انتقاد فرماندار نوشهر از ساخت ویلا در قطعات ۱۰ هکتاری

فرماندار نوشهر از ساخت و سازهای غیرمجاز و احداث ویلا در زمین‌های موسوم به قطعات ۱۰ هکتاری در این شهرستان انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، سعید یزدانی روز دوشنبه در جلسه ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز شهرستان گفت : برابر گزارش های دریافتی و بازدیدهای میدانی از اراضی ۱۰ هکتاری منطقه « کیسی »  و « مزگا » در ضلع شرقی شهرستان مشاهده شد که حدود ۵۰ بنای مسکونی در حال ساخت است که فاجعه محسوب می شود و مسئولان امر باید نسبت به این اقدام پاسخگو باشند.

وی افزود : اگر عوامل ساخت و ساز در این اراضی مجوز قانونی دارند ، باید مراجع صدور پروانه و کارشناسان ناظر شناسایی و نسبت به علت صدور مجوز برای ویلاسازی پاسخ دهند و لازم است جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست فوری ورود پیدا کنند و گزارش این پیگیری را به فرمانداری ارائه دهند.

یزدانی گفت : اتفاقاتی که در این اراضی رخ داده هیچ سنخیتی به لحاظ شکلی و ماهوی با قانون ندارد و از اینکه تاکنون مسئولان منابع طبیعی ، جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه های ناظر سکوت کرده اند و جلوی این ساخت و سازها را نگرفته اند ، جای تامل دارد.

وی افزود : اگر هم ساخت ساز در این زمین ها در راستای طرح های گردشگری است ، باید فضاهای گردشگری و خدماتی نظیر رستوران ، فضای تفریحی و غیره در این زمین ها پیش بینی شده باشد که از این امکانات خبری نیست.

به گزارش مشرق، قطعات موسوم به ۱۰ هکتاری به اراضی در غرب مازندران گفته می شود که سال ۱۳۴۶ با هدف تعیین مرز دائم جنگل‌ها ، کم کردن مشکلات حفاظت از اراضی جنگلی جلگه‌ای ، بهره‌برداری بهینه از اراضی موجود ، ایجاد درآمد برای وزارت منابع طبیعی از طریق اجاره و فروش ، ازدیاد تولیدات کشاورزی ، ایجاد کار برای دامداران سنتی و جنگل‌نشینان و بهره‌برداری از درختان در اراضی جنگلی جلگه‌ای به نزدیکان دربار حکومت پهلوی واگذار شد ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی این اراضی به منظور احداث باغ مرکبات و زراعت چوب پس از ثبت سند به کشاورزان تحویل شد.

اراضی این منطقه ۹۵۳ قطعه ۱۰ هکتاری است که ۲۸۷ قطعه آن در نوشهر ، ۵۳۰ قطعه در عباس آباد و بقیه نیز در چالوس واقع است و زیر مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران به شمار می رود.

اگر چه طبق قانون مصوب سال ۹۲ حدود ۲۰ درصد از اراضی ملی ۱۰ هکتاری به شرط عدم تخلف مجریان طرح های کشاورزی پس از دریافت موافقت اصولی از مراجع ذیربط و تصویب طرح جدید از سوی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری قابل تغییر کاربری به صنعتی ، بهداشتی ، درمانی ، ورزشی و آموزشی است ، ولی به نظر می رسد ساخت و سازهایی که تاکنون صورت گرفته فاقد مجوز بوده و یا در چارچوب قانون نباشد.

فرماندار نوشهر با اشاره به مباحث نشست ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز استان در هفته جاری ، گفت : در آن نشست نقدهای فراوانی به تغییر کاربری اراضی کشاورزی ، باغی ، ملی و نیز ساخت و سازهای بی رویه در نوشهر وارد شد و لازم است برای ریشه کنی از این معضل راهی جزء نظارت و سرکشی پیوسته از ساخت و سازهای سطح شهر ، روستاها و اراضی جنگلی و جلگه ای وجود ندارد.

وی افزود : البته جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به پیشگیری ، مقابله و کنترل تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان نیست و به همین دلیل در در کارگروه شهرستانی موضوع دهگردشی تصویب و توصیه شده بود که یک نماینده از فرمانداری ، نیروی انتظامی ، محیط زیست و دستگاه قضایی با منابع طبیعی در این زمینه همراهی و همکاری کند.

یزدانی همچنین خواستار اصلاح و بازنگری طرح هادی در روستاهای این شهرستان شد و گفت : حدود ۱۵ سال از موعد بازنگری برخی طرح ها سپری می شود و به نظر می رسد یکی از علل و گرایش مردم به ساخت و سازهای غیر مجاز عدم بازنگری بموقع این طرح بوده است .

وی افزود : تعلل در بازنگری این طرح سبب شده تا بسیاری از افراد بومی که قصد ساخت بنا در  ملک پدریشان را دارند ، ناگزیز شوند به صورت غیرمجاز در خارج از بافت بسازند و به همین دلیل هم آمار ساخت و سازها در خارج از بافت مسکونی روستایی زیاد شده است.

طبق گزارشی که پیشتر بخشدار وقت بخش مرکزی نوشهر اعلام کرده بود ، طی یک دهه گذشته حدود ۲۵ هزار ویلا که غالبا صاحبان آن ها افراد غیر بومی هستند در این شهرستان ساخته شد که پس از ارسال پرونده این بناها به کمیسیون ماده ۹۹ و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و اعمال جرائم ، از خدمات آب ، برق ، گاز و تلفن برخوردار شدند.

انتقاد فرماندار نوشهر از ساخت ویلا در قطعات ۱۰ هکتاری

تنظیم شکایت علیه متخلفان در اراضی ۱۰ هکتاری 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر و رویان نیز در این نشست با اعلام این که ۲۸۷ قطعه از اراضی موسوم به ۱۰ هکتاری در نوشهر واقع است ، گفت که تنها راه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در این اراضی در شرایط حاضر شکایت حقوقی علیه متخلفان است که خودش در عمل مشکلاتی دارد.

وحید مشایخ افزود : از آنجایی که خیلی از مالکان این اراضی صاحب سند شده اند ، برابر قانون نمی توان شکایت کیفری علیه آنان مطرح کرد و شکایت حقوقی هم تا به رای برسد سال ها زمان می برد.

وی ادامه داد : برای تخلف ساخت و ساز غیرمجاز که امسال در اراضی ۱۰ هکتاری منطقه کیسی رخ داده ، بدون فوت وقت علیه متخلفان شکایت به دادگاه ارائه شد ، ضمن این که یک نسخه آن به اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان فرستاده شد ، اما از آنجایی که هر قطعه ۱۰ هکتاری حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر مالک دارد شناسایی این افراد از سوی اداره ثبت بنا به گفته کارشناسان این نهاد به آسانی میسر نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه نوشهر - رویان گفت :  مشکل دیگر تامین هزینه شکایت است چون برابر ارزش ملک ، منابع طبیعی باید هزینه حدود ۱۰ درصد کارشناسی به منظور توقف عملیات ساخت و ساز غیر مجاز را پرداخت کند و لذا این نهاد نیز به خاطر محدودیت های اعتباری توان پرداخت چنین وجوهی را ندارد.

مشایخ از رفع تصرف و ابطال سند ۸۰ هکتار از قطعات ۱۰ هکتاری در منطه « جیسا » در تیر ماه سال گذشته خبر داد و افزود : این اراضی در اوایل انقلاب به یک شرکت کشت و صنعت واگذار شده بود ولی به خاطر عمل نکردن شرکت به تعهداتش منابع طبیعی برای حفاظت از این اراضی ناگزیر به اقدام قانونی از طریق دستگاه قضایی شد و سند این اراضی را باطل کرد.

وی ادامه داد : پرونده این زمین از سال ۱۳۸۷ پیگیری شد و متاسفانه به خاطر همین مسائل و مشکلات به طول انجامید تا آنکه سال ۹۹ پس از دریافت حکم از دستگاه قضایی اقدام به رفع تصرف ، ابطال سند و بازگشت این زمین به عرصه های منابع طبیعی شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر و رویان گفت : نامه نگاری از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر به سازمان جنگل ها برای تسهیل در فرآیند برخورد قانونی با عاملان ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی ملی ۱۰ هکتاری صورت گرفته که امیدوارم این پیگیری ها بزودی نتیجه بدهد.

۳۴۳ پرونده شکایت روی میز دستگاه قضا

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر هم در این نشست تعداد پرونده های ارسالی مربوط به ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی و باعات شهرستان به مراجع قضایی را ۳۴۳ فقره اعلام کرد و گفت : برای ۲۷۳ فقره از این تعداد که غالبا نیز مسکونی هستند ، حکم صادر شده است.

مرادعلی تیر ، فقر ادوات و ماشین آلات برای اجرای احکام قلع و قمع و حمله ور شدن افراد متخلف به نیروهای جهادکشاورزی در زمان سرکشی ها و همراه نبودن نیروی انتظامی را از جمله مشکلات این نهاد بیان کرد و افزود : به عنوان نمونه قرار است اواخر هفته پنج بنای مسکونی غیرمجاز در منطقه « وازیوار » بخش مرکزی نوشهر خراب شود ولی متاسفانه ادوات و ماشین آلات نداریم .

وی ادامه داد : گاهی اوقات در مناطق دور دست مانند بخش کجور نیز که غالبا در روزهای تعطیلی و حتی شب ها اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می کنند ، سرکشی می شود ، اما متاسفانه کارشناسان این نهاد از نظر جانی و مالی به خاطر حمله ور شدن این عوامل در امان نیستند .

ابلاغ دستور فرماندار برای جلوگیری از توقف عملیات ساخت وساز غیر مجاز در اراضی ۱۰ هکتاری کیسی ، همراهی نیروی انتظامی با ماموران جهاد کشاورزی در بازدید ها ، همکاری مسئولان و کارشناسان محیط زیست با کارگروه دهگردشی و نیز برخوردار قاطع با ارائه دهندگان خدمات آب ، برق ، گاز و تلفن به بناهای مسکونی غیر مجاز از جمله مصوبات این نشست بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 0
    پ فرماندار چکاره‌ست؟!!!
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    به خاطر پول، منابع غذایی ملت ایران را به مدت پنجاه سال نابود می‌کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس