر بخوانید:

فرار نخست وزیر کانادا از پاسخگویی به خبرنگاران+ فیلم

وی به قرن بیستم اشاره و بیان کرد: در این قرن نیز همچنان مواجه با سرخ پوست ها ادامه داشت. در این دوره، سفیدپوستان فرزندان سرخ پوست ها و بومیانی که باقی مانده بودند را با این عنوان که قصد داریم شما را با تمدن آشنا کنیم، از پدر و مادرشان جدا می کردند و خانه های بزرگی نگه می داشتند. مشخص نیست چه بلایی سر این بچه ها می آوردند که مجبور به قتل آن‌ها می شدند و در گورهای دسته جمعی قرار می دادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از دایر بودن این نوع مدارس در کانادا تا سال ۱۹۹۶ میلادی خبر داد و عنوان کرد: تا ۲۵ سال پیش این مدارس همچنان به فعالیت خود ادامه می دادند در حالی ‌که سابقه چنین جنایت هایی را داشتند.

ایزدی گورهای دسته جمعی کودکان بومی در کانادا را نشانه‌ای از نقض آشکار حقوق انسان ها دانست و اظهار کرد: دولت کانادا هیچ ادعایی و حقی نمی تواند درباره حقوق بشر داشته باشد و اساساً نمی تواند در خصوص حقوق بشر سایر کشورها حرفی بزنند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد تحلیلگر انگلیسی از سانسور جنایات دولت کانادا

وی با بیان اینکه اگر کانادایی ها علاقه مند به حقوق بشر هستند، باید درباره به فکر جبران ظلم های خود به بومیان کانادا باشند، تصریح کرد: متأسفانه بومیان این کشور همچنان تحت ظلم و ستم قرار دارند و داستان جنایت ها علیه سرخ پوستان کانادا به پایان نرسیده است. اگر آن ‌ها علاقه مند به حقوق بشر هستند، حق بومیان که سرزمین شان را اشغال کرده‌اند را پرداخت کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: کانادایی ها به جای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها به بهانه حقوق بشر، به ظلمی که در چند صد سال اخیر به بومیان این کشور شده است توجه کنند. آن ‌ها در لسان می گویند از اتفاقات رخ داده برای بومیان ناراحت هستند اما در عمل چنین نیست زیرا اگر واقعاً ناراحت بودند باید عملکردشان را تغییر می دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    7 3
    واقعا حوادث ۲۰۰ سال قبل چه ارتباطی با دولت فعلی کانادا داره؟ چی مصرف می کنی داداچ؟!؟
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 6
      داداچ تو تو هپروتی، سال 1997 دویست سال پیشه هویج؟؟! پس چرا باید ترکیه بابت کشتار ارامنه عذرخواهی کنه و یا بعد از 80 سال يهوديها هنوز دنبال دستگیری و اعدام نگهبانهای زندانهای هیتلر هستند که طرف صد سالشه میخوان اعدامش کنن؟؟! برای ارباباتون قانون معنی نداره یانکی؟؟!!
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      ۱۵:۱۶ حوادث دوران آقای شیخ حسن ربطی به مرام جناب رئیسی داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو چی میگی داداچ ؟ اردوغان جدیدا وارد جنگ با ارامنه شد اونها هم اقدام دیپلماتیک متقابل کردند.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 2
    ظریف النگوهات هنوز نشکسته؟ اخه دیدم مواضع مقتدرانه! ای گرفتی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس