کد خبر 124221
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱

از هرکسی بپرسید که کوچک ترین موجودات جهان را نام ببرد، بلافاصله به ریزترین حشرات و یا موجودات تک سلولی اشاره خواهد کرد. اما شما با خواندن این مطلب پی به اشتباه بودن این موضوع پی خواهید برد.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، جهان مکانی است پر از موجودات عجیب و غریب. از هرکسی بپرسید که کوچک ترین موجودات جهان را نام ببرد، بلافاصله به ریزترین حشرات و یا موجودات تک سلولی مانند آمیب ها اشاره خواهد کرد.

اما منظور ما از کوچک ترین ، موجوداتی هستند که بدون میکروسکوپ هم قابل رویت باشند. حیوانات زیر عنوان کوچک ترین های جهان را به خود اختصاص داده اند.
 
مار ریسمانی ( لپتوتیفلوپس کارلا)
این مار کوچک در باربوداس زندگی می کند. پهنای بدن این مار به باریکی یک رشته نودل است و آنقدر کوچک است که می تواند روی یک سکه بیست و پنج سنتی جا بگیرد. بلر هجز، زیست شناس نظریه تکامل، این گونه مار را شناسایی کرد.



کروکودیل ماسکی کایمان
یکی از ترسناک ترین حیوانات موجود در آب و خشکی، کروکودیل ها هستند. اما کروکودیل مورد نظر ما به دلیل اندازه کوچکی که دارد، خیلی هم ترسناک نیست. اما نباید فقط به این دلیل که این موجود کوچک است، جوانب احتیاط را در نظر نگرفت. "کروکودیل ماسکی کایمان" که متعلق به آمریکای جنوبی است، آرواره های قدرتمندی دارد و مطمئن باشید اگر موفق به گاز گرفتنتان شود تا مدت ها دردِ آن را فراموش نخواهید کرد. به این دلیل که این گونه تمساح در آب های شیرین بستر رودخانه ها و دریاچه ها هم گشت می زند، آن را " پالئوسوچوس پالپبروسوس" هم می نامند. طول کروکودیل نر ماسکی کایمان فقط 41.2 فوت است. او همچنین دارای یک سپر استخوانی بسیار سنگین است که کارشناسان بر این باورند که این سپر استخوانی  متناسب با جثه کوچک کروکودیل خلق شده تا اندام او در حالت تعادل باشد. کوچک ترین کروکودیل دنیا از ماهی و جانوران بی مهره تغذیه می کند.



 گاو وچور
"گاو وچور" در معرض خطر انقراض قرار دارد. وچور، گاو کوتوله ای است که متعلق به کشور هندوستان می باشد و نامش برگرفته از روستایی به همین نام در منطقه "کوتایام" در استان "کرالا" واقع در هند است. گاو وچور نر 124 سانتیمتر طول و 87 سانتیمتر قد و وزنی معادل 440 پوند دارد. به همین دلیل عنوان کوچک ترین گاو جهان را به خود اختصاص داده است. ارزش این گاو به خاطر بازده بالای شیر پر چربِ آن است. گفته می شود شیر این گاو خاصیت درمانی دارد و به دلیل کوچک بودن گلبول های چربی موجود در شیر، هضم آن آسان تر است. به این گاو لقب" گاو حیاط پشتی" داده اند. در هند این گونه گاو را بعنوان هدیه ازدواج به دخترانشان می دهند.
"واندانا شیوا"، طرفدار محیط زیست، در سال 1997 ادعا کرد که "موسسه راسلین" که متعلق به یک شرکت اسکاتلندی می باشد، سعی داشته کدهای ژنتیکی این گاو را در آزمایشگاه خود به ثبت برساند. او عملکرد این موسسه را نوعی دزدی ژنتیکی نامید. اما موسسه راسلین این اتهام را رد کرد و آن را کاملا بی اساس خواند.



 لمور موشی کوتوله
"لمور موشی کوتوله" ( میکروسبوس میوکسینوس) پستانداری نخستی با وزنی معادل 60 گرم است. قد این حیوان کوچک تنها 2 اینچ است. اما دم این حیوان دو برابر قدش است. زیستگاه این گونه حیوانی شبرو در ماداگاسکار در شرق آفریقا است. بومیان ماداگاسکار به دلیل اینکه لمورهای موشی کوتوله معمولا در شب فعالیت می کنند، آنها را ارواح شبانه می نامند. شاید دلیل دیگر این اعتقاد ریشه در نگاه خیره و ترسناک چشمان درشت آنها باشد. این گونه پستانداران در جنگل ها و در گروه های 15 نفره که جنس ماده هدایت گروه را بر عهده دارد، زندگی می کنند. آنها قادرند 35 درصد از چربی بدن خود را در دم و ران های خود ذخیره کنند. لمور موشی کوتوله به دلیل از بین رفتن زیستگاه در ماداگاسکار و همچنین شکار بی رویه در معرض خطر انقراض قرار دارد.



 خفاش بامبو
شما می توانید چهار تا از کوچکترین های جهان را در کشور فیلیپین پیدا کنید که خفاش های بامبو یکی از آنها هستند. این گونه خفاش ها به خانواده " وسپرتیلیونید" تعلق دارند و کوچک ترین خفاش جهان به شمار می رود. این پرنده پستاندار 4 سانتیمتر طول و 1.5 گرم وزن دارد. طول بال این خفاش 15 سانتیمتر است.
 


تارسیر فیلیپینی
"تارسیر فیلیپینی" ( تارسیوس سایریچتا) حیوانی شبرو با گردنی منحصر به فرد است. از آنجایی که تارسیر نمی تواند چشمانش را حرکت دهد، مهره هایی دارد که این امکان را به او می دهد تا گردن خود را 180 درجه بچرخاند. تارسیر یکی از کوچک ترین گونه های حیوانات به شمار می رود و سایز آن به اندازه کف دست آدمیزاد است. دم این حیوانات 135 - 275 میلى‏متر، و طول سر و بدن آن 85 - 160 میلى‏متر است. برخی از دانشمندان بر این باورند که این گونه در زیرمجموعه لمور ها قرار می گیرد، اما برخی دیگر آن را به گونه بوزینه ها نزدیک تر می دانند. تارسیرها در جنگل‏هاى برنئو، سوماترا و فیلیپین زندگى مى‏كنند.



اسب دریایی کوتوله دنیس

زیستگاه اسب دریایی کوتوله دنیس( هیپوکامپوس دنیس) عمق 40 تا 300 فوتی آب های اقیانوس آرام میان صخره های مرجانی است. قد این حیوان 1.2 اینچ است و بهترین استتار را در میان سایر آبزیان دارد. تا قبل از این  به اشتباه تصور می شد که این گونه حیوانی نوزاد یکی از 32 گونه اسب دریایی است که تا به حال شناسایی شده است. اولین بار اسب های دریایی کوتوله که 10 بار کوچک تر از سایر اسب های دریایی هستند در دهه 60 شناسایی شدند.
 


پائدوفرین آمائونسیس
"پائدوفرین آمائونسیس" کوچکترین گونه قورباغه در جهان است که در آگوست 2009 در گینه نو شناسایی و در ژانویه 2012 رسما به عنوان کوچکترین قورباغه جهان به ثبت رسید. طول این قورباغه 7.7 میلیمتر است. زمانی که کریستوفر آستین، متخصص خزنده شناسی و اریک ریتمیر، دانشجوی مقطع دکترا در حال تحقیق درباره تنوع بومی پاپوآ در گینه نو بودند، این گونه را کشف کردند. نام این قورباغه برگرفته از روستایی به همین نام است. شناسایی آمائونسیس به دلیل استتار خوب این حیوان کار بسیار دشواری بود. آستین و ریتمیر در حال ضبط صدای قورباغه ها در جنگل بودند که متوجه صدای عجیبی شدند و درصدد کشف منبع صدا برآمدند. آنها با استفاده از نقشه مثلث بندی منبع صدا را پیدا کردند و این حیوان را روی برگ های کف جنگل پیدا کردند و آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دارند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرزاد ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    0 0
    عالی بود وباورنکردنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس