کد خبر 1243244
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
عدالت آموزشی و سوالات نامتعارف کنکور سراسری ۱۴۰۰

طرح سوالات سخت و نامتعارف خارج از کتب درسی و آموزشی علاوه بر سرخوردگی در بین داوطلبان کنکوری ،عدالت آموزشی را زیر سوال می برد.

به گزارش مشرق، یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸  داوطلب امسال برای کرسی دانشگاه‌ها با هم رقابت کردند، بعد از برگزاری کنکور ۱۴۰۰ تعداد زیادی از داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی نسبت به سختی سوال‌های درس ریاضی این آزمون معترض بوده اند.

از این رو در هفته گذشته بلافاصله پس از پایان کنکور سراسری شاهد اعتراضات گسترده‌ای از سوی دانش آموزان کنکوری به نحوه سوالات دروس مختلف از جمله ریاضی بودیم، آن‌ها معتقد بودند که سوالاتی خارج از چارچوب کتاب درسی و دشوار در میان سوالات آزمون وجود داشته است.

* طرح سوال از نادانسته‌ها 

اما سوال اینجاست که آنچه در اولویت سنجش و آموزش باید وجود داشته باشد چیست؟ آیا نه اینکه هدف سنجش دانسته‌های دانش آموزان است نه طرح سوال از نادانسته‌ها؟ هدف آزمون باید ارزیابی دانسته‌های دانش آموزان باشد نه نادانسته‌های آن ها، بالا بردن سطح رقابت همواره عاملی مثبتی برای شناسایی بنیه علمی داوطلبان است، اما این امر می‌تواند در چارچوب مطالب درسی قرار بگیرد. طرح سوالات کارشناسی نشده، سخت و خارج از منابع متعارف درسی موجب سرخوردگی داوطلبینی می‌شود که زمان و انرژی زیادی برای کنکور صرف کرده اند از این رو این موضوع سبب می‌شود تفاوتی میان افراد درس خوانده و نخوانده ایجاد نشده و عدالت آموزشی را زیر سؤال برود.

* داثبات رابطه مستقیم تمکن مالی و موفقیت در کنکور

از این رو دانش آموزانی که در موسسات خصوصی و غیر انتفاعی با تمامی حالات سوال‌های احتمالی با توجه به زمان و هزینه‌های گزافی که کرده اند آشنا بودند و مطالبی از جمله نکته‌های خارج از کتاب را هم آموزش دیده اند، دست بالا را برای پاسخگویی به چنین سوالاتی را داشته اند.

از طرف دیگر با توجه به جو راه افتاده در شبکه‌های مجازی با ادعای برخی کلاهبردان مبنی بر فروش سوالات کنکور، هرچند با ادعاهای کذب، اما این تصور از سوی دانش آموزان به وجود می‌آید که تلاش و زحمتش نتیجه‌ای در بر نداشته است  چرا که آنان که موفقیتی کسب می کنند حتما ثروتمند هستند.

در نهایت اینکه این تصور در میان داوطلبان کنکوری ایجاد می‌شود که تنها با تمکن مالی می‌توانند از پس این ماراتن طاقت فرسا برآیند و تلاش صرف آنان چندان نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

امید اللهیاری معلم و مشاور تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم در این‌باره می‌گوید: سال‌هاست که مشخص شده نظام آموزشی ما به نفع بنگاه‌های خصوصی آموزش طراحی شده و نیاز به بازنگری و بازتولید دارد، اما آنقدر قدرت این بنگاه‌ها زیاد است که تاکنون هیچ کسی نتوانسته آن‌ها را از میدان به در کند. در نتیجه می‌بینیم که هر روز قوی‌تر از دیروز ظاهر می‌شوند و فضای آموزشی را به رقابتی ناسالم می کشانند.

* دچالش در عدالت نظام آموزشی

سالیان متمادی است که از حذف کنکور صحبت می‌کنیم، اما آیا با طرح سوالات نا متعارف و سخت در کنکور داوطلبان را موسسات آموزشی و مدارس غیر انتفاعی با هزینه‌های گزاف سوق نمی‌دهیم؟ و دانش اموزان و خانواده‌هایی که از تمکن مالی بی ببهره هستند را سرخورده نمی‌کنیم؟ با طرح چنین مسائلی می‌توان گفت که کنکور همچنان پاشنه آشیل عدالت در نظام آموزشی کشور است، اگرچه مباحثی، چون کاهش اهمیت و اولویت کنکور در سال‌های پیش رو طرح شده است، اما تا حذف دفعی کنکور راه زیادی در پیش است چرا که نظام سنجش آموزش نیز در این صورت باید با تغیراتی رو برو باشد.

* اولویت با سلامت روان دانش آموزان است

به طور کلی کنکور در سال‌های گذشته و به طور ویژه با پاندمی کرونا در طی این دوسال نگرانی‌هایی را متوجه دانش آموزان و خانواده‌های آنان کرده است به طوری که این افراد را تا مرز افسردگی پیش برده است و سلامت روان آن‌ها را نیز با مخاطره مواجه کرده است.

فاطمه قاسم زاده روانشناس کودک و نوجوان در این باره می‌گوید: در دوران نوجوانی یکی از محورهای مورد توجه خانواده‌ها و نظام آموزشی باید سلامت روان آن‌ها باشد. فاطمه قاسم زاده روانشناس کودک و نوجوان در این باره می‌گوید:متأسفانه خانواده‌ها هم که متاثر از فضای جامعه و نظام آموزشی هستند، بر این بحران می‌دمند و نوجوان را دچار چالش می‌کنند. نظام آموزشی ما حافظه‌محور، رقابتی و تهی از مهارت‌آموزی است و راه دیگری پیش پای دانش‌آموز قرار نداده است، بنابراین وقتی او در این فضا قرار می‌گیرد و خانواده نیز او را تحت فشار قرار می‌دهد و مؤسسات کنکور و... هم به آن اضافه می‌شوند، دچار استرس دائم و مستمری می‌شود که کنترل آن برایش سخت خواهد بود.

در پایان با توجه موارد بالا بحران کرونا، استرس ناشی از هم گیری آن، گمانه زنی‌ها در مورد برگزاری، تعلیق و تاخیر در آزمون سراسری، دوری از محیط آموزش حضوری و برگزاری آموزش به صورت مجازی همواره استرس‌های آشکار وپنهانی بر ذهن دانش آموزان بویژه داوطلبان کنکوری وارد کرده است و این یعنی به خطر انداختن سلامت روان بخش از افراد جامعه که در آینده سکاندار ساختن جامعه هستند.

از این رو فارغ از موفقیت‌هایی که خانواده، نظام آموزشی و جامعه از این نسل طلب می‌کند سلامت روان آن‌ها نیز دارای اهمیت است، چرا که نوجوانان امروز آینده ساز فردای جامعه هستند و برای تربیت نسلی سالم باید به تمامی این نکات توجه ویژه داشت.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    15 8
    سلام ، متاسفانه آنچه به جایی نرسد فریاد است.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    13 3
    چرا از تقلب گسترده در کنکور و لو رفتن سوالات کنکور چیزی نمی گویید در شهرستان ما ده نفر دستگیر شدند و همه از مدرسه تیز هوشان این یعنی فاجعه .عداات آموزشی اگر دیدید سلام برسانید .ببینید در کل کشور چه خبر است.کمی از کشورهای پیشرفته در آموزش مانند سنگاپور درس بگیرید.ببندید در این نون خونه رو که برای بعضی ها باز کردید.
  • اندکی تامل . IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    10 2
    چرا باور ندارید که مافیای کلاس های کنکور در طرح سوالات کنکور دست دارند .مانتد زالو به جان خانواده ها ودانش اموزان ونطام اموزشی افتاده اند.برایشان کم در آمد ندارد .اینان محال است بگذارتد نطام عدالت اموزشی برقرار شود .
  • علی IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    4 8
    ازمون کنکور دشوارتر از امتحانات مدارس است و اگر قرار باشد مثل هم باشد 6000 معدل 20 در تجربی خواهیم داشت و سنجش هم اعلام کرده از 71 درس امتحانی فقط درس ریاضی سختتر بوده است فکر نمی کنید این مساله بزرگنمایی می شود در ثانی سال گذشته شیمی سخت بود به تراز نمرات جبران شد
  • عرفان IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    6 2
    چرا نمیبینید؟ چرا پیگیر تقلب ها نمی شوید؟
    • احسان معتمدی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      1 4
      دزدها در همه جا نفوذ کرده اند و اجازه نمیدهند کار درست انجام شود مگر امام زمان ظهور کند و تمامی دزدان کشور را بیکار کند و مومنین بر سر کار بیایند در همه جاها در دولت در پزشکی در کنکور در کارخانه ها در کشاورزی در صادرات در واردات در صنعت در همه جا دزدها نفوذ کرده اند و اچازه به کشورمان نمیدهند پیشرفت کند کشور ما قدرت این را دارد که میوه و غذایی حداقل 10 کشور را تامین کند با توجه به منابع ابی و زمین و توان اینرا داریم که در خودرو سازی در منطقه حرف اول را بزنیم در وسایل منزل هم اما اجازه نمیدهند باندهای دله دزد خبیث
  • یک کنکوری IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    3 4
    باسلام،چرابا بودن کرونا وکلاسهای مجازی بخصوص این سالهاطراحان سوال بازهم به فکر بچه های کنکوری نیستند؛بچه هایی که بیشتراز یک سال وقت و انرژی خود را صرف درس خواندن می کنند وقید همه چیز را می زنند،هدفشان از طراحی این همه سوالات سخت چیه؟؟می خواهند فقط فقط نخبه ها و ضریب هوشی های بالا رابسنجند که برای سنجیدن آنها آزمونهای المپیادی برگزار کنند؛کنکور جای چنین سنجیدنی نیست،پس فرق بین بچه های درس خوانده ونخوانده ها کجا میره؟؟فرق بین بی پولها وپولدارها کجا ست؟؟عدالت اجتماعی کجاست؟؟یک نفر به فکر این طراحی سوالات حتی برای سال آینده باشه تا دوباره تکرار نشه؟؟؟این همه استرس به بچه هاتاچه حدی خدایی؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      2 6
      استرس برای تن جنباندن و تحرک لازمه عزیز جون . اصلا نمیشه و نباید استرس رو حذف کرد . متوجه هستی کنکوری جونم؟ زندگی که گل و بلبل نیست! زندگی سراسر ازمون هست و اونی که لایقه راه بهینه رو پیدا میکنه. خلی اوقات اونی که اعتراض میکنه دارای حق نیست ! بلکه یاد گرفته مدعی باشه و صداش رو بلند کنه . همین!
  • امیر IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    سلام. سال هاست که بر نطام آموزشی ما و شاهکارش یعنی کنکور خرده گرفته می شود اما هیچ گونه تلاش ملموسی برای ایجاد تغییر دیده نمی شود. چرا؟ زیرا عده ای از این مقوله به سودهای مالی سرشاری دست یافته اند و با ایجاد رانت از شکل گیری هرگونه جریانی برای تغییر جلوگیری می کنند. طبعا برخی از افراد ذی نفوذ هم هستند که می توانند در مقابل چنین رانت هایی بایستند. چرا این عده نیز خود را به خواب زده اند و نمی شود آنان را بیدار کرد؟ زیرا برای فرزندان این عده شرایط خاصی برای تحصیل در داخل کشور در مدارس غیرانتفاعی خاص و ویژه فراهم شده است یا ادامه تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور میسر است. این عده در کنار گروهی که از امتیازات ویژه در کنکور برخوردارند مانع هرگونه تلاش موثر برای تغییر ساختاری در نظام آموزشی می گردند. عزیزان حتی اختصاص درصدی از معدل تحصیلی در گزینش دانشجو نیز نمی تواند این مشکل را برطرف کند زیرا رعایت نکات امنیتی در آزمون های نهایی دبیرستان های ما بسیار ضعیف تر از کنکوری است که زیر نظر آموزش عالی و نهادهای دیگر برگزار می شود.
  • نگار IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    3 11
    مادرم منوبعدکنکورازخودکشی منصرف کردچون من ریاضی روخیلی خونده بودم همیشه بالای هشتاددرصد میزدم طراح سؤالات یک عقده ای بوده که سوالات بی راه حل رو از فضا خلق کرده بود😢😢
    • جوجه تیغی بدنساز DE ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      7 1
      خنگول میخوای واسه ۴ تا سوال خودکشی کنی؟ ما که دانشجو شدیم کجا رو گرفتیم :)) بمون همون پشت کنکور خوش باش. سربازیم که نداری.
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      7 0
      ۱۴:۴۵ یه حرف حساب اساسی زدی جوجه تیغی !
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      1 3
      دانشجو رشته الکی شدن که هنر نیست ایشون حتما پزشکی میخواسته بعدم این طرز حرف زدن با کسی که امیش ناامید شده نیست به جای ریاضی فیزیک تو مدرسه یکم اداب معاشرت و روانشناسی یاد بچه ها بدن بد نیست
    • بی نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      2 0
      خدا شفات بده
  • حسن IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    4 0
    سالهاست همین حرفا زده میشه،تغییری هم رخ نمیده ،پس زیاد تلاش نکنید
  • سمانه IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    5 8
    کنکور فوقالعاده سخت بود مثلا ما مجازی درس خوندیما چرا هیچکسیییییییی درکمون نمیکنهههههه
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      6 6
      دوست گرامی شاید ضریب هوشیتون پایینه . قبول کنین و با این واقعیت کنار بیاین!شاید کنکور و دانشگاه اصلا مناسب شما نباشه . برین کار عملی یاد بگیرید !
    • Mahsa IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      0 0
      ضریب هوشیش پایینه؟ من اینو قبول ندارم که درسا مجازی بوده چون درسا جوریه که خودمونم میتونیم بخونیم ولی موضوع اینه که من یک سال تلاش کردم ولی کنکور طوری بوده که کل یک سال منو نابود کرده و دارم به خودم میگم به جای این همه درس خوندن و هزینه کردن بیکار هم که مینشستم یه گوشه هیچ فرقی نمیکرد رتبه ی زیر ۲۰۰ فقط برای کسایی بود که کلاس کنکور رفته بودن نه کسایی که خودشون تلاش کردن .. منی که به زیر ۲۰۰ فکر میکردم میشم ۸۰۰ این همه تلاش و روزی ۱۰ ساعت درس خوندن شما میگی ضریب هوشی پایین؟
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    9 0
    البته زیادم سخت نبود فقط کمی ریاضیش سخت بود آخه در عوض خدایی فیزیکش خوب بود شیمی اون خوب بود زیست هم که کلا باید سطحش بالا باشه خب دیگه نمیشه که آسون بدن بعدشم کنکور نمره تراز داره اگه سخت باشه همه پایین میزنن و با درصد پایین تر میشه رفت دانشگاه و اگه آسون باشه همه بالا میزنن و درصد شما هم باید بالا باشه مثلا تو ریاضی اگه سوالا سخت بیاد با 30 تا میشه رفت پزشکی و اگه آسون باید 60 رو زد.بعدشم با کتابای دیگه میشه یه درسو جبران کرد.البته در این که عدالت آموزشی وجود نداره شکی نیست چون هر کس تو مراکز استان ها و کلان شهر ها باشه و پول داشته باشه که به کلاس بره رتبه میاره و بقیه کارشون سخت تره .من خودم یه روستایی هستم و قشنگ رابطه بزن تمکن و امکانات رو با قبولی در کنکور حس میکنم.اگه شما بتونید در مدارس خصوصی شرکت کنید و معلم خصوصی بگیرید و پول دار باشید میتونید با تلاش و پشتکار خودتون رتبه برتر بشید ولی اگه تلاشم کنید و پشتکار هم داشته باشید ولی پول نه اونوقت یه قبول نمیشید یا اگرم بشید دانشگاه های شهرستانی و نه چندان مطرح قبول میشید اگرم رتبه برتر بشید مطمعنا سال سوم و چهارمتونه یعنی پشت کنکورید.اما با این وجودم کنکور خیلی خوبه چون اگه تلاش کنید نهایتا یه چیزی میشید اگه کنکور نباشه دیگه ما روستایی ها و شهرستانی های گاها فقیر باید دانشگاه رو تو خواب ببینیم.چون قطعا هم پول و هم پارتی و هم نفوذ پول دارا برا قبولی تو دانشگاه ها بیشتره.
  • محمد IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    1 4
    عدالت فقط شعار ه......
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      5 1
      حداقل در کنکور و تحصیلات دانشگاهی شعار نیست. همتون تو دانشگاهها جمعید و تحولی هم نیافریده اید ! چه خبره این همه دانشجو و تورم مدرک؟
  • اصف US ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 10
    کجای این مملکت درسته که آموزش عالی آن درست باشد یک عده عقده ای سوالاتی طرح میکنند که حتی خود معلمان هم قادر به پاسخگویی آن نیستند و جوابهایشان با هم اختلاف دارد بعد انتظار دارند دانش آموزان با این حجم استرس در آن وقت کم پاسخگو باشند از آموزش رایگان در مدارس و تغذیه رایگان در زمان شاه به مدارس خصوصی و خرید و فروش سوالات و صندلی دانشگاه رسیدیم جمع کنید این لجن زار را تا خشم مردم پاره پاره تان نکرده
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      4 1
      همون بهتر تا درنده ها وارد نشن که پاره پاره میکنند و می درند و به اساتید بی ادبی می کنند! خشم مردم ؟؟؟! زاپرشک! چه حرفااااااااااا! بچه جون برو صبر و ادب بیاموز
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    11 0
    با همه موارد ازمون امسال ، باز انقدر آسون وارد میشن که داد دانشگاهیان در میاد که برخی افراد کاملا بیخاصیت و بی استعداد چرا باید از اموزش رایگان استفاده کنند و به بطالت وقت بگذرانند. لطفا مشرق شما هم پبگیر نباش . سخت باشه برای همه سخته. اسون باشه برای همه اسونه و این ملاک عدم ورود نیست.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 8
    تقلب گسترده ،کنکور غیراستاندارد و توأم باتقلب باطل است.هندزفری کوچک و به قول معروف نامرئی در گوش و موبایل کارتی یا انگشتی در کفش جاسازی و پاسخ ها برایشان خوانده شده.میتوانستند گوش ها راچک کنند و کفش ها را بطور صحیح با فلزیاب چک کنند . ولی نخواستند. الان هم اگر بخواهند شناسایی کنند میتونند. کافیه از کسانی که رتبه سه رشته تاپ تجربی را می‌آورند جهت راستی آزمایی یک آزمون مجدد بگیرند مطمئن باشید حداقل نیمی از آنها حتی مجاز به انتخاب رشته نخواهند شد.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 5
    کنکور خیلی سخت بود اصلا معلوم نبود سوالاتش رو برچه اساسی طرح کردن
  • میبینی تو رو خدا IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    11 3
    پررویی نجومی دهه هشتادیها عجیبه واسه ما!!! خب دیگه تو این هشت سال عمدتا پررویی نجومی دیدن! میخوان سوال دو دو تا چهار تا باشه. اولا عدالت اموزشی به واقع اجرا هست . حداقل در بدو ورود. برای اینکه کجای دنیا مفت بدون پول وارد دانشگاه میشید ؟ مردم در کشورهای دیگه کلی پول جمع می کنن یکی از بچه هاشون بره کالج ! اینجا مفت همه از سر کوچه وارد دانشگاه میشن! اما بعدش (فارغ التحصیلی ) یک قورت و نیمشون باقیه که ما رو استخدام نمی کنند. نه تن به کار میدن نه کار افرین هستند. همه میخوان مفت مفت مفت مفت پول نجومی داشته باشن. حق دارن مفت خور زیاد دیدن که به جایی رسیده. به نظرم سوالات خوب بود. این حرفها و حدیثها همیشه خدااااااااااااااااااااااااااااااااا بوده و هست!
    • . IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      1 0
      درسته اما اگه تقلبی در کار نباشه
    • تا در شرایطش نبودی نظر نده IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      1 0
      بنظرت سوالا خوب بود اخی عزیزم اونوقت شما نابغه کدون دانشگاهی گمونم شما کلا با دهه ۸۰ مشکل داری ن .حتما استادا و دبیران هم دهه ۸۰ هستن که گفتن کنکور امسال سخت بوده شما با شخص خاصی که دهه هشتادیه مشکل داری برو به خودش بگو عقده هاتو اینجا باز نکن دلبندم
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    3 0
    نتیجه ازمون ال ام اس رو میبینم از بیست پاسخ یه درس اکثرا سه/ چهار پنج تا زدن. اونی که درس خونده کل نمره رو گرفته. اخه برای چی اینهمه وارد دانشگاه بشین؟ کلی دانشجوی پزشکی بیسواد، دانشجوی مهندسی مشروطی روی دستمون مونده. به انحای مختلف هم نسخه پزشک و توسل به مادر و این و ان اصرار دارین بمانید با سه ترم مشروطی . اگه از عهده این کنکور برنیامدید نشون میده از عهده دروس ترم دانشگاهی هم برنمیاین. هیچ کدوم از همکاران گله خاصی از سوالات تو گروههای مختلف نداشتند. به نحوه اجرا و مدیریت جلسه کار ندارم. اما عدالت اموزشی برای تحصیل دانش اموزان در دانشگاهها وجود داره . بی انصافیست که اینهمه جفنگیات رو بهم ببافید چون مطلوب یه عده از شما نبوده. شاید بد نباشه دانشگاههای سراسری پولی بشه درست مثل دانشگاههای پیام نور، تا همه قدر ورق به ورق دروس و کتب و جزوه ها شون رو بدونن. در طول ترم 60 صفحه جزوه رو به زور می خونید . در پیام نور 500 صفحه رو فرد میخونه و موفق تر هم هست.
  • GB ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    چی میگین ؟ توروخدا دیگه با هر چیزی مشتری جلب نکنید درسته خانواده هایی که کنکوری زیادن و از این مطلب شما خوششون میاد و از مطلب من خوششون نمیاد اما انصافا حرف بی خود و بی منطقی می زنید ینی دیگه این نظام ارزیابی که شما داری می گی، ارزیابی نیست در واقع نظام مهد کودکه که باید آسون گرفت که بچه ها گریشون نگرفت بابا اگه شما خودت کنکوری داری که نباید هر مطلبی رو توی سایت با بودجه بیت المال بذاری
  • مریم US ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 0
    حلال نمیکنیم بخدا حلال نمیکنیم،اصلا خبر دارین بیش از نیمی از کنکوری ها افسرده و ناامیدن،اینا بچه های همین مملکت خودمون هستن آخه چرا اینقدر با روح و روانشون بازی میکنین
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    ‌‌‌‌‌..
  • Alireza IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 0
    بی عدالتی اموزشی فریاد میزند چیزی که اموزش بگیرید بخواهید نه اهن می دهید طلا می خواهید تحویل بگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس